Muskelfäste som släppt, hur länge för läkning?

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelfäste som släppt, hur länge för läkning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #663647

    För några veckor sedan märkte jag att min vänstra axel var mycket mindre och plattare än min högra, hade även haft känningar i den sen lång tid tillbaka.
    Tog mig i kragen och uppsökte sjukgymnast och han var nästan helt säker på att en del (?) av muskelfästet hade släppt.
    Han gav mig rådet att jag skulle fortsätta träna med lätta vikter, som jag nu gör.
    Kom precis hem från ett bröst/axel pass och det gör något alldeles otroligt ont i axeln när jag kör t.ex plan hantelpress. Det gör inte ont efter jag vilat ett tag och kommit hem, utan bara under själva rörelsen och några sekunder direkt efteråt.

      Det jag nu undrar är hur lång tid kan det ta att läka?
    • Hur ska muskelfästet kunna komma ”tillbaka” till rätt plats av sig själv utan operation?
    • Varför gör det ont i axeln när jag kör bröstövningar? Det ska väl ta mer på främre deltan än mitten?
    • Det gör ont nästan direkt när jag sätter igång att tränar bröst/axlar, men ska jag följa sjukgymnastens rekommendation och träna ändå?

    Anledningen till att jag frågar är inte att jag inte litar på sjukgymnasten, utan jag vet att det finns kunniga människor i detta forum, kanske folk som t.o.m har haft samma problem.

    Väldigt tacksam för svar.

    #77508
    #663648

    har trasat sönder min axel hjälpte med rehab och kortisonspruta

    #663649
    Martin Löwgren wrote:
    Normal läkningstid är mellan 6-8veckor för ett trasigt ledband. Vilket ledband var det som gick av hos dig eller är du säker på att det var ett muskelfäste?

    I vilket fall som helst ska din sjukgymnast ha gett dig svar på båda dessa frågor, skumt.

    Mvh

    Min sjukgymnast sa att en del av muskelfästet hade släppt, han kunde inte ”hitta” den släppta delen längre ner i armen heller sa han, så det kunde inte varit någon stor del som släppt. Jag tycker det låter konstigt, men det är säkert sant.

    Vet du något om hur mycket belastning man ska göra på axeln under rehabiliteringen?

    #663650
    Martin Löwgren wrote:
    Coolt :D

    Undra vilken muskel det handlar om? Är det ryggen (latsen) eller bröstet (pectoralis major) mån tro?

    Hur menar du med belastning?

    Mvh

    Huh? Förstod inte, det är en del av axeln som släppt från sitt fäste, det var det jag uppfattade iaf. :|

    Belastningen, alltså ungefärligt procent av 1RM, repsantal osv.

    #663651
    Martin Löwgren wrote:
    Vilket muskelfäste är det som släppt?

    Du måste ju fått en diagnos, inte sant?

    Har du skadat latissimus dorsi (stora breda ryggmuskeln) ska du träna rehab på ett visst sätt och är det pectoralis major (stora bröstmuskeln) en annan.

    Generellt sätt tränar man mycket rotatorcuff med repsintervall mellan 15-20.

    /Ax

    Det min sjukgymnast sa var att en del av deltoideus hade släppt, så jag förstår inte riktigt vad du menar om det är bröst eller latsmuskeln som släppt.
    Kan vara jag som är väldigt dum och inte förstår vad du menar också.

    Han visade en bild på väggen och sa som sagt att en del hade släppt, så pekade han ungefär här:

    #663652

    on det e deltan som har släppt ska du inte träna alls.. du ska köra lätta träningar ca 5ggr om dan med ett speciellt gummiband.. fråga din sjukgymnast han vet

    #663653

    Låter som att det är supraspinatus som spökar.

    #663654
    Mathew_06002 wrote:
    on det e deltan som har släppt ska du inte träna alls.. du ska köra lätta träningar ca 5ggr om dan med ett speciellt gummiband.. fråga din sjukgymnast han vet

    Det är ju just det att sjukgymnasten sa att jag skulle fortsätta träna, dock med lättare vikter än vanligt. Men det är inte ”hela” deltan som har släppt om jag förstod han rätt.

    Ja, jag är sjukt förvirrad.

    #663655
    nible wrote:
    Det är ju just det att sjukgymnasten sa att jag skulle fortsätta träna, dock med lättare vikter än vanligt. Men det är inte ”hela” deltan som har släppt om jag förstod han rätt.

    Ja, jag är sjukt förvirrad.

    I mina öron låter inte det så vidare smart

    #663656
    Mathew_06002 wrote:
    I mina öron låter inte det så vidare smart

    Inte i mina heller, men vet ju inte vad jag ska tro på heller.

    #663657

    Är det av så vila, kör rehab träning, funkar inte det så kortison. Lär dig lyssna på vad din egen kropp säger

    #663658
    Martin Löwgren wrote:
    Alltså deltoideus muskeln ”släpper” inte hursomhelst om du ej vart med om nån form av trauma. Den har ett riktigt köttigt fäste och chansen är mkt större att det är supraspinatus som spökar.

    Har du fått en röntgen/MR på detta eller har din sjukgymnast bara chansat?

    mvh

    Chansning från sjukgymnastens sida. Ska dit igen imorgon på eftermiddagen, ska be honom ge mig en närmare förklaring på allting då.

    #663659

    Kom precis hem från mitt tredje besök hos sjukgymnasten.
    Han står fortfarande fast vid att en del av axeln har släppt (glömde fråga om det var en bit av deltan men det antog jag).
    Så nu ska jag inte dit igen vidare det inte blir sämre, och det blir det inte förhoppningsvis.
    Annars hade pappa förslag till en kiropraktor (? tror det var det), som jag kanske kunde besöka.

    Ska iväg till ett bröstpass ikväll, skriver hur det gick med smärtan senare.

    #663660

    seriöst vad skulle en kiropraktiker göra?:P och nej inte deltan som e av då hade du aldrig haft en tanke på att träna, tro mig har varit med om det.. du kan inte lyfta armen mer än ngn dm isfåll

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.