Fotoförbud på Sweden GP!

Home Forums Tävlingar och Events Fotoförbud på Sweden GP!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • Author
    Posts
  • #658973
    Anakin wrote:
    Ursäkta om jag hade fel då.

    Och vad jag verkar vara eller inte verkar vara är skit samma, det vet bara dom som känner mig och du är inte en av dom

    Absolut. Men innan du postar något liknande kanske du kan ta reda på hur saker och ting ligger till först?

    Nej, det är jag sannerligen inte.

    #658974
    Mattias L wrote:
    Så min dotter på 11 år kan fota lite med sin enkla digital kamera utan problem?

    Mvh
    Mattias

    Visst är det ok. Så länge det rör sig om en enkel kamera och det inte görs i kommersiellt syfte.

    Dock så skall foton tas från dennes läktarplats.
    Det kommer inte vara tillåtet att stå i vägen eller springa runt och på så sätt skymma sikten för övrig publik samt fotografer med pass.

    Mvh

    Björn

    #658975

    Jamen titta! Problem solved!
    Nu kan nästan alla vara glada igen :)

    #658976
    Storfredda wrote:
    Jamen titta! Problem solved!
    Nu kan nästan alla vara glada igen :)

    Dumaste påhitt jag har hört talas om, det går bra med en kompaktkamera men inte med en system kamera.
    Att folk ska bli så jäkla påverkade av vad dom läser och hör…

    När någons business är hotad, så hittas det på dumheter.

    Nu blir bilderna hårdvaluta…är min gissning, hoppas jag har fel… 👿:D

    #658977
    BjornSjoholm wrote:
    Visst är det ok. Så länge det rör sig om en enkel kamera och det inte görs i kommersiellt syfte.

    Dock så skall foton tas från dennes läktarplats.
    Det kommer inte vara tillåtet att stå i vägen eller springa runt och på så sätt skymma sikten för övrig publik samt fotografer med pass.

    Mvh

    Björn

    :up::up::up:

    #658978
    BjornSjoholm wrote:
    Visst är det ok. Så länge det rör sig om en enkel kamera och det inte görs i kommersiellt syfte.

    Dock så skall foton tas från dennes läktarplats.
    Det kommer inte vara tillåtet att stå i vägen eller springa runt och på så sätt skymma sikten för övrig publik samt fotografer med pass.

    Mvh

    Björn

    Jag tycker detta låter helt okej, fast jag tycker inte det skulle spela någon roll vad man har för kamera, sålänge man håller sig på sin plats och inte skymmer sikten för andra. Att man vill skydda de som faktiskt betalar för fotopassen är ju en sak, men jag tycker ändå inte att de får speciellt stor konkurrens av glada amatörers bilder. Vill man ha professionellt tagna och redigerade bilder så anlitar man ett proffs. Deras business går inte under av att det läggs ut bilder på nätet, oavsett om de är tagna med en kompaktkamera á la thailandssemester eller en fullblodig månadslönssystemkamera med objektiv i penisförlängarprisklassen.

    Må gott, vi synes i Varberg till helgen

    mvh /// Peter

    #658979

    Så om man har en dyr och bra kamera då? Ska man straffas för det? Jag har betalt för hotell, resa och biljett för min bror och har nu inga mer pengar att lägga ut på tävlingen. Han har en mer avancerad kamera då det är hans hobby. Måste han lägga den åt sidan och inte fota mig nu?

    Känns väldigt tråkigt i sådant fall…

    PS. Bilderna är ju enbart för mig att ha och visa vänner och familj.

    #658980
    Jonas Lundberg wrote:
    Dumaste påhitt jag har hört talas om, det går bra med en kompaktkamera men inte med en system kamera.
    Att folk ska bli så jäkla påverkade av vad dom läser och hör…

    När någons business är hotad, så hittas det på dumheter.

    Nu blir bilderna hårdvaluta…är min gissning, hoppas jag har fel… 👿:D

    Hmm…är det verkligen det dummaste påhitt du har hört talas om?
    Är inte riktigt med dig vad det gäller att någons buisness är hotad, eller att det hittas på dumheter.
    Sitter du snällt med din systemkamera på din plats o fotar så tror jag nog du kommer undan med det.

    #658981
    Storfredda wrote:
    Hmm…är det verkligen det dummaste påhitt du har hört talas om?
    Är inte riktigt med dig vad det gäller att någons buisness är hotad, eller att det hittas på dumheter.
    Sitter du snällt med din systemkamera på din plats o fotar så tror jag nog du kommer undan med det.

    Det verkar ju inte så, hoppas du har rätt, men jag tyder det på ett helt annat sätt.
    Man måste överdriva ibland, så det blir lite fart på folk!
    Alla med kompaktkameror är ju nöjda…ska nog fixa en riktigt jävla bra kompaktkamera, som är bättre än min enkla systemkamera, bara för att visa hur dumt påhitt det är. :D

    #658982
    Jonas Lundberg wrote:
    Det verkar ju inte så, hoppas du har rätt, men jag tyder det på ett helt annat sätt.
    Man måste överdriva ibland, så det blir lite fart på folk!
    Alla med kompaktkameror är ju nöjda…ska nog fixa en riktigt jävla bra kompaktkamera, som är bättre än min enkla systemkamera, bara för att visa hur dumt påhitt det är. :D

    jajajaja, men det skall nog mer till innan du får fart på mig :D

    #658983

    mycket gnäll och skit i denna tråd.

    finns alltid en vänlig själ som fixar bilder gratis. iatoan eller va han heter e ett klockrent exempel på det!

    sen att man gnäller på fotoförbud när man ska ta betalt och tjäna in den summan som ett fotopass kostar ganska enkelt förstår jag inte riktigt.

    men sen finns det massa andra saker som ja inte fattar heller…

    #658984

    Kompaktkamera/Mobilkamera är ok, men sitt ner på era läktarplatser och stör inte andra besökare. Detta är inget konstigt eller dumt påhitt, utan de regler som gäller.
    Det kommer att finnas personal på plats som ingriper om detta inte följs.

    Backstage är avspärrat och där kommer ingen obehörig in.

    Genom att inte tillåta fotografering där kan vi garantera våra tävlande att få ägna sig åt sina förberedelser i lugn och ro, utan risker för att fastna på oönskade bilder.

    Återigen. Det kommer att publiceras foton så att alla blir nöjda och glada. Både i forumet och på hemsidan.

    Vill ni som deltagare bli professionellt fotograferade så kontakta någon av fotograferna.

    // Björn

    #658985

    Ni vet vart jag står i detta. Jag jobbar som fotograf och har haft fotopass/presskort och vad fan det nu heter på ett par tävlingar, och vet också hur trött man blir på att folk gärna får sitta där nere med leksakskameror, men folk på läktaren inte får plåta även om de har bra utrustning. Jag tycker att fotoförbudet är dynga, oavsett hur nyanserat det är. Visst, det är puckat att sitta med en 1200mm:ers ubåt till objektiv mitt på läktaren och svinga denna rakt åt sidorna så att tre personer missar vad som händer på scenen. Men det värsta jag sett hittils i publiken i utrustningsväg var väl typ när Jonas Lundberg satt på FF, och då snackade vi en sammanlagd rigg som inte var större än en normal vattenflaska.

    Det som borde vara viktigt för folk är att bra material tar sig ut och belyser den lilla sporten med uppmärksamhet, så att det som publiceras inte är källarlikt skräp. Och de av oss som sitter där med bättre grejer har inte alltid råd att bjuda på kalaset, eftersom att vi lever på det. Försök övertala Michael Jönsson om att köra en hel tävling av välgörenhetsskäl, så kan vi ha vadslagning om hur många minuter det tar före hans göteborska hånskratt får slut på batterier.

    De flesta av oss har säkert suttit på tävlingar både långt fram och långt bak, och kan då intyga att det inte skulle vara någon skillnad om personen framför satt med en kompaktkamera eller en D40. Det är knappast själva kameran som gör att man skymmer sikten, om man som sagt inte sitter med superzoomar för 50k, och hittils har jag inte sett en enda på någon tävling för att de inte gör någon nytta där.

    När folk som Jonas, med åtminstone hyggliga grejer med sig, god inställning och energi att bidra, är villiga att hjälpa till billigt och främja sporten, och framförallt hjälpa BYGGARNA som är det viktigaste i hela sammanhanget – varför ta bort möjligheten med sånt här trams? Dedikera de tre första raderna i mittsektionen åt fotografer istället, eller ännu mer. Och höj priset för dessa med en hundring per dag istället för att sparka upp priset till dubbla för ett 15-tal platser som ryker på några dagar. Ni tjänar samma pengar, och de får mer bildmaterial. Win-win.

    Ni arrangörer får fri tillgång till varenda bild jag tar under hela helgen om ni skrotar det här förbudet! Jag kan till och med låna ut en kamera åt någon i eran personal om ni vill ha fler bilder tagna under tävlingarna om det är så. Jag vill bara att folk ska få hjälpa till om de känner att de har ork och lust, det gynnar alla i min bok.

    Och Björn, jag har läst alla dina svar på folks inlägg hittils. Jag vet att jag inte tar upp något nytt som inte besvarats, så du behöver inte skriva samma sak igen. Det tar bara tid och är irriterande för dig, så hoppa över det om du vill. Jag har hittils varit mycket imponerad av ansträngningen sponsorerna och arrangörerna gett ifrån sig för att ge oss en ny Grand Prix-tävling på våren, och det här är inget anskrämligt försök till en käftsmäll. Jag gillar bara inte fotoförbuden, för de drabbar personerna som tävlar. Förbudet gynnar mig ekonomiskt, för jag får mindre ”konkurrens”, men jag tycker inte att tävlingarna handlar om hur mycket pengar jag och Hubas kammar hem. Därför protesterar jag, inte för att vara ohövlig.

    #658986
    Johannes Eshak wrote:
    mycket gnäll och skit i denna tråd.

    finns alltid en vänlig själ som fixar bilder gratis. iatoan eller va han heter e ett klockrent exempel på det!

    sen att man gnäller på fotoförbud när man ska ta betalt och tjäna in den summan som ett fotopass kostar ganska enkelt förstår jag inte riktigt.

    men sen finns det massa andra saker som ja inte fattar heller…

    Det man inte förstår det ska man inte lägga sig i och vem skulle ta betalt för bilder?
    Om någon ville att jag skulle fixa bilder billigt till dom personligen, så hade jag gjort det.
    Hade 2st som var intresserade på förhand…
    Tar annars bara bilder på dom bästa för att publicera.
    Dom 500 bilderna jag la upp ifrån FF, tror du jag gjorde det för pengar.
    När man gör något för att sprida intresset osv. så får man bara skit för det.
    Jag tycker det är roligt med bilder och att visa bilderna för så många som möjligt, tror fan man blir sur när man sedan inte får fotografera på tävlingen med sin kamera…för att folk tror man gör det för pengar.
    Som vanligt så tror folk en massa skit och fotograferna har förmodligen sagt ifrån, för dom tror att deras business är hotad.
    Jag skulle inte fotografera för att tjäna pengar, ville endast vara snäll och ta bilder på någon om dom ville det…skulle endast tagit på dom jag känner + dom bästa!
    Folk tror alltid en massa skit, ta reda på fakta innan ni dömmer!

    #658987
    Jonas Lundberg wrote:
    Det man inte förstår det ska man inte lägga sig i och vem skulle ta betalt för bilder?
    Om någon ville att jag skulle fixa bilder billigt till dom personligen, så hade jag gjort det.
    Hade 2st som var intresserade på förhand…
    Tar annars bara bilder på dom bästa för att publicera.
    Dom 500 bilderna jag la upp ifrån FF, tror du jag gjorde det för pengar.
    När man gör något för att sprida intresset osv. så får man bara skit för det.
    Jag tycker det är roligt med bilder och att visa bilderna för så många som möjligt, tror fan man blir sur när man sedan inte får fotografera på tävlingen med sin kamera…för att folk tror man gör det för pengar.
    Som vanligt så tror folk en massa skit och fotograferna har förmodligen sagt ifrån, för dom tror att deras business är hotad.
    Jag skulle inte fotografera för att tjäna pengar, ville endast vara snäll och ta bilder på någon om dom ville det…skulle endast tagit på dom jag känner + dom bästa!
    Folk tror alltid en massa skit, ta reda på fakta innan ni dömmer!

    Jaja börja inte gråta nu

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.