Vilken sorts styrka är viktigast?

Foto: Seth Janson

Micke Gumse och BODYs chefredaktör med två olika perspektiv på hård träning.

Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. ”Jag borde träna nu”, men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

Jag efterlyser såklart inte en akademisk lista med forskningsrön över fördelarna med träning, vi kan alla räkna upp otaliga anledningar. Nej, jag undrar vad som motiverar dig att träna varje vecka, året runt. Livet ut. Vad som får dig att kämpa dig upp ur sängen trots halsont, stela leder och mörka morgnar. Vad är det som får dig att dra på dig lyftarskorna och satsa på nytt personbästa fast stressen över jobb, skola, familj eller världsproblem hänger som en blytung viktväst. Vilka behov är det vi försöker tillgodose med träningen?

”Att bli snygg naken”, ropar någon. Absolut, men är det bara därför vi gör det? Är det bara viljan att bli överjävligt snygg som lockar oss till hypertrofi och högproteindiet? Eller är det inte också styrkeprogressionen som gör oss sugna på mer? Eller känslan av att lära sig en rörelse som du aldrig tidigare klarat? Upplevelsen av att faktiskt utveckla kroppens potential och självdisciplin. Är inte också det goda anledningar?

Svaret är nog som vanligt komplext. Men om jag ska ge en enda anledning till varför jag tränar så är det för att få känna hur det känns att bli riktigt stark. Och då, kära läsare, tror du säkert att jag menar stark i knäböj eller stöt eller liknande, men det är inte muskelstyrkan jag talar om. Jag talar om viljestyrkan, den kanske viktigaste av alla våra färdigheter.

Du har kanske hört talas om marshmallow-experimentet, en klassisk studie från Stanforduniversitetet på 1970-talet där ett antal barn fick alternativen att antingen få äta en marshmallow direkt, eller vänta 15 minuter och då få två. Låter enkelt, eller? De som kunde hålla sig de där extraminuterna, visades i sitt vuxna liv bli mer framgångsrika och skötsamma. Viljestyrkan var det som skilde dessa barn åt, ansågs det, ju mer man har desto bättre. I en stor studie gjord av The American Psychological Association, 2011 frågade man människor vad det största hindret de ansåg fanns, för att de skulle leva mer hälsosamt. Den anledning flest personer uppgav? Just det, brist på viljestyrka.

Jag är övertygad om att många av oss tränar för att det är så kul att känna hormonpåslag och utmattning på gymmet. Ren och skär kraftuttömning. Pumpen i musklerna, nya personrekord, instagraminspiration eller allmänt flow är också självklara anledningar att kämpa på. Men jag är övertygad om att vi inte bara testar vår viljestyrka genom att träna och pressa kroppen, vi kan också aktivt förbättra den, träna upp den. Genom fokus på nya mål för kropp och hälsa ser vi utveckling i både muskelstyrka och viljestyrka. Motivation, engagemang, lust och målfokus är alla syskon till viljestyrkan. Så även när det ser ut som vi bara slänger vikter omkring oss på gymmet så kan konsekvenserna sträcka sig längre än många tror. Till sist blir vi inte bara starkare, utan förhoppningsvis aningen bättre människor på köpet.

Redaktören listar: 5 sajter att besöka varje dag, året runt

  1. body.se
    Tyngst i Sverige. Sedan 1999. ‘Nuff said.
  2. allthingsgym.com
    Allt matnyttigt inom tyngdlyftning, dessutom med hyfsad bevakning av CrossFit och styrkelyft också.
  3. strengthsensei.com
    Charles Poliquin, en legendarisk styrkeguru med outömlig kunskap och idéer om stort och smått.
  4. fourhourworkweek.com
    Tim Ferriss är en av världens mest snabblevande människor. Saker som tar de flesta personer en halv livstid är han klar med på ett halvår. 100 % inspiration.
  5. psychologytoday.com
    Den bästa platsen på nätet för rigoröst underbyggd populärvetenskap inom allt från pokerpsykologi, relationer eller snabbmatens effekter på hjärnan.