Proteindrink innan träning

Home Forums Kosttillskott Proteindrink innan träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #559708
    obajt wrote:
    clark, påmin mig via FB så ska jag se till att du får en kod så du får lite bra priser på tillskott ;)

    Vad snällt! Det ska jag absolut göra! :up:

    #559709
    obajt wrote:
    det jag menade var att proteiner ”delas” ut i kroppen under en längre tid, vilket torde var bra som i syftet mellanmål. vad jag förstår finns det ingen egentlig mening att köra i sig vassle som mellanmål, det borde väl påverka blodsocker/insulin i en riktning som är onödig som syfte ”mellanmål”. tar han ett långsamt protein som mellanmål så får han en mer långsam ”spjälkning”? av proteinet, en jämnare tillförsel av energi?

    men sen så finns det ju andra tankar och fördelar med vassle som du skriver om, proteinsyntes.

    sen skrev jag inte 1 timme jag skrev ”nån” timme. tex tränar han vid 18 tiden så kan han ju ta ett bra mellanmål med långsamt protte tex runt 15 hugget.

    eller är jag helt ute o cyklar??

    Vassle är bättre än kasein som mellanmål, om syftet med proteinintaget är ökad muskeluppbyggnad. Vassle stimulerar proteinsyntesen. Det gör inte kasein. Och är det inte väldigt många timmar mellan målen, har man långsamt protein från dom vanliga måltiderna att tillgå ändå. Så lite som 30 gram kasein eller annat långsamt protein kan användas i proteinsyntesen i 6-8 timmar. Då är det bättre att ta vassleprotein som mellanmål, så att proteinsyntesen även uppregleras över normala nivåer. Och i samband med träning, före eller efter, är vassle valet (eller EAA då, men det är inte med i just den här diskussionen).

    #559710
    King Grub wrote:
    Vassle är bättre än kasein som mellanmål, om syftet med proteinintaget är ökad muskeluppbyggnad. Vassle stimulerar proteinsyntesen. Det gör inte kasein. Och är det inte väldigt många timmar mellan målen, har man långsamt protein från dom vanliga måltiderna att tillgå ändå. Så lite som 30 gram kasein eller annat långsamt protein kan användas i proteinsyntesen i 6-8 timmar. Då är det bättre att ta vassleprotein som mellanmål, så att proteinsyntesen även uppregleras över normala nivåer. Och i samband med träning, före eller efter, är vassle valet (eller EAA då, men det är inte med i just den här diskussionen).

    Det finns väl ingen fördel med ett rent vassle mot ett bland protein med vassle och kasein?

    #559711

    men påvekar inte vassle blodsockret mer än kasein?, jag menar om du tar vassle titt som tätt för att få bra proteinsyntes så finns det väl en risk att det ökar insulinpåslaget mer än vad kasein gör?

    #559712

    På vilket sätt är det negativt? Vassle är mer fettförbrännande än kasein, insulinfrisättning till trots. Vassle förbättrar insulinkänsligheten. Det är inte akut insulinfrisättning som är skadligt, utan kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer.

    #559713
    Olle Sparringsjö wrote:
    Det finns väl ingen fördel med ett rent vassle mot ett bland protein med vassle och kasein?

    Om syftet är att stimulerar proteinsyntesen, och det finns ett dosrelaterat gensvar beroende på proteinmängden, borde 30 gram protein där fördelningen är 50/50 innebära mindre muskeluppbyggnad. Och proteinbalansen är mycket mer beroende av uppbyggnad än nedbrytning. Att minska nedbrytning är inte speciellt viktigt. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara. Det återanvänds och bildar nytt muskelprotein. Minskar man nedbrytningen, minskar man också mängden aminosyror som finns tillgängliga till proteinsyntes.

    Har man redan tillgång till långsamt protein från vanliga måltider, och syftet med mellanmålet är att stimulera muskeluppbyggnaden, åstadkommer man det bättre med enbart vassle jämfört med vassle+annat protein, om den totala proteinmängden skall vara densamma.

    #559714

    vassle for the win asså.. Men är det bra med kasein protein innan man lägger sig då? Har ngr burkar ”night pro” hemma o dom består av 70% långsamt och 30% vassle.

    Sen undrar jag hur länge kroppen ”bygger muskler” efter man tränat.. kör man ett hårt pass kl 15.00 på måndag, är det då viktigt att käka tillräckligt mkt protein på tisdagen då för maximal muskeluppbyggnad även om man har vilodag på tisdag? Eller är det bara på eftermiddan&kvällen som kroppen e i extra behov av mkt protein/fett för att kunna bygga?

    #559715

    Om du inte äter protein från vanlig mat kan du ta proteinpulver från kasein, visst. Men har du just ätit en vanlig proteinrik måltid med protein från kött, fisk eller liknande, behöver du inte mer just då. Då tjänar du nog mer på att lägga mer protein något annat tillfälle.

    Proteinsyntesen är förhöjd 24-48 timmar efter träning. Ju längre du har tränat, desto kortare varar den förhöjningen. Men proteinintag stimulerar alltid muskeluppbyggnad. Även om du inte tränar: mer protein – mer muskler. Fett kan inte användas till muskeluppbyggnad.

    #559716
    King Grub wrote:
    På vilket sätt är det negativt? Vassle är mer fettförbrännande än kasein, insulinfrisättning till trots. Vassle förbättrar insulinkänsligheten. Det är inte akut insulinfrisättning som är skadligt, utan kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer.

    Förtyldliga gärna kroniska förhöjda cirkulerande nivåer

    #559717
    King Grub wrote:
    Om du inte äter protein från vanlig mat kan du ta proteinpulver från kasein, visst. Men har du just ätit en vanlig proteinrik måltid med protein från kött, fisk eller liknande, behöver du inte mer just då. Då tjänar du nog mer på att lägga mer protein något annat tillfälle.

    Proteinsyntesen är förhöjd 24-48 timmar efter träning. Ju längre du har tränat, desto kortare varar den förhöjningen. Men proteinintag stimulerar alltid muskeluppbyggnad. Även om du inte tränar: mer protein – mer muskler. Fett kan inte användas till muskeluppbyggnad.

    Okej tack för infon King Grub.
    Så det är bättre för muskeluppbyggnaden att köra korta intensiva pass på typ 30-50min ist för tunga pass med mycket vila som ibland kan bli 70-90min?

    Hmm jag hade för mig att fett var viktigt för muskeluppbyggnad men men.. kanske ska dra ned på det lite då.

    #559718

    Jag vet inte hur du fick in dom där tidsintervallerna i diskussionen från mitt svar.

    #559719

    Detta är det protein jag köpte.

    [img=http://binabadan.com/store/images/gaspari_myofusion_protein.jpg]Gymgrossisten skriver så här:

    Quote:
    MyoFusion™ innehåller kvalitetsprotein från kasein, vassle och ägg. Dessa proteinkällor har extrem hög biotillgänglighet och komplett aminosyrasammansättning för människa.

    Genom att välja ett rent vassleprotein bibehålls aminosyranivån i blodomloppet under ungefär 4 timmar, de första 2,5-3 timmarna har aminosyrorna antikatabol och muskeluppbyggande effekt, därefter sjunker nivåerna snabbt och effekten avstannar lika snabbt. MyoFusion innehåller därföe en hög halt högvärdiga proteiner som tas upp mycket långsamt i blodet och förser koppen med aminosyror då vassleproteinet spelat ut sin roll. Det långsamma proteinet i MyoFusion kommer från de högvärdiga proteinkällorna kasein och äggalbumin.

    MyoFusion innehåller GaspariZyme™ för maximalt upptag av näring till blodet.

    MyoFusion rekommenderas som mellanmål och före sänggående för extrem muskeluppbyggnad och återhämtning.

    #559720
    King Grub wrote:
    Jag vet inte hur du fick in dom där tidsintervallerna i diskussionen från mitt svar.

    Hmm inte ja heller, men jag tog ett exempel bara..

    Du skrev ”Proteinsyntesen är förhöjd 24-48 timmar efter träning. Ju längre du har tränat, desto kortare varar den förhöjningen”

    Så jag undrar hur mkt kortare tid den förhöjningen blir om man tränar 90min vs 45min?

    Edit: Eller menar du ju mer erfaren/vältränad du är, destå kortare varar den förhöjningen?
    Att en nybörjares proteinförhöjning är förhöjd i t.ex 48h efter ett pass och person som tränat hårt i 10år är förhöjd i t.ex 24h efter ett pass?

    #559721
    dilldipparn wrote:
    Edit: Eller menar du ju mer erfaren/vältränad du är, destå kortare varar den förhöjningen?

    Ja, just det.

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104747]

    #559722
    obajt wrote:
    Förtyldliga gärna kroniska förhöjda cirkulerande nivåer

    Att de är höjda konstant.

    Insulinnivåerna går upp och ner under dagen beroende på situation. Att få en topp efter en måltid som sedan återgår till basnivåer är inte farligt utan helt i sin ordning.

    Om du däremot går runt med insulinnivåer motsvarande den toppen hela tiden är det mycket skadligt.

    Slå upp ordet ”kronisk”.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.