Levaxin

Home Forums Kost och Näringslära Levaxin

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 52 total)
  • Author
    Posts
  • #698673
    FitnessWannabe:) wrote:
    Alltså e min lärare full av skit som säger att de e vanligt bland bodybuilders att ta levaxin för att bli hårda:| ??

    Han har fan nåt emot byggare alltså:aggresiv:
    Va e de för jävla Kalle Anka skola jag har hamnat på ;)

    Han har ju rätt.

    #698674

    Jag är opererad för Gift Struma,men operationen hjälpte inte,tyvärr Efter operationen blir majoriteten av patienterna av med sin sjukdom,ett fåtal blir behandlade med Levaxin.Jag opererades 1994.

    Förhöjd ämnesomsättning:
    Nervositet, oro, rastlöshet
    Sömnsvårigheter
    Skakande händer
    Hjärtklappning, snabb regelbunden puls eller snabb oregelbunden puls (förmaksflimmer)
    Värmekänsla, svårighet att uthärda värme, svettningstendenser
    Varm och fuktig hud
    Viktminskning trots ökad aptit
    Uttalad trötthetskänsla
    Muskelsmärtor och muskeltrötthet
    Menstruationsstörningar

    Jag har välldigt svårt för att gå upp i vikt:(Har kämpat sen Aril och är nu uppe i 77 kg:-) //S*

    #698675

    Är man envis kan man fixa det mesta!(jag känner ju när kroppen säger ifrån)*Huvudsaken man gör sitt bästa*
    Sen har jag ju villjan+motivationen också!Min sjukdom(om man kallar det så)ska inte få hålla mig borta från gymmet!*jag brinner sååå för träningen*
    Sen att jag är/blir tröttare får jag stå ut med
    //S*

    #698676

    Hej!

    Jag hade giftstruma och blev opererad då cellgifterna inte hjälpte. Nu äter jag Levaxin för att få en normal förbränning, men jag ligger lite över normalvärdet för annars blir jag så trött och orkar ingenting. Tyvärr, så gör detta att jag får kämpa som fan för minsta tillstymmelse till muskler. Men du känner ju själv vilken dos du mår bäst av att ligga på, många ligger en bit under normalvärdena för att deras hjärta reagerar negativt till exempel. och tyvärr får du ju då

    #698677
    SUSAN wrote:
    Jag är opererad för Gift Struma,men operationen hjälpte inte,tyvärr Efter operationen blir majoriteten av patienterna av med sin sjukdom,ett fåtal blir behandlade med Levaxin.Jag opererades 1994.

    Förhöjd ämnesomsättning:
    Nervositet, oro, rastlöshet
    Sömnsvårigheter
    Skakande händer
    Hjärtklappning, snabb regelbunden puls eller snabb oregelbunden puls (förmaksflimmer)
    Värmekänsla, svårighet att uthärda värme, svettningstendenser
    Varm och fuktig hud
    Viktminskning trots ökad aptit
    Uttalad trötthetskänsla
    Muskelsmärtor och muskeltrötthet

    Jag har välldigt svårt för att gå upp i vikt:(Har kämpat sen Aril och är nu uppe i 77 kg:-) //S*

    Jag var hos distriktssköterska igår för att kolla om jag har Diabetes då jag har dessa symptom som beskrivs ovanstående. ;).. skulle på test för TH något.. och EKG.. :ike: what’s happening[/b] !!

    #698678
    Ivan_Drago wrote:
    Jag var hos distriktssköterska igår för att kolla om jag har Diabetes då jag har dessa symptom som beskrivs ovanstående. ;).. skulle på test för TH något.. och EKG.. :ike: what’s happening[/b] !!

    Jag fick också göra EKG när jag kom in akut(blev tvingad att åka upp av en kompis,hade då haft flera svimninsanfall,hjärtklappningar,M.M)
    Sen blev det sköldkörtelprover och dom var inte att leka med(kanske anorlunda nu)
    Det var då jag fick reda på att jag hade Giftstruma:(
    Finns ju olika strumor(oftats ärftligt)
    Jag var tvungen att opereras,men blev inte bra ändå:(
    Så nu intar jag Levaxin dagligen!
    Vi får verkligen hoppas att du inte har Någon av sjukdomarna!
    Hör av dig när du fått provsvaren!
    //S*

    #698679
    SUSAN wrote:
    Jag fick också göra EKG när jag kom in akut(blev tvingad att åka upp av en kompis,hade då haft flera svimninsanfall,hjärtklappningar,M.M)
    Sen blev det sköldkörtelprover och dom var inte att leka med(kanske anorlunda nu)
    Det var då jag fick reda på att jag hade Giftstruma:(
    Finns ju olika strumor(oftats ärftligt)
    Jag var tvungen att opereras,men blev inte bra ändå:(
    Så nu intar jag Levaxin dagligen!
    Vi får verkligen hoppas att du inte har Någon av sjukdomarna!
    Hör av dig när du fått provsvaren!
    //S*

    okej, tråkigt att höra att det gick så långt : men så kan det tyvärr vara ju.

    Fick precis höra på vårcentralen att det kan ha varit något med min sköldkörtel just, och ska ta lite prov om 1 månad så. Tack för svaret Susan!

    #698680

    Beroende på om man har för mycket eller för lite produktion av sköldskörtelhormon så får man olika symtom.

    Om man har för mycket produktion av T3 eller T4 så får man bla
    – Uttalad trötthet
    – Nervositet
    – Hjärtklappning
    – Värmeintolerans
    – Svettningar
    – Muskelsvaghet
    – Depression
    – Darrighet
    – Viktnedgång
    – Ögonsymtom….

    Om man har för lite produktion får man istället
    – Trötthet
    – Depression
    – Allmän känsla av att nåt är fel

    och om det går en längre tid även
    – Uttalad trötthet
    – Frusenhet
    – Torr hud
    – långsam hjärtrytm….. dvs i stort sett motsatta symtom mot för mycket produktion.

    Om man haft för lite produktion av T3 el T4 och blir insatt på Levaxin som är en syntetisk kopia kan man till en början få symtom som vid överproduktion tills kroppen vänjer sig…. samma symtom får man om man som frisk tar Levaxin…
    Det finns studier på att friska människor som tagit bantningspreparat som innehållit Levaxin fått problem med hjärtflimmer mm… dvs absolut inget att tänka på i samban med deff… snarare riktigt farligt… dessutom vid för mycket T3/T4 ser kroppen ingen skillnad på fett och muskler utan förbränningen är generell… man förlorar både och.

    Varför man har en över-/underproduktion kan bero på en rad olika saker… Giftstruma, tumör, autoimmuna sjukdomar…

    Testerna som tas till en början är blodprov och omfattar då
    TSH- Thyroideastimulerande hormon och frisätts från hypofysen
    T4- Thyroxin
    T3- Trijodthyronin

    Beroende på hur värdena faller ut kan man se om över-/underproduktionen sitter på central (dvs hypofys) eller distal (sköldkörteln) nivå.

    Man kan även i blodet kolla TPOAk(antikroppar som bildas vid underproduktion) och TRAk (antikroppar vid överproduktion)…. mest för att fastställa en bakomliggande orsak.
    Om man misstänker tumör eller liknande orsak tar man en biopsi av sköldkörteln… jag tror att det är det SUSAN syftar på….

    Behandlingen med Levaxin strävar efter att normalisera nivåerna och inte bidra till en överstimulering.

    Tycker att SUSAN ska vända sig till sin läkare och diskutera en ev sänkning av medicineringen…. låter som om du har en för hög dos just nu…. kanske räcker det med en minimal sänkning för att du ska kunna finna en bättre balans och bygga mer:emo-thumb

    Hoppas jag förklarat saker och ting något förståeligt..:)

    #698681
    Meri wrote:
    Beroende på om man har för mycket eller för lite produktion av sköldskörtelhormon så får man olika symtom.

    Om man har för mycket produktion av T3 eller T4 så får man bla
    – Uttalad trötthet
    – Nervositet
    – Hjärtklappning
    – Värmeintolerans
    – Svettningar
    – Muskelsvaghet
    – Depression
    – Darrighet
    – Viktnedgång
    – Ögonsymtom….

    Om man har för lite produktion får man istället
    – Trötthet
    – Depression
    – Allmän känsla av att nåt är fel

    och om det går en längre tid även
    – Uttalad trötthet
    – Frusenhet
    – Torr hud
    – långsam hjärtrytm….. dvs i stort sett motsatta symtom mot för mycket produktion.

    Om man haft för lite produktion av T3 el T4 och blir insatt på Levaxin som är en syntetisk kopia kan man till en början få symtom som vid överproduktion tills kroppen vänjer sig…. samma symtom får man om man som frisk tar Levaxin…
    Det finns studier på att friska människor som tagit bantningspreparat som innehållit Levaxin fått problem med hjärtflimmer mm… dvs absolut inget att tänka på i samban med deff… snarare riktigt farligt… dessutom vid för mycket T3/T4 ser kroppen ingen skillnad på fett och muskler utan förbränningen är generell… man förlorar både och.

    Varför man har en över-/underproduktion kan bero på en rad olika saker… Giftstruma, tumör, autoimmuna sjukdomar…

    Testerna som tas till en början är blodprov och omfattar då
    TSH- Thyroideastimulerande hormon och frisätts från hypofysen
    T4- Thyroxin
    T3- Trijodthyronin

    Beroende på hur värdena faller ut kan man se om över-/underproduktionen sitter på central (dvs hypofys) eller distal (sköldkörteln) nivå.

    Man kan även i blodet kolla TPOAk(antikroppar som bildas vid underproduktion) och TRAk (antikroppar vid överproduktion)…. mest för att fastställa en bakomliggande orsak.
    Om man misstänker tumör eller liknande orsak tar man en biopsi av sköldkörteln… jag tror att det är det SUSAN syftar på….

    Behandlingen med Levaxin strävar efter att normalisera nivåerna och inte bidra till en överstimulering.

    Tycker att SUSAN ska vända sig till sin läkare och diskutera en ev sänkning av medicineringen…. låter som om du har en för hög dos just nu…. kanske räcker det med en minimal sänkning för att du ska kunna finna en bättre balans och bygga mer

    Hoppas jag förklarat saker och ting något förståeligt..:)

    Bra skrivet/förklarat!
    Jag fick tyvär höja min dos början på förra året:(
    Så nu käkar jag 9 tabletter *100mg…*Levaxin*
    Men ska på nytt återbesök i Januari så får vi se om jag får göra en sänkning!*hoppas*
    Hmmm,så om jag struntar i medicinen,gå jag upp?Att jag inte tänkt på det:P
    Näää,jag ska givetvis inte strunta i medicinen,kan tyvärr inte det.Min kropp går på högvarv/mår inte bra om jag missar/glömmer medicinen!
    Sen att det tar längre tid för mig att bygga muskler & gå upp i vikt får jag väll stå ut med*SUCK*+jag började träna vid 32 år ålder(vad jag hört är det svårare att bygga muskler när man blivit äldre:),tar längre tid?)
    Ja,ja,bättre sent än aldrig!
    Men jag ger mig inte jag kämpar på*Susan ska bli större*
    //S*

    #698682

    svettningar

    värmekänsla

    menstruationsrubbningar

    hjärtklappning och ökad puls

    viktnedgång, på grund av ökad energiförbrukning

    darrningar, vilket beror på att känsligheten för vissa ämnen i nervsystemet ökar

    lös mage, beroende på att maten passerar snabbare genom tarmen

    nervositet, dålig sömn, trötthet och oro

    muskelsvaghet, som beror på ökad energiförbrukning och att musklerna bryts ner

    hudproblem, bland annat kan naglar släppa från nagelbädden och man kan få håravfall.

    Hmm???
    *Jag måste alltså ligga bra mycket högre på mitt Energi intag?*:what://S*

    #698683

    :worship:

    Quote:
    svettningar

    värmekänsla

    menstruationsrubbningar

    hjärtklappning och ökad puls

    viktnedgång, på grund av ökad energiförbrukning

    darrningar, vilket beror på att känsligheten för vissa ämnen i nervsystemet ökar

    lös mage, beroende på att maten passerar snabbare genom tarmen

    nervositet, dålig sömn, trötthet och oro

    muskelsvaghet, som beror på ökad energiförbrukning och att musklerna bryts ner

    hudproblem, bland annat kan naglar släppa från nagelbädden och man kan få håravfall.

    Hmm???
    *Jag måste alltså ligga bra mycket högre på mitt Energi intag?*//S*

    Susan har du några av besvären som du beskriver ovan så låter det definitivt som att du har en för hög dos… sen kanske man inte behöver sänka dig allt för mycket för att du ska må optimalt.
    Sen måste jag ju säga att du har ju en grym kropp för att ha börjat träna vid 32 års ålder:worship:

    Däremot så ska du så klart inte strunta i medicinen eftersom det är ett livsviktigt hormon… men det vet du ju redan….

    Kan bara berätta att om man struntar i medicinen så får man ett väldigt snabb minskning i kroppen som resulterar i svullnad i alla kroppens vävnader och till slut orkar inte hjärtat med:|…. man dör helt enkelt…

    #698684
    Meri wrote:
    :worship:

    Susan har du några av besvären som du beskriver ovan så låter det definitivt som att du har en för hög dos… sen kanske man inte behöver sänka dig allt för mycket för att du ska må optimalt.
    Sen måste jag ju säga att du har ju en grym kropp för att ha börjat träna vid 32 års ålder

    Däremot så ska du så klart inte strunta i medicinen eftersom det är ett livsviktigt hormon… men det vet du ju redan….

    Kan bara berätta att om man struntar i medicinen så får man ett väldigt snabb minskning i kroppen som resulterar i svullnad i alla kroppens vävnader och till slut orkar inte hjärtat med:|…. man dör helt enkelt…

    Det där var ett uttag på nätet jag hittade!

    Jag har(tyvärr):
    Förhöjd ämnesomsättning:
    Nervositet, oro, rastlöshet
    Sömnsvårigheter
    Skakande händer
    Hjärtklappning, snabb regelbunden puls eller snabb oregelbunden puls (förmaksflimmer)
    Hög puls
    Värmekänsla, svårighet att uthärda värme, svettningstendenser
    Varm och fuktig hud
    Viktminskning trots ökad aptit
    Uttalad trötthetskänsla
    Muskelsmärtor och muskeltrötthet
    Menstruationsstörningar
    ovanligt mycket håravfall.(tur jag har tjock hår med täta hårstrån):up:

    Tack för dom orden,dom värmde:friends:
    Har ju inte tänkt så mycket på det här förrän vi började prata om det nere på gymmet(ja att jag har svårt att gå upp i vikt och så)+att det blev ett samtalsämne här(jag har ju bara stoppat i mig min medicin)Hade ingen aning att det stör min träning/uppbyggnad på det sättet:-(
    Självklart ska jag inte/kan inte strunta i min medicin…
    Ehhh,vaaaaa?Dö??
    Jag som glömde en hel helg när jag reste bort en gång*Opps*
    Snacka om koll på min egen sjukdom*pinsamt*
    Jag kommer ställa mycket frågor i Januari till min(nya)Läkare kan jag lova!
    Men ett + i kanten har den här sjukdomen medfört:
    Jag började styrke träna.
    Provade stepp upp,Aerobics M.M men min kropp orkar/pallar inte med sådana överansträgningar!Och tur var väl det för det var då jag började lyfta skrot:-)
    //S*

    #698685
    Quote:
    Jag har(tyvärr):
    Förhöjd ämnesomsättning:
    Nervositet, oro, rastlöshet
    Sömnsvårigheter
    Skakande händer
    Hjärtklappning, snabb regelbunden puls eller snabb oregelbunden puls (förmaksflimmer)
    Hög puls
    Värmekänsla, svårighet att uthärda värme, svettningstendenser
    Varm och fuktig hud
    Viktminskning trots ökad aptit
    Uttalad trötthetskänsla
    Muskelsmärtor och muskeltrötthet
    Menstruationsstörningar
    ovanligt mycket håravfall

    Utan tvekan så har du alldeles för hög dos! Beundrar dig för att du tar dig igenom vardagen!!!
    Tycker att du ska ha en tid snarast för justering av din Levaxindos och antar att dom tar blodprov på dig i form av T3, T4 och TSH… Gör dom inte tycker jag att du ska kräva det.

    Man kanske inte minskar dosen jättedrastiskt, utan du kanske får minska med bara 25 mg åt gången tills man hittar en nivå där det stämmer fysiskt, psykiskt samt att dina värden ligger inom normalgränserna… Så man får ha lite tålamod… men det ska definitivt gå åt rätt håll.
    Du ska ha en dos som kroppen mår bra av både psykiskt och fysiskt!!!:emo-thumb

    Hoppas nu på det bästa… Håll mig uppdaterad och hör av dig om det är nåt mer…
    /Meri

    #698686

    Vill bara lägga in en varning om att inte överdosera Levaxin för att gå ner i vikt. Visst, du går ner i vikt men du kan rubba hela systemet så att du sedan blir uppsvälld som en boll. Inte så kul…

    #698687
    Meri wrote:
    Utan tvekan så har du alldeles för hög dos! Beundrar dig för att du tar dig igenom vardagen!!!
    Tycker att du ska ha en tid snarast för justering av din Levaxindos och antar att dom tar blodprov på dig i form av T3, T4 och TSH… Gör dom inte tycker jag att du ska kräva det.

    Man kanske inte minskar dosen jättedrastiskt, utan du kanske får minska med bara 25 mg åt gången tills man hittar en nivå där det stämmer fysiskt, psykiskt samt att dina värden ligger inom normalgränserna… Så man får ha lite tålamod… men det ska definitivt gå åt rätt håll.
    Du ska ha en dos som kroppen mår bra av både psykiskt och fysiskt!!!:emo-thumb

    Hoppas nu på det bästa… Håll mig uppdaterad och hör av dig om det är nåt mer…
    /Meri

    Jag ska ta nya prover 27/12:up:
    Sen efter det på Läkarbesök!
    Hmmm,tänk om jag varit feldoserad i 1 år nu:(
    Har ju gått på kontroll 2 ggr/år
    Från början efter operationen åt jag inte så stor dos,utan dom har höjt allt eftersom!(eftersom jag mått dåligt)
    Slutet på förra året ökade dom min dos med ytterligare 2 tabletter.Så nu äter jag alltså 9 tabletter/veckan a`100mg……
    Tur jag fått ny Läkare,ny vårdcentral!
    Tack snälla för omtanken!………//S*

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.