Yngve testar vegankost i 2 veckor

Home Forums Kost och Näringslära Yngve testar vegankost i 2 veckor

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 46 through 50 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #1010573

    TORSDAG 15/12

    Vikt 106,5 kg på morgonen

    MÅL 1

    Apelsin skalad 260g
    Torkad aprikos 3 st
    gröt 75g
    lingonsylt 2 msk

    MÅL 2

    Bröd 90g
    bönsalsa
    morot 10g
    solrosfrö 2 tsk
    torkad aprikos 2 st

    MÅL 3

    Bröd 115g
    bönsalsa
    morot 10g
    solrosfrö 1 tsk
    gurka 45g
    äpple 125g

    MÅL 4

    bröd 90g
    bönsalsa
    solrosfrö 1 msk
    gurka 45g

    MÅL 5

    Risentas sesamkaka 30g
    bröd 75g
    bönsalsa
    solrosfrö 1tsk

    MÅL 6

    potatis 300g
    brysselkål 200g
    pintobönor 37g
    lök 1/2
    champinjon 1 1/2 st
    kuam quats 4 st
    torkad aprikos 2 st

    MÅL 7

    gröt 75g
    solrosfrö 1 tsk
    lingonsylt 2 msk
    torkad aprikos 2 st

    Nu skall jag baka Johan Modigs plommonbröd.

    8,5 dl vatten
    1/2 paket jäst
    2 tsk havssalt
    2,75 msk hela kumminfrön
    1 msk olivolja
    2,75 msk mörk sirap
    3/4 dl vetekross
    3/4 dl rågkross
    200 g katrinplommon
    7 dl grovt rågmjöl
    rågsikt efter behov

    Blanda ingredienserna i den ordning de står här ovan, men ta bara 7 dl rågsikt före jäsningen. Låt jäsa 3h. Smörj 2 st brödformar. Knåda in lagom med rågsikt. Knåda degen till en rulle, dela i två delar, gör rullarna lika långa som formarna och lägg i dem utan att trycka på degen. Sätt på ugnen – 200 grader. Låt jäsa upp till 1,5 ggr. Sätt in i ugnen på diagonalen och låt grädda i 62 minuter. Ta ut och låt svalna i formarna i 10 minuter, banka därefter formens undersida mot en skärbräda eller dyligt tills brödet släpper. Låt bröden svalna på galler under duk.

    YNGVE

    #1010574

    FREDAG 16/12

    Vikt 107kg på morgonen.

    MÅL 1

    Äpple 125g
    Bröd 100g
    Bönsalsa
    solrosfrö 1 tsk

    MÅL 2

    Bröd 100g
    Bönsalsa

    MÅL 3

    Linssoppa 2 trk
    Bröd 225g

    MÅL 4

    Bröd 85g
    Bönsalsa
    solrosfrö 1 tsk
    gurka 20g

    MÅL 5

    Bröd 125g
    Bönsalsa
    gurka

    MÅL 6

    Veg pannkaka:
    25g sojamjöl
    75g vetemjöl
    2 tsk socker
    olivolja

    3,5% öl 33 cl DAB
    Äpple 125g

    LÖRDAG 17/12

    Vikt 107 kg på morgonen.

    MÅL 1

    Apelsin skalad 260g
    torkad aprikos 4 st
    gröt 75g
    solrosfrö 1 tsk

    MÅL 2

    Bröd 95g
    bönsalsa
    gurka
    solrosfrö 1 tsk

    MÅL 3

    Bröd 115g
    Bönsalsa
    gurka

    MÅL 4

    Bröd 95g
    aprikosmarmelad 2 tsk

    MÅL 5

    Currygryta m. potatis:
    1 lök
    1 morot
    1/2 näve russin
    1/2 burk Zeta´s stora vita bönor

    bröd 95g
    apelsin skalad 195g

    MÅL 6

    2 potatisar + återstående currygryta.

    MÅL 7

    Bröd 160g
    Bönsalsa
    aprikosmarmelad 1 tsk

    #1010575

    Kosten k

    #1010576
    wicked_kitten wrote:
    Kosten känns för ensidig tycker jag. Den är säkert väldigt nyttig men inte i längden. Jag är vegan och det känns hela tiden som det fattas någonting i de målen du beskriver.

    Finns ju så många olika sorters svamp man kan använda varför begränsa sig till enbart championer?
    Och så finns sojamjölk som är kalciumberikad att ha till gröten. Sojagrädde att ha i matlagningen, men framförallt tycker jag det saknas groddar och mjölksyrade grönsaker, båda innehåller vitamin B12. Ja, det finns så många produkter som jag skulle vilja nämna, vet dock inte hur de fungerar i bodybuidningssyfte. Rostade sojabönor att äta som snacks eller ha i salladen, veteglutenprotein sk. kinafärs, falafel, hommous (kikärtsröra som är gott att ha på smörgåsen eller som dip), linspastej med nötter i att ha på mackan, tartex (pålägg gjort på jäst), havremjölk, sojabönsglass (tofuline), ProViva, sojafärssås (svårkryddad dock), ärtsoppa utan fläsk, alger, vetegroddar, hirs (järnrikt sädesslag), färsk spenat, broccoli, mm.
    Ja och sen är ett tillskott nästan nödvändigt dagligen tror jag, jag brukar göra en frukostjouice med färskpressad äppeljouice, 1 tsk spirulinapulver, 1 tsk nyponpulver och 1 tsk nässelpulver. Nyttiga växter som innehåller GLA, omega 3 och massor med vitaminer och mineraler.

    Sen att veganer skulle vara magra undernärda stackare, nej så är det inte! Vegankosten är ofta fetare och det i kombination med proteinsammansättningen gör att man lägger på hullet, men på ett sunt sätt. När jag blev vegan vid 18 års ålder gick jag upp massor med kilon. Och hade plötsligt nått en mer sund vikt. Däremot är vegankosten kolesterolfri och fettet är oftast av det nyttiga slaget.
    De som är väldigt magra och bleka har helt enkelt slarvat med den veganska kosthållningen. Som vegan måste man nästan vara beredd på att ägna mer tid i köket och åt näringslära. Kanske inte alla ungdommar som har tid eller lust med det eller så har de föräldrar som inte bryr sig så blir det slarv med maten. Det finns en risk för att kokosbollsätandet och kaffedrickandet tar över och att man bara utesluter livsmedel utan att ersätta dem med någonting annat. Men risken är nog inte så stor. När man har gjort undersökningar på det så har det visat sig att vegatarianer och veganer äter mycket mer hälsosamt än traditionella köttätare. Risken med köttätandet är väl att man får i sig för lite frukt och grönt. Den vegetariska maten och veganmaten däremot kryllar av fibrer, vitaminer och antioxidanter. Och att fibrer är bra för välmåendet och orken vet väl de flesta.

    Jag tycker också att den verkar lite enehanda och tråkig. Men det är ju upp till var och en. Däremot har jag stor respekt för det jobb Yngve lagt ner på proteinkombinationer. Hur gör proteinsammansättningen att man lägger på hullet?

    #1010577

    Bump!

Viewing 5 posts - 46 through 50 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.