Ångest!

Home Forums Kost och Näringslära Ångest!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #538856
    Grenen wrote:
    90% av alla på detta forum har ätstörningar..

    dubbel + på den! Tragiskt men sant…….känns som en stor del av Sveriges befolkning har ätstörningar nu för tiden :(

    #538857
    J.v.K wrote:
    vad definierar du ordet ätstörning?

    Det finns ingen konkret vetenskaplig definition men däremot kriterier för de tre medicinskt erkända ätstörningarna, anorexia nervosa, bulimia nervosa och hetsätning.

    Man brukar dessutom skilja på ”disordered eating” och ”eating disorder”, alltså ett stört ätbeteende kontra en definitiv ätstörning. En svår gräns mellan de två.

    [http://www.atstorning.se/]

    #538858
    J.v.K wrote:
    vad definierar du ordet ätstörning?

    Var kanske lite ironi i mitt utlåtande, har ingen forskning att backa upp det med. Mer att detta forum samt Kolo domineras av discoträningsfrågor och ”hjälp jag åt lite carbs!” trådar.

    Nå jag hänger fortfarande här, så ska inte klaga.

    #538859

    Ätströningar kan man väl ha på alla mjöliga vis, tror många i samhället TYVÄRR har detta omedvetet. Fan ser man bara i skolan :S

    #538860

    Glöm inte bort att njuta lite också mellan alla strikta kostscheman…

    #538861
    Grenen wrote:
    Var kanske lite ironi i mitt utlåtande, har ingen forskning att backa upp det med. Mer att detta forum samt Kolo domineras av discoträningsfrågor och ”hjälp jag åt lite carbs!” trådar.

    Nå jag hänger fortfarande här, så ska inte klaga.

    jag håller med dig…jag skulle säga att den som får ångest över att ha råkat äta något onyttigt/mindre nyttigt vid något tillfälle, då personen i fråga lever sunt i övrigt, har en en form av ätstörning och lite skevt tänk. Själv äter jag perfekt på vardagarna, för att på helgerna unna mig godis, pilsner, vin, chips, pizza…dvs precis vad jag känner för, utan att få ångest…håller mig ändå i mycket bra form och blir bara starkare o snyggare, så ångest över sådana fjantsaker känns nästan skrattretande;)

    #538862

    Ibland har jag fått småångest. Men nu har jag lösnignen som motverkar ångesten!
    Ett, Jag brukar alltid säga till mig själv att jag ändå msåten ha ett överskott med energi för att bygga muskler!
    och två, jag ska ändå börja dunderdeffa om en månad eller två.

    Förövrigt måste man unna sig lite choklad ibland.. annars skulle jag avlida..

    #538863

    För att motverka dom ångesttankar som KAN dyka upp i mitt huvud NÄR jag har öerätit ltie extremt e…
    No bulk, no hulk, dvs. Jag ska ändå ha ett överskott.
    Jag e så smal så detta unnar mig gott
    Går till spegeln å glor på mina ”beniga” axlar :)
    Jag valde att ta så här mkt för de va gott å för jag VILLE.

    Och så e ångesten borta å man e happy igen.

    #538864

    Man kan vända på hela saken också och säga så här: Om man under en dag äter extremt lite, hur mycket muskler och fett har man förbrännt då? En obefintlig mängd skulle jag tro. En dag med mycket mat eller en dag med lite mat gör ingen skillnad. Det är det långsiktigt dåliga beteendet som gör skillnaden.

    #538865
    Clark wrote:
    Man kan vända på hela saken också och säga så här: Om man under en dag äter extremt lite, hur mycket muskler och fett har man förbrännt då? En obefintlig mängd skulle jag tro. En dag med mycket mat eller en dag med lite mat gör ingen skillnad. Det är det långsiktigt dåliga beteendet som gör skillnaden.

    +1 :emo-thumb

    #538866

    Jag mår alltid dålig när jag äter skräpmat, brukat ta lång tid innan jag slutar tänka på vad jag har gjort, vad har jag stoppat i min kropp liksom.

    Vissa kanske kallar det ätstörning men jag kallar det ”jag är noga med vad jag äter”.

    Äter just nu en fuskmåltid 1 gång i veckan och det gör jag hos min mormor för vår familj har en tradition att alltid samlas och äta ihop på söndagar.

    Tycker detta har fungerat bra på mig, ballar alltid ur annars när jag väl äter något annat som godis eller annat skit.

    #538867

    [http://forum.body.se/showthread.php?p=885272]

    #538868
    Clark wrote:
    Det är det långsiktigt dåliga beteendet som gör skillnaden.

    Absolut, tyvärr är folk i allmänhet så förtvivlat kortsiktiga.

    #538869

    Igår gick det ner två kebab tallrikar men inte lider jag för det8).:D

    #538870
    Allan wrote:
    Absolut, tyvärr är folk i allmänhet så förtvivlat kortsiktiga.

    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Ibland undrar man om folk ska upp å tävla dagen efter som dom ojar sig.
    Har själv levt på det viset tidigare och det blir både jobbigt för en själv (tar massa energi), och jobbigt för omgivningen.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.