Hjälp! Får inte till undre markering av bröstmusklerna

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp! Får inte till undre markering av bröstmusklerna

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #518667

    Har tränat seriöst sen Dec 08 och vägde 65 kilo vid gymstart. Nu väger jag 83 kilo och tycker att jag överlag blivit både grövre och starkare med en stabil och bra vikt uppgång. Jag sköter kosten bra och äter 6 mål om dagen + sover ordentligt. Har alltid släpat efter med brösten sen jag började träna då man var platt i stort sett men de börjar ta sig mer och mer. Det jag stör mig lite på är att jag inte har nån markerad linje under brösten så de syns bättre så att säga. Kanske är genetisk oxå. Vilka övningar kan jag lägga till för att förbättra just det?

    Här är övningarna jag brukar köra.
    Hantelpress,rak samt sned
    Bänkpress,rak samt sned
    Cable flyes
    Bröstpress
    Arm adduktion i cable crossover
    Pecdec.

    Kostillskott jag använder just nu är
    Eaa
    Kreatin (dock nu uppehåll)
    whey 100
    omega-3
    abcde-vitamin

    Bifogar en dagsfärsk bild på hur det ser ut. Hoppas ni förstår vad jag menade annars får jag förtydliga mig.

    #70234
    #518668

    Tycker det ser bra ut, jag hade forsatt bara , det kommer med tiden. jag har också haft problem med brösten. kör dips det tar skitbra på nedrebrösten!

    #518669
    Lellen wrote:
    Har tränat seriöst sen Dec 08 och vägde 65 kilo vid gymstart. Nu väger jag 83 kilo och tycker att jag överlag blivit både grövre och starkare med en stabil och bra vikt uppgång. Jag sköter kosten bra och äter 6 mål om dagen + sover ordentligt. Har alltid släpat efter med brösten sen jag började träna då man var platt i stort sett men de börjar ta sig mer och mer. Det jag stör mig lite på är att jag inte har nån markerad linje under brösten så de syns bättre så att säga. Kanske är genetisk oxå. Vilka övningar kan jag lägga till för att förbättra just det?

    Här är övningarna jag brukar köra.
    Hantelpress,rak samt sned
    Bänkpress,rak samt sned
    Cable flyes
    Bröstpress
    Arm adduktion i cable crossover
    Pecdec.

    Kostillskott jag använder just nu är
    Eaa
    Kreatin (dock nu uppehåll)
    whey 100
    omega-3
    abcde-vitamin

    Bifogar en dagsfärsk bild på hur det ser ut. Hoppas ni förstår vad jag menade annars får jag förtydliga mig.

    Det handlar nog mer om storlek och form innan det blir en tydlig markering. Missförstå mig inte, du har blivit biffig på den relativt korta tid du tränat. Tror dock att det är svårt att ”skulptera” fram ett visst utseende på musklerna. Titta på nybörjarbilder av nuvarande proffs. Deras dåvarande fysik brukar vara ganska lik den nuvarande även om det skiljer 50 kg.

    #518670
    Glenn Spänn wrote:
    Det handlar nog mer om storlek och form innan det blir en tydlig markering. Missförstå mig inte, du har blivit biffig på den relativt korta tid du tränat. Tror dock att det är svårt att ”skulptera” fram ett visst utseende på musklerna. Titta på nybörjarbilder av nuvarande proffs. Deras dåvarande fysik brukar vara ganska lik den nuvarande även om det skiljer 50 kg.

    Precis, du kan inte ändra på ditt muskelfäste. men du kan däremot kötta till så det ser ut som det.. Dips brukar vara en bra övning för nedre som sagt.

    #518671
    Martin Löwgren wrote:
    Pump har inget med muskelaktivering att göra utan är ett avsnitt i sig.

    Kolla i anatomiboken så förstår du varför nedre bröst inte kan aktiveras nämnvärt i en dip rörelse.

    Du tog orden ur munnen på mig.

    #518672
    malawiglenn wrote:
    varför inte ta tillfället i akt att utbilda oss mindre vetande människor?

    Nu är jag inte Martin och utan att vara alltför dryg.

    [img=http://z.about.com/d/drawsketch/1/0/f/Q/musculature_chest_abs]Titta på muskelfästena. Hur ska du kunna aktivera undre / övre/ inre / yttre bröst genom att luta dig framåt/bakåt?

    #518673
    malawiglenn wrote:
    sjysst bild men eftersom jag inte är ”lärd” anatom så har jag ingen aning om hur jag skall svara på frågan.

    Men skitsamma, jag antar givetvis att det ni säger är korrekt och att ”dips aktiverar nedre bröst” är en gymmyt.

    Nu återstår ju bara hur man kan få pump i en del av en muskel om INTE aktiveras. Det är lite kontraintutivt och strider emot erfarenheten.

    Hela bröstet aktiveras när du tränar dips.

    Sen ”pump” ids jag inte bry mig om att försöka förklara. Det är blod iallafall :9

    #518674
    MaQue wrote:
    Hela bröstet aktiveras när du tränar dips.

    Sen ”pump” ids jag inte bry mig om att försöka förklara. Det är blod iallafall :9

    Ja hur är det nu egentligen, Martin menar att (om jag förstått det rätt) att dips i princip inte aktiverar bröst. Jag har fått lära mig att man, genom lutning, kan aktivera bröst genom dips.

    ”Nej det gör det inte. Om det är någon del av bröstet som ens aktiveras är det övre bröst på grund av rörelsen som sker i axelleden.”

    #518675
    Martin Löwgren wrote:
    Nej det gör det inte. Om det är någon del av bröstet som ens aktiveras är det övre bröst på grund av rörelsen som sker i axelleden.

    Gironda Dips då?

    #518676

    Men om vi försöker hålla oss till topic gällande synliga linjer kring bröstmuskeln så borde väl en del utav linjerna runt bröstmuskeln bero på bf%, kan ju vara att det är fett kring musklerna som gör de visuellt mindre synliga, så upplever jag mina bröstmuskler för tillfället. Tror däremot att jag kommer se linjerna bättre om jag tappar lite kroppsfett. Vad tror ni andra?

    #518677

    Hade problem med mitt över bröst jag som bara den, men börja komma nu ! :) jag köttade enbart mer dom dom övningarna som aktivera övre delen av bröstet , och försökte hitta kontakten igenom av att sänka vikten och tänka på utförandet. Så börja köra lite mer nedåtlutande bänk och med hantlar ist för så mycket övre och mitten delen ? :)

    #518678
    Martin Löwgren wrote:
    är det någon del som teoretiskt skulle aktiveras mer än någon så är det de övre fibrerna pågrund av rörelsen som sker i axelleden.

    Detta hade gällt om rörelsen sker framför kroppen, det gör den inte i dips.

    När armbågen förs neråt blir det ”nedre fibrerna” som blir primära trots att det är en ”flexion” i axeln. (flexion sätter jag inom citattecken för att det igentligen rent fysiologiskt inte är en flexion, så länge överarmen befinner sig bakom kroppen. Man kallar det dock för flexion för enkelhetens skull.)

    #518679

    Mindre fett och mer muskler, kör övningarna som fungerar för just dig bara. Att hålla på och trixa för mycket med vinklar känns inte som det gör större skillnad än kontra vad som passar just dig vad det gäller vikt/kontakt.

    #518680
    Albin wrote:
    Mindre fett och mer muskler, kör övningarna som fungerar för just dig bara. Att hålla på och trixa för mycket med vinklar känns inte som det gör större skillnad än kontra vad som passar just dig vad det gäller vikt/kontakt.

    +1

    Mina bröst släpar oxå lite i förhållande till axlar/armar som ramar in dom, men bara gilla läget och bara kötta på.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.