Glitter och Rosa

Home Forums Repan Glitter och Rosa

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 69 total)
  • Author
    Posts
  • #912653

    Håller med dig Sofia.
    Lunarstorm varning ?

    Tacka vet jag Jacksatans journal och inlägg, då slipper man allt dessa trams…
    De är 100% gullfria, men garanterat bra läsning.

    #912654

    Med risk för att bli utnämnd till årets ärkemansgris (men de som känner mig vet hur läget egentligen är), så är det ofta skillnad på hur vi kommunicerar och hur vi tänker.

    Ett litet exempel från skolans värld:

    Vi frågade 20 lågstadiekillar vad de gjort på rasten. Vi fick mycket detaljerade beskrivningar av vilka kojor de byggt, hur högt upp i trädet de klättrat och hur långt de kastat. På frågan vilka som var med fick vi oftast fågelholkar till svar. Efter lång tankemöda kunde en och annan prestera något namn på någon som de trodde kanske varit med och lekt.

    Vi frågade 20 lågstadietjejer vad de gjort på rasten och fick fågelholkar till svar. Däremot kunde alla tjejerna redogöra i detalj vem som sagt vad, vem som satt bredvid vem och vem som hade snyggast tröja o s v. Dessutom syntes en tydlig rangordning tjejerna emellan, där alla visste sin plats i kön.

    Utan att gå in på varför det är på detta vis och utan att säga att det ena är mer rätt än det andra kanske det är så enkelt att killar är mer intresserade av att bygga kojor, oavsett med vem, medan det för tjejer ofta är viktigare vem man bygger tillsammans med än att det verkligen blir en koja?

    När jag jobbar med ledarskapsutveckling och gruppdynamik besannas detta gång på gång. Ett gäng killar löser ofta uppgiften på ett fullgott sätt, även om de är bittra fiender. Sedan går de ut och slår varann på käften.

    Tjejer löser ofta uppgiften bättre, men endast om gruppen är rätt sammansatt och man hunnit prata ut om alla saker man är oense om. I annat fall kan resultatet bli noll samtidigt som ”tjejspelet” pågår på högsta frekvens, men utan höga ord eller käftsmällar.

    #912655
    Janpeter Sangborn wrote:
    Med risk för att bli utnämnd till årets ärkemansgris (men de som känner mig vet hur läget egentligen är), så är det ofta skillnad på hur vi kommunicerar och hur vi tänker.

    Ett litet exempel från skolans värld:

    Vi frågade 20 lågstadiekillar vad de gjort på rasten. Vi fick mycket detaljerade beskrivningar av vilka kojor de byggt, hur högt upp i trädet de klättrat och hur långt de kastat. På frågan vilka som var med fick vi oftast fågelholkar till svar. Efter lång tankemöda kunde en och annan prestera något namn på någon som de trodde kanske varit med och lekt.

    Vi frågade 20 lågstadietjejer vad de gjort på rasten och fick fågelholkar till svar. Däremot kunde alla tjejerna redogöra i detalj vem som sagt vad, vem som satt bredvid vem och vem som hade snyggast tröja o s v. Dessutom syntes en tydlig rangordning tjejerna emellan, där alla visste sin plats i kön.

    Utan att gå in på varför det är på detta vis och utan att säga att det ena är mer rätt än det andra kanske det är så enkelt att killar är mer intresserade av att bygga kojor, oavsett med vem, medan det för tjejer ofta är viktigare vem man bygger tillsammans med än att det verkligen blir en koja?

    När jag jobbar med ledarskapsutveckling och gruppdynamik besannas detta gång på gång. Ett gäng killar löser ofta uppgiften på ett fullgott sätt, även om de är bittra fiender. Sedan går de ut och slår varann på käften.

    Tjejer löser ofta uppgiften bättre, men endast om gruppen är rätt sammansatt och man hunnit prata ut om alla saker man är oense om. I annat fall kan resultatet bli noll samtidigt som ”tjejspelet” pågår på högsta frekvens, men utan höga ord eller käftsmällar.

    Lite halvt off-topic!!

    :up: :up:

    Du kan din sak du JP! Intressant del du tar upp om ledarskapsutveckling och gruppdynamik. Kom nyss hem från en helg med 60 timmars övningar och 9 timmars sömn. Kul med många aha-upplevelser.

    Nu har iaf jag större förståelse för olika människors beteenden och ageranden i grupp.

    #912656
    Mirre wrote:
    Verkligen ett bra inlägg! :emo-thumb

    Dock är man inte tvingad till att läsa de ”rosagullegull” -journalerna. Vissa har behov av ryggdunkeri för att känna sig duktiga ”pluttegullo PB-igen så söt och duktig du är gumman”. Låt dem fortsätta med det om de vill ha det så.

    Själv läser jag sällan tjejers journaler här med några få undantag just av den anledningen som trådskaparen tar upp.

    Jo, jag undviker de journalerna. Grejen är att de som har någonting vettigt att säga undviker dem också. Då blir det ju ingenting sagt i slutändan.
    Det som jag har problem med att det inte är en fenomen som är begränsat bara till det forumet utan det är nåt jag har upplevt i verkliga livet med, i arbetslivet, sociala kretsar osv, vilket skapar en del konflikter – som t.ex när en arbetsuppgift tas för personligt och istället för kunna diskutera för och nackdelar av arbetsprosess/kvalité tar man det som en kritik att man själv inte dugger och att den som ger kommentaren ”försöker visa sig bättre än den andra”.
    Att kunna ha diskutioner som är ego-befriade helt enkelt!

    #912657

    Håller helt med! Precis som du skriver så är det en stor skillnad på hur killar och tjejer kommenterar eller ger kritik. Hade man gett vissa kommentarer här på forumet till en tjej istället för kille hade det blivit uppståndelse:aggresiv: ! Jag tror tjejer tar saker mer personligt än killar. När man ger svar på ett uttalande eller kritik på en bild så avser man ej personen utan uttalandet/fysiken. Ifall någon tex tycker att mina axlar är klena så syftar det på att jag ej tränat dem bra och inte att jag är dålig som person!!! (detta är psykologi!). [/b]

    Lämnar man ut sig på nätet så får man också vara beredd på att ta kritik. Dessutom finns det många här som ämnar tävla och då är det bättre att få lite kritik och tips i god tid, för när man står på scen är det för sent. Det är en tuff bransch men det är även tufft att leva

    EMOT GULLEGULL, FÖR ÄRLIGHET & RESPEKT

    Peace :friends:

    #912658

    Alla som vill läsa en saklig och tråkig journal välkomnas in till min, där finns det plats för alla! :D

    #912659

    Visst kan man säga ”Hold din keft” (ursäkta stavning och språk) till vem som helst i Danmark utan att det anses ohyfsat? Rätta mig om jag har fel, Vanessa. Känns ganska avslappnat hur som helst.[/QUOTE]

    Ja i danmark kan man säga rakt ut ”fan vilken ful tröja du har på dig” utan att få en smäll på käften . Men man säger det och glad men man menar alvar :p

    För mig var det en stor omställning att helt plötligt få se att gulle gull vad det som gällde här i sverige. Jag upplever att få vågar säga vad de tycker.

    Jag tror att vi tjejer retar upp oss på små saker mycket lättare än vad killar gör .

    Nu när vi pratar om Journaler så verkar det vara många tjejer som känner varandra IRL och då ser man hur de gulliga saker till varandra i journalerna.

    Jag tror inte att någon Här på Body kommer vara 100 % nöjd med alla här . Man kommer alltid störa sig på nån.

    Jag gillar ärlighet så läser ni min journal skriv det ni verkligen tycker, även om ni vill kalla mig tjockis :) det kommer bara få mig att inse att jag måste öka tempot, Ni fattar vad jag menar.

    ciao

    #912660

    I verkliga livet har jag fått jobba på min ödmjukhet och sätt att inte vara så rakt fram då det har uppfattats som att jag varit arg eller något.
    Ni kan ju bara fråga Tess om vad hon tyckte om mig innan hon lärde känna mig, hon tyckte jag var en riktigt bitch 😮 Och det är jag fortfarande men kanske på ett annat sätt, det jag vill ha sagt kommer fram i alla fall fast att jag kanske gör det på ett mjukare sätt.

    Jag anmäler mig med glädje till de ”gulligulligas” klubb, då jag känner att detta passar mig. Dock kan jag mycket väl ta till mig kritik som kanske inte lindas in i något sockersött, men jag känner inte att jag vill ge det till någon som man bara ”träffat” över nätet.
    För det första så kan ett inlägg som inte menas som så kallat elakt verka det då man läser och inte hör vad som skrivits. Alltså hör man inte betoningar eller liknanade eller i vilken ton det sägs, och många, jag däribland dem, mjukar hellre upp det lite för att inte saker och ting ska tolkas fel.

    Någon vis människa skrev i tråden att det är upp till en själv vilka journaler man följer och där har man en enkel lösning!
    Alla reagarer olika, och är olika. Vissa funkar på att få sig en rejäl tillsägning utan glitter och rosa, andra behöver kanske få höra det annorlunda sätt.
    Som jag brukar säg, som man själv bli bemött, bemöter man andra.
    Ganska enkelt faktiskt!

    // Ina

    #912661
    Ina wrote:
    Som jag brukar säg, som man själv bli bemött, bemöter man andra.
    Ganska enkelt faktiskt!

    // Ina

    Det är där du har så fel. Det är inte ett dugg enkelt eftersom människor reagerar olika på saker så går det inte alltid att bemöta andra som man själv vill bli bemött! ;)

    #912662
    Mats E. wrote:
    Det är där du har så fel. Det är inte ett dugg enkelt eftersom människor reagerar olika på saker så går det inte alltid att bemöta andra som man själv vill bli bemött! ;)

    .. och man blir definitivt inte, om ens sällan, bemött såsom man vill bli bemött!

    #912663
    Ina wrote:
    Som jag brukar säg, som man själv bli bemött, bemöter man andra. Ganska enkelt faktiskt!

    Visst kan det låta enkelt, men problemet kommer den gång då man är rak mot en person som inte är van vid det. Det kan inte vara roligt för de personer som lämnar värdefull kontruktiv kritik att ovett tillbaka. De flesta anpassar sitt sätt att kommunicera efter omgivningen, men det måste finnas utrymme för raka rör.

    #912664
    Mats E. wrote:
    Det är där du har så fel. Det är inte ett dugg enkelt eftersom människor reagerar olika på saker så går det inte alltid att bemöta andra som man själv vill bli bemött! ;)

    Jo, jag tycker det :p
    Hade du bemött mig med kritik utan något sockersött så hade du inte fått nåt gullipluttigt tillbaka :D Och jag personligen hade inte tagit det negativt eller blivit sur eller vad som men sånt skriver man till någon som man vet kan ta det. Det är det jag menar med att alla reagerar olika.

    #912665
    Mirre wrote:
    Verkligen ett bra inlägg! :emo-thumb

    Dock är man inte tvingad till att läsa de ”rosagullegull” -journalerna. Vissa har behov av ryggdunkeri för att känna sig duktiga ”pluttegullo PB-igen så söt och duktig du är gumman”. Låt dem fortsätta med det om de vill ha det så.

    Själv läser jag sällan tjejers journaler här med några få undantag just av den anledningen som trådskaparen tar upp.

    Samma här! Efter ett tag så märker man vilka journaler man ska undvika. En liten parentes bara; det är inte BARA tjejer som skriver så här i tjejers journaler. Det finns även vissa killar som ständigt upprepar sig på det här sättet ”pluttegullo PB-igen så söt och duktig du är gumman” i vissa tjejers journaler! :D

    #912666
    X-amin wrote:
    Men då kanske du har blivit bemött så som de som möter dig vill bli bemötta? Mycket ”mött” här nu :

    Kanske det. Säger ju mer om de isåfall än om mig.

    #912667
    Ina wrote:
    Jo, jag tycker det :p
    Hade du bemött mig med kritik utan något sockersött så hade du inte fått nåt gullipluttigt tillbaka :D Och jag personligen hade inte tagit det negativt eller blivit sur eller vad som men sånt skriver man till någon som man vet kan ta det. Det är det jag menar med att alla reagerar olika.

    ”inte fått nåt gullipluttigt tillbaka” ?

    Så länge man håller sig till konstruktiv kritik som man framför på ett artigt/vänligt/begåvat sätt så skulle inte jag ha några problem med det.

    Vad är din defintion på sockersött btw ? Och hur sveper du in din kritik i det ?
    Ge mig ett exempel…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.