Levaxin

Home Forums Kost och Näringslära Levaxin

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • Author
    Posts
  • #698688
    SUSAN wrote:
    Jag ska ta nya prover 27/12:up:
    Sen efter det på Läkarbesök!
    Hmmm,tänk om jag varit feldoserad i 1 år nu:(
    Har ju gått på kontroll 2 ggr/år
    Från början efter operationen åt jag inte så stor dos,utan dom har höjt allt eftersom!(eftersom jag mått dåligt)
    Slutet på förra året ökade dom min dos med ytterligare 2 tabletter.Så nu äter jag alltså 9 tabletter/veckan a`100mg……
    Tur jag fått ny Läkare,ny vårdcentral!
    Tack snälla för omtanken!………//S*

    Hej Susanne! Det du kan göra, för att hitta din egen ”måbranivå”, är att begära få labbsvaren från dina provtagningar inkl ref.värden, för att själv ha lite koll på hur det ser ut, o kanske kan du senare märka en trend i vilken ”sifferintervall” du mår som bäst :). Detta har hjälpt mig mkt, då att endast gå på symtom inte ger så mkt, för många de uppradade symtomen kan man få oavsett man ligger högt eller lågt. Tex får jag en hel del av dem, när jag ligger lågt,,, o många ggr har det direkt misstänkts att jag har en för hög dos levaxin, vilket då inte varit fallet, utan jag har istället fått öka min dos! Alltså, det går ingen ”klar” gräns mellan symtomen, utan många av dem delas lika mellan både under/överfunktion, vilken gör det mer förrvirrande än det redan är. Tex kan man ha håravfall, trötthetskänsla i både knopp o kropp (muskler), hjärtklappning o, av o till rusande puls, panikångest o allmän oro (den typiskt ”stissiga” känslan i kroppen som mest förknippas med överfunktion) även när man ligger för lågt. o jag har svårt att tro, att läkarn ökar din dos, om du inte ligger för lågt, då det oftast är tvärtom, folk är underdoserade, då många läkare nöjer sig med att få upp värderna till att precis passera gränsen för lägsta referensvärde (dvs inom ref värdet = godkänt – case closed), ngt som per automatik inte innebär att man mår bra/optimalt! Det är väldigt individuellt vart var o en har sina ”magiska” siffror, därav är det bra att man själv följer värdet av varje provtagning. Bägge mina barn tampas med övervikt, har extremt lätt för att lägga på sig i jämförelse med vänner med samma livsstil o kost, bägge har många symtom på en ”haltande” ämnesomsättning. Proverna visar på värden som nätt o jämnt passerat det lägsta strecket på skalan (typ, lägsta godkända värdet för tex T4 är 8, högsta 23, då hade sonen 8,3, dottern hade 9,0) men de får ingen hjälp med vidare utredning för att det anses vara ”normalt”, men whatabout livskvalitet?!

    Personligen måste jag ligga nära max i ref skalan för att överhuvudtaget fungera, dippar jag nedanför 15 i skalan från 8-23, så är det första som händer att jag får panikångest, börjar tappa hår, ständiga förkylningar (infektionskänslighet hör också till symtombilden) o extrem trötthet, vilket försvinner när jag kommer upp till 18-20 igen. Detta är ngt jag lärt mig med åren, mkt pga jag själv följt mina ”siffror” under 12 år, då jag opererades för giftstruma jag med. Jag kan inte påstå att livet har varit sig riktigt likt sedan dess, det största abret är ändå ”stresskänsligheten”, vilket inte riktigt passar in i den livsstil man lever, eller antas klara att göra!

    #698689

    Glömde nämna att jag pendlat på doser mellan 250mcg-400mcg/dag. Dosen är inte alltid beständig, utan kan behöva alterneras efter behov, såsom ändringar i livet i det stora hela, kost, stressnivå ect ect.

    #698690
    Dixiechick wrote:
    Glömde nämna att jag pendlat på doser mellan 250mcg-400mcg/dag. Dosen är inte alltid beständig, utan kan behöva alterneras efter behov, såsom ändringar i livet i det stora hela, kost, stressnivå ect ect.

    En annan viktig sak är detta med kosttillskott, där kan det finnas orsak att se efter om/vad man stoppar i sig om man upplevera att man får symtom på under/underfunktion, för har man tex tendenser till att ”gå på högvarv”, så kan man tex vara extra känslig för stims, vilket kan resultera i att man lättare får en ”burn out” (bensin på en brasa som redan brinner för fullt), vilket ju också kan leda till att man har svårare att öka i vikt. En del andra substanser har ju också liknande effekter. Har genom trial & error med åren lärt mig att vara mkt försiktig med div tillskott. Håller mig tex ifrån dessa multi NO-prep med MÄNGDER av olika substanser. Har man en autoimmun variant av en sköldkörtelsjukdom (tex giftstruma/Graves disease/Hashimotos), så bör man tex i mesta mån undvika tillskott som stimulerar/triggar immunförvaret alltför mkt.

    Så ”keep it simple – less is more” vad gäller kosttillskott :up:

    #698691

    Tack Dixiechick,för att du engagerat dig ock skrivit det du varit med om och vet!:friends:
    Nu vet jag många grejer jag ska ta upp med min läkare!(som jag inte alls tänkt på)
    Ska ta nya prover på Fredag sen blir det Läkarbesök i Januari(hoppas jag)
    Kosttillskott äter jag bara:proteinpullver,glutamin,kolisar(efter träning),kreatin(ibland något extra Energi kick)typ Musclekick:up:
    Tack ännu en gång!//S*

    #698692
    Meri wrote:
    Utan tvekan så har du alldeles för hög dos! Beundrar dig för att du tar dig igenom vardagen!!!
    Tycker att du ska ha en tid snarast för justering av din Levaxindos och antar att dom tar blodprov på dig i form av T3, T4 och TSH… Gör dom inte tycker jag att du ska kräva det.

    Man kanske inte minskar dosen jättedrastiskt, utan du kanske får minska med bara 25 mg åt gången tills man hittar en nivå där det stämmer fysiskt, psykiskt samt att dina värden ligger inom normalgränserna… Så man får ha lite tålamod… men det ska definitivt gå åt rätt håll.
    Du ska ha en dos som kroppen mår bra av både psykiskt och fysiskt!!!:emo-thumb

    Hoppas nu på det bästa… Håll mig uppdaterad och hör av dig om det är nåt mer…
    /Meri

    Hello Meri!
    Var idag på återbesök och enligt mina prover ska jag fortsätta att äta 9*100mg levaxin/vecka:(//S*

    #698693

    Susan, vet du siffrorna från dina provsvar? Och vad har du för symtom? Jag blir lite förvirrad av dina tidigare inlägg och vet inte vad som är dina egna problem och vad som är kopierade listor. ;)

    Tyvärr kan man inte alltid lyssna på läkarna. Jag har käkat Levaxin i tio år pga underfunktion. ”Hjälpen” jag har fått från vårdcentralen har varit värdelös, för läkarna där tycker att bara ens provsvar är inom det normala är det bra. Så enkelt är det inte, för alla har sin egen bästa nivå och den kan dessutom variera med ålder och andra faktorer.

    Sedan några år tillbaka hanterar jag min Levaxindos själv. Jag har lärt känna min kropp och symtomen så bra att jag vet när jag behöver sänka dosen och när jag behöver höja den. Om jag lyssnade på läkarna skulle jag ha legat på för låg dos i åratal och vara ett totalt vrak nu.

    #698694
    Robinravn.se wrote:
    Har för mig att om levern har brist på fruktos minskar leverns omvandling av t4till t3.

    Jag tolkar det nästan som tvärtom, från den här: [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/266/5/E768]

    ”T4 uptake into the perfused rat liver and liver T4 uptake in humans are inhibited by fructose”

    Om inte levern tar upp T4 kan det inte konverteras till T3.

Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.