Dåligt att inte äta grönsaker och frukt?

Home Forums Kost och Näringslära Dåligt att inte äta grönsaker och frukt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #517936
    Eddie Vedder wrote:
    Oavsett vad du anser vara ”sunt förnuft” eller ej måste man ju kunna diskutera teoretiskt. Jag råkar veta att herr malawiglenn dagligen äter grönsaker och överhuvudtaget är bra i köket.

    Vitamin- och mineralintaget är tillräckligt där även om han inte skulle ta tillskott, både varierad, nyttig och god kost.

    Men det finns fortfarande en poäng utifrån grundfrågan. Det är fel att säga ”Jag äter ingen frukt för jag tar en multivitamintablett istället” eftersom det implicerar att man går miste om massa vitaminer och mineraler genom att skippa frukt. Ett mer logiskt resonemang hade varit ”Jag är vegan och stor del av mitt näringsintag är från frukt så jag behöver verkligen extra vitaminer och mineraler”.

    Däremot utesluter jag inte fruktens nyttighet men den beror INTE på essentiella mikronutrienter utan andra faktorer. De faktorerna KAN bero på ämnen i frukter (olika samverkande bioaktiva ämnen som vi ännu inte känner till och inte heller känner till synergieffekter av i olika livsmedel) men det kan också vara observerade samband som beror på helt andra saker (häsosamma människor äter frukt).

    Jag säger inte att multivitamin är totalt fel. Konsumerar det själv till & från beroende på träning, jobbintensitet mm. i mitt vardagliga liv. Även om jag inte har nutritionistexamen lr liknande så är jag dock ganska väl förankrad i ämnet. Frukt & grönsaker fyller, precis som du säger andra faktorer också bortsett från mikronutrienterna och det är också lite ditåt jag vill komma. Även om man klart inte kunnat fastställa alla sammanhang & synergieffekter av dem.

    #517937
    Eddie Vedder wrote:
    Hur extremt lite äter du om 83mg är 0.7E%? Äter man 2000 kcal krävs ju 20 kcal från omega-3 för att komma upp i 1E%.

    Asså, det var kalkylerat på dessa grönsakers energivärde. Vill man ha betydande tillskott av omega 3, så finns ju linfrö o rapsolja, samt valnötter. Jag ville visa att vegetabilier innehåller omega 3 i tillräckliga mängder i förhållande till sitt energiinnehåll.

    #517938
    malawiglenn wrote:
    Din E% ( 0,43E% ) är beräknad med VAD som referens? Är det broccolins 145kcal eller? Samma fråga på din

    150g gul lök
    75g morot
    140g vitkål

    (0.7E%, är 100E% den energin i dessa?)

    Precis! En vitamin-mineraltablett ger ju oftast ingen energi och omega 3 alls!

    Quote:
    Zink, RDI = 11gm? Jag trycker i mig ca 40mg om dagen. Mjölk och piller bla.

    Jag äter ovo-lakto vegetarisk kost och inga piller och får i mig 33 mg Zink per dag.

    Quote:
    Var är D-vitaminen? Hur ska jag få i mig den med dina 500gram broccoli? Det verkar ju onekligen som att jag behöver iaf 1 liter mjölk och lite till ;)

    Du kan ju prova med fisk. Kött, ägg o mjölk är i af inga goda källor!
    Eller så kan du vara ute i solen dagligen året runt, ger betydande D-vitamin tillskott.

    Quote:
    Pinsamt att skriva att broccoli ger 17.5% av proteinbehover, .. du måste dessutom även skala med biologiska värdet på dess protein.. vilket inte är superduper? Samma med ärtor och bönor, varför äta kasst protein?

    Inte 17,5% av dagsbehovet utan 17,5g.
    Du verkar helt obekant med fenomenet, komplementering av vegetabiliska protein. t.ex. så är sädesslagen inte fullvärdiga p.g.a. brist på lysin, men de har däremot ett överskott på metionin, för baljväxter, bl.a. bönor är det tvärtom, varför man kan uppnå fullvärdigt protein med en kombination. Många baljväxter har väldigt hög proteinkvalité, t.ex. Black Eye bönan, som har lika hög proteinkvalité som kött.

    Vet du föresten vad proteinkvaliten på broccoli är?

    Quote:
    iaf du har inte bevisat ett dugg, kanske att broccoli är en effektiv källa för c-vitamin för den som annars dricker mjölk, äter ägg och kött mm. Räcker nog med ca 10-15gram broccoli om dagen för att slippa skörbjugg :P

    Samt god källa till A vitamin och folater, vilket kött och mejeriprodukter inte är!

    Quote:
    Ps. ska jag äta 500gram RÅ broccoli om dagen så får jag hellre sjörbjugg :)

    Du kan nog kosta på dig att koka broccolin, försvinner en del c-vitamin visserligen, men dock långt ifrån allt.

    #517939
    YTS wrote:
    Jag ville visa att vegetabilier innehåller omega 3 i tillräckliga mängder i förhållande till sitt energiinnehåll.

    Då misslyckades du rejält eftersom du redovisade odugligt låga mängder.

    YTS wrote:
    Samt god källa till A vitamin och folater, vilket kött och mejeriprodukter inte är!

    A-vitamin som retinol ingår BARA i animalier. Både kött och mjölk innehåller retinol.

    #517940
    Eddie Vedder wrote:
    Då misslyckades du rejält eftersom du redovisade odugligt låga mängder.

    Vaknat på fel sida? 0,7E% är inte odugligt! Även stapelfödan i form av korngryn, pumpernickel, samt bönor innehåller ju omega 3!

    Quote:
    A-vitamin som retinol ingår BARA i animalier. Både kött och mjölk innehåller retinol.

    Jo, jag vet, men det där är mer av akademiskt intresse. Beta-karoten i grönsaker omvandlas i en frisk kropp till retinol.

    #517941
    YTS wrote:
    Vaknat på fel sida? 0,7E% är inte odugligt! Även stapelfödan i form av korngryn, pumpernickel, samt bönor innehåller ju omega 3!

    Men det ÄR ju inte 0.7E%. Det är ju du som räknat tokfel.

    YTS wrote:
    Jo, jag vet, men det där är mer av akademiskt intresse. Beta-karoten i grönsaker omvandlas i en frisk kropp till retinol.

    Ja det vet jag mycket väl och det var inte vad jag skrev. Men du påstod att mjölk och kött inte är bra källor och även om de innehåller mindre RE så är kan de mycket väl vara bättre A-vitaminkällor.

    #517942
    Eddie Vedder wrote:
    Men det ÄR ju inte 0.7E%. Det är ju du som räknat tokfel.

    Tyvärr, jag har inte räknat fel! Se nedan:

    YTS wrote:
    Asså, det var kalkylerat på dessa grönsakers energivärde. Vill man ha betydande tillskott av omega 3, så finns ju linfrö o rapsolja, samt valnötter. Jag ville visa att vegetabilier innehåller omega 3 i tillräckliga mängder i förhållande till sitt energiinnehåll.
    Quote:
    Ja det vet jag mycket väl och det var inte vad jag skrev. Men du påstod att mjölk och kött inte är bra källor och även om de innehåller mindre RE så är kan de mycket väl vara bättre A-vitaminkällor.

    Mjölk, kött och ägg är fortfarande inga bra källor till A-vitamin, eftersom man får äta stora mängder (av dyr föda) för att täcka behovet, däremot 1hg morot som ger mer än dubbla behovet av A-vitamin från Betakaroten, när kroppen gjort sitt.

    #517943
    malawiglenn wrote:
    Hur mycket tid, energi och pengar får du lägga ner för att få i dig dina 33mg zink då jämfört med mig?

    Jag lägger omkring 1150 kr/månad

    Quote:
    Att hålla på och lära sig hur man skall blanda bönorna osv, att tillaga dem (lägga i blöt i 10h, koka 2h) mm.. jämt och ständigt.. orka?

    1 del bönor, två delar sädesslag, utom för sojabönor, där gäller en del till 4 delar sädesslag. Svårare är det inte!

    Jag kokar storkok två gånger i månaden. Att blötlägga 10h är ju inte jobbigt, det handlar bara om lite planering Det är bara sojabönor och riktigt stora bönor, såsom stora vita bönor mig veterligt, som behöver koka 2h. Nu senast koka jag kikärter på 35 minuter.

    #517944
    malawiglenn wrote:
    Eller ett piller eller frukt-yoghurt..

    Mkt c-vitamin i fruktyoghurt du… :whistle:

    #517945
    malawiglenn wrote:
    Här har vi en som lyssnar till mina visa råd! :up: *guldstjärna*

    ;)

    #517946

    Här kommer lite Back up angående goda och dåliga A- och D vitamin källor:

    Enligt Livsmedelsverket rekommenderas män 18-30 år 900 Retinolekvivalenter per dag och 7,5mcg D-vitamin.

    900 RE får man från:

    68g morot
    123g smör
    7,5st 65grams ägg
    10 kg kotlettkött.
    11,25 kg grytbitar från nöt
    1,95 l mellanmjölk
    350g hårdost 28%

    7,5 mcg D-vitamin får man från:

    50g sardiner i olja
    125g smör
    9,3 st 65 grams ägg
    1,25 kg kotlettkött
    1,25 kg grytbitar från nöt
    1,88 l mellanmjölk
    3,75 kg hårdost 28%

    När stora delar av världen svälter kan man fråga sig hur smart det är att propagera för att äta mer kött!!

    #517947

    Nu undrar ju TS om grönsaker är bra eller dåligt för träningen. En ”Ja” eller ”Nej” fråga som givetvis kan förklaras lite grundligare men jag tycker ni är lite OT nu.
    Dessutom är det väl en smaksak om man väljer att få i sig olika vitaminer från frukt och grönt eller väljer att äta vitaminpiller. Huvudsaken är väl att man trivs med sin kost och mår bra?

    #517948
    PatrikBergman wrote:
    Nu undrar ju TS om grönsaker är bra eller dåligt för träningen. En ”Ja” eller ”Nej” fråga som givetvis kan förklaras lite grundligare men jag tycker ni är lite OT nu.
    Dessutom är det väl en smaksak om man väljer att få i sig olika vitaminer från frukt och grönt eller väljer att äta vitaminpiller. Huvudsaken är väl att man trivs med sin kost och mår bra?

    Kan inte annat än hålla med! :) Vad jag ägnat mig åt här (utan att ägna mig åt fööör mkt pajkastning!) är helt enkelt att jag baserat mina inlägg MIN åsikt i frågan och synsättet på dem som förlitar sig lite väl mkt på piller/pulver. Baserar det jag sagt på div. koströn från dietister, vissa forsningsunderlag osv. (och inte minst sunt förnuft för ganska många)! Sen är det trist att vissa nästan tycks ta det personligt och försöker göra div. incitament av sina egna åsikter i frågan som om dem vore allmänt vedertagna ”sanningar” baserat på forskning.

    klart det är en helt annan fråga VAD man väljer att lyssna till och lita på som konsument / tränande. Jag tycker dock debatten är välgrundad i fråga om sundhetsperspektivet då det halvt om är en osund sport (fitness/BB) och frågan om grönsakers vara eller icke vara grundar sig i här… Deff/bulk osv, tränings/ätstörningar (och en hel del annat som jag inte ens få nämna här utan att bli bannad) som för egen del inte ens finns på världskartan om vad jag själv skulle utsätta min kropp för.. Men det är en helt annan fråga! :nerd:

    Anyways.. jag menar alltid väl med lite bitskare attityd, dock! ;)

    #517949
    malawiglenn wrote:
    ta en liter, ca 40gram bär/frukt, det är en hel del!

    Mkt onödiga & tomma kcal i form av socker som hade kunnat investeras i bättre form för att bli ren muskelmassa…. ;)

    #517950
    aix wrote:
    Baserar det jag sagt på div. koströn från dietister, vissa forsningsunderlag osv.

    Jag också. Tex epidemiologi som visar att människor med hälsosamt liv äter mer frukt. Men om fruktkonsumtionen i sig spelar någon egentlig roll är en annan sak.

    All epidemiologi blir en fråga om hönan eller ägget. Lite om epidemiologins problem.

    [http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9427]

    [http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html?pagewanted=1]

    Sen EDIT:

    Bör ju tillägga att även jag tror att frukt kan vara nyttigt för oss att äta. I alla fall om man lyckas få tag på hyfsat färsk frukt. Men jag anser inte att 1.) det är det nyttigt p.g.a. höga nivåer av just mineraler och vitaminer (jag tror mer på andra faktorer i frukterna) och 2.) att jag inte anser det vetenskapliga stödet är tillräckligt klart för att det skall motsvara retoriken i hur det framhålls som rena medicinen. En mer objektiv retorik i kostråden önskas. ;)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.