Tömning och laddning inför tävling

Home Forums Artiklar Tömning och laddning inför tävling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #343043
    Fredrik Carlsson wrote:
    Hejsan alla.
    Jag kommer att lägga upp en lite mer innehållsrik artikel på reFORM´s hemsida inom kort om just detta tömning och laddning, där ett vikt exempel används, för att se hur jag räknar.

    Dock så är detta ett exempel och inget man kan kopiera rakt av utan måste justeras för din kropp ect.

    Kommer där även lägga en utförlig föreberedelse plan för hur man ska lyckas att lägga på tävlingsfärg rätt.
    Tro mig det är många steg som ska göras oavsett vilken färg man använder.

    MVH Fredrik

    Aa tack mkt snäll men säg till när du har lagt det där oxå då.

    #343044
    Anna B wrote:
    Jag tävlar i AF och har provat tömning/fyllning en gång ( min första tävling ) och aldrig mer. :nono: Orkade ingenting alls…
    Jag ändrar ingenting fram tills tävling utan dricker och äter som på en vanlig dietdag.

    Tack så mycket Anna B! :up:
    Blir nog något liknande för mig med.

    #343045
    jiggen wrote:
    har sj bara kört en tävling, DC-05….drack lite vatten dom sissta 3 dagarna och nollade (nästan) kollisarna under 5 dagar före tävling. tävlinsdagen började jag dricka och äta ganska normalt om fick helt okej resultat för att vara första deffen….nu är jag mitt inne i dieten no 2 men vet inte hur jag ska lägga upp sissta veckan. men gjorde okej ifrån mig på styrke ronderna/ dvs bättre än jag gjort på gymmet…..
    dvs funkar det för mig så ska man nog köra på samma spår men är lite rädd för att chansa o prova på nytt men en ev påkostnad av formen

    men visst igår på kval/sm är det ju bara fysik som gäller för att ta vidare sig till sm. så det är lite svårt att lägga upp det nu. hård och torr på fysiken leder ju till dålig styrka..:(

    Tack så mycket jiggen!
    Alltid bra när man kan få lite råd och tips på sina funderningar! :)

    #343046
    DanL wrote:
    Tack så mycket Anna B! :up:
    Blir nog något liknande för mig med.

    Det var så lite så. :)
    Gör det enkelt första gången så kan du ändra ditt upplägg till nästa gång om det var något som du inte tyckte fungerade till 100%.

    #343047

    Bör detta endast utövas av tävlande? Jag som vill tömma vätska till sommaren, kan jag göra likadant? Eller är detta endast ett kortvarigt tillstånd?

    #343048
    dbbb wrote:
    Bör detta endast utövas av tävlande? Jag som vill tömma vätska till sommaren, kan jag göra likadant? Eller är detta endast ett kortvarigt tillstånd?

    Det är för tävling = inget som håller sig över sommaren

    #343049
    Petter__Jonsson wrote:
    Det är för tävling = inget som håller sig över sommaren

    Ok. Vad är tipset om man vill få samma effekt under en längre tid?

    #343050
    dbbb wrote:
    Ok. Vad är tipset om man vill få samma effekt under en längre tid?

    Alltså vätskenivåerna i kroppen är varriabla och kommer ändras hela tiden oavsett om man vill det eller ej. Dessutom är man inte så stark när gjort en vätsketömning. Men om du blir av med tillräckligt med underhudsfett så kommer du nog få den look du är ute efter ;)

    #343051

    Mycket bra tråd!

    #343052

    Min preliminära uppladdning:

    TORSDAG:

    ingen salt
    Tömning: nästan inga kolhydrater
    tränar lättsamt, kanske en promenad också…

    FREDAG:

    ingen salt
    mycket fiber på kvällen (gröt/banan/äpple/grönsaker)
    annars inga fler andra kolhydrater
    ingen träning
    jobbar kväll 14-21

    LÖRDAG:

    ingen salt
    mkt mindre vatten under jobbet(7-15.30, ganska mkt kroppsarbete), detsamma efter jobbet.
    eliminerar fetterna
    MKT KOLHYDRATER UNDER DAGEN (potatis/ris/vitbröd)

    sedan vad ska man äta strax innan pumpen:
    är det bra med gelehallon/riskakor/bilar/sylt innan pumpen?

    #343053
    A.J. wrote:
    Joachim

    jag undrar en sak… ang att äta 8g kolisar per kroppsvikt, gäller denna siffra per dag eller under hela laddningen. dvs hela dagen innan tävlings dagen samt på själva dagen D.
    Vilket av dom gäller?

    MVH

    Det finns ju inget som säger att 8g/kg kroppsvikt är en ideal siffra för alla.
    Någonstans 5-10g/kg kroppsvikt och dag funkar för dom flesta i regel med ett lågt protein och fettintag, men ingen regel utan undantag…
    Om man laddar i 3 dagar kan man börja högt dag 1 för att sedan gå lägre eller tvärt om.
    Kan även ligga på ett jämnt intag varje dag eller justera efter behov.
    Man får helt enkelt testa sig fram…

    #343054

    Det här med mängden kolhydrater man äter hänger även ihop med hur mycket vätska man håller, alternativt intar.

    / Calle

    #343055

    Hur mycket och hur länge du behöver fylla beror på hur tömd du är och vilken grad av ”uppladdning” du är ute efter.
    Jag tror inte du tjänar på att äta för mycket snabba kolhydrater och ”skräp” på tävlingsdagen.

    #343056

    Nu är det ju svårt o ge råd när man inte vet hur ditt upplägg sett ut från början. MEN…jag skulle inte rekommendera dig o äta en massa på tävlingsdagen, nöj dig med en ”vanlig” frukost o småät lite tills du ska upp. Äter du mängder med mat kommer du bara få svullen mage o kanske inte så bra tryck som du tror. Detta pg av att magen får jobba så mycket.
    Ät ordentligt dagen innan istället!

    #343057

    Hej. Otroligt mycket kunskap om laddning och tömmning här så jag tänkte ställa en fråga: Efter en tömning har jag det problemet att vätskan lämnar mellan huden och musklerna som typ ödem, vad kan detta bero på??

    Fakta: Tävlar i MMA så invägning 24h före match, om invägningen är fredag ser mitt veckoschema ut som följande:

    Månd,Tis. Kolhydraterna väldigt begränsade protein c.1,5g/kropps kg. och lite fett. Högt vattenintag 6-7l. Endast väldigt lätt träning.

    Onsdag: Samma som Må-ti men saltet tas bort.

    Torsdag: Frukost protteshake. Lunch 150 gr kyckling och lite grönt. 17.00 en protteshake. Försöker dricka vattenlitrarna före eftermiddagen. Efter detta är dricker och äter jag ingenting fram till invägning.

    Fredag: Bastubad för att ta bort sista 4 kg.

    Sammanlagt bantat ca 12 kg på 6 veckor före med den ”thermogena dieten”

    Fredag efter invägning ca: 18.00. en resorb i halvliter vatten 18.20 en resorb i halv liter vatten. 18.45 en berocca + kaliumtabletter. 19.00-22.00 Gatorade utblandat i vatten 4 liter (1,5liter gatorade 2,5 liter vatten) 22.00 lätt träning för att få igång kroppen. 23.00 Mat. pasta med tillbehör, vitt bröd evetuellt en plopp :) Dricker även gatorade blandningen fram till läggdags.

    Lördag: Frukost. Jogurtt + musli och bröd. Äter små mål pasta och bröd fram till matchdags.

    Efter senaste match gick jag upp 18 kilo på 4 dagar, så lite vätskeansamlingar blev det :)
    Hur rekomenderar ni ladningen/tankningen?
    Vilka mineraler/vitaminer/tillskott och liknande är viktiga vid laddning tankning)

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.