Tömning och laddning inför tävling

Home Forums Artiklar Tömning och laddning inför tävling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #343028

    Bara lite snabba kommentarer o ideér från mig…

    Jag har kolhydratladdat tävlande i både 2,3 o 4 dagar innan tävling, när jag gör det så kontrollerar jag samtidigt vätske o mineralintag så det går i paritet med antalet gram kolhydrater, o samtidigt tränar man enligt ett scema som är utformat så det hjälper till att fylla på ett korrekt sätt.

    Vill poängtera vikten av ett KORREKT mineralintag, jag går inte in på detaljer…men det kan få förödande konsekvenser om man överdoserar vissa mineraler och då menar jag i första hand för hälsan.
    Man vill ju tex inte få sin tävlande att hamna i hyperkalemi,något som KAN hända vid överdosering av en viss mineral.

    Sen har jag lite annorlunda teorier vad det gäller saltladdning/tömning samt vätskeladdning/tömning, men eftersom jag inte kan förklara mig på ett riktigt sätt så låter jag bli att gå in närmare på det. En detalj är dock att jag brukar vilja tömma den tävlande på vätska innan jag börjar kolhydratladda o kontrollera vätskan.

    Jag vill också här passa på o tacka Fredrik Carlsson för den ovärderliga hjälp jag fick av honom när jag behövde det som bäst! TACK!
    Jag kan verkligen rekommendera Fredrik o hans tjänster, han besitter en otrolig kunskap i detta ämne!

    #343029

    en lite fråga bara kan man köra med kreatin l-glutami under denna tiden man tömer o ladar el hur gör man med det ????:|

    #343030
    Storfredda wrote:
    Bara lite snabba kommentarer o ideér från mig…

    Jag har kolhydratladdat tävlande i både 2,3 o 4 dagar innan tävling, när jag gör det så kontrollerar jag samtidigt vätske o mineralintag så det går i paritet med antalet gram kolhydrater, o samtidigt tränar man enligt ett scema som är utformat så det hjälper till att fylla på ett korrekt sätt.

    Vill poängtera vikten av ett KORREKT mineralintag, jag går inte in på detaljer…men det kan få förödande konsekvenser om man överdoserar vissa mineraler och då menar jag i första hand för hälsan.
    Man vill ju tex inte få sin tävlande att hamna i hyperkalemi,något som KAN hända vid överdosering av en viss mineral.

    Sen har jag lite annorlunda teorier vad det gäller saltladdning/tömning samt vätskeladdning/tömning, men eftersom jag inte kan förklara mig på ett riktigt sätt så låter jag bli att gå in närmare på det. En detalj är dock att jag brukar vilja tömma den tävlande på vätska innan jag börjar kolhydratladda o kontrollera vätskan.

    Jag vill också här passa på o tacka Fredrik Carlsson för den ovärderliga hjälp jag fick av honom när jag behövde det som bäst! TACK!
    Jag kan verkligen rekommendera Fredrik o hans tjänster, han besitter en otrolig kunskap i detta ämne!

    låter intressant!!! ska kolla in dina adepter o ser det bra ut på scen för dem så kanske man kan anlita dig inför nästa tävling?? med hjälp veckan innan menar jag…

    #343031

    Det ÄR ett otroligt intressant ämne, man lär sig nya saker hela tiden!
    Men Jag är bara en glad amatör, det finns folk som kan detta mycket bättre än jag.
    Men visst rekommenderar jag att ta hjälp av någon om man är osäker, det är ju lite dumt o börja mixtra själv.
    Det vktigaste tycker jag nog ändå är att man tar hjälp av någon som man känner förtroende för.

    athleticmia wrote:
    låter intressant!!! ska kolla in dina adepter o ser det bra ut på scen för dem så kanske man kan anlita dig inför nästa tävling?? med hjälp veckan innan menar jag…
    #343032

    David Nylander som vann -70 på lucia gjorde ingen tömning/laddning av varken vatten, kolhydrater eller salt. Han åt som vanligt fram till tävlingsdagen då han drack lite mindre och åt lite mer. Jag tycker inte det var något fel på hans form. :up:

    #343033

    Bland det mest intressanta som jag läst på länge! Tack Joachim.

    #343034

    Otroligt intressant och tack s

    #343035

    Super artikel og mycket interessant info:)
    Jeg skal anvende carb depletion & loading for første gang til en fitness konkurrence om 13 dage. Jeg håber at det fungerer optimalt for mig:D

    #343036

    Superbra tråd! Riktigt intressant läsning.

    Tänkte fråga några som tävlar i fitness… Kör ni med tömning och fyllning?, eller hur kör ni.

    Borde ju påverkar ens förmåga att prestera en hel del?

    Läste ju om Seth R och det måste ju vara det bästa för att lyckas i styrkemomenten, och samtidigt bäst för hälsan.

    #343037
    DanL wrote:
    Tänkte fråga några som tävlar i fitness… Kör ni med tömning och fyllning?, eller hur kör ni.

    Borde ju påverkar ens förmåga att prestera en hel del?

    Jag tävlar i AF och har provat tömning/fyllning en gång ( min första tävling ) och aldrig mer. :nono: Orkade ingenting alls…
    Jag ändrar ingenting fram tills tävling utan dricker och äter som på en vanlig dietdag.

    #343038

    Kanon tråd!!

    Man har mycket att lära. Men som Seth sa tidigare så kanske man inte behöver gå in så hårt i just ”tömning/laddning” när det inte handlar om BB.

    Tack för all info, mycket matnyttigt:up:

    #343039
    trapetsius wrote:
    Hmm använde ALA under förra laddningen inför tävlingen och det skall jag nog inte göra om igen, detta pga att ALA är en syra och får färgen att bli grön om du svettas innan man skall upp på scenen.
    kanske inte det snyggaste…..

    Låg dok på en ganska hög dos, runt 6g!

    Bara ett tips….

    Tp.

    JA det låter som om du kanske hade chansen du var ju (HULKEN SOM GRÖN) he he

    #343040

    väldigt många råd och tips. precis sådan hjälp jag behöver av er mer erfarna och kunniga människor :up:

    #343041
    DanL wrote:
    Superbra tråd! Riktigt intressant läsning.

    Tänkte fråga några som tävlar i fitness… Kör ni med tömning och fyllning?, eller hur kör ni.

    Borde ju påverkar ens förmåga att prestera en hel del?

    Läste ju om Seth R och det måste ju vara det bästa för att lyckas i styrkemomenten, och samtidigt bäst för hälsan.

    har sj bara kört en tävling, DC-05….drack lite vatten dom sissta 3 dagarna och nollade (nästan) kollisarna under 5 dagar före tävling. tävlinsdagen började jag dricka och äta ganska normalt om fick helt okej resultat för att vara första deffen….nu är jag mitt inne i dieten no 2 men vet inte hur jag ska lägga upp sissta veckan. men gjorde okej ifrån mig på styrke ronderna/ dvs bättre än jag gjort på gymmet…..
    dvs funkar det för mig så ska man nog köra på samma spår men är lite rädd för att chansa o prova på nytt men en ev påkostnad av formen

    men visst igår på kval/sm är det ju bara fysik som gäller för att ta vidare sig till sm. så det är lite svårt att lägga upp det nu. hård och torr på fysiken leder ju till dålig styrka..:(

    #343042

    Hejsan alla.
    Jag kommer att lägga upp en lite mer innehållsrik artikel på reFORM´s hemsida inom kort om just detta tömning och laddning, där ett vikt exempel används, för att se hur jag räknar.

    Dock så är detta ett exempel och inget man kan kopiera rakt av utan måste justeras för din kropp ect.

    Kommer där även lägga en utförlig föreberedelse plan för hur man ska lyckas att lägga på tävlingsfärg rätt.
    Tro mig det är många steg som ska göras oavsett vilken färg man använder.

    MVH Fredrik

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.