En introduktion till min träningsmetodik

Home Forums Artiklar En introduktion till min träningsmetodik

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 116 total)
  • Author
    Posts
  • #1037355

    du använder ju armar i de flesta rygg och bröst övningar oxå:up:

    #1037356
    Joachim Bartoll wrote:
    Ett typiskt upplägg med en set/reps volym på 40 kan se ut så här:

    Dag 1: Överkropp (Tung Maximal Träning, t.ex. 8 set á 5 reps per kroppsdel)
    Dag 2: Underkropp (Lätt Explosiv Träning, t.ex. 4 set á 10 reps per kroppsdel)
    Dag 3: Vila
    Dag 4: Överkropp (Lätt Explosiv Träning, t.ex. 4 set á 10 reps per kroppsdel)
    Dag 5: Underkropp (Tung Maximal Träning, t.ex. 8 set á 5 reps per kroppsdel)
    Dag 6: Vila
    Dag 7: Vila eller börja om på mikrocykeln.

    Vila mellan set: 60-90s vid maximal träning, 90-120s vid explosiv träning.

    Jag tycker iofs det ser ut som du lånat det från IRONMAN AUGUST 2005 Power/Pump Training av CS.Sloan… men det kanske är du vad vet jag? Gene Mozée skrev första delen i April 1992 i IRONMAN! Förövrigt ett bra program även om jag som du ändrat lite i grunden! :bb3:

    #1037357
    Nicklas wrote:
    Jag tycker iofs det ser ut som du lånat det från IRONMAN AUGUST 2005 Power/Pump Training av CS.Sloan… men det kanske är du vad vet jag? Gene Mozée skrev första delen i April 1992 i IRONMAN! Förövrigt ett bra program även om jag som du ändrat lite i grunden! :bb3:

    Intressant! Även om jag var Chefredaktör för Svenska Ironman under 2001 och 2002 läser jag knappt Ironman, eller någon annan muskeltidning nu för tiden. Av nyfikenhet loggade jag in på Ironmans hemsida och laddade hem deras PDF-version av det numret. Och ja, visst finns det stora likheter. Inte speciellt konstigt då min metodik baseras på beprövade metoder och på principer som jag vet fungerar genom flitig korrespondens med andra coacher i världseliten samt genom resultaten jag når med mina egna klienter. Det är ingenting som jag uppfunnit, utan jag har plockat alla de bitar som gång på gång har bevisats fungera.
    Alla träningsprogram idag är mer eller mindre besläktade med äldre program. Det är inte mycket som inte har provats någonstans i världen.

    De stora skillnaderna mellan det programexempel jag gav och ”Power Pump” är balansen och volymen mellan muskelgrupperna och valet av övningar, då Sloans förslag är helt uppåt väggarna tokigt.
    För mycket övningar, främst för armarna – och sedan övningar som benspark och sidolyft.

    Kul iakttagelse dock. :emo-thumb

    #1037358
    Joachim Bartoll wrote:
    Intressant! Även om jag var Chefredaktör för Svenska Ironman under 2001 och 2002 läser jag knappt Ironman, eller någon annan muskeltidning nu för tiden. Av nyfikenhet loggade jag in på Ironmans hemsida och laddade hem deras PDF-version av det numret. Och ja, visst finns det stora likheter. Inte speciellt konstigt då min metodik baseras på beprövade metoder och på principer som jag vet fungerar genom flitig korrespondens med andra coacher i världseliten samt genom resultaten jag når med mina egna klienter. Det är ingenting som jag uppfunnit, utan jag har plockat alla de bitar som gång på gång har bevisats fungera.
    Alla träningsprogram idag är mer eller mindre besläktade med äldre program. Det är inte mycket som inte har provats någonstans i världen.

    De stora skillnaderna mellan det programexempel jag gav och ”Power Pump” är balansen och volymen mellan muskelgrupperna och valet av övningar, då Sloans förslag är helt uppåt väggarna tokigt.
    För mycket övningar, främst för armarna – och sedan övningar som benspark och sidolyft.

    Kul iakttagelse dock. :emo-thumb

    Tänkte just att du skriver ju en hel del och även var med när Svenska IronMan fanns… du kunde ju varit en ghostwriter för Ironman usa ;)

    #1037359
    camilla wrote:
    Körde mitt första ”Bartoll-pass” igår. Kändes lite som nybörjarträning, men jag ska ge det några veckor iaf.

    Du tror inte det beror på hur hårt man kör när man tränar:whistle: Troligtvis gled du igenom passet som dom flesta gör som är på gymmen!

    #1037360
    Nicklas wrote:
    Du tror inte det beror på hur hårt man kör när man tränar:whistle: Troligtvis gled du igenom passet som dom flesta gör som är på gymmen!

    Jag kan gladeligen konstatera att det här schemat/sättet att träna har fungerat skitbra för mig, har visserligen bara kört i en tre veckor men det känns redan som att resultaten har börjat komma. Har visserligen modifierat lite som jag själv tycker passar men grundtanken är densamma.
    En annan grej jag kan konstatera är att det här schemat handlar så mkt mer om det mentala än vad något schema jag har kört tidigare har gjort…
    Att köra 2*15 tills man nästan är slut är så mkt jobbigare än att köra 3*4-5 till failure, tycker jag :)

    Nicklas, inte konstigt att det kan kännas som ett nybörjarpass?
    2 * 15 utan att köra till failure får nog många att tänka på dom första härliga veckorna då man troligen blev vilseledd av en instruktör att köra superlätt vikt och fööör långsamt :up:

    #1037361
    Nicklas wrote:
    Jag tycker iofs det ser ut som du lånat det från IRONMAN AUGUST 2005 Power/Pump Training av CS.Sloan… men det kanske är du vad vet jag? Gene Mozée skrev första delen i April 1992 i IRONMAN! Förövrigt ett bra program även om jag som du ändrat lite i grunden! :bb3:
    Joachim Bartoll wrote:
    Av nyfikenhet loggade jag in på Ironmans hemsida och laddade hem deras PDF-version av det numret.

    Var kan man ladda ner dessa mer exakt?:nerd:

    #1037362

    Skrev det här inlägget tidigare i tråden och tänkte att du om du vill och har tid så kan du väl försöka besvara mina frågor.

    jag har en fråga bara .. kom att tänka på den här om dan,

    Du har själv skrivit att träningsvärk eller DOMS är ett tecken på att musklerna växer.

    om jag inte tränar till failure så får jag ingen träningsvärk ..hur mycket jag än varierar övningarna, kör jag till failure däremot så får jag det (dock inte alltid ens då, men oftast)

    hur e det själv får du träningsvärk när du inte kör till failure?

    Sen har jag en fråga/påstående till

    Ibörjan när man tränar tex en ny övning så går det att köra ett tag utan att köra till failure och öka ganska bra endå från pass till pass (jag började köra marklyft på 130 och ökade till 200 på ett par månader)

    men sen så kommer man alltid till en gräns där man hittar sitt ”max” och det e då den seriösa träningen börjar och jag förstår inte hur man skulle kunna öka över detta ”max” om man inte pressar kroppen till det. Överallt så kan man läsa att muskeln bara växer om du tvingar den till att växa och det genom att överbelasta den.

    Men om du då vet att ditt max Rm på ett set är 8 på en speciell vikt och du bara kör sex eller sju hur tvingar du då muskeln att växa …

    återigen för att ta en jämförerlse; en person som tränar för att förbättra sin kondition kan juh inte om han vet att han springer milen på 40 minuter försöka förbättra tiden genom att börja köra fler pass än innan fasst bara springa på 60% av sin kapacitet och ligga och köra milen på en timma gång efter gång.

    lite funderingar bara

    #1037363
    camilla wrote:
    Det här var inget träningsupplägg som passade mig. Armarna och axlarna blev helt slut när de aldrig fick vila ordentligt. Och då körde jag inte till failure. Jag blev bara klenare hela tiden. :( Så nu har jag återgått till att träna varje muskelgrupp riktigt hårt en gång i veckan istället. Styrkan börjar komma tillbaka. Och det är ju så skönt att ta i riktigt ordentligt! :bb3:

    Intressant, hur körde du då?

    #1037364

    M

    #1037365

    Jag tycker att dennaa tr

    #1037366
    Prestige wrote:
    Jag har blivit av med s
    #1037367

    Ska nog b

    #1037368
    Johnnytex wrote:
    Jag kan garantera dig att så inte är fallet.

    Jag undrar bara då av ren nyfikenhet, vad har gjort att min vikt ökat?

    Jag vägde innan 71 kg, hade tom lite mage. Nu är en hel del av den magen borta och jag har börjat få se lite konturer. Samt att jag väger 74 kg nu. Använder inte kreatin heller.

    #1037369
    Prestige wrote:
    Jag undrar bara då av ren nyfikenhet, vad har gjort att min vikt ökat?

    Jag vägde innan 71 kg, hade tom lite mage. Nu är en hel del av den magen borta och jag har börjat få se lite konturer. Samt att jag väger 74 kg nu. Använder inte kreatin heller.

    Du binder ju massa vatten i musklerna när du börjar köra hårt. Det har inte med kreatin att göraDu kanske gått upp 3hekto muskler i bästa fall. Går du upp 3kg muskler på ett år får du vara nöjd.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 116 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.