Användarnamn.

Home Forums BODY Foruminformation Användarnamn.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 59 total)
  • Author
    Posts
  • #1060958

    En notering jag gjort under åren på diverse forum: När det är många som har sitt eget namn som användarnamn, eller skriver under inlägg med sitt riktiga namn så medför det seriösare diskussioner, mindre trams och direkta påhopp. Dessutom är ofta medlemmarna aningen mer eftertänksamma innan de postar ett ämne eller inlägg.

    Följande går att läsa i reglerna.

    12. Användarnamn/Alias
    Dessa får heller inte vara stötande för andra personer. Vi ser helst att du använder ditt riktiga namn, en förkortning på detta eller ett smeknamn. Det är bara tillåtet att registrera en användare per person. Så fort vi stöter på eventuella dubbletter kommer dessa att tas bort. Vill du ändra ditt användarnamn så kan du när som helst göra det genom att skicka ett PM med det nya namnet till någon av moderatorerna.

    Alltså ser Body som forum att man helst ser att användarna har sitt riktiga namn. Kunde man inte bli lite striktare ändå?

    Bara en tanke då jag vill att detta nya forum ska hållas på en seriös nivå utan en massa tjafs. Givetvis beror detta även mycket på moderatorernas toleransnivå och aktivitet.

    :nerd-tb:

    #96655
    #1060959

    Jag

    #1060960

    Finns definitivt en poäng med det. Frågan är bara om det går att implementera i praktiken? Hur strikt ska man bli? Ska inga nicknames tillåtas alls?:)

    Svår fråga, jag känner att jag har lite för lite forumerfarenhet för att besvara den själv. Vad anser forumgurun himself, Mr Bartoll, om detta? Stänger det ute för många användare kanske?

    #1060961
    Andreas Guiance wrote:
    Vad anser forumgurun himself, Mr Bartoll, om detta? Stänger det ute för många användare kanske?

    Eh, vad? Guran?

    Jo, vi har redan en väl synlig uppmaning vid registreringen om att använda sitt riktiga namn. Tyvärr verkar det vara väldigt få som tar till sig detta. Jag vill gärna veta vad ni medlemmar tycker i denna fråga.

    Personligen för jag hellre en diskussion med någon som använder sitt namn än med någon som är anomyn.

    #1060962
    Joachim Bartoll wrote:
    Eh, vad? Guran?

    Jo, vi har redan en väl synlig uppmaning vid registreringen om att använda sitt riktiga namn. Tyvärr verkar det vara väldigt få som tar till sig detta. Jag vill gärna veta vad ni medlemmar tycker i denna fråga.

    Personligen för jag hellre en diskussion med någon som använder sitt namn än med någon som är anomyn.

    Jag med, och precis som Mats och Nina påpekar tror jag att det leder till en seriösare nivå och även kanske trevligare stämning?

    #1060963

    Att de medlemmar som använder sitt riktiga namn hamnar i en speciell hederskategori med lämplig titel kanske kan motivera? Övriga medlemmar (Registered Users) får titeln Anonym Fegis eller liknande…? Som slashdot.orgs Anonymous Coward.

    #1060964
    Magnus Branzén wrote:
    Att de medlemmar som använder sitt riktiga namn hamnar i en speciell hederskategori med lämplig titel kanske kan motivera? Övriga medlemmar (Registered Users) får titeln Anonym Fegis eller liknande…? Som slashdot.orgs Anonymous Coward.

    Lysande! :up:

    #1060965
    Magnus Branzén wrote:
    Att de medlemmar som använder sitt riktiga namn hamnar i en speciell hederskategori med lämplig titel kanske kan motivera? Övriga medlemmar (Registered Users) får titeln Anonym Fegis eller liknande…? Som slashdot.orgs Anonymous Coward.

    Haha det vore någonting! :emo-thumb

    Håller med om att användandet av sitt eget namn bidrar till en seriösare nivå och därmed också en trevligare stämning då folk inte lika ofta skulle säga någonting som de inte vågar stå för i verkligheten. Att sätta det som ett krav på brädan att man måste använda sig av sitt eget namn är svårt och begränsar troligtvis antalet andvändare som vågar/vill registrera sig rätt hårt.

    #1060966
    Magnus Branzén wrote:
    Att de medlemmar som använder sitt riktiga namn hamnar i en speciell hederskategori med lämplig titel kanske kan motivera? Övriga medlemmar (Registered Users) får titeln Anonym Fegis eller liknande…? Som slashdot.orgs Anonymous Coward.

    Låter som en riktig bra idé! :up:

    #1060967
    Joachim Bartoll wrote:
    Låter som en riktig bra idé! :up:

    Den idén är mycket bra. :emo-thumb

    #1060968

    Hör inte alias till ”kulturen” kring forum och andra former av kommunikationsvägar som är nätverksbaserade? Vill minnas att på den tiden man satt och ringde upp BBSer var det ingen som kallade sig sitt eget namn.

    #1060969
    IATOAON wrote:
    Hör inte alias till ”kulturen” kring forum och andra former av kommunikationsvägar som är nätverksbaserade? Vill minnas att på den tiden man satt och ringde upp BBSer var det ingen som kallade sig sitt eget namn.

    Det finns nog fortfarande siter som varnar sina användare för att använda sina riktiga namn. Jag tycker dock att den oron känns extremt förlegad. Nu är internet en del av mångas vardag på ett helt annat sätt än tidigare. Eniro finns ju på nätet. Bara en sån sak… :)

    #1060970
    IATOAON wrote:
    H
    #1060971

    Nu finns det dock en valfrihet vid registreringen.S

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.