Matbilder !

Home Forums Matlagning och Recept Matbilder !

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,396 through 1,410 (of 6,783 total)
  • Author
    Posts
  • #223465

    Du har ätit gott idag Theesa :P

    #223466

    Dagens middag

    #223467
    Theesa wrote:
    kan du inte skriva vad det är? Pasta… Men sen då?

    Den bortre talriken är en hel grillad kyckling och på den andra talriken är det sallad tomat gurka annanas sås gjord på turkisk yoghurt med en pressad vitlöksklyfta i och fullkornspasta och allt sköljs ner med fun light Cassis med kolsyrat kranvatten.

    #223468
    jocke wrote:
    Den bortre talriken är en hel grillad kyckling och på den andra talriken är det sallad tomat gurka annanas sås gjord på turkisk yoghurt med en pressad vitlöksklyfta i och fullkornspasta och allt sköljs ner med fun light Cassis med kolsyrat kranvatten.

    Fun light cassis och kolsyrat kranvatten, det lät fan som en bra ide måste
    jag testa.. Theesa’s sommardrink ser gödig ut också:up:

    #223469

    Lax? Ribs?

    Vad det än är så ser det ut att smaka helt OK. Lite liten portion kanske. :)

    #223470

    Onsdagens lunch och kvällsmat.

    [img=http://farm4.static.flickr.com/3176/2635160689_4ea03d5c96_o.jpg]Bönsallad.
    Kidney- och sojabönor, vitkål, sallad, gurka, körsbärstomat, lätt rhode island-dressing och 3 dl mjölk till det.[img=http://farm4.static.flickr.com/3087/2635160535_cf27849bcb_o.jpg]Chicken Paneng & Cashew.
    Kyckling, paneng-currypasta, haricots verts, lök, paprika, blomkål, cashewnötter och kokosmjölk.

    #223471
    Quote:
    Chicken Paneng & Cashew.
    Kyckling, paneng-currypasta, haricots verts, lök, paprika, blomkål, cashewnötter och kokosmjölk.

    Mmm … :P Ska ut & käka indiskt imorgon, hoppas jag hittar något liknande detta på menyn.

    #223472

    Jag är lite ”elak” och fortsätter på tårteriet. ;)

    Den sista kan göras ”dietvänlig” med lite god vilja. :)

    #223473

    Håller med om att det är synd om draken. Fast riktigt god ser han (hon?) ut att vara. En rulltårta?

    Thessa:

    Till omeletter och liknande är konserverad svamp helt ok, inget att skämmas för. Dock tycker jag att din omelett ser en smula överstekt ut – en omelett ”ska” vara krämig och lite flytande. Men man gör givetvis som man tycker smakar bäst.

    #223474
    meeper wrote:
    Håller med om att det är synd om draken. Fast riktigt god ser han (hon?) ut att vara. En rulltårta?

    Thessa:

    Till omeletter och liknande är konserverad svamp helt ok, inget att skämmas för. Dock tycker jag att din omelett ser en smula överstekt ut – en omelett ”ska” vara krämig och lite flytande. Men man gör givetvis som man tycker smakar bäst.

    Det är inte riktigt rulltårta men en liknande botten som är fylld med hallongrädde. (Ska för övrigt likna en del av draksvansen så könet på den har jag inte sett ;) )

    Thessa,

    Jag tycker konserverad svamp är kanon. Alltid tillgängligt och sen är det ju skitgott att mumsa hela konserverade champinjoner bara som dom är. Mums!

    #223475

    Nu är den här bilden någon månad gammal och projektet är sedan länge avslutat men det slog mig att den ju trots allt är ganska hjuten såhär på ett träningsforum:

    På bilden ser ni en dagsmeny som jag och en klasskamrat tillagat som en del av ett skolprojekt i våras. Det var en matsedelsplanering då man intervjuade en person angående dennes totala kostsituation, matvanor, smakpreferenser, kostnader, måltider ute/i hemmet, särskilda behov/önskemål etc. etc.

    Därefter utarbetades en veckas matsedel som både näringsberäknades utifrån personens behov samt i kombination med individens egna preferenser och redan existerande matvanor. Hela matsedeln kostnadsberäknades även. Till detta skrevs ett PM för kostdelen samt en kortare skriftlig uppgift för den ekonomiska aspekten.

    Vår referensperson var en Allsvensk fotbollsspelare, en f.d. lagkompis till mig som idag spelar i Hammarby IF och U21-landslaget. Dagsmenyn innehåller ca 3000kcal (minns inte exakta siffror även om jag har hela kompletta näringsberäkningen för både makro- och mikronutrienter i PM:et) och består av följande:

    Frukost: Gröt på 2dl havregryn 3dl med röd mjölk och skivad banan, ett glas färskpressad apelsinjuice på tre stora apelsiner samt ett kokt ägg.

    Lunch: Två laxfiléer á 125g med potatis och gräddfilssås och broccoli. Till det två knäckebröd mackor med smör och ett äpple.

    Mellanmål: 1½dl müsli med 2dl standardyoghurt.

    Middag: Pytt i panna med (i flytande margarin) stekt ägg och rödbetor. 3dl röd mjölk som dryck.

    Kvällsmål: Två knäckebrödmackor med smör och skinka.

    #223476

    Se där, vad enkelt och gott man kan få enkel ”vanlig” mat att se ut!
    Härligt Eddie:up:

    #223477
    Razmeister899 wrote:
    Se där, vad enkelt och gott man kan få enkel ”vanlig” mat att se ut!
    Härligt Eddie:up:

    Tack för det.:) Framför allt är poängen att såhär ”vanlig” mat kan man faktiskt äta och ändå prestera på högsta svenska nivå inom en idrottsgren.

    Det är alltså ingen fiktiv spelare utan min gamla lagkompis som sagt, ordinarie i Hammarby och U21-landslaget.

    Och kan man äta såhär ”normalt” och tillhöra Sverieeliten i fotboll kanske det kan vara ett litet uppvaknande för den del som tror att det krävs sån j*vla optionani bara för att kunna träna styrketräning på motionsnivå.

    #223478

    Du får se till att fixa en meny som håller hans skador borta – vi saknar honom på vänsterbacken:(

    #223479
    Andreas Guiance wrote:
    Du får se till att fixa en meny som håller hans skador borta – vi saknar honom på vänsterbacken:(

    Ja han har ju fått en hel veckomeny av oss i alla fall. Får väl hoppas på att deras kokerska gör den maten också;)

    Du ska veta att han var SJUKT skadebenägen i Degerfors. Sedan han kom till Bajen är det ingenting på den fronten.

    Kan tillägga att jag också var vänsterback, behöver jag nämna att jag var petad det året vi spelade tillsammans i Tipselitlaget?:D

Viewing 15 posts - 1,396 through 1,410 (of 6,783 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.