Hjälp! Får inte till undre markering av bröstmusklerna

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp! Får inte till undre markering av bröstmusklerna

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #518681
    Albin wrote:
    Mindre fett och mer muskler, kör övningarna som fungerar för just dig bara. Att hålla på och trixa för mycket med vinklar känns inte som det gör större skillnad än kontra vad som passar just dig vad det gäller vikt/kontakt.

    Jo jag har just undrat på detta om de blir mer markerade om jag får bort lite fett kring magen. Är i bulk just nu men funderar på om jag skulle köra en liten diet i samband med lika hård träning nu och ligga på ett högre protein intag än vanligt isåfall. Sen så får jag försöka testa utförandet striktare med lite lättare vikter för att få bästa kontakt och öka repsen istället då kanske det hjälper till lite bättre.

    #518682
    Albin wrote:
    Mindre fett och mer muskler, kör övningarna som fungerar för just dig bara. Att hålla på och trixa för mycket med vinklar känns inte som det gör större skillnad än kontra vad som passar just dig vad det gäller vikt/kontakt.

    Jo jag har just undrat på detta om de blir mer markerade om jag får bort lite fett kring magen. Är i bulk just nu men funderar på om jag skulle köra en liten diet i samband med lika hård träning nu och ligga på ett högre protein intag än vanligt isåfall. Sen så får jag försöka testa utförandet striktare med lite lättare vikter för att få bästa kontakt och öka repsen istället då kanske det hjälper till lite bättre.

    #518683

    Tror likt många andra att problemet är att du är för fet. Alltså inte fetfet, utan att du har för mycket fett på kroppen.

    Förresten, Martin, vad tycker du dips är bra för?

    #518684
    johanww wrote:
    Tror likt många andra att problemet är att du är för fet. Alltså inte fetfet, utan att du har för mycket fett på kroppen.

    Förresten, Martin, vad tycker du dips är bra för?

    Jo det är det jag trott själv oxå så nu blir det in med lite extra promenader/simning och minska lite på kolhydraterna.

    #518685
    Martin Löwgren wrote:
    Inget om man inte ska tävla i just det momentet.

    Så det är inte ”bra” för triceps/bröst/axel-utveckling?

    #518686

    Måste faktiskt säga att jag började inte få riktigt bra växt i bröstmusklerna förens jag började göra Dips i min bröst-tränings rutin!

    #518687
    Martin Löwgren wrote:
    Definera bra?

    En bra övning är, enligt mig, övningen som;
    * prickar den/de muskel/muskler man är ute efter
    * tillåter dig att köra den på ett säkert sätt – dvs inte ett skadligt sätt
    * tillåter dig att köra den tungt
    * tillåter dig att köra den progressivt

    Quote:
    Det finns mycket bättre bröst, axel och tricepsövningar som ger större utveckling, lägre skaderisk och tränar de specifika musklerna i mer fördelaktiga vinklar.

    Vad baserar du det på? Beroende på från fall till fall (vinklar, biomekanik, hävarmar etc) så kan dips mycket väl vara ett bättre val än bänkpress. Du kan inte tvärsäkert säga att övning x är bättre än övning y. Ett bra exempel är ju ExRxMiCkE som skrivit i tråden.
    När du t.ex. skriver ”bänkpress är bäst för tillväxt” betyder det snarare; ”jag är byggd för bänkpress och den passar mig perfekt”.

    En helt craaazy idé är ju annars; varför inte köra båda om man så vill?

    #518688

    Många har kommit med bra förslag! Kör övningar som du tycker ”tar” och dessutom är
    roliga. Trixa inte till det för mycket med vinklar och mer eller mindre suspekta övningar.
    Det tar tid att bli grov, och har man dessutom inte bröstgenguden med sig tar det ännu
    längre tid.

    Tro på ditt upplägg och ditt sunda förnuft.

    #518689

    Martin, jag hör alltid att dips är bra för nedre. max ot snubbarna tex, har läst det lite vart som helst, men det kanske inte stämmer. Dips, dålig övning för triceps oxå eller? själv är jag tyvärr inget fan av den för att jag får ont vid nyckelbenet men många anser den vara den ”bästa” tricepsövningen tillsammans med skullcrush..

    #518690
    Lellen wrote:
    Jo jag har just undrat på detta om de blir mer markerade om jag får bort lite fett kring magen. Är i bulk just nu men funderar på om jag skulle köra en liten diet i samband med lika hård träning nu och ligga på ett högre protein intag än vanligt isåfall.

    Frågan är bara varför det är så viktigt att få fram just markeringar där och just nu, en annan sak är ju om du tycker att du ligger lite i överkant kroppsfettsmässigt öht.

    #518691
    Gassol wrote:
    Martin, jag hör alltid att dips är bra för nedre. max ot snubbarna tex, har läst det lite vart som helst, men det kanske inte stämmer. Dips, dålig övning för triceps oxå eller? själv är jag tyvärr inget fan av den för att jag får ont vid nyckelbenet men många anser den vara den ”bästa” tricepsövningen tillsammans med skullcrush..

    Grejen är att;
    * för vissa är dips en utmärkt övning
    * för vissa gör dips ont, ofta i axlarna. Dvs; kör den inte

    och det omvända gäller också bänkpress och andra övningar. Det är därför Martins absolut-uttalanden är så korkade.

    #518692
    Albin wrote:
    Frågan är bara varför det är så viktigt att få fram just markeringar där och just nu, en annan sak är ju om du tycker att du ligger lite i överkant kroppsfettsmässigt öht.

    Nej alltså det hade vart skönt att få till markeringen men kan oxå vara för tidigt för en diet oxå. Man kanske skulle bygga upp sig några kilo till tills man når cirka 87 kilo. Tror jag ligger nånstans mellan 15-20% bf men har dock inte mätt med nån kaliper så detta är vad jag uppskattar själv.

    #518693

    Känns ju oerhört onödigt att dieta för att få några markeringar på brösten. Det är vinter… Vem ska se dem? (eftersom det är markeringar och inte volym vi pratar om, så antar jag att det är för att imponera på det kvinnliga könet)

    #518694
    Martin Löwgren wrote:
    Nej det är den inte. Vinklarna är inte bra och belastningen på lederna, ligamenten är för höga i förhållande till vad man vinner på att köra övningen.

    Ta och fråga hur många Atletic Fitness tävlande som har problem med sina ac-leder. De tränar t.o.m. inte särskillt mycket dips under sin underhållsperiod utan ökar dipsträningen inför tävling för att vårda sina axlar.

    När du bara sitter med dina egna teorier och erfarenheter men helt saknar anatomiska kunskaper gör du bäst i att kanske vara lite återhållsam med vad du påstår?

    Jag påstår att dips inte är en bra övning pågrund av flera olika anledningar och antingen förklarar du att så inte är fallet genom klara konkreta förklingar, inte med: men jag tycker ju den är bra :frust:

    DU utgör ingen inte någon stor andel av hur bra dips är egentligen. Självklart får du TYCKA att den är bra men det är något helt annat än att övningen i sig är bra.

    Och jag kan dra upp massor med liknande exempel på folk som förstört sina axlar med bänkpress – är den då en bra/bättre övning än dips? Jag vet flera fall där personerna i fråga inte har kunna träna plan/incline bänk/hantelpress men däremot declinebänkar och dips gjort susen för bröstmuskulaturen – ska du då säga att ”nej, lulz, jag är sjukgymnast och bänkpress är bättre än dips pga anatomin säger det!11”. Anekdotisk evidens förvisso, men dom duger fint i det här fallet.
    Kom ihåg att det var du som skrev detta ”Det finns mycket bättre bröst, axel och tricepsövningar som ger större utveckling, lägre skaderisk och tränar de specifika musklerna i mer fördelaktiga vinklar. ” på tal om ”men jag tycker ju den är bra”…

    Som sagt; olika övningar lämpar sig bra för olika fall, oavsett om dina anatomikunskaper är bättre än mina.

    ”:frust:”

    #518695
    Martin Löwgren wrote:
    Nej det finns alltid övningar som innebär en högre skaderisk än andra. Oavsett hur perfekt teknik du har i dips kommer de alltid ha en större skade och nötningsrisk än till exempel bänkpress. Börjar du utföra bänkpress felaktigt kan den ha lika hög skaderisk som dips men nu pratar vi med perfekt utförande och då finns det vissa övningar som har högre tendens att leda till skador.

    Jag listar några.

    Dessa övningar har hög skaderisk/nötningstendens för respektive muskel:

    Dips (axlar)
    Kronlyft (Ländrygg)
    Sittande bålrotation (Mage)
    Nedåtlutad bänkpress (bröst)
    Dips (Bröst)
    Press bakom nacke (Axlar)
    Hantellyft framåt (Axlar)

    Jag kan nämna 20st till men måste fortsätta arbeta. Om du gjorde likadant (alltså arbeta med folk som skadar sig och därmed bygga upp en referensram) istället för att hänga på internetforum hela dagarna kanske du även skulle förstå varför jag tar upp övningarna ovan och inse att det finns bättre övningar med lägre skaderisk och som tränar de nämnda musklerna mer fördelaktigt.

    Jag säger inte emot något av ovanstående, det var ditt absolututtalande att dips aldrig är bra om man inte ska tävla i det, samt att det finns andra övningar som per automatik skulle ge mer tillväxt än just dips. Det är rent skitsnack, eftersom det (återigen) beror på fall till fall.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.