”Striae”, ”Hudbristningar”,”stretchmarks”

Home Forums Skador och rehabilitering ”Striae”, ”Hudbristningar”,”stretchmarks”

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #679534

    Läst runt lite på forumet, och märkt att det är många som tycker att striae, så kallade hudbristningar/stretchmarks är missprydande och de undrar vad man kan göra för att få dem att inte uppstå/försvinna.

    Så, hur många är det egentligen som har hudbristningar, och då inriktat främst till de som har det runt bröstmusklerna,axlarna och biceps?

    Omröstning :D
    (denna omröstning är inriktad främst till de manliga könet då de verkar ha mer problem med detta än tjejerna? rätta mig om ja har fel)

    (om du endast har en bristning så räknas det in under några enstaka)

    #78328
    #679535

    Jag har över hela bicep till triceps området, samt in vid bröstmuskeln vid armhålerna där det är stora, känns som gropar i huden, dessa har jag i mängder.
    Jävligt jobbigt faktiskt eftersom det ser ut som någon blandning av utsmetad köttfärssås och rivsår. Vart lindrigare på bicep när jag slutade med just ’curl’ övningar och gick på mer rodd o.s.v. Triceps och Bröst skiter jag i sålänge det inte blir groteskt mycket.

    By-the-way, var detta bara en polltråd? :P
    If that’s the case, excuse moi.

    #679536

    Okej, låter lite läskigt, hur länge har du haft dem? Om du haft de länge, har de bleknat med åren som de gjort för många andra?

    Var tänkt som en poll/diskutionstråd.. :)

    #679537
    Robert Svensson wrote:
    Inte mer tänkt som en diskussionstråd då? :)

    hahaha :D skrev det där samtidigt som jag åt och kollade på my name is earl :) du har rätt Robert, ja menade diskussionstråd såklart :|

    #679538

    Japp, har ganska mycket på Axlar, trapz, rygg samt bröst.

    #679539

    Jag har några små på framsidan låren nästan uppe vid ljumskarna. Tror jag fick dessa då jag spelade fotboll under puberteten. Har inte fått några nya de senaste 9 åren som tur är. Tacka vet jag stretching. :)

    #679540
    Robert Svensson wrote:
    Jag var bara tvungen att rätta dig. Kunde inte låta bli. :D

    Som vanligt Robert, som vanligt :)

    Insulinus wrote:
    Tacka vet jag stretching. :)

    Vad menar du med det ? Skulle stretching motverka hudbristningar menar du ?

    #679541
    Tommy Karlsson wrote:

    Vad menar du med det ? Skulle stretching motverka hudbristningar menar du ?

    Ooops, tar tilbaks det, skrivet i all hast bara. Självklart är enda sättet att motverka bristningar helt enkelt att inte få huden att expandera dvs inte öka hudens area. Och då får man ju ge fan ia att öka massan/storleken på det som är under. :D

    #679542
    Tommy Karlsson wrote:
    Okej, låter lite läskigt, hur länge har du haft dem? Om du haft de länge, har de bleknat med åren som de gjort för många andra?

    Till att börja med är jag bara inne på mitt 16:e år i livet och jag vet inte om det är möjligt för mig att svara på det där med ’bleknat med åren’ :D
    Men det ser ut som om några har bleknat, de syns knappt. Sen går det en jädra sprickor som euhm, överlappar(?) de blekta hudbristningarna.

    Jag har haft dem något år innan jag började träna (f.ö. började jag när jag var 14) men dem har blivit mer och mer, jag är inte helt säker men jag tror jag har en rätt hög testo halt. Jag har växt som fan det senaste året + bristningarna då som sägs eller ja, i alla fall ’striae’ har att göra med hormoner.

    Over and out!

    #679543
    Insulinus wrote:
    Ooops, tar tilbaks det, skrivet i all hast bara. Självklart är enda sättet att motverka bristningar helt enkelt att inte få huden att expandera dvs inte öka hudens area. Och då får man ju ge fan ia att öka massan/storleken på det som är under. :D

    :)

    Larssalol wrote:
    Till att börja med är jag bara inne på mitt 16:e år i livet och jag vet inte om det är möjligt för mig att svara på det där med ’bleknat med åren’ :D
    Men det ser ut som om några har bleknat, de syns knappt. Sen går det en jädra sprickor som euhm, överlappar(?) de blekta hudbristningarna.

    Jag har haft dem något år innan jag började träna (f.ö. började jag när jag var 14) men dem har blivit mer och mer, jag är inte helt säker men jag tror jag har en rätt hög testo halt. Jag har växt som fan det senaste året + bristningarna då som sägs eller ja, i alla fall ’striae’ har att göra med hormoner.

    Over and out!

    Fyfan, tycker ju att huden borde anpassa sig skapligt när man är så pass ung. Har du någon bild på dig som du har lust att lägga upp så man får se hur de ser ut?

    #679544
    Larssalol wrote:
    Jag har växt som fan det senaste året + bristningarna då som sägs eller ja, i alla fall ’striae’ har att göra med hormoner.

    Hormonförändringar kan påverka fastheten i bindväven och då öka sannolikheten att få bristningar.

    #679545
    Tommy Karlsson wrote:
    :)
    Har du någon bild på dig som du har lust att lägga upp så man får se hur de ser ut?

    Tyvärr har jag bara kameran på mobilen vilket inte visar ett dugg då man ser lika blek ut som ett spöke och allt är helt suddigt, men ska se om jag kan sno ’familjekameran’.

    Jag återkommer;)

    #679546

    :) gör så:)

    #679547

    jag får några gossiga märken på axlarna främst efter front och lat raises. Ser typ ut som nån med galet vassa nagglar rivit från sidan av halsen ner till slutet på axeln. Dock så brukar de försvinna efter ungefär 1 vecka om jag inte tränar axlar. Så de brukar vara borta till nästa gång jag tränar axlar och sen börjar det om :P
    Räknas det som ”stretchmarks”? De kanske ska vara mer permanenta för att klassas som det?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.