Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet?

Home Forums Allmänt om gymträning Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 46 through 49 (of 49 total)
  • Author
    Posts
  • #868494
    guardo wrote:
    det klart det existerar. men det är inte s¨å stor chans att man blir det om man sköter sin träning och kost och framför allt vila bra.!….

    Det ligger ju själva definitionen av överträning att man tränat för mkt och vilat för lite. Så självklart blir man inte övertränad om man vilar bra och sköter sin träning. Det blir lite som att säga ”Det är inte så stor chans att man blir full om man inte dricker sprit”.

    #868495
    Nina Lätt wrote:
    Jag läser ofta hur folk varnar varandra för överträning, men hur vanligt är det egentligen? Börjar det inte bli lite överdrivet?

    Troligen vanligare än man tror, dock kanske inte så allvarligt alla gånger.
    Sen om det är överdrivet ligger väl i den varnades ögon att avgöra.

    Är väl egentligen aldrig fel att varna för något om inte är bra och ohälsosamt.

    #868496
    Joachim Bartoll wrote:
    I övrigt instämmer jag med Krampus och Jay om att träning till failure är den vanligaste orsaken till överträning – ofta i kombination med tokiga splitprogram (4-split, 5-split osv.) som gör att många mindre muskler nästan aldrig får vila.

    Hur hårt bör man då träna för att uppnå maximal effekt och undvika överträning? Bör man aldrig köra till failure, eller endast i ett set per övning?

    Antagligen har du helt rätt. Själv har jag alltid kört till failure i nästan varje set, i tron att det skulle ge maximal effekt av träningen. Tyvärr har det inte gjort det, utan mina ökningar är istället högst modesta.

    #868497

    men du är ett genetisk missfoster mannen :D sjäölv vilar ja mig i form :) :D

    Thomas.B wrote:
    Åter igen svarar alla helt olika, ja kör 90% av gångerna till failure och jag är på gymet 6 dar i veckan. Kör även hög volym.
    Inte blir jag övertränad.
Viewing 4 posts - 46 through 49 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.