Enkät om Gainers gröt på naturligaråvaror!

Home Forums Kosttillskott Enkät om Gainers gröt på naturligaråvaror!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • Author
    Posts
  • #538872

    Gjorde en gainersblandning till polarn på följande råvaror:

    Dinkelflingor
    sojamjöl
    torkade osvavlade aprikoser
    katrinplommon
    russin
    solroskärnor
    kokosflingor
    havssalt

    Sen packade jag det i portionsförpackningar i frysplastpåsar med dragkedja.

    Det är alltså bara att mäta upp 4,5 dl vatten hälla i påsen, röra om och stoppa in i mikron 5 minuter. Sen serverar man med en apelsin, ett glas mjölk och rör ner ett kryddmått linfröolja i gröten. Följande näringsvärden har portionen:

    Energi 468 kcal
    Protein 21g (17,9E%) – proteinkvalité C.S. 105 (100 är helt fullvärdigt)
    fett 10g (19,7E%)
    kolhydrat 72g (62,9E%)
    fiber 14g (7g/MJ)

    Fyller rekommendationen/MJ på vitaminer och mineraler med i procent:

    A 157%
    D 41%
    E 141%
    Tiamin 253%
    Riboflavin 175%
    Niacin 210%
    B6 195%
    Folat 134%
    B12 219%
    C 271%

    Kalium 171%
    Calcium 174%
    Fosfor 327%
    Magnesium 209%
    Järn 144%
    Zink 151%
    Selén 65%

    Gissar att priset per kg vid serietillverkning skulle bli ca 165 kr för 10 portioner á 105g (totalt 1,05kg).
    Nu undrar jag över er åsikt om detta alternativ?

    Fråga 1: Hur känner du för att byta till gröt, istället för en gainer?

    Fråga 2: Är du beredd att betala samma kg-pris för en gröt, som din gainer?

    #70461
    #538873

    1: Hellre en god gröt än en malto/vassle-gainer.
    2: Är det en god gröt som tillagas direkt i förpackningen kan 16:50 per portion kanske vara okej.

    #538874
    YTS wrote:
    Gjorde en gainersblandning till polarn på följande råvaror:

    Dinkelflingor
    sojamjöl
    torkade osvavlade aprikoser
    katrinplommon
    russin
    solroskärnor
    kokosflingor
    havssalt

    Sen packade jag det i portionsförpackningar i frysplastpåsar med dragkedja.

    Det är alltså bara att mäta upp 4,5 dl vatten hälla i påsen, röra om och stoppa in i mikron 5 minuter. Sen serverar man med en apelsin, ett glas mjölk och rör ner ett kryddmått linfröolja i gröten. Följande näringsvärden har portionen:

    Energi 468 kcal
    Protein 21g (17,9E%) – proteinkvalité C.S. 105 (100 är helt fullvärdigt)
    fett 10g (19,7E%)
    kolhydrat 72g (62,9E%)
    fiber 14g (7g/MJ)

    Fyller rekommendationen/MJ på vitaminer och mineraler med i procent:

    A 157%
    D 41%
    E 141%
    Tiamin 253%
    Riboflavin 175%
    Niacin 210%
    B6 195%
    Folat 134%
    B12 219%
    C 271%

    Kalium 171%
    Calcium 174%
    Fosfor 327%
    Magnesium 209%
    Järn 144%
    Zink 151%
    Selén 65%

    Gissar att priset per kg vid serietillverkning skulle bli ca 165 kr för 10 portioner á 105g (totalt 1,05kg).
    Nu undrar jag över er åsikt om detta alternativ?

    Fråga 1: Hur känner du för att byta till gröt, istället för en gainer?

    Fråga 2: Är du beredd att betala samma kg-pris för en gröt, som din gainer?

    :nono

    På fråga 1 svarar jag: Nej det är såå smidigt att bara skaka och dricka och det smakar gott!

    På fråg 2 svarar jag: Nej eftersom jag hellre köper allt själv och gör min egna grät= billigare!

    #538875

    1. Nej

    2. Nej

    Jag gillar idén och jag vill verkligen ge dig cred för ditt entreprenörskap. Det är alltid guld värt så all lycka. :) Men jag själv skulle aldrig köpa det.

    #538876
    Dispatcher wrote:
    2: Är det en god gröt som tillagas direkt i förpackningen kan 16:50 per portion kanske vara okej.

    Att tillaga direkt i förpackningen – det var en god idé!
    Tror faktiskt det skulle gå.

    #538877
    Blobas wrote:
    :nono

    På fråga 2 svarar jag: Nej eftersom jag hellre köper allt själv och gör min egna grät= billigare!

    Då gäller det att du har receptmängderna, annars är det inte säkert att du får de fina näringsvärdena jag fått.8)

    #538878
    malawiglenn wrote:
    orka med gröt,

    Skulle en müsli passa bättre? Skulle gå att ordna, för bara något högre pris.

    Quote:
    sen är det fullvärdigt protein i gröten?

    Ja, det är fullvärdigt protein, jag har läst näringslära på IHU, så jag vet hur man räknar på det. Dinkeln, sojan och mjölken, täcker upp varandras brister i essentiella aminosyror, så att fullvärdigt protein uppnås.

    Quote:
    Känns som att man inte vill hålla på med allt för mycket soja heller…

    Det handlar om väldigt lite sojaprotein här, det är 6g sojaprotein i en portion. Läste en undersökning och där har man inte kunnat visa några negativa effekter föränn vid intag om 100g sojaprotein per dygn och det motsvarar nästan 3 hg (torrvikt) sojabönor och så mycket sojabönor äter inte ens vegetarianer.

    #538879
    malawiglenn wrote:
    Har dinkel fullvärdigt protein?

    Nej inte helt och hållet, den har en liten brist av den essentiella aminosyran Lysin, men däremot ett överskott på Metionin + Cystein, men i sojabönor är förhållandet, det motsatta, så därför får man ännu högre proteinkvalité än var för sig med denna kombination, den sista bristen på Lysin tar mjölken hand om. läs mer om detta på:
    [http://www.nyttgrepp.se/proteingraf.html]

    Quote:
    Ska du sälja mjölken med?

    Nej, inte apelsinen och linfröoljan heller för det är inte torrvaror, som man kan skicka med posten.

    Quote:
    Hur ser aminosyraprofilen ut? Hur mycket EAA får man?

    Isoleucin 171% av EAA-mönstret enl FAO/WHO.
    Leucin 117% dito.
    Lysin 106% (Begränsande aminosyra enligt refensmönstret, Chemical Score är därför 106.
    Metionin + Cystein 123%
    Phenylalanin + Tyrosin 127%
    Threonin 109%
    Tryptofan 113%
    Valin 166%
    Histidin 139%

    Man får 8890 mg EAA per portion.

    Quote:
    Var är det tänkt att man skall äta detta? På gymmet i omklädningsrummet?

    Ja, det kan man göra. Jag gör som så att jag kokar gröten, lägger i en plastlåda och virar in i gymhandduken, då är gröten fortfarande rejält varm efter 2 timmar.

    Quote:
    Ingen normal människa skulle betala 165kr/kg för en gröt/müsli-mix..

    Det märkliga är att människor som anser att dom är normala, betalar upp till 250 kr/kg för en ”likvärdig” produkt, om den kallas gainer och består av raffinierade kolhydrat och protein, syntetiska vitaminer och labbframställda mineraler.

    #538880
    malawiglenn wrote:
    Mjölkpulver?…..

    De flesta kör dock gainers för kring 100kr/kg… vanlig gröt kostar mindre än 50öre för en portion… + lite mjölk… dra i en tesked sojamjöl… max 2kr.

    Ha gröt i gymväskan… tror du folk vill ha det för ett pris som är 3ggr så högt som en vanlig gainer?

    Du menar alltså att nästan 50% av proteinet är EAA du nästan enbart har vegetabilier?

    Prata för din egen del tack. Jag har ofta med mig en matlåda efter gymmet!

    #538881

    Inte en så dum idé tycker jag faktiskt. Men personligen skulle jag inte kunna äta en gröt efter gympasset, då föredrar jag en shake.
    Men skulle lätt kunna äta denna gröten på morgonen istället för min vanliga havregrynsgröt kanske.. Men snål är jag såklart och skulle nog inte villa betala så mkt för produktetn. Men bra idé om man vill variera gainern

    #538882

    1.nej
    2.nej
    mer eller mindre för att jag enbart tar gainer direkt efter träning.
    frukost kör jag 4dl havregryn+3äggvitor.

    Men tror du på det så kör på,låter som något ex life skulle gilla:up:

    #538883
    malawiglenn wrote:
    Mjölkpulver?…..

    De flesta kör dock gainers för kring 100kr/kg… vanlig gröt kostar mindre än 50öre för en portion… + lite mjölk… dra i en tesked sojamjöl… max 2kr.

    Den här gröten kostar inga 2 kr portionen, det handlar om ca 7 kr i råvaror bara, sen skall varorna vägas upp portionspåse för portions påse, samt förpackas i en snygg förpackning. Sen kan man säkert göra en lika bra gröt själv om man har kunskaperna att balansera alla ingredienser, men då skall man lägga tid på det, samt att det tar ca 10 minuter bara att väga och blanda ingredienserna. Man betalar helt enkelt för know how och bekvämlighet.

    Quote:
    Ha gröt i gymväskan… tror du folk vill ha det för ett pris som är 3ggr så högt som en vanlig gainer?

    Jag ser inga problem med att ha gröt i gymväskan. Alla vill nog inte det, men jag har redan 2 som jag känner, som köper av mig. Jag vet inte vad du fick 3 gånger så mycket ifrån, handlar väl i s.f. om 60% mer om en gainer kostar runt 100kr/kg

    Quote:
    Du menar alltså att nästan 50% av proteinet är EAA du nästan enbart har vegetabilier?

    Ja, men då har jag räknat med de semiessentiella Cystein och Tyrosin, eftersom de bara kan bildas ur Metionin resp. Fenylalanin. Det är så man gör när man beräknar proteinkvalité enl. Chemical Score metoden. Källa på värdena är livsmedelsverkets aminosyratabell. Vegetabilier är ofta inga dåliga källor till EAA, det är bara det att det kan vara en viss begränsning av innehållet av en enskild aminosyra t.ex. Lysin och då är det som man säger om en kedja, den är inte starkare än sin svagaste länk.

    #538884
    Henrik Lindh wrote:
    Men tror du på det så kör på,låter som något ex life skulle gilla:up:

    Jag tror på produkten, men jag behöver veta om andra också gillar den.
    Jag skall försöka sälja receptet vidare om det finns intresse. Tror t.ex. att spannmålsindustrin kan vara intresserade.

    #538885
    J.v.K wrote:
    +1

    ska man utmana gainers måste man ha en produkt som är lika smidigt som en gainer i nuläget

    Hur jobbigt kan det vara att öppna en påse hälla i lite vatten och ställa in i mikron i 5 minuter. Ingen disk förutom en sked och ett glas. En shaker skall också diskas.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.