Äta BACON varje dag, är det farligt?

Home Forums Matlagning och Recept Äta BACON varje dag, är det farligt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • Author
    Posts
  • #513036

    Stekt mat över lag är cancerframkallande, så någon kopiös överätning är ingen höjdare…

    // Calle

    #513037
    Omen wrote:
    ok tack, vad var det du sa om andedräkten? jag känner ju att på den senaste tiden har det smakat skit äckligt i munnen, typ andedräkten med. ketos (känner du i början på lukten på andedräkten/svett/urin alt. Ketostix)…vad innebär det?

    Det innebär att kroppen producerar för mycket ketoner.

    Läs [http://tinyurl.com/lchf-faq#question_12]

    #513038

    bacon är kärlek!

    #513039
    mikaelj wrote:
    E250…

    Dessutom har gris värdelös fettsyraprofil, för mycket omega-6.

    Läs [http://paleonu.com/get-started] för lite vettig info om hur man Bör äta.

    Ja okej, nej det är lugnt för mig käkar inte kött förutom fisk så känns inte nödvändigt att läsa, men förstod nästan att det inte är världens nyttigaste.

    #513040

    Heh, så varför frågade du varför om du sedan säger att du inte ids läsa? Det känns lite väl arrogant.

    #513041
    mikaelj wrote:
    Heh, så varför frågade du varför om du sedan säger att du inte ids läsa? Det känns lite väl arrogant.

    Det kändes lite kul att han sa att 12 ägg var ok att käka men att han hellre käkade ett paket bacon istället för två. Undrade bara hur han tänkte. :)

    #513042
    Vanilla wrote:
    Det kändes lite kul att han sa att 12 ägg var ok att käka men att han hellre käkade ett paket bacon istället för två. Undrade bara hur han tänkte. :)

    A-ha! Läs även [http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/]

    #513043

    Jag skulle inte konsumera notritsaltade produkter varje dag:

    [http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/ E250, ett tillsatsämne att se upp med – Del 1]

    [http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-2/ E250, ett tillsatsämne att se upp med – Del 2]

    För övrigt är ditt spam lite påfrestande Omen. Om du har en tråd med frågeställningar är det ju faktiskt enklare om du kan ställa en relaterad fråga även där och inte starta nya trådar om varje enskild sak du kommer att tänka på.

    #513044
    Omen wrote:
    jag äter kanske 2 paket bacon om dagen. Över konsumtion? vad sa du L.R om E ämnena? Canser risk?

    Rött kött och charkprodukter i synnerhet (dit bacon hör) är klassat som cancerframkallande och har ett rekommenderat intag på 0 gram (dvs ingenting) enligt senaste rapporterna från Världscancerfonden:

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=r%F6tt+k%F6tt]

    #513045
    King Grub wrote:
    Rött kött och charkprodukter i synnerhet (dit bacon hör) är klassat som cancerframkallande och har ett rekommenderat intag på 0 gram (dvs ingenting) enligt senaste rapporterna från Världscancerfonden:

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=r%F6tt+k%F6tt]

    Tur att man har en adept som forskar i cancer då. Jag ligger riktigt illa till med min konsumtion av allehanda cancerframkallande maträtter….Men vem orkar gå och oroa sig för varje tugga man tar? Livet e till för att njuta av också….

    Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

    #513046
    biffen669 wrote:
    Men vem orkar gå och oroa sig för varje tugga man tar? Livet e till för att njuta av också….

    Det värsta i nitritens fall är att det enligt mig överanvänds. Jag är övertygad om att halterna skulle kunna sänkas och enbart motsvara kravet ur mikrobiologisk synpunkt.

    Men det vill inte producenterna efter som det inte blir lika fin färg. Jag njuter gärna av en lika god men lite gråare korv/skinka om den innehåller mindre E250.

    Lustigt nog är svaret från industrin alltid ”Kunden efterfrågar…”/”Konsumenten vill ha…” vilket förvånar mig. Mig veterligt är jag kund och konsument men kan inte dra mig till minnes att jag blivit förfrågad om vad jag ”vill ha”;)

    #513047
    JfaC wrote:
    [youtube=2T_obaO46Bo]

    Haha, störtskön unge!

    #513048
    Eddie Vedder wrote:
    Det värsta i nitritens fall är att det enligt mig överanvänds. Jag är övertygad om att halterna skulle kunna sänkas och enbart motsvara kravet ur mikrobiologisk synpunkt.

    Men det vill inte producenterna efter som det inte blir lika fin färg. Jag njuter gärna av en lika god men lite gråare korv/skinka om den innehåller mindre E250.

    Lustigt nog är svaret från industrin alltid ”Kunden efterfrågar…”/”Konsumenten vill ha…” vilket förvånar mig. Mig veterligt är jag kund och konsument men kan inte dra mig till minnes att jag blivit förfrågad om vad jag ”vill ha”;)

    Det är korrekt att matindustrin skull kunna framställa mindre halter av skadliga ämnen och tillsatser i maten. Men priset avgör dock i denna lukrativa industri. Tyvärr så köper majoritetet av jordens befolkning efter pris och ej efter kvalitét. Vi lockas med miljard reklam att konsumera mer & mer. I våran ”zombievärld” gör vi det reklamen säger utan att göra anspråk på vad maten/näringstillskott faktiskt innehåller (rent allmänt betéende dock). Men vi har dock ett val. Den fria viljan vi föddes med och kan välja närodlat etc om man vill ha bättre födointag.

    #513049
    biffen669 wrote:
    Det är korrekt att matindustrin skull kunna framställa mindre halter av skadliga ämnen och tillsatser i maten. Men priset avgör dock i denna lukrativa industri. Tyvärr så köper majoritetet av jordens befolkning efter pris och ej efter kvalitét. Vi lockas med miljard reklam att konsumera mer & mer. I våran ”zombievärld” gör vi det reklamen säger utan att göra anspråk på vad maten/näringstillskott faktiskt innehåller (rent allmänt betéende dock). Men vi har dock ett val. Den fria viljan vi föddes med och kan välja närodlat etc om man vill ha bättre födointag.

    Jag tror det är någon slags följd effekt av att vi människor i I-länderna förväntas leva som robotar (mer eller mindre) jag menar inte att man ska klaga på att man lever i ett I-land. Men man har så många arbetsuppgifter, förväntningar, ansvar och krav; att när den gemene personen sen blir ”informerad” via tv:n vad man ska äta blir det ofta så att man knappt ens reflekterar före man handlar maten, eftersom vi är vana att bli ”styrda”.

    Men i kroppsbyggarnas värld kan saker o ting vara lite annorlunda. Vi gör bättre val av mat eftersom vi fokuserar oss så kraftigt på kroppen, och därför blir den inte bortglömd.

    Omen: Jag tycker du ska sluta upp med att överkonsumera bacon på det viset som även flera andra skrivit.
    Har för mig att nitritsalt är relaterat med tarmcancer, vilket är vanligt bland folk i lite högre ålder.

    #513050
    biffen669 wrote:
    Men vi har dock ett val.

    Absolut.

    Min åsikt är dock att det ”valet” ofta är lite av en halvsanning. Det valet vi har i det här konkreta exemplet med nitrit så är MIN definitin av fritt val att jag kan gå ner till ICA och välja en nitritfri korv om jag är beredd att ta den risken, likaså nitritfri bacon, blodpudding eller whatever.

    Samma sak med pastöriserade mjölkprodukter. Har jag lust att göra min egen fil vill jag kunna köpa opastöriserat och inte gå den ”tråkiga” vägen att köpa pastöriserad mjölk och sedan köpa bakteriekultur separat.

    Så jag har alltså valet att köpa/avstå (gör som vi bestämt eller skit i det). Men jag tycker inte det valet känns särskilt fritt.

    Hazeblazer wrote:
    Omen: Jag tycker du ska sluta upp med att överkonsumera bacon på det viset som även flera andra skrivit.
    Har för mig att nitritsalt är relaterat med tarmcancer, vilket är vanligt bland folk i lite högre ålder.

    Kolla mit och King Grubs inlägg en bit bakåt i texten.:)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.