Hjälp! Får inte till undre markering av bröstmusklerna

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp! Får inte till undre markering av bröstmusklerna

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #518696

    Vad sägs om Gironda Dips med omvänt grepp?

    [http://www.tmuscle.com/img/photos/06-092-training/image042.jpg]

    Den sägs avlasta axlarna mer och involvera mer av bröstmuskeln.

    #518697
    ExRxMiCkE wrote:
    Vad sägs om Gironda Dips med omvänt grepp?

    [http://www.tmuscle.com/img/photos/06-092-training/image042.jpg]

    Den sägs avlasta axlarna mer och involvera mer av bröstmuskeln.

    Den avlastar axlarna men överför belastningen till armbågarna. Där har du problemet att du har fullt pronerade underarmar, vilket innebär att underarmsbenen ligger korsade. Sedan tillsätter du en större belastning på dem.
    Resten kan man noga räkna ut :)

    #518698
    grekelito wrote:
    Känns ju oerhört onödigt att dieta för att få några markeringar på brösten. Det är vinter… Vem ska se dem? (eftersom det är markeringar och inte volym vi pratar om, så antar jag att det är för att imponera på det kvinnliga könet)

    Det är vinter nu men sommaren kommer om några månader som sagt. Och ska jag göra en diet så gör jag ingen kort sådan utan minskar sakta men säkert för att bibehålla en del massa. Sen har jag inte tänkt att impa något men att vara nöjd med sig själv kan va bra kanske. Och det är jag inte i dagsläget.

    #518699
    malawiglenn wrote:
    ser ut som att du har dryga 10% bf :up:

    Det är DU som bestämmer vad dina mål är och hur du når dem, jag skulle personligen inte ha deffat i detta läge utan bara köra på.

    Ska införskaffa mig en kaliper framöver så jag kan ha lite koll på vart jag ligger. Just nu stirrar man sig blind på vågen men brukar alltid kolla morgonens vikt efter morgon kissen. Jo det känns som det kan vara lite för tidigt för en diet oxå. Ska lägga in lite mer cardio och öka på magpassen lite. Alltså inte lägga in ett extra pass men köra lite hårdare.

    #518700
    Snake wrote:
    Grejen är att;
    * för vissa är dips en utmärkt övning
    * för vissa gör dips ont, ofta i axlarna. Dvs; kör den inte

    och det omvända gäller också bänkpress och andra övningar. Det är därför Martins absolut-uttalanden är så korkade.

    Är hans uttalanden korkade? Bröstmuskeln hos två helt olika personer är väl uppbyggda på exakt samma sätt. Om bänkpress nu är det bästa sättet att aktivera bröstmuskeln (om det nu är vetenskapligt bevisat), så borde det vara de hos båda personerna, trots att den ena får ont i axlarna av den och därav inte kör bänkpress?

    #518701

    Right. Och man måste träna knäböj för att få stora ben, kroppen kan bara ta upp 30g protein per måltid, osv.

    #518702
    Quote:
    Finns minst 3 övningar för bröst, framsida axel och triceps som är bättre än dips avseende muskeltillväxt och har mindre skaderisk.

    Martin Löwgren, Hur vet du säkert att minst tre andra övningar är bättre än dips i avseendet muskeltillväxt? Gäller även detta om du tar bort skaderisk faktorn du hävdar?

    #518703
    malawiglenn wrote:
    Men då måste man ju även ta in faktorn hur lätt/svårt det är att lära sig korrekt teknik för en viss övning inte sant? Man måste ju vikta skaderisken med tekniksvårighetsgraden med.. inte bara skaderisk vs. potential för muskeltillväxt.

    Visst är även det en faktor att överväga. Men jag är inte övertygad om att dips är så mycket lättare att lära sig än bänkpress.

    Svårigheten med att göra bänkpress rätt är att gyminstruktörerna i landet är väldigt dåliga på bänkpressen, den lärs ut fel från grunden, och det är anledningen till majoriteten av axelskador från bänkpressen. Det är i sig en diskusion som skulle behöva sin egna tråd.

    #518704
    Sid wrote:
    Martin Löwgren, Hur vet du säkert att minst tre andra övningar är bättre än dips i avseendet muskeltillväxt? Gäller även detta om du tar bort skaderisk faktorn du hävdar?

    Det är ingen mening. Jag har försökt de senaste sidorna, men polletten trillar inte ner.

    Edit: nu väntar vi alla på teh ultimate EMG-evidence!11

    #518705
    Martin Löwgren wrote:
    För att du kan använda mer vikt och i mer gynnsamma vinklar för de aktiverade musklerna och till en lägre skaderisk. Allt detta gör att till exempel hantelpress är ett bättre alternativ för bröst och militäpress ett bättre alternativ för främre deltoideus.

    Ingen av rörelserna som sker i en dips är en huvudfunktion för pectoralis major eller deltoideus pars anterior. Det är endast triceps brachii (caput breve och laterale) vars huvudfunktion aktiveras.

    Ska maximal muskeltillväxt ske bör en muskel belastas maximalt och i för den de mest gynsamma vinklarna. Lägg även till att skaderisken inte ska vara hög. Då har du bra övningar och just övningen dips har varken gynnsamma vinklar för de aktiverade musklerna och samtidigt en väldigt hög förslitningsrisk på framförallt acriomioclavicular leden men även på labrum.

    Jag håller inte med. Muskeltillväxt och skador är helt enkelt inte så enkelt som du försöker göra det. Men du kanske förenklar? Med ditt resonemang låter det som man kan hoppa över marklyft också? Något jag tror du inte håller med om?

    #518706
    malawiglenn wrote:
    Jag tycker det är intressant, jag tror att dips och chins är bland det lättaste som finns att lära sig eftersom man använder sin kropp som motstånd.

    Berätta vilka ”fel” man kan göra i dips? (gå ner alldeles för djupt kanske?) Bänkpress kan man göra dussintals fel.

    Det trodde jag med. Men har blivit riktigt chockad över hur det ser ut bland nybörjare i dips. Ett vanligt problem är att dem har väldigt instabila skulderblad, då klarar dem inte av att hålla kroppen riktigt. Detta kan i vissa fall skapa ett stort tryck i AC-leden.

    Det problemet skapar inte lika stora problem i bänkpressen, bänkpressen är hyffsat lätt att lära sig. Om man lär sig lätt från början.

    Jag är deffinitivt ingen motståndare till dips. Att den tar bra på bröstet när man kör med brett grepp och lutar sig framåt, finns det inga tvivel om. Inte ens om du enbart baserar det enbart på ledfysiologin.
    Det finns inte heller några som helst tvivel att denna position skapar ett stort tryck mot framförallt AC-leden. Så visst finns det en klar skaderisk.

    Dock har jag fått en bild att dem allra flesta som skadar axeln oftast har framåtroterade axlar, något som gör trycket ännu värre.

    #518707
    Martin Löwgren wrote:
    Du behöver absolut inte hålla med om men om du analyserar en dips-rörelse och kollar på de aktiverade musklerna fiberriktning kommer du se att de inte utsätts för sina primära rörelser och dessutom till en hög skaderisk.

    Om du inte håller med räknar jag med att du kommer med en likadan anatomisk utläggning som jag gjorde här nedan och inte bara ett: Jag håller inte med.

    Som Patrik Sundvall säger så är axelproblem/skador framförallt relaterade till imbalans i muskelutvecklingen. Vanligtvis är bröstmuskler och lats väldigt välutvecklade hos styrketränande att andra musklar hamnar i skymundan. Detta kan leda till problem i flera övningar och ja funktion som lättare leder till skador. Utöver det är utförande den största faktorn till skaderisk enligt mig. Något du säkert också håller med om.

    Vad jag försöker få fram är att så du skriver låter det som dips är en riktigt farlig övning när jag tycker att mer eller mindre alla övningar har potentialen att vara säkra liksom osäkra.

    Utöver det är vi alla olika, vissa kan marklyfta +300kg med krökt rygg hela livet utan att en enda gång få en ryggskada och andra måste ha stenhåll under hela lyftet pga. deras struktur. Detta kan även appliceras på dips.

    Generellt kanske dips stressar axelleden extra i jämförelse med vissa övningar men träning är så mycket större än så. Tex. är bänkpress den största orsaken till avslitna bröstmuskler är det en anledning till att sluta bänkpressa? Visst detta är framförallt utförande relaterat men du förstår säkert min poäng.

    Dips är enligt mig utmärkt för tricep utveckling och en riktigt rolig övning att tävla i också! Inte bara mot andra utan sig själv.

    #518708
    Martin Löwgren wrote:
    Inget om man inte ska tävla i just det momentet.

    Det här påståendet tycker jag är ytterst intressant när det kommer från just dig! du påstår alltså att dips inte är bra för någonting om man inte tävlar i det?

    Paradoxalt nog har du med den övningen 2 gånger/vecka i ditt träningsschema 5.0?

    Quote:
    Tisdag

    Smith/bänkpress med fötterna i luften
    Militärpress
    Dips
    Hantelflyes
    Lutande kabellyft åt sidan
    Bröstpress i maskin
    Pushdown

    Lördag

    Enarms stående axelpress (Hantlar)
    Rak hantelpress med fötterna i luften
    Hantellyft åt sidan
    Dips
    Cablecross
    Liggande tricepspress

    #518709
    Pierre Simonsson wrote:
    Ibland efter att jag har kört dips, så känner jag ett stort tryck på nyckelbenen när jag är färdig. Vad beror detta på?

    Det beror just på det som diskuterats här, läs dem 2-3 sista sidorna så får du svaret.

    #518710
    Pierre Simonsson wrote:
    Ibland efter att jag har kört dips, så känner jag ett stort tryck på nyckelbenen när jag är färdig. Vad beror detta på?

    Intressant, känner exakt samma. Kan kännas bra i hela setet men sedan när jag släpper och slappnar av känns det som om nyckelbenet skall slitas loss.

    Kanske ska sluta med dips då :D

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.