Fotoförbud på Sweden GP!

Home Forums Tävlingar och Events Fotoförbud på Sweden GP!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • Author
    Posts
  • #658959

    Vad tycker folk om det?
    Folk kommer för att heja på vänner, familj och andra som man håller på och tycker är bra, självklart vill man ju ta någon bild också.
    Många har ju endast kompaktkameror, bilderna blir inte så bra och man sitter för dåligt…men det är ändå något speciellt att ta egna bilder.

    Lite sen information om fotoförbud!
    Dom som har pass får ju bäst bilder och gör det ju mest i kommersiellt syfte.

    Vi vet ju hur illa omtyckt detta var sist och hur lite bilder man fick se ifrån tävlingen.
    Vill man inte att tävlingen ska bli omtalad och visad på internet, som är dagens överlägset bästa marknadsplats.

    Tråkigt för dom tävlande och tråkigt för alla oss som har ett väldigt stort intresse för våra tävlingar i Sverige.

    Tyvärr så kommer tävlingen att rinna ut i sanden snabbare efteråt, när det inte kommer att finnas/visas så mycket bilder på nätet.

    Alla som har en åsikt i ämnet, gör er röst hörd här!

    #77452
    #658960

    Ja, detta suger, BIG TIME.

    Ingen klar info om detta tidigare. Bara att ”man kan köpa fotopass o få något extra med det”.

    Hmh. Sådana fotoförbud gör ingenting bra för tävlingen. Oslo GP hade i fjold LIVE webcast. Det ökade intresse mot tävlingen (både bland tävlande o andra) o nu där var mer folk på plats än någonsin tidigare.

    Såna som ska fota professionellt köper fotopass for sure. Men att inte tillåta andra med ej pro kameror från rad x ta lite bilder… de ska inte köpa fotopass – no matter there is förbud eller inte. Däremot sånt skit orsakar bara negativa tankar kring tävlingen. O finns det nästan inga bilder efteråt runt i web, intresse mot tävlingen – ZERO.

    Njah, inte ju mitt problem men… man måste ju alltid säga åsikt :D

    EDIT: Ah nu läste jag den originalla tråden o anledningar till detta. Some points YES men såna problem kunde man ta hand om på ngt annat sätt.

    #658961

    Baserat på antalet besökare min hemsida har från tävlingsdag och ca 2-3 veckor efter vill jag påstå att folk uppskattar även foton som inte är av yppersta kvalitet. Anledningen till att jag aldrig köper fotopass är:

    • Min kamera blir inte bättre för jag sitter där
    • Jag vill kunna sitta tillsammans med mina kompisar under tävlingen
    • Fotopassen är oftast minst dubbelt så dyra som weekendbiljetterna

    Att hamna långt fram löser man genom att boka biljetter så fort de släpps, då hamnar man oftast på raden bakom de som har fotopass.
    Mina bilder publiceras alltid gratis på min hemsida. Jag gör det helt enkelt för jag tror precis som många andra att ju mer sporten syns ju mer växer den. Att ta betalt av en utövare inom en sport där det knappt existerar några pengar tycker jag närmast blir absurt.
    Vad gäller olämpliga foton backstage har jag aldrig fotograferat där om jag inte blivit ombedd att göra det och då haft tillåtelse av ansvariga.

    #658962

    Ja, lite trist är det allt.
    MEN Björn Sjöholm skriver ju faktiskt följande:

    ”[img=http://forum.body.se/images/icons/icon1.gif]Gällande fotografering på Sweden Grand Prix
    Bortsett från bilder tagna med mobilkamera/liknande från läktarplats så är fotografering ej tillåtet under tävlingen, om du inte innehar ett Fotopass”

    Som jag tolkar det så borde väl en simpel digitalkamera också vara tillåtet? Eller?

    #658963

    Ja, o sen är det nån som går runt i audience och gör beslut vilka är ”mobil kamera eller liknande” ? :D

    :lawyer-bitch:

    Ah, i alla fall, mkt synd.

    #658964

    Tönt regel dom suger stor balle:evil:

    Det finns faktiskt dom som inte har råd eller möjlighet att åka ner och titta, då är det ju kul att se på nätet hur det gick för sin favorit.

    Men det här är väl ett påhitt som någon nörd från skkf har hittat på

    #658965

    Som Storfredda antog så handlar det inte om att vi kommer rycka varenda simpel kompaktkamera ur händerna på folk. Vi kommer heller inte kroppsvisitera er och undersöka hur många megapixel medhavd kamera har.

    Skulle vi göra det hade vi inte haft tid att sköta våra egentliga arbetsuppgifter.

    Ser vi däremot systemkameror med stora objektiv kommer personen ifråga bli ombedd att lägga ifrån sig denna.
    Vad som dessutom är bra är att fotograferna arbetar från första rad och behöver således inte stå upp och skymma resterande publik.

    Dessutom kommer det att läggas upp bilder från tävlingen.
    Det har ni mitt ord på.
    Och vi är mycket väl medvetna om internets värde som marknadföringsmedium.

    Lennart Bergström är huvudfotograf för tävlingen och kommer att lägga upp varenda bild, i varenda klass.

    Till trådskaparen: Ang. kommersiellt syfte. Vem är det som på sin blogg erbjuder sig att fotografera deltagare mot betalning under Sweden Grand Prix?
    Vet inte om detta rimmar speciellt bra med det du skriver här.

    Mvh
    Björn Sjöholm

    #658966
    BjornSjoholm wrote:
    Som Storfredda antog så handlar det inte om att vi kommer rycka varenda simpel kompaktkamera ur händerna på folk. Vi kommer heller inte kroppsvisitera er och undersöka hur många megapixel medhavd kamera har.

    Skulle vi göra det hade vi inte haft tid att sköta våra egentliga arbetsuppgifter.

    Ser vi däremot systemkameror med stora objektiv kommer personen ifråga bli ombedd att lägga ifrån sig denna.
    Vad som dessutom är bra är att fotograferna arbetar från första rad och behöver således inte stå upp och skymma resterande publik.

    Dessutom kommer det att läggas upp bilder från tävlingen.
    Det har ni mitt ord på.
    Och vi är mycket väl medvetna om internets värde som marknadföringsmedium.

    Lennart Bergström är huvudfotograf för tävlingen och kommer att lägga upp varenda bild, i varenda klass.

    Till trådskaparen: Ang. komersiellt syfte. Vem är det som på sin blogg erbjuder sig att fotografera deltagare mot betalning under Sweden Grand Prix?
    Vet inte om detta rimmar speciellt bra med det du skriver här.

    Mvh
    Björn Sjöholm

    Så min dotter på 11 år kan fota lite med sin enkla digital kamera utan problem?

    Mvh
    Mattias

    #658967

    Okej, alltså det var inte så ”bad” än vad jag trodde! Sorry for bitching ;)

    :up:

    #658968

    Om jag vill ha minst 100kr för att ta bild på någon, tror du att det är för att tjäna pengar?
    Vet ju andra som tar 500-1000kr för bilder på EN tävlande.

    Jag känner mig som det svarta fåret…ville göra något bra för tävlingen och publicera bra bilder, men som vanligt så ska det ju hittas på idiotiska regler.

    När man syns för mycket och har åsikter om det man älskar, så är det ju alltid någon som inte gillar det!

    Känns som ett konstruerat påhitt och det finns bra kompaktkameror med väldigt bra zoom…

    #658969
    Anne wrote:
    Okej, alltså det var inte så ”bad” än vad jag trodde! Sorry for bitching ;)

    :up:

    Jo, det är bad…för jag får inte fotografera med min kamera!
    Och det verkar ju vara syftet bla. annat…

    #658970
    Anakin wrote:
    Men det här är väl ett påhitt som någon nörd från skkf har hittat på

    Eftersom SKKF inte arrangerar denna tävlingen så är det nog inte ”någon nörd” från förbundet som hittat på det.
    Se till att ha alla fakta innan du kräker ur dig en massa otrevligheter.
    Men det är alltid trevligt med trevliga människor. Du verkar inte vara en av dom dock.

    #658971
    Jorgen wrote:
    Eftersom SKKF inte arrangerar denna tävlingen så är det nog inte ”någon nörd” från förbundet som hittat på det.
    Se till att ha alla fakta innan du kräker ur dig en massa otrevligheter.
    Men det är alltid trevligt med trevliga människor. Du verkar inte vara en av dom dock.

    Ursäkta om jag hade fel då.

    Och vad jag verkar vara eller inte verkar vara är skit samma, det vet bara dom som känner mig och du är inte en av dom

    #658972

    Får man lov och filma med mindre kamera?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.