Behövs verkligen inte kolhydrater under deff?

Home Forums Kost och Näringslära Behövs verkligen inte kolhydrater under deff?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #78356
    #680809
    Marco91 wrote:
    Jag har läst att hjärnan behöver ca 100g kolhydrater per dag för den ska fungera optimalt. Säg nu inte era upplevelser e ni snälla för alla e olika. Jag har ruskigt kort blod-socker och blir lite rädd me tanke på att utesluta kolhydrater även om det fungerar o man börja tappa fett.

    Kroppen kan reglera det själv med glukoneogenes, dvs nybildning av glukos, från protein och fett. Jag har hållt mig till 10-30g kolhydrater/dygn sedan september 2008 och min hjärna har inte förtvinat…. än (även om en del kanske är beredda att sätta emot).

    Quote:
    Stämmer detta me kolhydrater att hjärnan behöver ca 100g per dag för att fungera optimalt eller kan fett ersätta det?

    Protein, framförallt, samt en viss mängd fett. Behovet är av glukos, inte kolhydrater.

    Quote:
    Och isåfall vilket fett? finns ju bara typ nötter man kan få i sig.

    Ät fullfet mat så är det inga problem. Se t.ex. [http://www.kostdoktorn.se/mat]

    #680810

    Jag uppmanar samtliga att inte svara mer på det här trollets poster nu. Det är alldeles för uppenbart att någon snubbe sitter bakom ett tangentbord och bara driver med alla.

    #680811
    Eddie Vedder wrote:
    Jag uppmanar samtliga att inte svara mer på det här trollets poster nu. Det är alldeles för uppenbart att någon snubbe sitter bakom ett tangentbord och bara driver med alla.

    Det var väl uppenbart redan vid 3-4 inlägget han gjorde.

    #680812

    [http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/9 Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass]

    Resten får du söka dig fram på. Google vet mycket om glukoneogenes.

    #680813

    Marco91, du hade nog mått bra utav att vara lite mer källkritisk och inte lyssna på allt som alla säger och sedan skapa en tråd så fort du hört två motsatser.

    Vill du verkligen veta huruvida hjärnan behöver kolhydrater så stämmer mikaeljs svar. Men du hade likaväl kunnat söka upp en studie och fått det bekräftat. Finns studier på det mesta kan jag lova! Du ska förvisso vara källkritisk även till en studie då det finns mer och mindre seriösa studier (läs sponsrade eller företaget som säljer produktens egna positiva studier)

    #680814

    Om det nu är så att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera så har Marco nog inte sett kolhydrater på vykort ens.

    #680815
    johed wrote:
    Om det nu är så att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera så har Marco nog inte sett kolhydrater på vykort ens.

    Ka-Tshing!

    #680816
    Marco91 wrote:
    Andra frågan är : För undvika bli fet i ansiktet o magen: ska jag undvika kolhydrater och använda fett under ev bulk period (som jag kmr få chansa att det är bulk men endå) ? vad tror ni ?

    Tacksamm för alla svar :) Mvh :up:

    Oavsett hur din makrofördelning ser ut så är det kalorieöverskottet som avgör om du går upp i vikt/blir fet. INTE just kolhydrater, fett eller protein. Alltså får du ta det lite försiktigt med bulkandet, och försöka gå upp sakta men säkert, istället för att försöka överäta.

    #680817

    shit det finns mer muppar på forumet än vad man trodde och då menar jag inte marco91!

    #680818

    Ursäkta mig, men vad har du för referensramar om du är 178 cm lång och väger 70 kg ”efter att ha bulkat rejält”?

    #680819
    Insulinus wrote:
    Du ska förvisso vara källkritisk även till en studie då det finns mer och mindre seriösa studier (läs sponsrade eller företaget som säljer produktens egna positiva studier)

    Att utföra en studie kan vara kostsammt och finansiärer behövs ofta. Att en studie är sponsrad eller att det står ett företag bakom studien gör inte studien ointressant, det finns många andra faktorer som är minst lika viktiga tex: hur ser upplägget ut, är studien ”peer reviewad”, i vilken tidsskrift är artickeln publicerad, osv…

    #680820

    /ignore please

    #680821
    Marco91 wrote:
    Tack Men jag mår bra nu utan att övertänka :) Jag kommer idag räkna ut kcal intaget av ca 190g protein, 15g kolhydrater, och 70g omättat fett för att lyckas ligga bra till på deff med ett matschema.
    Så det enda jag behöver göra varje dag är att ta fram deciliter måttet och ta 2dl för juice, använda matvågen för räkna 100g räkor tex osv.

    Allt kommer bli jättelätt under deff & bulk nu för mig. Så jag kan planera och även må bra :)
    För jag vill bli nästa arnold :)
    Så detta upplägget passar nog bra :)
    Tack ! Mvh

    Jag förstår inte hur du orkar med någon som helst träning med 15gr kolhydrater/dag. Jag klarar i alla fall inte att ligga lägre än 1gr kolhydrater/kg kroppsvikt/dag.

    #680822

    Att ni fortfarande lägger tid på grabben.. :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.