Dåligt att inte äta grönsaker och frukt?

Home Forums Kost och Näringslära Dåligt att inte äta grönsaker och frukt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #517921
    *L.R* wrote:
    haha. Vilka kött och mejeriprodukter är rika på vitamin c,k och b9? =)

    För att ta det igen! B9 är inget vedertaget namn för folater.
    De enda vedertagna Bnummer vitaminerna är B6 och B12.
    B1-Tiamin, B2 – Riboflavin, B3 – Niacin, Dessa HADE tidigare nummer, men de (B nummren) skall inte användas längre

    #517922
    malawiglenn wrote:
    Nej det blir dom [resultaten] inte, bara massa onödiga pengar och tid till att köpa & förbereda dem [frukt och grönt], som kunde ha gått till kött och mejerivaror istället…

    Vad har kröka med detta att göra? Sprit är ju även det något som kostar onödigt med pengar….

    Sunt förnuft enligt mig: Ta några kvalitativa vitaminpiller istället, ingen skillnad :O

    EDIT: grönsaker som tex brocoli, vitkål, morötter, gul lök är bra grejer vid hårda deffar dock. Då man gärna vill bli mätt utan att få i sig massa kalorier men med avseende på vitaminer och fibrer mm. så är jag helt likgiltig inför frukt och grönsakers existens i kosten.

    Sunt förnuft?? Vi talade om nyttigheter ur alla dess aspekter, eller hur? Spriten var mest en liten parentes för skojs skull, även om det torde vara en självklarhet när man vill få en vältränad kropp både visuellt och på insidan!
    Försök att inte hårddra allting.. Visst ”onödiga pengar” får ju stå för dig när det kommer till att köpa frukt/grönt och inte mejeriprodukter.. Varför inte köpa båda? Jag vände mig ju fö. inte till specifikt dig i mitt inlägg, men skönt å veta att jag påverkade dig uppenbarligen.. :emo-thumb
    Allt är inte svart eller vitt, så vadan detta meningslösa inlägg undrar jag. Du kan ju fö. inbilla dig att piller har lika högt biologiskt värde som riktig vara. Fö. har vitaminpiller en tendens att vara överdoserade av vissa av innehållet av vitaminer/mineraler som i höga mängder de facto kan vara toxiska.. Ok, då ska man konsumera BRA mkt av det, men iaf! Med tanke på hur piller/pulverkåta många här är ist. för att käka riktig mat så tyckte jag det var kul att röra om i grytan lite på just den punkten… Hårddrar du allt, kan också jag göra det….. :|

    #517923
    *L.R* wrote:
    Jo, jag vet. Jag har oxå rättat mig själv tidigare. Men så länge vi förstår varandra kan vi kanske gräva ner magisterrollerna?

    Om du hade pratat om B1, B2 o B3 kanske jag inte reagerat, men just B9 har använts på mycket oseriösa preparat i syfte att missleda allmänheten. Kommer dock inte att rätta dig igen!

    #517924
    malawiglenn wrote:
    Nej det blir dom [resultaten] inte, bara massa onödiga pengar och tid till att köpa & förbereda dem [frukt och grönt], som kunde ha gått till kött och mejerivaror istället…

    Sunt förnuft enligt mig: Ta några kvalitativa vitaminpiller istället, ingen skillnad :O

    Det behöver inte kosta skjorta, att äta grönsaker! Morot, vitkål, kålrot o lök är exempel på riktigt billiga grönsaker med potenta effekter. Det är inte ens säkert att det är billigare att ersätta deras vitamineffekt med högkvalitativa vitamin – mineral piller, om man ser till totaleffekten av energi, essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

    #517925
    YTS wrote:
    Det behöver inte kosta skjorta, att äta grönsaker! Morot, vitkål, kålrot o lök är exempel på riktigt billiga grönsaker med potenta effekter. Det är inte ens säkert att det är billigare att ersätta deras vitamineffekt med högkvalitativa vitamin – mineral piller, om man ser till totaleffekten av energi, essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

    Word! Som sagt.. Sunt förnuft & mindre insnöad ”old school” byggarmentalitet… :frust:

    #517926
    aix wrote:
    Word! Som sagt.. Sunt förnuft & mindre insnöad ”old school” byggarmentalitet… :frust:

    Oavsett vad du anser vara ”sunt förnuft” eller ej måste man ju kunna diskutera teoretiskt. Jag råkar veta att herr malawiglenn dagligen äter grönsaker och överhuvudtaget är bra i köket.

    Vitamin- och mineralintaget är tillräckligt där även om han inte skulle ta tillskott, både varierad, nyttig och god kost.

    Men det finns fortfarande en poäng utifrån grundfrågan. Det är fel att säga ”Jag äter ingen frukt för jag tar en multivitamintablett istället” eftersom det implicerar att man går miste om massa vitaminer och mineraler genom att skippa frukt. Ett mer logiskt resonemang hade varit ”Jag är vegan och stor del av mitt näringsintag är från frukt så jag behöver verkligen extra vitaminer och mineraler”.

    Däremot utesluter jag inte fruktens nyttighet men den beror INTE på essentiella mikronutrienter utan andra faktorer. De faktorerna KAN bero på ämnen i frukter (olika samverkande bioaktiva ämnen som vi ännu inte känner till och inte heller känner till synergieffekter av i olika livsmedel) men det kan också vara observerade samband som beror på helt andra saker (häsosamma människor äter frukt).

    #517927
    malawiglenn wrote:
    essentiellt fett i vitkål och lök?

    Precis linolsyra och alfa linolensyra.

    #517928
    malawiglenn wrote:
    sedan har ”en kompis” berättat för mig att grönsaker är underlägsna ägg, mejeriprodukter, fisk, kött map. vitaminer och mineraler. (mjölk innehåller ju vad är det 18 av 22 näringsämnen vi behöver? bara fixa dom 4återstående då (tex järn = rött kött) )

    Det beror vilka vitaminer och mineraler han menar.
    Sen så är ju kött överskattat och onödigt dyrt, när det finns ärter, bönor och linser med lika mycket protein, för betydligt mindre pengar, som dessutom innehåller mer energi än kött. De är även rika på de flesta vitaminer o mineraler.

    Du har som man sa förr attityd.

    #517929
    YTS wrote:
    Precis linolsyra och alfa linolensyra.

    Jag kollade finelis databas. Drygt 48 gram alfa-linolensyra i 100 kg vitkål, ingen EPA och ingen DHA.

    Vilken optimal källa, jag slutar härmed att äta fisk.:)

    #517930
    Eddie Vedder wrote:
    Jag kollade finelis databas. Drygt 48 gram alfa-linolensyra i 100 kg vitkål, ingen EPA och ingen DHA.

    Vilken optimal källa, jag slutar härmed att äta fisk.:)

    Om vi tar mitt dagsintag av grönsaker, så är det som följer:

    150g gul lök
    75g morot
    140g vitkål

    Ger 86mg omega 3, vilket motsvarar 0,7E%, livsmedelsverket rekommenderar 1 E% omega 3, alltså inte helt kasst beträffande detta!

    Till Malawi Glenn mfl.

    Om vi äter 2 lagade mål mat och äter 250g broccoli vid dessa (just 5 hg frukt o grönt per dag är livsmedelsverkets rekommendation), så får vi:

    NRG 145 kcal = ca 5% av NRG-behovet för en man 18-30 år.
    Protein 17,5g = ca 31% av behovet för ovanstående man
    Fiber 15,5g = ca 43% av behovet – i fortsättningen skriver jag inte ut detta.

    A vitamin 770 mcg = 86%
    E vitamin 2,0 mg = 20%
    Tiamin 0,4 mg = 27%
    Riboflavin 0,6 mg = 35%
    Niacin 6 mg = 30%
    B6 1,05 mg = 66%
    Folat 875 mcg = 292%
    C-vitamin 415 mg = 553%
    Kalium 1660 mg = 47%
    Calcium 310 mg = 39%
    Magnesium 115 mg = 33%
    Järn 3,3 mg = 37%
    Zink 2,0 mg = 22%
    Selen 2,5 mcg = 5%

    Alltså 5hg Broccoli ger 5% av energibehovet, men betydande mängder av protein, fiber, vitaminer o mineraler
    Samt 70mg = 0,43E% Omega 3.

    #517931
    malawiglenn wrote:
    Har inte påstått att de ger ALLA?

    Du sa att det är lugnt om man äter kött o mejeriprodukter m.m. Remember?

    #517932
    YTS wrote:
    Ger 86mg omega 3, vilket motsvarar 0,7E%, livsmedelsverket rekommenderar 1 E% omega 3, alltså inte helt kasst beträffande detta!

    Hur extremt lite äter du om 83mg är 0.7E%? Äter man 2000 kcal krävs ju 20 kcal från omega-3 för att komma upp i 1E%.

    #517933

    Jag äter aldrig grönsaker… har tränat i många år märker inget sämre med min träning för det….

    är inte mycket för grönsaker lr frukt får i mej allt jag behöver genom tillskott osv…

    #517934
    malawiglenn wrote:
    Det är väl inte meningslöst, jag argumenterar vidare för min ståndpunkt om grönsakers nytta eller inte nytta i samband med styrketräning som var trådens huvudämne? TS vill säkert veta hur andra förhåller sig till grönsaker frukt och träning. Jag utvecklar mer än gärna min syn på saken.

    Jag äter mycket mat, men vill inte äta massa kalorisnåla, dyra och jobbiga grönsaker för att få i mig vitaminer, mineraler, fibrer mm. Det finns alternativ som är smidigare, billigare och energitätare. Piller är ju en klassiker, men jag har även argumenterat för att kött, ägg, mejeriprodukter samt nötter och kakao kan vara extremt bra källor till vitaminer och mineraler (t o m bröd och pasta har väl skapligt med vissa vitaminer och mineraler om jag minns min hemkunskap korrekt)

    Jag hör dig.. Men ditt problem är att du blandar äpplen & päron.. Bildligt talat, så bli inte förvirrad nu… ;) Grönsaker fyller den funktionen som jag sa att du kan aldrig jämföra vitaminpiller å annat kraffs med äkta vara. DÄR är ”mitt problem” lr ditt. Vilket håll man nu väljer att se på saken. Jag står för min åsikt, du får väl stå för din, även om jag som tidigare nämnt inte ens vände mig till dig i mitt första inlägg.
    Precis min poäng, men du förstorar upp saker som om din åsikt vore en allmänt vedertagen studie som är fastslagen som ren forskning. Gör du som du alltid gjort.. Blir säkert alla tiders det.

    Håller fö. helt med dig om att ägg, mejeriprodukter, nötter mm. är toppenbra källor till såväl olika vitaminer som andra antioxidanter. (Huruvida just antioxidanter bevisats ha en främjande inverkan på kroppen kan vi eg. lämna därhän). Vi väljer alla våra gururs och forskningsrön vi vill ”tro på” iaf.

    Men du får aldrig med dig c-vitamin i särskilt stor omfattning med dem produkterna du nämnt.. Fast ett glas juice, tranbärsdryck, lr nyponsoppa råder dock bot på det… Lycka till!

    #517935
    malawiglenn wrote:
    Ps. ska jag äta 500gram RÅ broccoli om dagen så får jag hellre sjörbjugg :)

    I ditt fall skulle jag inte oroa mig för skörbjugg men kanske för zinkförgiftning lr något annat då du med överdosering belastar både njutrar och andra organ, men det bryr du dig säkert inte heller om.. Pillerlovers.. Jag bara leeeeeer… :)

    Håll för näsan, tugga & svälj broccolin? Duktig! ;)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.