Proteindrink innan träning

Home Forums Kosttillskott Proteindrink innan träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #559694

    Jag brukar vara ganska hungrig innan jag går till gymmet och behöver få i mig något för att orka med. Förra veckan köpte jag ett proteinpulver som försäljaren beskrev som ett ”långsamt protein”. Jag tog en skopa blandat i 3 deciliter lättmjölk igår innan jag stack till gymmet och kände att jag fick lite mer ork och motivation. Frågan är om det är någon skillnad på att ta proteinet precis innan eller direkt efter träningen? Jag brukar alltid ta mitt protein och äta middag efteråt annars.

    #71377
    #559695

    Lite synd att du köpte ett långsamt, dels är det dyrare än vassle och dessutom hade du kunnat få ut fördelen av proteinsyntesen från vassleintag på tom mage innan träningen.

    Men ger det mer energi och motivation har du ju redan svaret på frågan om det är bra eller hur? Oavsett teoretisk onani hit och dit är förbättrad prestation ALLTID bra.

    #559696

    Tack för snabbt svar! Jag är inte så bevandrad i kosttillskottsdjungeln. Kan du förklara vad det innebär att ”få ut fördelen av proteinsyntesen från vassleintag på tom mage innan träningen.”! Varför borde jag köpa ett snabbt i stället? Ska man med fördel ta det efteråt då?

    Ja, jag kände av att jag orkade mer, men det hade jag kanske gjort om jag tagit en ostmacka också?

    #559697
    Clark wrote:
    Tack för snabbt svar! Jag är inte så bevandrad i kosttillskottsdjungeln. Kan du förklara vad det innebär att ”få ut fördelen av proteinsyntesen från vassleintag på tom mage innan träningen.”! Varför borde jag köpa ett snabbt i stället? Ska man med fördel ta det efteråt då?

    Ja, jag kände av att jag orkade mer, men det hade jag kanske gjort om jag tagit en ostmacka också?

    Det översta kan nog Vedder förklara bättre så låter han fortsätta
    Men ang. ostmackan kan jag bara säga; förmodligen. Det är inte direkt någon skillnad på en proteinshake utblandad med mjölk (protein, kolhydrater) än en ostmacka (protein, kolhydrater).

    #559698
    Clark wrote:
    Tack för snabbt svar! Jag är inte så bevandrad i kosttillskottsdjungeln. Kan du förklara vad det innebär att ”få ut fördelen av proteinsyntesen från vassleintag på tom mage innan träningen.”! Varför borde jag köpa ett snabbt i stället? Ska man med fördel ta det efteråt då?

    Vassle stimulerar muskelproteinsyntes, dvs att nytt muskelprotein byggs upp. Detta sker konstant i olika grader hela ditt liv men när den stimuleras extra så är den uppbyggnaden större än vid basnivåerna.

    Basnivåer av nysyntes och basnivåer av nedbryntning innebär att inget sker med den totala balansen. Men om det ena eller det andra överstiger under en given mätperiod så innebär det att balansen blir antingen positiv eller negativ, mer muskler eller mindre muskler.

    Clark wrote:
    Ja, jag kände av att jag orkade mer, men det hade jag kanske gjort om jag tagit en ostmacka också?

    Ja förmodligen.

    #559699

    med ett snabbare protein så går det fortare ut i kroppen. ett långsamare protein kan du ta som mellanmål. om du har möjligthet så kan du ju ta det ”långsamma” nån timme innan du tränar, inte direkt inpå då det inte hinner gå ut i kroppen lika snabbt som ett vassle. blandar du tex vassle protein och malto så får du både snabbt protein och koldyrater vilket bör ge extra energi vid träningen.

    #559700
    obajt wrote:
    med ett snabbare protein så går det fortare ut i kroppen. ett långsamare protein kan du ta som mellanmål. om du har möjligthet så kan du ju ta det ”långsamma” nån timme innan du tränar, inte direkt inpå då det inte hinner gå ut i kroppen lika snabbt som ett vassle. blandar du tex vassle protein och malto så får du både snabbt protein och koldyrater vilket bör ge extra energi vid träningen.

    Att ta kaseinet 1 timme innan träning gör ingen skillnad, är inte tillgången till protein under passet som är problemet. Kasein ökar inte MPS som Vassle gör.
    Vassle eller EAA innan passet är det bästa.

    #559701
    obajt wrote:
    med ett snabbare protein så går det fortare ut i kroppen. ett långsamare protein kan du ta som mellanmål. om du har möjligthet så kan du ju ta det ”långsamma” nån timme innan du tränar, inte direkt inpå då det inte hinner gå ut i kroppen lika snabbt som ett vassle. blandar du tex vassle protein och malto så får du både snabbt protein och koldyrater vilket bör ge extra energi vid träningen.

    Det har inte med tiden att tas upp att göra. Läs mitt inlägg.

    #559702
    Eddie Vedder wrote:
    Vassle stimulerar muskelproteinsyntes, dvs att nytt muskelprotein byggs upp. Detta sker konstant i olika grader hela ditt liv men när den stimuleras extra så är den uppbyggnaden större än vid basnivåerna.

    Basnivåer av nysyntes och basnivåer av nedbryntning innebär att inget sker med den totala balansen. Men om det ena eller det andra överstiger under en given mätperiod så innebär det att balansen blir antingen positiv eller negativ, mer muskler eller mindre muskler.

    Innebär detta att det proteinet jag har köpt inte stimulerar muskelproteinsyntesen? Inte alls eller inte lika ”bra”?

    (Jag ska ta en närmare titt på burken när jag kommer hem. Jag har för mig att killen i affären sa att det var en blandning av snabbt och långsamt.)

    #559703
    Clark wrote:
    Innebär detta att det proteinet jag har köpt inte stimulerar muskelproteinsyntesen? Inte alls eller inte lika ”bra”?

    Är det enbart kasein så bidrar det inte med någon stimulering alls. Dock motverkar det nedbrytningen och det i sig är ju positivt även det.

    #559704

    det jag menade var att proteiner ”delas” ut i kroppen under en längre tid, vilket torde var bra som i syftet mellanmål. vad jag förstår finns det ingen egentlig mening att köra i sig vassle som mellanmål, det borde väl påverka blodsocker/insulin i en riktning som är onödig som syfte ”mellanmål”. tar han ett långsamt protein som mellanmål så får han en mer långsam ”spjälkning”? av proteinet, en jämnare tillförsel av energi?

    men sen så finns det ju andra tankar och fördelar med vassle som du skriver om, proteinsyntes.

    sen skrev jag inte 1 timme jag skrev ”nån” timme. tex tränar han vid 18 tiden så kan han ju ta ett bra mellanmål med långsamt protte tex runt 15 hugget.

    eller är jag helt ute o cyklar??

    han har ju köpt ett protte, och då kan han ju använda det på bästa möjliga sätt, tex som mellanmål Någon timme före träning, el tom innan man lägger sig.

    #559705
    obajt wrote:
    det jag menade var att proteiner ”delas” ut i kroppen under en längre tid, vilket torde var bra som i syftet mellanmål. vad jag förstår finns det ingen egentlig mening att köra i sig vassle som mellanmål, det borde väl påverka blodsocker/insulin i en riktning som är onödig som syfte ”mellanmål”. tar han ett långsamt protein som mellanmål så får han en mer långsam ”spjälkning”? av proteinet, en jämnare tillförsel av energi?

    men sen så finns det ju andra tankar och fördelar med vassle som du skriver om, proteinsyntes.

    sen skrev jag inte 1 timme jag skrev ”nån” timme. tex tränar han vid 18 tiden så kan han ju ta ett bra mellanmål med långsamt protte tex runt 15 hugget.

    eller är jag helt ute o cyklar??

    han har ju köpt ett protte, och då kan han ju använda det på bästa möjliga sätt, tex som mellanmål Någon timme före träning, el tom innan man lägger sig.

    Nej, du är inte ute och cyklar.
    Jag missförstod och trodde att du som många andra tror att det viktiga med proteinet är när det tas upp.
    Alltså vassle går bra direkt innan träning men tar man bara kasein lite tidigare så blir effekten detsamma. Men som du tydligen vet så är ju vassle och kasein olika på fler sätt än så.

    Självklart kan ha ta sitt kasein 2-3 timmar innan träning.
    Men tar man inget vassle eller EAA/BCAA direkt innan träning kan man ju ta sitt kasein då, ger ju inte vare sig mer eller mindre effekt om han tar det 4, 3, 2 eller 1 timme innan träning.

    Till Clark:Häng inte upp dig för mycket på detaljer, även om kasein inte stimulerar MPS så är det ju bättre än inget alls. Dessutom tycker du träningen går bättre vilket är nog så viktigt.
    Men som Vedder skriver så är vassle både bättre och billigare och ett bra val nästa gång du ska köpa protein.
    Kasein är dock grymt bra som kvällsmål, gott, mättande och långsamt

    #559706

    Mycket bra information. Tack för det allihop! Ska absolut köpa vassle också.

    #559707

    clark, påmin mig via FB så ska jag se till att du får en kod så du får lite bra priser på tillskott ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.