Havregrynsgröt, your way?

Home Forums Matlagning och Recept Havregrynsgröt, your way?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 82 total)
  • Author
    Posts
  • #305228
    Qvick wrote:
    Gyllenhammars havregryn
    Vatten
    Banan i små bitar
    Hackade mandlar
    Kanel
    Body Science casein chocolate almond

    Välj mängd av allt själv, koka på spis till en tjock, krämig gröt och servera med ett lager keso, mer kanel, hallonsylt och mjölk! :)

    Menar du att du har keso på havregrynsgröt?

    #305229

    Axa fiberberikade havregryn, vatten. 2 min i micron.

    kanel.

    inmundiga.

    #305230

    ser att en del rör ner äggvita i gröten. det låter högintressant tycker jag. gör ni det under kokningen?

    jag kör gröten i micron idag och det är ju hemskt bekvämt. finns någon micrometod för äggvita i gröten? eller den stelnar inte vettigt då?

    tacksam för svar.

    #305231
    Sammy wrote:
    ser att en del rör ner äggvita i gröten. det låter högintressant tycker jag. gör ni det under kokningen?

    jag kör gröten i micron idag och det är ju hemskt bekvämt. finns någon micrometod för äggvita i gröten? eller den stelnar inte vettigt då?

    tacksam för svar.

    jag testade en gång att ha i ägg efter att gröten hade micrats i tro om att den skulle vara varm tillräckligt länge för att få ägget att stelna, men blev ingen höjdare.. kanske någon annan har lyckats?

    #305232

    jag kan ju koka eller värma det i en teflonpanna. men det lät ju högintressant med någon microvariant. ägg och micro kan dock sluta i katastrof vet jag. så tips å tricks mottages gärna!

    #305233
    mysglenn wrote:
    jag testade en gång att ha i ägg efter att gröten hade micrats i tro om att den skulle vara varm tillräckligt länge för att få ägget att stelna, men blev ingen höjdare.. kanske någon annan har lyckats?

    Oh ja. Många gånger. :)

    Jag gör så här: 2½ dl havregryn, två ägg och 2 dl vatten. Rör om och in i micron två minuter. Ta ut och rör om igen och i med ½ dal vatten till. Värm ytterligare 2 minuter och rör sedan om ännu en gång. Antingen är det klart då eller så har du i lite lite vatten till och värmer en ytterligare minut. :)

    #305234

    jag gissar att den mängd äggvita jag vill ha kontra havregryn kommer bli fail rent konsistensmässigt. men jag ska fasen experimentera lite. billiga ingredienser så det e ju bara å kasta och göra om =)

    #305235
    Eddie Vedder wrote:
    Oh ja. Många gånger. :)

    Jag gör så här: 2½ dl havregryn, två ägg och 2 dl vatten. Rör om och in i micron två minuter. Ta ut och rör om igen och i med ½ dal vatten till. Värm ytterligare 2 minuter och rör sedan om ännu en gång. Antingen är det klart då eller så har du i lite lite vatten till och värmer en ytterligare minut. :)

    jag skulle aldrig våga köra ägg i micron! :D

    #305236

    Brukar oftast bara köra havregrynsgröt med kanel som smaksättning. Men äter nästan jämt keso och äppelmos till

    #305237

    1-2 kläckta ägg i gröten är A och O

    Havregryn, salt, vatten, ägg är grunden. Sedan kan det bli någon sylt, varma bär, mjölk+proteinpulver, kvarg eller annat kul jag hittar på gröten.

    Kanel + Äpple/Kanelsylt + Skivat äpple = Gott
    Banan + Banan/Chokladprotein blandat i mjölk = Gott
    Varma hallon + Hallonprotein och mjölk = Gott

    Man kan ju mixa i all evighet :D

    #305238
    simsalabim wrote:
    Menar du att du har keso på havregrynsgröt?

    Japp, det menar jag absolut! Det är riktigt gott :)

    #305239

    2dl havregryn + vatten micron 2 min. Sen slänga i ett rått ägg och röra om tills det ser ut som gröt igen.

    Sedan keso + skivad banan eller lite äppel mos.

    #305240
    DzeL wrote:
    2dl havregryn + vatten micron 2 min. Sen slänga i ett rått ägg och röra om tills det ser ut som gröt igen.

    ägget stelnar inte då utan du bara ”gömmer” det så att säga?

    #305241

    Gröt
    20% av grötvikt matlagningsgrädde
    Salt
    Ställ i vattenbad sen in i kylen över natten.
    Äts med proteinfluff som man breder ut över gröten toppat med kanel.
    Addictive…..

    #305242

    Sedan en tid tillbaka är det nästan alltid 50-60 gram Bregott nedblandat i min havregrynsgröt. Så även nyss när jag åt klart dagens portion. :) 2½ dl havregryn, 50-60 gram Bregott (dvs en mängd som jag uppskattar till cirka en tiondels paket) och 2-3 dl naturell filmjölk/yoghurt. Filmjölkens/yoghurtens fetthalt varierar.

    Problemet är att när jag nu vant mig vid den här sjukt mastiga fettgröten så smakar gröt utan massa Bregott inte alls lika bra längre. :D

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 82 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.