Tips om greppträning?

Home Forums Styrkehörnan Tips om greppträning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 54 total)
  • Author
    Posts
  • #703821

    Jag skulle vilja ha lite tips om greppträning.

    Hur ofta tränar ni greppet och med vilka övningar?

    Är främst intresserad att få svar av tävlande strongmen och styrkelyftare.

    #78845
    #703822
    #703823

    Svar ja

    #703824

    Jag försöker träna som en strongman och den träning jag kör för att få bättre grepp är bl.a att köra marklyft och andra ryggövningar utan remmar.
    Då gäller det verkligen att knipa tag runt grejerna så man inte tappar stänger och annat på tårna… :(

    #703825
    pumpiron wrote:
    Jag skulle vilja ha lite tips om greppträning.

    Hur ofta tränar ni greppet och med vilka övningar?

    Är främst intresserad att få svar av tävlande strongmen och styrkelyftare.

    Farmer´s walk är ju en typisk strongmangren som tar bra på greppet/underarmarna. På gymmet utföres den med fördel genom att greppa två hantlar av förnämlig vikt och sedan bara att knalla runt…
    Testa också att nypa tag om en 10-kiloskaka med tummen och pekfingret och hålla så länge du pallar. Låter softare än vad det är…
    Lycka till! Tappa inte greppet! :emo-thumb

    #703826
    janne73 wrote:
    Farmer´s walk är ju en typisk strongmangren som tar bra på greppet/underarmarna. På gymmet utföres den med fördel genom att greppa två hantlar av förnämlig vikt och sedan bara att knalla runt…
    Testa också att nypa tag om en 10-kiloskaka med tummen och pekfingret och hålla så länge du pallar. Låter softare än vad det är…
    Lycka till! Tappa inte greppet! :emo-thumb

    Tack, för tipset. Ska prova och det där med 10-kilosvikten…

    #703827

    Som armbryterska

    #703828

    själv kör jag med grippers och håller tunga vikter i händerna,brukar sitta å rulla tex en hantel ut i fingrarna och tillbaka igen..gäller att ha fantasi bara och att sluta använda dragremmar oxå!:)

    #703829

    Dragremmar kan användas som avlastning för underarmarna för att ge dom chansen att återhämta sig i mellanåt. Jag ändvänder dragremmar vid vissa övningar. Att hänga i fingertopparna i chinsräcket brukar göra susen för svaga underarmar och fingrar. Annars rekomenderar jag varmt klätterträning och armbrytning för att stärka upp underarmarna.

    Sara

    #703830

    Inget är så motiverande som att hänga 14 meter upp i luften på en klätterväg då det vill man inte tappa greppet! Ger bra pump i underarmarna! Alla sätt är bra sätt……..

    #703831

    En liten grepptävlingsartikel jag skrev med lite annorlunda övningar:[http://www.bk-sportsmag.se/greppstyrka/british_iron_grip_championships_2002/index.htm]

    #703832

    Som gammal klättrare kan jag verkligen rekommendera det. Det ger väldigt bra underarmsträning.

    Vill man inte ta sig till en klättervägg finns olika träningsprogram klättrare kör. Övas bäst på campusboard som finns att köpas via internet eller i välsorterade outdooraffärer.

    #703833
    Sara Borgenstål wrote:
    Som armbryterska är en av dom viktigaste momenten greppträningen. Dåligt grepp beror på svaga underarmar och svagheter i fingrarna främst ring och lillfingrar. Det går att träna upp:up:

    Armbryterskan Sara

    hur tränas de?

    #703834

    Mina favoritövningar för framförallt handlederna, men även fingarna!

    Plate wrist curlö (15 kg):
    [http://bearny.no-ip.org/ArneP_platecurl.wmv]

    Platecurl med RAK handled (15 kg):
    [http://www.cyberpump.com/albums/album113/aaa.wmv]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 54 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.