Sanningen om ägg

Home Forums Artiklar Sanningen om ägg

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 116 total)
  • Author
    Posts
  • #489077
    Allan wrote:
    [http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=9708]
    Quote:
    Hon betonar att ägg är ett näringsrikt livsmedel som innehåller nästan alla näringsämnen som vi behöver. Undantaget är vitamin C.

    Ägg innehåller inget niacin överhuvudtaget.

    #489078

    ”’…är ett näringsrikt livsmedel som innehåller nästan alla näringsämnen som vi behöver.'”

    #489079
    Allan wrote:
    ”’…är ett näringsrikt livsmedel som innehåller nästan alla näringsämnen som vi behöver.'”
    Quote:
    Hon betonar att ägg är ett näringsrikt livsmedel som innehåller nästan alla näringsämnen som vi behöver. Undantaget är vitamin C.

    #489080

    rått eller kokt innehåller ett ägg 3 mg niacin per 100 g.
    äggula 3,3 mg, äggvita 2,6 mg.

    #489081
    Allan wrote:
    rått eller kokt innehåller ett ägg 3 mg niacin per 100 g.
    äggula 3,3 mg, äggvita 2,6 mg.

    Niacinekvivalenter är det ju du angett. Då har man räknat med att äggs hela tryptofaninnehåll omvandlas till niacin och eftersom tryptofan är en essentiell aminosyra är det inte så lyckat. Fortfarande så innehåller ägg inget niacin.

    #489082

    Nä men ändå tillgodogör sig kroppen niacin från ägg.

    #489083

    Hur är näringsämnena för ett rått/kokt ägg?

    #489084
    nolime wrote:
    Hur är näringsämnena för ett rått/kokt ägg?

    Samma, det är absorbtionen i våra kroppar som skiljer sig åt vid rått eller tillagat ägg, inte innehållet i nämnvärd utsträckning. Förmodligen innehåller ett rått ägg lite mer av värmekänsliga mikronutrienter o.s.v.

    Vill du veta på ett ungefär hur mcket av vad ett ägg innehåller så kolla i SLV:s livsmedelsdatabas t.ex.

    [http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV]

    #489085

    Det du sa om att dom skall vara kokta.
    Jag brukar ofta göra omelett eftet träningen, det är väll sak samma?
    Borde ju inte påverka om det dom är kokta eller stekta? :)

    MVH

    #489086
    kermiit wrote:
    Det du sa om att dom skall vara kokta.
    Jag brukar ofta göra omelett eftet träningen, det är väll sak samma?
    Borde ju inte påverka om det dom är kokta eller stekta? :)

    MVH

    Stekning är också tillagning.

    Är du orolig över eventuella mikroorganismer så vändstek ägget. Risken är dock liten. Mutagener som kan uppstå vid stekning är också petitesser, stek med sunt förnuft bara. Det ger ju sig självt med tanke på att överstekt ägg smakar skit.;)

    #489087

    Tack för den informationen ! Jag äter en hel del ägg och mina föräldrar har sagt till mig att det är inte bra att äta för många. Nu vet jag att det inte är det

    #489088
    Quote:
    Inte många vet att det är kolesterol som ”förstört” av för mycket solljus, och således ger huden ett ”irriterat” utseende.

    Jag förstår inte riktigt vad som menas med där.. Är kolesterol bra elller dålig när man solat för mycket?

    #489089

    Jaha då blir det att tugga i sig ännu ett smaskigt kokt ägg. Tur att man jobbar på ett ställe som har massor av kokta ägg så att man kan äta ägg i massor.

    #489090

    Käkar 12+ ägg om dagen.
    En bra dag, då tillgången är stor kan det bli 24 st!
    Fastän det kan verka som mycket så tappar jag i fett då.

    #489091

    Oj -Viktor-, det var inte dåligt =)

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 116 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.