Muskelfäste som släppt, hur länge för läkning?

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelfäste som släppt, hur länge för läkning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #663661
    Mathew_06002 wrote:
    seriöst vad skulle en kiropraktiker göra?:P och nej inte deltan som e av då hade du aldrig haft en tanke på att träna, tro mig har varit med om det.. du kan inte lyfta armen mer än ngn dm isfåll

    Kan vara jag som är helt ute och cyklar, men vafan han sa något namn på någon typ av sjukgymnast, helt glömt bort vad han sa (kan varit så att det inte ens var likt kiropraktor).

    Skulle dock vara riktigt konstigt om det han säger till mig är helt fel, han är ju trots allt utbildad sjukgymnast, men klart det finns okunniga sådana också.

    #663662

    det enda jag kan tänka mig e en naprapat? kan det stämma kanske?

    #663663
    Mathew_06002 wrote:
    det enda jag kan tänka mig e en naprapat? kan det stämma kanske?

    Justja, så sa var det. Men min mor trodde att sjukgymnasten jag var hos var också naprapat, dock inte säkert.

    #663664

    Behandlingen sker främst via naprapatens händer. Syftet är att återställa funktionen i kroppen med metoder som bygger på manuell medicin. Stor vikt läggs sedan på att analysera och åtgärda bakomliggande orsaker till skadan. Naprapaten har ett flertal behandlingsmetoder där manipulation, ett snabbt tryck med händerna över en led för att normalisera och öka rörligheten, kombineras med t ex massage och stretching.

    Behandlingen följs vanligen upp med olika typer av hemövningar och ofta ges även ergonomiska råd. Vården innehåller ofta förebyggande eller rehabiliterande åtgärder för att i mesta möjliga mån undvika att besvären återkommer. Naprapaten har allmän kunskap om ortopedisk medicin kombinerad med specifik kunskap om rörelseapparatens muskler, skelett, leder och nervsystem, uppbyggnad och funktion.

    OBS!!hämtat från wikipedia inte mina egna ord!

    #663665

    men tycker dock att det låter mer som en vanlig inflammation, testa att massera in gel som innehåller antiinflammatoriska ämnen i någon vecka och se om det funkar

    #663666
    Mathew_06002 wrote:
    men tycker dock att det låter mer som en vanlig inflammation, testa att massera in gel som innehåller antiinflammatoriska ämnen i någon vecka och se om det funkar

    Värt att testas, tack för hjälpen. :)

    #663667

    glöm INTE att vila under denna tiden

    #663668
    Mathew_06002 wrote:
    glöm INTE att vila under denna tiden

    :what:
    Precis motsatsen till vad sjukgymnasten sa, att träning snabbar på läkningen av axeln, så länge jag inte överbelastade den och förstörde den ännu mer.

    #663669
    Martin Löwgren wrote:
    Din sjukgymnast verkar extremt okunnig. Byt sjukgymnast och välj en idrottsmedicinskt vidareutbildad. Eller så uppsöker du en naprapat.

    Utan korrekt diagnos kommer du bara dra ut på din läkningstid.

    Mvh

    Det var en ”korrekt diagnos” jag trodde jag har fått när jag uppsökte professionell hjälp hos en sjukgymnast. Men kanske bättre att vara på den säkra sidan som du säger att uppsöka en naprapat.

    Är det samma princip som en sjukgymnast, att det är gratis alltså?

    Edit; Sjukgymnasten jag var hos var INTE naprapat.

    #663670
    nible wrote:
    Det var en ”korrekt diagnos” jag trodde jag har fått när jag uppsökte professionell hjälp hos en sjukgymnast. Men kanske bättre att vara på den säkra sidan som du säger att uppsöka en naprapat.

    Är det samma princip som en sjukgymnast, att det är gratis alltså?

    Edit; Sjukgymnasten jag var hos var INTE naprapat.

    seriöst tänk lite logiskt själv. om axel skulle varit av hade du aldrig kunnat röra den och han säger att du ska träna den ändå? tro mig e en inflammation, och då ska du vila, fattar du inte det kan du lika bra sluta att fråga här, gå och träna och bli sämre.. sluta upp med dom dumma frågorna nu

    #663671
    Mathew_06002 wrote:
    seriöst tänk lite logiskt själv. om axel skulle varit av hade du aldrig kunnat röra den och han säger att du ska träna den ändå? tro mig e en inflammation, och då ska du vila, fattar du inte det kan du lika bra sluta att fråga här, gå och träna och bli sämre.. sluta upp med dom dumma frågorna nu

    Vafan svarar du för om du blir sur? Om du inte klarar att hålla lugnet, gå inte in på saker du irriterar dig på.
    Och hur ska jag veta att jag inte kan röra armen om ”en bit” av axeln var av, jag har inte varit med om det förut.
    Forumet är till för att fråga saker som vi inte förstår.
    Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.

    #663672
    nible wrote:
    Vafan svarar du för om du blir sur? Om du inte klarar att hålla lugnet, gå inte in på saker du irriterar dig på.
    Och hur ska jag veta att jag inte kan röra armen om ”en bit” av axeln var av, jag har inte varit med om det förut.
    Forumet är till för att fråga saker som vi inte förstår.
    Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.

    Har skrivit det till dig tidigare.. men men kör hårt:up:

    #663673
    Mathew_06002 wrote:
    Har skrivit det till dig tidigare.. men men kör hårt:up:

    Man ska inte lita på allt man hör på internet.
    Hör jag av en person att han/hon inte kan lyfta armen efter ett muskelfäste släppt i axeln använder jag verkligen inte det som en säker källa, behövs lite mer än så.

    #663674

    då du ska tillämpa eget logiskt tänkande. Vad används delta muskeln till? jo lyfta armen, om den senare är av vilken funktion försvinner då?

    #663675
    Mathew_06002 wrote:
    då du ska tillämpa eget logiskt tänkande. Vad används delta muskeln till? jo lyfta armen, om den senare är av vilken funktion försvinner då?

    Dåligt exempel, om hela muskeln hade släppt hade det varit förståeligt. Men eftersom jag har fått diagnos av en utbildad sjukgymnast att ”en del” av muskeln har släppt. Eftersom en del är borta, finns det många delar kvar och den gör så att jag kan lyfta armen. ;)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.