Punka på lungan och taskigt hjärta

Home Forums Skador och rehabilitering Punka på lungan och taskigt hjärta

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 45 total)
  • Author
    Posts
  • #536993

    För exakt 3 veckor sen så vaknade min flickvän upp av att det plaskade i bröstkorgen i samband med att mitt hjärta slog.
    Hon vart orolig som fan men jag dum som jag är tänkte ”ah det går väl över.”

    Efter en vecka så var det likadant varje natt, och jag började må illa på dagarna, svimmade ibland av ansträngning osv.

    Ska påpeka att jag var på gymmet 5 dagar i veckan under hela den här tiden.

    Sen helt plötsligt efter 2 veckor så upphörde plasket och jag tänkte inte mer på det.
    Men i lördags natt så började det igen och jag tänkte bara ”vad i helvete är det här?!” Först då började jag reflektera över att åka och kolla, men först skulle jag vänta ett tag och se om det gick över. DUMT GJORT!

    På söndags morgon vaknade jag upp med grova stickningar i höger hand och ben.
    Jag la värmekuddar på båda för att försöka dämpa stickningarna.

    Då händer det. På en sekund så känns det som att någon har stuckit in ett glödande spätt i bröstet på mig, jag krampar i halsen och kan knappt röra mig.
    provar ta ett djupt andetag, men det bara pyser och plaskar ifrån bröstkorgen.

    När jag väl får fram ett hulkande som ska föreställa ett skrik så kommer min morbror in i rummet och undrar vad som händer. ”ONT ONT!” skriker jag.

    Det vart illfart till akuten och där kopplar som på massa slangar på mej och jag får syrgas och smärtstillande.

    Sen åker blir det lungröntgen och allt bara snurrar i huvudet.
    Efter en stunds väntande så kommer läkaren in och förklarar att jag har en grymt stor Pneumatorax. Vad fan är det? frågade jag.
    Fick förklarat att min vänstra lunga och lungsäck är punkterad och har varit det en längre tid, minst 1 vecka.

    Det går 10 minuter sen anser dom att det är så bråttom med operation att dom inte ens hinner kalla in narkosläkaren, det betyder att jag fick lokalbedövning, 7,5 mg ketogan (Skönt:|). Sen satte han skalpellen i mej och vips så satt där ett drän (slang) som stack ut ur vänster sida av bröstet på mig.

    Blir inlagd och får gå på höga doser ketogan i 3 dagar, sen byter som ut det mot nått annat som är lite skonsammare för skallen.

    I torsdags kväll blev jag utskriven med hårda restriktioner.
    Det roliga är att jag inte kommer längre än till entren till sjukhuset innan jag faller ihop som en gummislang på golvet och inte minns något mer om det.

    Jag fick göra massa prover för att sen hamna på samma rum och samma säng som jag har legat i sen jag kom dit.

    Då gjorde dom ett ekg på mig, och läkarens förklaring på Ekg:t var med hand egna ord ”RENT ÅT HELVETE”

    Ajj då. får ligga kvar där hela fredagen och halva lördagen (idag)

    Nu har jag permis i 2 dagar och ska tillbaka på måndag för mer prover.
    Dom har sagt att jag inte får träna på 2 månader och då lungt, typ, snabb promenad, lättare övningar osv. det känns förjävligt.

    Efter allt detta skrivande så kommer nu frågan:
    Är det som dom säger att man kan punktera både lunga och lungsäck, samt få ett taskigt hjärta av att träna för hårt?
    För mig låter det helt sjukt. 5 dagar i veckan är inte FÖR mycket för en 17 åring? eller är det de?
    Har fan tränat thai/kick sen jag va en liten parvel på 8 år
    Har gymmat sen jag var 15. Äter alltid rätt och sunt.

    Det var iallafall deras förklaring på mitt fall, För hård träning. blir inte klok på det svaret. Kör 2 muskelgrupper åt gången, cardio 2 ggr/vecka

    Mina tillskott som jag äter är:

    Vanadyl sulfat
    Kreatin monohydrat
    Bcaa
    Gainers
    Tripple protein

    Och vad jag vet så påverkar inget av dessa lungkapaciteten.

    Behöver inget svar på vad det kan vara.
    Bara om det kan vara för hård träning som ligger bakom den här skiten.
    Jag lär inte sluta träna, men det blir ju ett uppbehåll följt av depression som många känner igen. usch.

    /Tim

    #70423
    #536994

    Tim, är du möjligtvis lång, över medellängd? Spontan pneumothorax är vanligare hos långa unga män om jag inte missminner mig?

    #536995
    Bashful_Bob wrote:
    Tim, är du möjligtvis lång, över medellängd? Spontan pneumothorax är vanligare hos långa unga män om jag inte missminner mig?

    Över medellängt är jag nog inte, runt 180 cm lång var jag när dom mätte mig.(växt rätt mycket senaste tiden) fördelat på 70 kg tom, nypissad och naturligt hårt deffad..

    Lika lång är jag fortfarande, men jag har tappat 6,5 kg under sjukhusvistelsen.
    Jobbigt då jag redan var smal, och har grymt svårt att lägga på mej kilon.

    Vill träna!!:

    #536996

    Väldigt trist att höra. Men det viktigaste är ju att du blir frisk. Problem med lungor och hjärta är inget man vill dras med… och du är ju så ung och har hela livet framför dig.

    Till din träningsmängd: det verkar ju på tok för mycket att träna fem gånger i veckan med två konditionspass!! Vad är det för konstiga medel du äter? Och varför?

    Och hur 17 lyckades du med att gå ner sex och ett halvt kilo på en vecka?

    #536997
    Bashful_Bob wrote:
    Väldigt trist att höra. Men det viktigaste är ju att du blir frisk. Problem med lungor och hjärta är inget man vill dras med… och du är ju så ung och har hela livet framför dig.

    Till din träningsmängd: det verkar ju på tok för mycket att träna fem gånger i veckan med två konditionspass!! Vad är det för konstiga medel du äter? Och varför?

    Och hur 17 lyckades du med att gå ner sex och ett halvt kilo på en vecka?

    en del av vikten tappade jag nog för att jag fick avbryta kreatinkuren.
    Sen så kunde jag inte äta något mer än max 1 näringsdryck om dagen de första 4 dagarna.
    Ketogan fick mig att må illa som fan.

    Vet inte exakt vad mer som kan ha bidragit till viktförlusten, tycker också det är helt sjukt.

    Du frågade vad det är för konstiga medel jag äter?
    Normala kosttilskott.
    Det ända som kanske kan ifrågasättas är vanadyl sulfat, det jiddrar lite med insulinnivåerna. men det kan inte mina lungor och hjärta ha påverkats av.

    Får tänka på att jag har gått runt med 1 fungerande lunga i MINST 1 vecka.

    #536998

    Hej Mr Tim! Ja de va värst va du haft det tufft. jag har jobbat i många år med patienter som dig. Lite svårt att göra exakta bedömningar mot bakgrund av det du skriver, men nåt kanske jag kan bidraga med. Det finns en del personer som ”bara får” spontant pneumothorax utan att man vet varför. Som någon tidigare nämnt så är det något vanligare hos långa, späda killar, men inte endast dem. Man tror att orsaken kan var att man har skörare vävnad och kärlväggar om man är lång och ”ranglig”. Har haft hand om många killar (även tjejer men mindre vanligt) som även varit ”normal size”. Vissa stackare råkar ut för detta flera gånger och man brukar gå in och operera när man typ haft ca 3 st (väldigt olika, men ungefär). Nu har ju din läkare sagt att det beror på träningsmängden, vilket jag känner mig tveksam till eftersom jag träffat många patienter som har en mängd olika bakgrund, tränade och icke tränande osv…Angånde ditt hjärta är det svårare att få en uppfattning eftersom du bara skrev att EKG var ”helt åt helvete”. Men eftersom hjärtat sitter på vänster sida nära, vänstra lungan, så är det möjligt att det typ blivit ihoptryckt om du gått med en onaturligt expanderad lunga en längre tid (fy va svårt det är att förklara kortfattat och enkelt). Typ att hjärtas pumpförmåga har varit begränsad under en tid.
    Men jag tycker att du ska lyssna på din behandlande läkare, men inte klandra dig själv för att du tränat mycket. Men ta det lugnt ska du definitivt göra under en period nu.
    Lycka till. Hoppas att det löser sig för dig

    #536999
    Anna75 wrote:
    Hej Mr Tim! Ja de va värst va du haft det tufft. jag har jobbat i många år med patienter som dig. Lite svårt att göra exakta bedömningar mot bakgrund av det du skriver, men nåt kanske jag kan bidraga med. Det finns en del personer som ”bara får” spontant pneumothorax utan att man vet varför. Som någon tidigare nämnt så är det något vanligare hos långa, späda killar, men inte endast dem. Man tror att orsaken kan var att man har skörare vävnad och kärlväggar om man är lång och ”ranglig”. Har haft hand om många killar (även tjejer men mindre vanligt) som även varit ”normal size”. Vissa stackare råkar ut för detta flera gånger och man brukar gå in och operera när man typ haft ca 3 st (väldigt olika, men ungefär). Nu har ju din läkare sagt att det beror på träningsmängden, vilket jag känner mig tveksam till eftersom jag träffat många patienter som har en mängd olika bakgrund, tränade och icke tränande osv…Angånde ditt hjärta är det svårare att få en uppfattning eftersom du bara skrev att EKG var ”helt åt helvete”. Men eftersom hjärtat sitter på vänster sida nära, vänstra lungan, så är det möjligt att det typ blivit ihoptryckt om du gått med en onaturligt expanderad lunga en längre tid (fy va svårt det är att förklara kortfattat och enkelt). Typ att hjärtas pumpförmåga har varit begränsad under en tid.
    Men jag tycker att du ska lyssna på din behandlande läkare, men inte klandra dig själv för att du tränat mycket. Men ta det lugnt ska du definitivt göra under en period nu.
    Lycka till. Hoppas att det löser sig för dig

    Tack för att du tog dig tid att skriva:) skönt att få lite andra uppfattningar om hur det kan vara.

    Med det att mitt ekg var ”rent åt helvete” menade jag,
    att hjärtat hoppade över slag, att hjärtat slog dubbelslag, dessutom så är/var mitt blodtryck riktigt lågt, och pulsen låg flera gånger på natten under 40.

    Jag tror att jag har en liten clue på varför blodtrycket och pulsen är låga.
    Jag fick nämligen en medicin som heter cattapresan (stavning?)
    Och det var tydligen en blodtrycksmedicin som dom hade hittat någon annan funktion i.
    En -väldigt- ovanlig biverkning på den är nämligen låg pulsfrekvens.
    Men att jag ska tuppa av bara för att jag gick hundra meter sakta, det verkar lite skumt.
    Men det behöver inte vara det, jag svimmade 3 gånger innan jag fick medicinerna också.

    Ska tillbaka imorgon för fler tester, skriver i tråden när jag vet mer.
    Ska även ta upp med läkaren om det verkligen kan stämma att jag har tränat för hårt.

    Tack/Tim

    #537000

    Kom nyss hem från proverna, har tydligen fåt förhöjda levervärden på köpet.
    Vettifan hur allt kan hända på samma gång. men nu blir de sjukhuset minst 1 gång i veckan en låång tid framöver.
    Mitt hjärta verkade inte vara prima heller.
    :(

    #537001
    MrTim wrote:
    Kom nyss hem från proverna, har tydligen fåt förhöjda levervärden på köpet.
    Vettifan hur allt kan hända på samma gång. men nu blir de sjukhuset minst 1 gång i veckan en låång tid framöver.
    Mitt hjärta verkade inte vara prima heller.
    :(

    Urrk. Ja allt hänger ju samman. Skriv gärna och berätta om hur det går för dig. Jag hoppas du blir frisk snart!

    PS. Jag blev lite förbryllad över den där medicinen catopresan. Vad fick du den för, dvs vad var det för ny verkan man hittat? Enligt FASS är den blodtryckssänkande och pulssänkande. Så det verkar ju vara en konstig grej att ge om du redan hade lågt blodtryck.

    #537002

    Vart ambulans in igår förmiddag.
    Samma symptom fast värre, en ny pneumothorax hade jag fått.
    låg inne inatt, men dom konstaterade att min pneumothorax inte var tillräckligt stor för att dränera mig än.
    Så jag sa, ”okej då syns vi om 3 veckor igen då, var beredda med dränaget.”
    Det gör ont som fan när bubblorna åker omkring..
    Nästa vecka ska jag tillbaka för nya leverprover, och och 1 månad ska jag cykla som en idiot med EKG inkopplat.

    Jag skriver här allteftersom saker händer:)

    #537003

    Fyfan, det kan inte vara kul för dig. Vila ut och läk ihop, du är bara 17 och har många år på dig sen att bli stor och stark.

    #537004

    Fy fan. Hoppas allt löser sig och helst ganska snabbt. Jag har haft hjärtmuskelinflammation och fick inte träna på tre månader men det känns som ingenting jämfört med dig. Krya på dig och mår du skit så låt inte någon läkare skicka hem dig.

    Lycka till.

    #537005

    Be strong bro!!

    ZONE

    #537006

    herregud… i övrigt håller jag med zone! du fixar det här!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.