Dåligt att inte äta grönsaker och frukt?

Home Forums Kost och Näringslära Dåligt att inte äta grönsaker och frukt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #517907

    Tjena, är så att jag nästan aldrig äter frukt och grönt. Hur påverkar det träningen? Är det viktigt att äta?

    #70221
    #517908
    J.v.K wrote:
    viktigt att få i sig vitaminer & mineraler. frukt anser jag räknas som godis.

    men ät iaf vitamintabletter & komplettera med broccoli typ för att vara säker. ät även mat som innehåller mycket vit & min typ ägg & mjölk :up:

    Okej, mjölk dricker jag kring 2L/dag. Frukt ngn gång i månaden typ..

    #517909

    Du kan inte dra ”grönsaker” över en kam. Grönsaker som spenat och broccoli är rena näringsbomberna men isbergssallad och gurka är bara hårdare former av
    vatten med gröns färg typ.

    Jag antar att du redan läst den stora grönsakstråden som finns här på BODY innan du startade tråden men jag postar ändå den här länken som finns även i den tråden och som du kanske missade:

    [http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/]

    #517910

    Fan det verkar ha blivit nån jävla ”frukt är godis och du dör av frukt” epidemi på sistone =)

    #517911
    malawiglenn wrote:
    frukt och grönsaker är grymt överskattat

    Hur så!

    #517912
    malawiglenn wrote:
    otroligt svårt (omöjligt) att tillgodose vitaminbehovet från dem, som J V K menar att man kan`?

    Det behöver ju inte vara överskattat för det. Ingen vill väl leva på bara grönsaker? t.o.m. vegetarianer äter ju stapelföda – sädesslag o baljväxter.

    Animalier innehåller t.e.x. minimala mängder av det viktiga B- vitaminet folater. Sen så innehåller frukt o grönt kemikalier som har en gynnsam inverkan på kroppen.

    #517913
    *L.R* wrote:
    Finns rikligt i lever i och för sig.

    Sant, men vem äter ett hg lever om dagen, året runt?

    #517914
    *L.R* wrote:
    Vissa vitaminer skulle jag nog säga är enklast att ta från växtriket.

    Tänker då på K, C, B9.

    Även vissa mineraler förekommer i mkt större koncentrationer i grönsaker.

    Finns inget Vitamin som heter B9 mig veterligt!

    #517915

    Ordet ”överskattat” ska inte tolkas som ”dåligt” eller ”onödigt”. Något som tillskrivs överdrivet mycket är helt enkelt överskattat.

    Jag kan t.ex. tycka att ett band är ruskigt bra men ändå tycka att de är överskattade. Jag älskar t.ex. Nirvanas musik men jag tycker fortfarande att de är något överskattade men tanke på vilken extrem legend Kurt Cobain är.

    På samma sätt tror jag säkert det finns fördelar med fruktkonsumtion men jag tycker inte det finns så mycket stöd för att hylla det som rena medicinen för kroppen. Skillnader mellan frukter, livsstilen hos ”fruktätare”, extremt varierande förhållanden för var en studie är genomförd rent odlingsmässigt (är det ett land med näringsrika jordar och där frukten äts direkt från trädet eller är det ICA’s bananer som skördats omogna och därefter fraktats långväga?) o.s.v.

    Och så ogillar jag att bunta ihop ”frukt och grönt” som om det vore samma sak. Grönsak A ska inte blandas ihop med grönsak B, vice versa för frukt A och frukt B. Och med tanke på den stora skillnaden mellan frukt/frukt och grönsak/grönsak blir ju frukt/grönsaker en helt orimlig ihopblandning.

    #517916

    En bra konsumtion av frukt/grönt kan jag lova bäddar för både bättre träningsresultat samt att du håller dig friskare och därigenom ”slipper” skippa träningen för att du inte orkar eller är sjuk..
    Hur jag vet? Källa..? Sunt förnuft samt baserat på egna erfarenheter! Mindre pizza/skräpmat, kröka & dina resultat kommer bli ännu bättre.. Promise! :emo-thumb

    #517917

    Jag äter personligen snudd på aldrig varken frukt eller grönsaker, däremot tar jag en C-vitamin brus per dag. Då räknar jag inte tex tomatsås i köttfärsåsen i detta exempel.

    #517918
    malawiglenn wrote:
    Och deras effekt är viktig för styrketräning?

    Du får inte så bra resultat om du inte överlever. Vitaminernas funktioner är livsnödvändiga, många har funktioner som direkt kan appliceras på energimetabolismen och muskelkontraktioner t.ex.

    Så givetvis är det oerhört viktigt. Frågan är ju inte om vitaminer och mineraelr behövs utan huruvida frukt och grönsaker förtjänar så hög status som vitamin- och mineralkällor.

    räven wrote:
    Då räknar jag inte tex tomatsås i köttfärsåsen i detta exempel.

    Det SKA du räkna in. Utan tvekan.

    Just det där tror jag är något som får många att dra sig från grönsaker i kosten faktiskt. Man ser trista bilder på tallriksmodellen med rårivna morötter och några gurkskivor bredvid potatis och vit fisk i princip.

    Men just som komponent i grytor av alla de slag kan man få in hur mycket som helst. Lök, ärter, tomater, paprika m.m gör ju grytor och röror av olika slag hur mycket godare som helt och ”funkar” troligtvis bättre för de flesta än en trist sallad ”bredvid den riktiga maten”.

    #517919
    malawiglenn wrote:
    Vilka vitaminer kan jag INTE få i mig ”pillervägen”?

    Du vet mycket väl att en separerad nutrient i pillerform fungerar på samma sätt i kroppen jämfört med när den tillförs från kosten i en helt annan biokemisk miljö.

    Det är alldeles för komplicerat för att kunna peka på X utifrån koststudier och tro att just X i stora mängder kommer ha samma effekt.

    #517920
    malawiglenn wrote:
    Och deras effekt är viktig för styrketräning?

    Försök träna med skörbjugg! C-vitamin brist.
    Innan man insåg hur viktigt det var med vissa vegetabilier (Man visste inte vad C-vitamin var föränn långt senare) så dog sjömännen som flugor, under längre seglatser!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.