En introduktion till min träningsmetodik

Home Forums Artiklar En introduktion till min träningsmetodik

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 116 total)
  • Author
    Posts
  • #1037340

    Jag tycker det här upplägget ser jätteintressant ut, och jag har redan gått över till att träna efter det här. Jag känner mig konstant sliten efter att jag alltid mördar mig själv till failiure och sen måste vila 8dar tills nästa gång jag kör. Ska bli kul att se vad resultaten blir av det här.

    #1037341

    Dock verkar det finnas vissa fördelar med att köra till failure i alla fall för personer utan längre erfarenhet av gymträning för överkroppen när det gäller deras styrka i Bänkpress och ”bänkkast”.

    Training leading to repetition failure enhances bench press strength gains in elite junior athletes.

    Drinkwater EJ, Lawton TW, Lindsell RP, Pyne DB, Hunt PH, McKenna MJ.

    Department of Physiology, Australian Institute of Sport, Canberra, ACT, Australia. [mailto:drinkwater@csu.edu.au]

    The purpose of this study was to investigate the importance of training leading to repetition failure in the performance of 2 different tests: 6 repetition maximum (6RM) bench press strength and 40-kg bench throw power in elite junior athletes. Subjects were 26 elite junior male basketball players (n = 12; age = 18.6 +/- 0.3 years; height = 202.0 +/- 11.6 cm; mass = 97.0 +/- 12.9 kg; mean +/- SD) and soccer players (n = 14; age = 17.4 +/- 0.5 years; height = 179.0 +/- 7.0 cm; mass = 75.0 +/- 7.1 kg) with a history of greater than 6 months’ strength training. Subjects were initially tested twice for 6RM bench press mass and 40-kg Smith machine bench throw power output (in watts) to establish retest reliability. Subjects then undertook bench press training with 3 sessions per week for 6 weeks, using equal volume programs (24 repetitions x 80-105% 6RM in 13 minutes 20 seconds). Subjects were assigned to one of two experimental groups designed either to elicit repetition failure with 4 sets of 6 repetitions every 260 seconds (RF(4 x 6)) or allow all repetitions to be completed with 8 sets of 3 repetitions every 113 seconds (NF(8 x 3)). The RF(4 x 6) treatment elicited substantial increases in strength (7.3 +/- 2.4 kg, +9.5%, p < 0.001) and power (40.8 +/- 24.1 W, +10.6%, p < 0.001), while the NF(8 x 3) group elicited 3.6 +/- 3.0 kg (+5.0%, p < 0.005) and 25 +/- 19.0 W increases (+6.8%, p < 0.001). The improvements in the RF(4 x 6) group were greater than those in the repetition rest group for both strength (p < 0.005) and power (p < 0.05). Bench press training that leads to repetition failure induces greater strength gains than nonfailure training in the bench press exercise for elite junior team sport athletes.

    #1037342

    Tjena jocke …först och främst vill jag bara säga att jag inte fatt att det var du som satt framför mig på sm så att du inte tror att jag inte ville hälsa eller nåt ..fatta det först efter ett tag när du hade skrikit på din adept ..

    jag har en fråga bara .. kom att tänka på den här om dan,

    Du har själv skrivit att träningsvärk eller DOMS är ett tecken på att musklerna växer.

    om jag inte tränar till failure så får jag ingen träningsvärk ..hur mycket jag än varierar övningarna, kör jag till failure däremot så får jag det (dock inte alltid ens då, men oftast)

    hur e det själv får du träningsvärk när du inte kör till failure?

    Sen har jag en fråga/påstående till

    Ibörjan när man tränar tex en ny övning så går det att köra ett tag utan att köra till failure och öka ganska bra endå från pass till pass (jag började köra marklyft på 130 och ökade till 200 på ett par månader)

    men sen så kommer man alltid till en gräns där man hittar sitt ”max” och det e då den seriösa träningen börjar och jag förstår inte hur man skulle kunna öka över detta ”max” om man inte pressar kroppen till det. Överallt så kan man läsa att muskeln bara växer om du tvingar den till att växa och det genom att överbelasta den.

    Men om du då vet att ditt max Rm på ett set är 8 på en speciell vikt och du bara kör sex eller sju hur tvingar du då muskeln att jobba …

    återigen för att ta en jämförerlse; en person som tränar för att förbättra sin kondition kan juh inte om han vet att han springer milen på 40 minuter försöka förbättra tiden genom att börja köra fler pass än innan fasst bara springa på 60% av sin kapacitet och ligga och köra milen på en timma gång efter gång.

    lite funderingar bara

    #1037343

    ”Bump”

    #1037344

    jäkligt intressant läsning…
    Tror dock att MIN kropp svarar rätt bra på vanlig tung träning igen efter att dietat hela året(!) men men man vet aldrig, kanske ger det en chans ändå ;)

    #1037345
    Sam jr wrote:
    återigen för att ta en jämförerlse; en person som tränar för att förbättra sin kondition kan juh inte om han vet att han springer milen på 40 minuter försöka förbättra tiden genom att börja köra fler pass än innan fasst bara springa på 60% av sin kapacitet och ligga och köra milen på en timma gång efter gång.

    Ey Samir!
    Jag kanske borde låta Jocke svara men vad jag vet så skriver han inte att han tränar samma gång på gång, utan varierar mellan tung och lättare träning. Precis som en löpare gör :)

    Nu till min fråga.
    Är det tex såhär du menar med bröstträningen Jocke?

    Vecka 1.
    Tung Maximal Träning: Bänkpress 8×5
    Lätt Explosiv Träning: Lutande bänkpress 5×8

    Vecka 2.
    Tung Maximal Träning: Nedåtlutande Bänkpress 8×5
    Lätt Explosiv Träning: Bänkpress 5×8

    Vecka 3.
    Tung Maximal Träning: Lutande bänkpress 8×5
    Lätt Explosiv Träning: Nedåtlutande Bänkpress 5×8

    Och är det fokus på den negativa fasen i även det tunga passet?

    #1037346
    FettDeff wrote:
    Sam jr wrote:
    Hur många år har du tränat Sam?

    två år

    #1037347
    FettDeff wrote:
    Sam jr wrote:
    Då är du en färsking fortfarande. i och med det så är det inte lika lätt att belasta kroppen maximalt.

    det är mycket möjligt att så är fallet, men det besvarar juh fortfarande inte mina frågor

    #1037348
    FettDeff wrote:
    Sam jr wrote:
    Då är du en färsking fortfarande. i och med det så är det inte lika lätt att belasta kroppen maximalt.

    Intressant!
    Vilka faktorer är det man tar med i den beräkningen när maximal belastning är möjlig(ast) ?

    Den måste ju vara avhängig såväl kön,ålder,en genomsnittlig beräkning av alla pass körda under en viss tid, osv osv.
    För man kan väl inte bara gå på antal år tränade?`
    För isf är jag med mina 7 år rätt så gamal i gamet..
    :nerd-tb:

    #1037349

    *BUMP* Är det inte dax för en fortsättning här?:whistle:

    #1037350

    Bartoll, jag har lite frågor beträffande prioriteringen.

    Kan man köra olika övningar för den prioriterade muskelgruppen, tex ena dan knäböj 2*50 och andra dagen benspark 2*50?
    Måste man alltid köra övningen 2ggr om dagen? Antar att det inte är lika effektivt att köra 2set på varandra, eller?

    Tacksam för svar,

    Linn

    #1037351

    Ser ut som ett intressant schema. Blir lite sugen på att testa ett tag..

    Är det lämpligt att försöka ge sig på detta under diet? :

    :up:

    #1037352

    *bump*

    bartoll, vill du vara snäll och svara på min fråga? :)

    #1037353

    Jag har tyv

    #1037354
    Joachim Bartoll wrote:
    Här är ett exempel på ett träningsupplägg:

    Träningspass 1:
    Nedåtlutande bänkpress
    Chins, pronerat grepp
    Stående militärpress
    Skivstångscurl
    Knäböj, stången högt upp
    Liggande lårcurl
    Antal set: 3
    Antal reps: 5
    Vila: 60s mellan set

    Träningspass 2:
    Lutande bänkpress, 35-45 grader
    Sittande rodd, supinerat grepp
    Sittande hantelpressar, roterande
    Liggande French Press/Skull cruchers
    Hack Squats
    Marklyft, traditionellt eller Sumo
    Antal set: 3
    Antal reps: 8
    Vila: 90s mellan set

    Träningspass 3:
    Dips med viktbälte
    Skivstångsrodd eller T-Bar rodd, supinerat grepp
    Valfri axelövning, t.ex. framåtlutande sidolyft eller sittande rodd till hakan
    Stående vadpress
    Frontknäböj
    Goodmornings eller frivändningar
    Antal set: 2
    Antal reps: 15
    Vila: 120s mellan set

    [FONT=&quot][/FONT]

    enligt det här programet så kör man ju en övning på biceps o triceps är inte det lite lite, eller räcker det för att få maximala ökningar????

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 116 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.