Glitter och Rosa

Home Forums Repan Glitter och Rosa

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 69 total)
  • Author
    Posts
  • #912639

    Nu har jag varit medlem på detta forum ett tag och på exhale när det existerade och mitt mål med det förutom att fördriva tiden då och då och öva min sociala kompetens för att hålla mig mänsklig och fortsätta med datanördantet samtidigt, men det viktigaste – att kunna lära mig om träning och mat. Och att läsa hur, framför allt tjejer spenderar sin vardag när de försöker komma i form, vad får de för råd och kritik från de mer erfarna (ja, eftersom det är de jag har mest som referens till min egen träning).
    Det som jag har märkt efter ett tag är att det blir för mycket gulli-gull i tejers journaler och för mycket tom-snack. De få tillfällen då nån träningsveteran har gett dem råd utat att smickra inlägget med massor av ”gumman” ”krammisar”, glitter hit och rosa dit, så har det blivit värsta uppståndet. Skillnaden med hur det ser ut i killarnas journaler är att det kan bli rätt roligt att läsa för att de kan lätt driva med varandra utan att nån som tar illa vid.
    Jag som tjej blir ju upprörd av flera anledningar – först och främst därför att jag har det svårt att diskutera någonting med en stor del av mina tjejkompisar och då jag inte inkluderar så mycket smicker, blir jag uppfattat som aggresiv och hänsynslös. Den andra anledningen är för att killar få uppfattningen att tjejer är osmarta, för de flummar mycket med gulli-gull tjat, vilket i sig påverkar sättet på hur jag blir granskad vid första träffet på t.ex ett arbetsmöte och det tar längre tid för mig att bevisa att jag är värt tilliten än t.ex för en kille vid liknande omständigheter.

    Så, min fråga är, varför måste tjejer hålla på med så mycket GLITTER OCH ROSA? Vad förväntar du dig när du säger till nån: ”Vad duktigt du är, gumman! Kör hårt lilla gumman! Visa dem vad du kan!” osv. Vill du att andra tjejer ska bete sig på samma sätt som dig? Har du svårt att ha distans till en diskution om det blir för ”hårt” , ”allvarligt”…eller om det innehåller sarkasm och/eller ironi.
    Jag vill helt enkelt veta – vart kommer denna trenden ifrån? Är det för att tjejer ska vara mer mammiga? Är det en konsekvens av ett samhälle då kvinnorna var tvungna att vara ”rena”, uppföra sig, vara snälla mot alla?!

    Som tur är så finns det tjejer av andra sorten med, men de vandrar i en kvinnovärld som ensamvargar och umgås mest med killar. Och jag känner, som tur är flera här på forumet.

    #86668
    #912640

    Mycket bra skrivet! Jag tänker ofta på detta själv och håller med dig till hundra procent.

    #912641

    Tillsammans med bolios inlägg om tjejer som vill tävla är det där nog bland det bästa jag läst på det här forumet. Väldigt sant.

    #912642

    Jag tycker att vi tjejer bekräftar varandra på olika sätt och en av de är gullig gul som du kallar det. Och när en annan kommer in och bekräftar på sit sätt kan det kanske upplevas som negativt vet ej varför. Kanke för man är van med glitter o rosa.

    Jag brukar umgås mest med killar för att de är ärliga och raka i sin kommunikation och berättar gärna sina synpukter. Jag är likadan som person.

    För visa tjejer är det en naturligt sätt att utrycka sig. När jag flyttade till sverige ifrån danmark så märkte jag detta ganska fort att tjejerna var otroligt kramiga och gulliga mot varandra. de till och med sade hejdå till varandra genom att pussa varandra på läpparna;) detta avr ngt mkt nytt för mig. Jag nästan klappade till en tjej som gjorde så på mig för så gjorde man inte i danmark elelr italien:p

    Fan de räcker med en high five för att säga hej . Här i sverige skall man kramas för att säga hej eller hejdå. Nu är jag tyvärr van vid detta :D I love hugs

    Men visst jag förstår vad du menar Sofia. Jag är Guilty oxå

    #912643

    Sofia – you got the point!

    Många bonuspoäng i min bok där!

    Konstigt egentligen att vi så kallat stela svenskar helt plötsligt blivit så väldigt kramiga med varann. Det är något som växt fram sista tio åren, verkar det. Nu ska man krama alla från sin mamma till busschaffisen och p-lisan – märkligt…

    Visst kan man säga ”Hold din keft” (ursäkta stavning och språk) till vem som helst i Danmark utan att det anses ohyfsat? Rätta mig om jag har fel, Vanessa. Känns ganska avslappnat hur som helst.

    #912644
    Sofia4_4 wrote:
    Nu har jag varit medlem på detta forum ett tag och på exhale när det existerade och mitt mål med det förutom att fördriva tiden då och då och öva min sociala kompetens för att hålla mig mänsklig och fortsätta med datanördantet samtidigt, men det viktigaste – att kunna lära mig om träning och mat. Och att läsa hur, framför allt tjejer spenderar sin vardag när de försöker komma i form, vad får de för råd och kritik från de mer erfarna (ja, eftersom det är de jag har mest som referens till min egen träning).
    Det som jag har märkt efter ett tag är att det blir för mycket gulli-gull i tejers journaler och för mycket tom-snack. De få tillfällen då nån träningsveteran har gett dem råd utat att smickra inlägget med massor av ”gumman” ”krammisar”, glitter hit och rosa dit, så har det blivit värsta uppståndet. Skillnaden med hur det ser ut i killarnas journaler är att det kan bli rätt roligt att läsa för att de kan lätt driva med varandra utan att nån som tar illa vid.
    Jag som tjej blir ju upprörd av flera anledningar – först och främst därför att jag har det svårt att diskutera någonting med en stor del av mina tjejkompisar och då jag inte inkluderar så mycket smicker, blir jag uppfattat som aggresiv och hänsynslös. Den andra anledningen är för att killar få uppfattningen att tjejer är osmarta, för de flummar mycket med gulli-gull tjat, vilket i sig påverkar sättet på hur jag blir granskad vid första träffet på t.ex ett arbetsmöte och det tar längre tid för mig att bevisa att jag är värt tilliten än t.ex för en kille vid liknande omständigheter.

    Så, min fråga är, varför måste tjejer hålla på med så mycket GLITTER OCH ROSA? Vad förväntar du dig när du säger till nån: ”Vad duktigt du är, gumman! Kör hårt lilla gumman! Visa dem vad du kan!” osv. Vill du att andra tjejer ska bete sig på samma sätt som dig? Har du svårt att ha distans till en diskution om det blir för ”hårt” , ”allvarligt”…eller om det innehåller sarkasm och/eller ironi.
    Jag vill helt enkelt veta – vart kommer denna trenden ifrån? Är det för att tjejer ska vara mer mammiga? Är det en konsekvens av ett samhälle då kvinnorna var tvungna att vara ”rena”, uppföra sig, vara snälla mot alla?!

    Som tur är så finns det tjejer av andra sorten med, men de vandrar i en kvinnovärld som ensamvargar och umgås mest med killar. Och jag känner, som tur är flera här på forumet.

    :up: :worship:

    #912645

    Kan bara hålla med!

    #912646

    You got it girl!
    Haller med totalt…:up:

    #912647

    Super-gulligt inlägg, verkligen jätte bra! Du är super-duktig gumman.

    :p

    Måste jag säga att jag håller med till hundra? Nej, skulle inte tro det. Bland de bättre inläggen här på brädan. :up:

    #912648
    X-amin wrote:
    Jag tror att kvinnor tar lättare åt sig kritik på ett dåligt sätt, även om det inte är menat så. Det gör nog att det blir lite snällare rader i deras trådar.

    Just det jag menar.
    Betyder det att tjejer har en sämre förmåga att se realistisk på saker och ta avstånd från det som sägs, granska det på ett opersonligt sätt?!
    Betyder det att tjejer alltid måste få smicker för att kunna handskas med kritik…eller kommentar som inte är inriktade på att ge komplimanger? Är det så att tjejer har så dåligt självförtroende att de måste bekräftas hela tiden?!

    Man pratar mycket om jämnstäldhet men det verkar som att de flesta tjejer håller på att gräva sin egen grav genom att bete sig så här.

    #912649

    Har haft samma tanke ett tag….:up:

    #912650

    Det är ju just detta som gör att man aldrig bemödar sig att skriva i den typen av journaler.

    #912651
    Quote:
    Betyder det att tjejer har en sämre förmåga att se realistisk på saker och ta avstånd från det som sägs, granska det på ett opersonligt sätt?!

    Jag upplever det som att tjejer har svårare för det ja. Personligen skulle jag gärna vilja att folk va mer ärliga mot en och gav mer konstruktiv kritik så man visste vad man kunde förbättra. Men det verkar som om folk överlag har svårt för det. Man vill inte riktigt riskera att såra. Då är jag inte ens nån sån där gulligull-tjej som ska hålla på med kramisar och allt vad det nu heter.

    Quote:
    Betyder det att tjejer alltid måste få smicker för att kunna handskas med kritik…eller kommentar som inte är inriktade på att ge komplimanger? Är det så att tjejer har så dåligt självförtroende att de måste bekräftas hela tiden?!

    Tjejer kräver/behöver bekräftelse i högra grad än män. Kvinnor är ju mer fåfänga vilket i de allra flesta fall beror på att man medvetet eller omedvetet fiskar efter blickar/komplimanger. Får de kritik för detta eller kommentarer om vad de gör för fel känner de sig kränkta och intar försvarsställning istället för att se det som råd för hur man kan förbättra sig. För förbättra sig kan alla!

    Bra observation för övrigt!

    #912652

    Verkligen ett bra inlägg! :emo-thumb

    Dock är man inte tvingad till att läsa de ”rosagullegull” -journalerna. Vissa har behov av ryggdunkeri för att känna sig duktiga ”pluttegullo PB-igen så söt och duktig du är gumman”. Låt dem fortsätta med det om de vill ha det så.

    Själv läser jag sällan tjejers journaler här med några få undantag just av den anledningen som trådskaparen tar upp.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.