Riksdagsvalet 2010

Home Forums Repan Riksdagsvalet 2010

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 1,430 total)
  • Author
    Posts
  • #62373
    #406999

    Jag gillar ju att dra igång trådar som spås bli framgångsrika kommentarsmässigt, men jag tycker ändå att det som mer och mer diskuteras i media och olika forum, också borde nå BODYs forum. Politik är en sak som vi alla borde engagera oss i, mycket eftersom det nu är oerhört ovisst hur läget ser ut.

    Oppositionen (Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet) leder enligt SCB:s senaste stora opinionsundersökning, faktiskt med egen majoritet över 50%. Särskilt Miljöpartiet har gått starkt framåt.

    I skrivande stund har även Sverigedemokraterna i mer eller mindre alla opinionsiffror tagit sig över riksdagsspärren på 4%. Om de blir vågmästare har oppositionen sagt rakt nej till allt samarbete, emedans alliansen hittills varit aningen otydligare. Läget är alltså att om alliansen eller oppositionen inte klarar majoritet, så blir SD vågmästare, men oppositionen har klargjort att SD inte ska få den rollen. Alliansen har också sagt nej, men vacklar i vissa avseenden eftersom man inte gett ett definitivt nej på en sådan situation, ännu.

    Det är som sagt nästan ett helt år kvar till valet, men debatten har dragit igång på de flesta håll redan nu. Det blir hur som helst väldigt spännande!

    Och givetvis, ska ni debattera – vilket ni absolut ska – håll god ton och följ reglerna.

    Jag bifogade också en poll för att se vartåt det bär, jag slängde in Feministiskt Initiativ och Piratpartiet också för säkerhets skull.

    #407000

    Själv är jag engagerad sosse och även fackligt engagerad (Ordförande fackklubben). Jag håller absolut inte med om allt som partiet står för därför engagerar jag mig för att kunna ändra och få in mina värderingar. Likaså tycker jag att det borde rensas hårt i partitoppen. Sosse är jag för att värdegrunderna är de som passar mig bäst. Efter att ha insyn på kommunpolitiken i vår kommun så är jag uppriktigt förbannad ( Högerstyrt)när jag ser hur oansvarig politik dom för. Inga som helst riktilinjer eller direktiv utan låter tjänstemännen fatta besluten vilket stör dom enormt mycket. Ansvaret flyttar högerblocket ifrån sig åtminstånde i vår kommun.

    Och nej, jag vill inte ha ett bidragssamhälle där alla förtidspensionerar sig och lever gott utan ett rättvist samhälle där de utsatta ska få den hjälp de behöver. Vill åt fuskarna och tror på att arbeta den vägen istället för att göra ett komplett systemskifte som drabbar alla. Folk klagar på LAS och det är inte alls svårt att sparka en som missköter sig, finns glasklara regler för det. Däremot ska man inte kunna tvinga folk att gå från jobbet om dom avsäger sig arbetsuppgifter för att skyddsutrustning med mera är trasigt.
    Facket är inte ett skydd och anledning till att lata sig det är en organisation för att värna människors rättigheter på arbetsplatserna. Folk har glömt det verkar det som ibland. Tyvärr sitter ofta fel folk i de fackliga och politiska stolarna och gör det för egen vinnings skull.

    Det jag märkt innom min tid inom arbetslivet är utnyttjandet av inhyrd personal som oftare får slita ont och inte säger ifrån pga risken att bli utbytt om dom gör det. Skapar A och B lag på arbetsplatserna och det som stör mig ännu mer är att de fastanställda låter det fortgå.

    Invandrarfrågan är jag inte ett dugg rädd för att diskutera för den delen heller. Sverige behöver invandrare, vi behöver även ett helt annat system för att få in dom i det svenska samhället men i det stora hela är jag för invandring och tycker att det berikar landet. Vi har möjligheter och råd att ta in och hjälpa människor och ska göra det. Sättet vi gör det på är vedervärdigt och omänskligt enligt mig. Så mycket smygrasism man ser ute på arbetsplatserna med gör mig mörkrädd, fattar inte hur vuxna människor kan tänka i sådana banor.

    Hoppas verkligen på ett regeringsskifte 2010.

    #407001

    Jag röstar på Moderaterna. Man ska få utdelning när man jobbar, inte av att sitta på soffan.

    #407002

    Fan, jag vet verkligen inte. Fungerar det inte bra nu, trots allt? Jag är så jävla dåligt insatt precis som alla andra som röstar. Större delen av dom iaf.

    Jag har varit sugen på att rösta på SD, det ska erkännas. Enbart för att ge politikerna någon form av -aha det här kanske folk tycker är viktigt- upplevelse, men tänker inte göra det. Dom kommer få för mycket som det är och övriga partier lär förstå att invandrarfrågan bör revideras lite.

    För övrigt så förstår jag inte varför många säger att vi behöver invandrare. Varför behövs dom? Så länge det inte behövs folk som arbetskraft borde det ju inte finnas några andra skäl?

    Rösten hade nog hamnat på Piratpartiet eller blank om valet var exakt nu. Piratpartiet av den anledningen att någon med lite makt bör förstå att det är viktigt med personlig integritet och att 1984 inte är något att sträva efter.

    Tillägger här så, eftersom folk har en tendens att över och fel-tolka det man skriver, att jag inte är rasist. Tycker inte illa om människor ifrån andra länder, kulturer eller liknande. Eller jo det gör jag faktiskt. Men för att dom är rövhål och det har ingenting med land, hudfärg eller religion att göra.

    #407003

    Håller med Anders, åtminstonde till en viss del. Dock så anser jag att moderaterna misslyckats under de här fyra åren. Blame it on lågkonjunkturen eller något. Något fortsatt styrande önskar jag hur som helst inte.

    Edit: Invandringsfrågan borde ju i alla fall tas tag i, på det ena sättet än det andra. SD i riksdagen skulle nog iallafall röra om lite i grytan. Vilket nog skulle vara gott.

    #407004
    anders172 wrote:
    Jag röstar på Moderaterna. Man ska få utdelning när man jobbar, inte av att sitta på soffan.

    Har du ens varit ute i arbetslivet under Sossarnas tid? Jag tjänar inte många ören mer nu än förr, men finns många som har det sämre än förut.

    Klart man ska få utdelning när man ligger på soffan, om man behöver det.

    Jag betalar gärna 5% mer i skatt och riskerar att några lata jävlar kan leva på mina pengar ifall det innebär att det finns pengar till dom som verkligen behöver det.

    #407005

    Är det bara jag som är fullständigt allergisk mot snusmumriken Mona Sahlin förresten?

    #407006
    Tobias Borg wrote:
    Fan, jag vet verkligen inte. Fungerar det inte bra nu, trots allt? Jag är så jävla dåligt insatt precis som alla andra som röstar. Större delen av dom iaf.

    Jo, det funkar skitbra nu. I alla fall för dem som har jobb och är fullt friska! :up:

    #407007

    Skrämmande att SD ligger på delad första plats med MD i denna omröstning, iofs ingen stor sample på antal röster men ändå.. :

    #407008
    David Eriksson wrote:
    Är det bara jag som är fullständigt allergisk mot snusmumriken Mona Sahlin förresten?

    Nej, du är inte ensam! Fy fan, jag somnar när hon pratar! Hon lyckas ju dessutom få stryk i en öppet-mål-debatt mot Husmark-Persson. ta tillbaka HSB! :P

    #407009
    Heart wrote:
    Jo, det funkar skitbra nu. I alla fall för dem som har jobb och är fullt friska! :up:

    Dock så ligger väl Sverige näst sist i EU gällande ungdomsarbetslösheten. 22.9 % var det visst. Inte så roliga siffror.

    #407010
    David Eriksson wrote:
    Dock så ligger väl Sverige näst sist i EU gällande ungdomsarbetslösheten. 22.9 % var det visst. Inte så roliga siffror.

    Nej, det är det sannerligen inte. Tur att vi har Björklund som slickar på fingret, håller upp det i luften för att se vad han kan fiska röster på och föreslår ytterligare undantag i LAS:

    #407011
    David Eriksson wrote:
    Är det bara jag som är fullständigt allergisk mot snusmumriken Mona Sahlin förresten?

    Ja, kallar man Sveriges kultur för töntig så förlorar man min röst direkt. Jag har alltid röstat rött, och jag skulle rösta på Göran Persson ännu en gång, men Mona är en enligt mig ganska obehaglig människa.

    #407012
    Budak wrote:
    Skrämmande att SD ligger på delad första plats med MD i denna omröstning, iofs ingen stor sample på antal röster men ändå.. :

    Snarare skrämmande att så många ställer upp på svenskfientlighetens sida.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 1,430 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.