Punka på lungan och taskigt hjärta

Home Forums Skador och rehabilitering Punka på lungan och taskigt hjärta

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 45 total)
  • Author
    Posts
  • #537022
    Anna75 wrote:
    Ja, du har det tufft du. 2,5 cm är gränsfall för dränbehandling. Försök att inte bli besviken om det blir operation. Kanske lika bra eftersom detta inte ger sig. Då brukar man göra en operation som heter partiell pleurektomi. Dvs man tar bort den delen av pleura/lungsäcken där dessa emfysemliknanade blåsorna sitter, som går sönder och orsakar pneumothoraxerna. 5-6 dagar på sjukhus med drän om allt går som det ska. Du kommer med stor säkerhet inte behöva ha ont eftersom man brukar lägga TEDA (thorakal epidural kateter). Den har du så länge du har drän. Ryggmärgbedövning som det brukar heter i folkmun…
    Håller tummarna för dig grabben ;-)

    Då hoppas jag ännu mer att det läker ut av sig själv. :ph34r:
    Men som sagt, får ta det som de kommer.

    En liten fråga om TEDA, blir man groggy av att ha ryggmärgsbedövning?
    Inte som att få ketogan/morfin va?
    Så trött på allt som har med sjukhusdroger att göra.
    3 veckor i streck nästan har jag varit tvungen att ta allt ifrån citodon till 5-10mg ketogan varje timme.

    Man blir verkligen helt utslagen, lät som min farfar när jag pratade och var så snurrig att jag trodde städerskan va morsan.
    Dessutom måste man ha hjälp med att bli tömd i flaskan, och det är inte kul när det står 3 st undersköterskor i 20 årsåldern och tittar på:)

    #537023

    Nej TEDA blir man inte påverkad mentalt (groggy) av. Finns olika blandningar, men oftast brukar det vara en blandning med lokalbedövningsmedel och opiat (sufenta= morfinpreparat) men ger inte samma starka effekt på medvetandet som när man tar tabletter eller får injektioner. Kan förstå att det är jobbigt att gå omkring i ett ”töcken” hela dagarna. Se till att behåll den inställningen till dessa typer av läkemedel. Inte ovanligt att unga grabbar i din sits fastnar i beroende då de upplever att det ”kickar till lite gott”. En god känsla mitt i allt elände…vilket gör att de ber om att få extra smärtlindringutan att kanske vara i riktigt behov av det. Så rullar det på sen….Ett helvete att ta sig ur. Men tar man läkemedlerna när man verkligen är i behov av det så är risken näst intill obefintlig.

    #537024

    aaa shit.. tycker synd om dig.

    Hoppas du blir bättre och slipper skiten snart. Du har som sagt hela livet framför dig och träningen skulle jag (även mentalt) definitivt lägga på hyllan för tillfället om jag vore du. Du kommer tillbaka snabbt sen! No worries.

    #537025
    Anna75 wrote:
    Nej TEDA blir man inte påverkad mentalt (groggy) av. Finns olika blandningar, men oftast brukar det vara en blandning med lokalbedövningsmedel och opiat (sufenta= morfinpreparat) men ger inte samma starka effekt på medvetandet som när man tar tabletter eller får injektioner. Kan förstå att det är jobbigt att gå omkring i ett ”töcken” hela dagarna. Se till att behåll den inställningen till dessa typer av läkemedel. Inte ovanligt att unga grabbar i din sits fastnar i beroende då de upplever att det ”kickar till lite gott”. En god känsla mitt i allt elände…vilket gör att de ber om att få extra smärtlindringutan att kanske vara i riktigt behov av det. Så rullar det på sen….Ett helvete att ta sig ur. Men tar man läkemedlerna när man verkligen är i behov av det så är risken näst intill obefintlig.

    Jo, tyckte de var rätt behagligt i början.
    Men nu så känns det bara dumt och segt, kan knappt äta nått när jag får starka mediciner, rasar i vikt.
    Dessutom är det inte kul att vara avtrubbad 3 veckor i streck.
    Skulle aldrig kunna bruka sån skit utan att ha så ont att jag vekligen behöver det.
    Lite mer självrespekt än så har jag nog;)

    Marcell Kezdy wrote:
    aaa shit.. tycker synd om dig.

    Hoppas du blir bättre och slipper skiten snart. Du har som sagt hela livet framför dig och träningen skulle jag (även mentalt) definitivt lägga på hyllan för tillfället om jag vore du. Du kommer tillbaka snabbt sen! No worries.

    Jag vilar från träningen nu, bulkar upp mig några kilon tills det är dags igen.

    O snart kommer pizzabudet:whistle:

    Ska tillbaka till sjukhuset på fredag för ett till ekg, håller tummarna för att det ser lite bättre ut, så slipper man oroa sig för hjärtat.

    Jag är 17 men just nu känner jag mej som 70.
    Sjukt

    #537026

    Alla prover såg bra ut och nu har jag lagt upp ett halvlungt schema för ett tag framöver, innehåller ingen kondition förutom uppvärmningen, ska hålla pulsen någorlunda i schack.

    kommer att bli halvtunga basövningar och en jävla massa kcal.

    /Tim

    #537027

    Kan en punkterad lunga lagas?

    #537028

    Beklagar likt alla andra också, låter skittrist. :S

    #537029
    Crumbler wrote:
    Kan en punkterad lunga lagas?

    Japp, en ihopfallenlunga expanderar när man suger ut luften som ligger runtom och trycker ihop den.

    Sen får man håller den expanderad med en sug tills den är läkt, oftast 3-5 dagar.

    #537030

    Usch det du har upplevt låter mist sagt tråkigt. En fråga bara har dom nånsin gjort en CT (Datortomografi) över dina lungor?? Vi har haft barn och ungdomar på sjukhuset där jag jobbar som fått spontanpneumothorax då de har stora blåsor högst upp i lungan som man måste operera bort annars blir man inte bra.

    Ett alternativ är att dom sprutar in ett medel (vet inte vad det heter just nu) som gör att lungsäcksbladen växer ihop och då kan du inte få nån mer preumothorax igen och du slipper på så sätt en operation.

    Hoppas att det blir bra nu.

    #537031
    Meri wrote:
    Usch det du har upplevt låter mist sagt tråkigt. En fråga bara har dom nånsin gjort en CT (Datortomografi) över dina lungor?? Vi har haft barn och ungdomar på sjukhuset där jag jobbar som fått spontanpneumothorax då de har stora blåsor högst upp i lungan som man måste operera bort annars blir man inte bra.

    Ett alternativ är att dom sprutar in ett medel (vet inte vad det heter just nu) som gör att lungsäcksbladen växer ihop och då kan du inte få nån mer preumothorax igen och du slipper på så sätt en operation.

    Hoppas att det blir bra nu.

    Dom har inte gjort en ct än, men doktorn pratade om att göra det, ska dit nästa gång den 1a april.

    Det är på gång igen känns det som, tappat flåset totalt, värker lite i bröstet på nätterna.
    väntar tills jag känner dom riktiga symptomen, sen åker jag in igen.

    #537032

    Hur går det för dig? Fick spontan pneumothorax i fredags. Var på gymmet när det började smärta som fan. Lungan hade fallit in 3,5 cm så dom lät det vara så att kroppen skulle ta hand om det. Efter kontroll röntgen på lördagen och måndagen så konstaterades att lungan var oförändrad och ett dränrör skulle sättas in. Så nu sitter man här med ett rör i bröstet samt en go förkylning. Knappt man vågar hosta…
    Ska tillbaks imorgon för kontroll och ev ta bort röret.

    #537033
    Perrax wrote:
    Hur går det för dig? Fick spontan pneumothorax i fredags. Var på gymmet när det började smärta som fan. Lungan hade fallit in 3,5 cm så dom lät det vara så att kroppen skulle ta hand om det. Efter kontroll röntgen på lördagen och måndagen så konstaterades att lungan var oförändrad och ett dränrör skulle sättas in. Så nu sitter man här med ett rör i bröstet samt en go förkylning. Knappt man vågar hosta…
    Ska tillbaks imorgon för kontroll och ev ta bort röret.

    Ajfan.

    Bara att hålla ut, jag har fått 2 st små pneumothorax till sen jag skrev här sist.
    Den ena var på 3 cm och den dök upp efter att jag sprang till bussen, den försvann av sig själv, tog ungefär en vecka.

    Den andra var på knappt 2 cm och kom helt oprovocerat och började jiddra, men gjorde skitont i jämförelse med den på 3 cm:|
    :up:

    Har haft ett riktigt långt uppbehåll på gymmet nu, lika bra. tänkte köra igång i augusti igen.
    Lika bra, så får det läka tills det tål det mesta.

    Risken finns att du kan få en ny pneumothorax som är större och kan trycka undan saker i bröstet som man helst vill ska vara hela.
    Ta en viloperiod som verkar rimlig för dig och läkarna, ät upp dig som fan och kom tillbaka till gymmet mer motiverad än någonsin!

    Får jag fråga hur lång du är, hur mycket du väger och vilken övning du gjorde när den kom?

    Lycka till, och ta det lugnt med tung smärtlindring.

    /Tim

    #537034

    Röret är borta och läkarna säger att det bara är att träna på som vanligt. Får dock inte flyga på en månad. Har som du tagit ett rejält break från träningen. Tänkte börja igen mot slutet av juli. Ska till Slovenien på festival i början av juli och är duktigt nervös för att få det där nere… Känner inget nu, förutom att det ömmar lite på morgonen, men det går över efter en stund.
    Jag är 190 cm, vägde när det hände runt 87Kg, nu 78 Kg. Har alltså gått ner som fan:cry: Körde hantelpress när det hände. Kände litet obehag efter första setet, men det kan man ju göra. Inte direkt ont alltså, körde ett till och då kändes det ännu värre. Vilade lite, gjorde bara ondare och ondare. Körde hem och la mig på sängen då jag knappt kunde andas. Då körde jag till akuten. Jobbigt att förklara vad som hänt när man inte kan prata;)
    Hade tre olika läkare och alla sa att det inte hade något med träningen att göra. Det kan komma precis närsom helst. Pratade med en vän som tydligen också haft det. Han fick det när han satt i soffan och groggade….

    #537035

    Snubblade på den här tråden eftersom jag själv har problem med dubbelslag. Har gjort en jävla massa EKG men läkarna hittar inget fel förutom, som de säger, en godartad arytmi.

    Hur går det med allt? Man blir ju jävligt nyfiken eftersom det inte postats något här på länge.

    #537036
    Raceai wrote:
    Snubblade på den här tråden eftersom jag själv har problem med dubbelslag. Har gjort en jävla massa EKG men läkarna hittar inget fel förutom, som de säger, en godartad arytmi.

    Hur går det med allt? Man blir ju jävligt nyfiken eftersom det inte postats något här på länge.

    Han var inloggad i början på December iallafall

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.