Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet?

Home Forums Allmänt om gymträning Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 49 total)
  • Author
    Posts
  • #868450

    Jag läser ofta hur folk varnar varandra för överträning, men hur vanligt är det egentligen? Börjar det inte bli lite överdrivet?

    #85343
    #868451

    Övertränade jämt förr.. :(
    Det är mitt imunförsvar som inte håller.
    Kan ha att göra med att jag nästan alltid kör till failure, men jag har svårt för att köra på halvfart.. Allt eller inget.
    Sedan jag lärt mig mer om kost har jag också hållt ihop bättre.

    #868452

    Jag tror att de som övertränar oftast också är de som kör oftast till failure i kombination med att de inte periodiserar träningen.

    On-topic:

    Julian: They’re just a bunch of pansies.
    [pause]
    Julian: Let’s go meet the pansies!

    #868453

    Överträning verkar vara en högst subjektiv fråga. Vad menar egentligen folk med överträning?

    Är det

    A. När man går omkring med konstant värk i muskeln man tycker man övertränat (inte träningsvärk)
    B. Gått in i en vägg då man pass efter pass måste sänka vikterna för att orka med
    C. Ligger utslagen hemma

    Det förstnämnda händer mig lite då och då, men då är det bara att försöka undvika att träna den muskeln i en vecka eller två så är det ok igen. Men det är väl inte det som kallas överträning?

    #868454
    #868455

    Hmn… Jag m

    #868456
    Nina Lätt wrote:
    Hmn… Jag måste träna klent. Eller smart, kanske? Jag har länge tagit vanliga kosttillskott, vitaminer och mineraler. Det kanske har hjälpt… Övertränad har jag i alla fall aldrig blivit. Kör jag för hårt och äter för lite så kan jag känna att immunförsvaret får sig en törn, men då tar jag en vilodag och sen är jag fit for fight igen. Jag tycker, precis som Krampus, att det är svårt att köra på halvfart. Det mest motiverande är att ge gärnet.

    För mig innebär begreppet överträning helt enkelt att återhämntningsförmågan inte räcker till.

    Alltså, bra återhämntningsförmåga – mindre risk för överträning.
    Träning är ju ett medvetet slitage på kroppen, som ska stimulera den att uppbygga sig lite mer än förut.

    Kost och sömn blir således de tå tyngsta faktorerna för att undvika överträning, i min värld. Strax under dem, intensiteten på träningen och långt långt under det – snygga skor…
    Självklart är påverkar faktorerna varandra.
    Jag har tex jobbat natt heltid i 6år och endel deltid innan det. Min sömn blir lidande och slarvar jag med vitaminintagen så kommer förkylningen som ett brev på posten och träningsresultaten avstannar, ibland tom går bakåt… Därför har jag ganska svårt för att deffa tex.

    Symptomen som Bartoll beskriver känner jag mkt väl igen ifrån tonåren då man åt som en räka och körde 8-9 träningspass i veckan och skulle hålla sig i en viktklass samtidigt (tävlade i kamsport).
    Således tror jag i första hand på att ge kroppen vad den behöver för att den ska funka, mat, sömn och för hård träning först i andra hand.
    Men det är en uppfattning helt baserad på egna upplevelser.

    #868457

    Jag kan inte editera och ni får ha överseende med att jag stavar som en 5-åring.. Troligen övertränad.. :)

    #868458
    Nina Lätt wrote:
    Hmn… Jag måste träna klent. Eller smart, kanske? Jag har länge tagit vanliga kosttillskott, vitaminer och mineraler. Det kanske har hjälpt… Övertränad har jag i alla fall aldrig blivit. Kör jag för hårt och äter för lite så kan jag känna att immunförsvaret får sig en törn, men då tar jag en vilodag och sen är jag fit for fight igen. Jag tycker, precis som Krampus, att det är svårt att köra på halvfart. Det mest motiverande är att ge gärnet.

    Jag tror att du tränar rätt kanske!

    När jag friidrottade tränade jag 6-9 2-3 timmars pass/vecka!!!
    Och så undrade jag varför jag aldrig la på mig mera muskler…..

    Där fick vi träningsförbud av tränaren titt som tätt för att inte bli övertränade :whistle:

    #868459
    Karl Alfred wrote:
    Kvinnor
    #868460
    Karl Alfred wrote:
    Kvinnor är inte som män. De klarar av arbete under långa tider och är betydligt bättre på att använda fett som energikälla. Därför är kvinnor normalt inte lämpliga till att göra tunga lyft eller stor mängd arbete på kort tid.
    Om sanningen ska fram så är det kanske bara 3 % av den kvinnliga populationen som har någon som helst möjlighet att att bli framgångsrik i idrott.
    Slutsats kvinnor blir inte så lätt övertränade pga arbete….

    [img=http://img423.imageshack.us/img423/9197/wtfusaid5dz.jpg]

    #868461
    Karl Alfred wrote:
    Kvinnor är inte som män. De klarar av arbete under långa tider och är betydligt bättre på att använda fett som energikälla. Därför är kvinnor normalt inte lämpliga till att göra tunga lyft eller stor mängd arbete på kort tid.
    Om sanningen ska fram så är det kanske bara 3 % av den kvinnliga populationen som har någon som helst möjlighet att att bli framgångsrik i idrott.
    Slutsats kvinnor blir inte så lätt övertränade pga arbete….[/QUOTE]

    Intressant.Så män är alltså sämre lämpade till att arbeta än kvinnor?
    Och raring.. när du ändå är där ute och klubbar dinosaurier: kan du inte slänga in en källhänvisning också ?

    Tack.
    :|

    #868462
    Karl Alfred wrote:
    Kvinnor är inte som män. De klarar av arbete under långa tider och är betydligt bättre på att använda fett som energikälla. Därför är kvinnor normalt inte lämpliga till att göra tunga lyft eller stor mängd arbete på kort tid.
    Om sanningen ska fram så är det kanske bara 3 % av den kvinnliga populationen som har någon som helst möjlighet att att bli framgångsrik i idrott.

    Jaså, jag var annars rätt säker på att sådant där brukar vara normalfördelat, lite svårt att säga att just precis 3% kan bli det då.
    För övrigt, länka till nån studie eller artikel, annars avfärdar jag hela ditt inlägg som skitsnack.

    #868463
    Nina Lätt wrote:
    Jag läser ofta hur folk varnar varandra för överträning, men hur vanligt är det egentligen? Börjar det inte bli lite överdrivet?

    Finns säkert folk som övertränar men det är nog ännu fler som bara ”skyller” på det. Jag menar, jag har aldrig hört någon förklara dåliga träningsresultat med t.ex. ”Jag kör nog inte tillräckligt hårt” men överträningsteorin är ordentligt använd i såna sammanhang. De flesta tycker sig träna på en nivå som är ungefär lika med kroppens maximala kapacitet, eller kanske lite högre ändå.

    Men det kanske är som med arbete…vissa blir utbrända väldigt lätt och andra jobbar jämt och mår hur bra som helst!!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.