Glitter och Rosa

Home Forums Repan Glitter och Rosa

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 61 through 69 (of 69 total)
  • Author
    Posts
  • #912698

    Jag håller med till viss del. Tjejer är lite mer rosig och ”sötiga” (fråga inte var den kom ifrån eller hur den kom till) :) sinsemellan men man kan också tillägga att killar beter sig på ett mjukare sätt mot tjejer i tränings sammanhang. De är lite mer skojiga, mjuka och väljer att noga tänka på hur de ska uttrycka sig. Det är vad jag har observerat under mina 3 år. När jag först började träna fick jag ofta höra ”lilla gumman” och liknande uttryck av killar som tränat längre. Ibland när man vill höra något uppriktigt så blir det något i stil med ”ja du behöver träna liiite längre för att få fram just det du vill ha” medan man i själva verket vill höra ”ja dina lår är feta och DU ÄR FET så du får lägga ner en massa blood, guts, svett och tårar så att det blir som du vill ha det annars får du nöja dig med kesot du har just nu!” och sen kanske en: ”Squat til’ you puke!” :rtfm:
    All kritik kan inte enbart vara positiv för då är det inte längre kritik utan uppmuntran och pepp.

    #912699
    lovelysmile wrote:
    man kan också tillägga att killar beter sig på ett mjukare sätt mot tjejer i tränings sammanhang. De är lite mer skojiga, mjuka och väljer att noga tänka på hur de ska uttrycka sig. Det är vad jag har observerat under mina 3 år. När jag först började träna fick jag ofta höra ”lilla gumman” och liknande uttryck av killar som tränat längre.

    Det där styr man till stor del själv. Det är ingen som säger lilla gumman till mig för då jävlar. Med det menar jag inte att jag är bättre än dig, utan jag menar bara att folk behandlar en som man låter dem behandla en. Jag märker att killar som jag inte känner ofta är försiktiga och konstiga i början, men det brukar gå över rätt snabbt. Några råa skämt brukar hjälpa.

    #912700
    Nina Lätt wrote:
    Det där styr man till stor del själv. Det är ingen som säger lilla gumman till mig för då jävlar. Med det menar jag inte att jag är bättre än dig, utan jag menar bara att folk behandlar en som man låter dem behandla en. Jag märker att killar som jag inte känner ofta är försiktiga och konstiga i början, men det brukar gå över rätt snabbt. Några råa skämt brukar hjälpa.

    Uttrycken i sig var inget problem för det är bara ord utan det handlade om sätten de framförde sin kritik på. I mitt fall blir det inget ”då jävlar” utan ett ”lilla gubben” Funkar SÅ bra så! :)

    #912701

    lovelysmile: Jag kan tänka mig att den tekniken också funkar. :)

    Tillåt mig ”bumpa” denna läsvärda tråd.

    #912702

    Att vara rak och arlig ar ingen typiskt ’manlig’ egenskap, som manga har verkar anse, i alla fall inte i mina ogon. Jag upplever snarare att det ar killarna i min omgivning som smorar o gulligullar o sager det dom tror jag vill hoera, sarskilt sana jag bara kanner ytligt. Vill jag ha konstruktiv kritik o arliga svar sa vander jag mig till mina nara vanner, tjejer eller killar.

    Kanns lite synd att sa manga tjejer tycker att de behover besitta typiskt manliga egenskaper o attityder for att bli respekterade. :( Det ar val knappast dar nyckeln till ett mer jamlikt samhalle ligger?

    Jag ar tjejig och tycker det ar toppen. Jag gillar rosa och glitter, grupptraning, och gulliga journal-inlagg med kramar som gor mig glad. Jag tolkar det andra sager/skriver till doddagar. Vad dom menar, vilket tonfall dom anvande osv. Det faktum att jag ar kanslig for hur saker sags innebar oxa att jag har latt for att lasa andra o vad dom egentligen tycker och menar. Det tycker jag ar en styrka, som jag ar stolt over att besitta. Och jag upplever anda att jag blir tagen pa allvar och bemott som en kompetent, vuxen individ i arbetslivet.
    Kanske behover vi bara inse att kvinnor och man, ja manniskor, ar olika o inte kanna att man maste bete sig pa ett visst satt for att bli respekterad??

    #912703

    Nånting är väldigt lurt.
    Jag har själv väldiga problem med att vara glitter o rosa ( även om jag älskar bling-bling) – men det är ju inte bara på nätet detta fenomen gäller.

    Som kvinna är jag kanske inte stereotypiskt kvinnlig, men jag tror att det märks mera som en negativ egenskap om man samtidigt har manliga egenskaper t.ex. arbetar m fysiska hantverk, kan ’peka med hela handen’ (d.v.s delegera) samt förmår att ge o ta kritik utan att bryta ihop för att den var given i fel tonart.

    Som kock har jag ibland haft förmånen att arbeta med riktigt duktiga kockar.För det mesta män, och vid dessa tillfällen har jag tagit nästan vad somhelst i stridens hetta av mindre trevligt beteende – så länge jag få lära mej så är det bara att bita ihop och suga i mej typ..

    Men så kommer vi till de jobb jag haft med kvinnliga medelårders chefer i mellanchefsposition – och jag måste bara fråga: Är detta Guds sätt att säga att han hatar mej? Tillägas bör att jag inser att jag själv är kvinna i ’medelålder’.

    ALLA mina kvinnliga kolleger som är rosa och glitter får fördelar – medans jag blir utfryst som den ’otrevliga som får alla att känna sej ovälkommna’

    Jobb 1 – 50/50 män o kvinnor, manlig chef – himmelrike t jobb.
    Jobb 2 – 100% kvinnor – utfryst och omplacerad.
    Upprättelse efter två år då det visade att den kvinnliga chefen fått sparken.
    Jobb 3 – 100% kvinnor och kvinnliga chefer som blir tvungna att köpa ut mej för att de fixar det(mej) inte
    Jobb 4 – manlig chef ,underbara människor – vi har ff kontakt
    Jobb 5 – 50/50 kvinnlig chef,jag blir totalt felbehandlad o tyvärr orkade jag inte anmäla dem till facket
    Jobb 6 – mestadels kvinnor o kvinnlig chef, utfryst efter ett halvår men nu har jag anmält chefen till facket o de säger att detta är bland det värsta de sett.

    Är sanningen så sorglig att kvinnliga chefer klarar inte annat än rosa och glitter?

    #912704
    ThereseLindberg wrote:
    Jag tolkar det andra sager/skriver till doddagar. Vad dom menar, vilket tonfall dom anvande osv. Det faktum att jag ar kanslig for hur saker sags innebar oxa att jag har latt for att lasa andra o vad dom egentligen tycker och menar. Det tycker jag ar en styrka, som jag ar stolt over att besitta. ?

    oj..oj…det här låter ”farligt”…att tro att man kan läsa andra människor o konstant tror att man vet vad folk tänker och tycker är inte bra… fundera över hur många gånger du hamnat i konflikter ”tack” vare denna egenskap, och hur många gånger du ödslat onödig energi för att du retat upp dig på något som du tror att du vet…fastän du inte frågat personen rakt ut…

    hur många gånger har du tolkat sms till exempel? försökt läsa mellan raderna eller suttit och funderat över varför folk itne svarar på dina sms i tid?? är de sura eller har de bara glömt ladda batteriet??

    #912705
    Sofia4_4 wrote:
    Jag ville få svar varför man beter sig så, inte i vilka journaler man ska titta eller inte titta. Förväntningar, grupptillhörighet, ja, vad är det?

    Jag har fått svar från Lalla, som nämnde att det är känslor. Men känslor har inte mycket med det att göra.
    Att gulla då och då är i allas natur men när det går överstyr, då blir det en personlighets drag. Så folk uppfattar en på ett visst sätt och man ändrar sitt beteende mot dem genom att inte kritisera, prata i mjuk ton, vara extremt försiktigt i hur man uttrycker sig (på samma sätt som man pratar till barn) osv…för att man har fått uppfattningen att den personen klarar inte av ett annat sätt att kommunicera.
    Så, är det verkligen så, undrar jag, och varför gör man det?

    Förstår vad du syftar på. Men alla bär en ”mask”. Man beteer sig olika, i olika situationer. Att många tjejer är ”gulliga” mot varandra skulle jag tro är lika vanligt som att killar tar sig an en macho-attityd när man hänger med grabbarna.

    #912706
    athleticmia wrote:
    oj..oj…det här låter ”farligt”…att tro att man kan läsa andra människor o konstant tror att man vet vad folk tänker och tycker är inte bra…

    Det var inte riktigt sa jag menade… det ar stor skillnad pa att ”konstant tro att man vet vad andra tycker o tanker” o pa att vara kanslig o lyhord for andras reaktioner. Det ar det sistnamnda som jag anser vara att ”lasa”andra.

    athleticmia wrote:
    fundera över hur många gånger du hamnat i konflikter ”tack” vare denna egenskap och hur många gånger du ödslat onödig energi för att du retat upp dig på något som du tror att du vet…fastän du inte frågat personen rakt ut…

    Inte sa ofta, vad jag vet. Det ena utesluter inte det andra, o att vara lyhord for andras kanslor utesluter inte verbal kommunikation, dar man fragar for att fa veta om ens iakttaganden ar korrekta.

    athleticmia wrote:
    hur många gånger har du tolkat sms till exempel? försökt läsa mellan raderna eller suttit och funderat över varför folk itne svarar på dina sms i tid?? är de sura eller har de bara glömt ladda batteriet??

    Haller med om att tolka sms ar ett helvete. Inte ens lont att forsoka. Detsamma galler messenger. Sa det forsoker jag vanja mig av med o ta det for vad det ar. Svart dock nar ens alskling bor 900 mil bort…;) Har blivit en del missfostand dar vill jag lova, hihi.
    Att folk inte svarar beror nog pa att de har annat for sig :nod

Viewing 9 posts - 61 through 69 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.