Min träningsvecka

Home Forums Dagböcker Min träningsvecka

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,141 through 1,155 (of 1,198 total)
  • Author
    Posts
  • #1068893

    Jaha, då är man på plats i den nya staden då. Har haft fullt upp på morgonen, åkt iväg och storhandlat på coopen för det går ju inte för sig att leva med ett tomt kylskåp. Man får tänka sig för bara då man normalt sett är van att handla 3-5 matkassar men nu har jag ju bara cykeln så då får det bli max 2. Liten frys har jag också så jag får inte hamstra ihjäl mig bara för att det är super-rea på något speciellt. Det löser sig kanske med tiden. Direkt från affär´n och över till atletklubben och visa upp sig. Jag tror att jag skötte mig snyggt och jag hade hemskt trevligt så det blir absolut fler gånger. Nu ska vi se vad jag kommer ihåg från dagens träning (lite dimmigt minne), det var något Norskt program dom körde efter.

    Knäböj 20kg 10st, 60kg 5st, 65kg 5st, 70kg 4st, 75kg 3x3st
    Smalbänk 20kg 10st, 40kg 5st, 50kg 4st, 52kg 3st, 55kg 3st, 57kg 3st
    Upphöjda marklyft (10cm?) 75kg 5st, 90kg 4st, 100kg 3x3st
    Stående militärpress bakom huvudet 20kg 5st, 25kg 5st, 30kg 5st, 35kg 3st, 37kg 3st
    Stångrodd (Smith) 30kg 3x8st
    Dips kv 8st, +5kg 8,8,5(+4kv)
    Boxböj (lätt)

    Typ något sånt här såg det då ut. Tyckte att det kändes rätt bra idag. Lite annorlunda övningar än dom gamla vanliga. Min teknik var inte alldeles bedrövlig men på knäböjarna verkar det finnas endel att korrigera så därför fick jag avsluta med boxböjar. Det är bra det att det finns saker att förbättra…

    Sedan han jag bara precis komma hem då jag fick ett tråkigt telefonsamtal. En av mina gamla simtränare hade gått bort, endast 51 år gammal. Oerhört tråkigt och ledsamt, det gäller att ta vara på på livet för en vacker dag tar det slut, tyvärr alldeles för tidigt för vissa.

    Nu blir det till att ”chilla” en stund, kanske plocka och greja i lägenheten, sedan ikväll kanske jag ska ta och utforska den nya stadens kvällspuls. Personligen tror jag mer på vilopuls i det fallet men den som lever får se…

    #1068933

    Okej, jag har letat och äntligen hittade jag igen träningsprogrammet som jag kommer att föja ett tag framöver:

    http://styrkeloft.no/treningsprogram

    ”Treningsprogram for viderekomne” heter det och jag tror att jag påbörjar vecka 5 imorgon. Det innebär att det ”bara” ska tränas 3ggr/vecka men jag ska försöka att hålla mig borta från träningslokalen övriga tider. Kanske får jag ta en promenad eller stretcha då/om jag får träningsabstinens.

    Idag började jag med en riktigt skön sovmorgon och klev inte upp ur sängen förrän kl 11. Käkade lite frukost och sedan har jag till och från under dagen skrubbat och sanerat mitt badrum från allt gammalt äckel päckel från tidigare hyresgäster. Imorgon ska målaren komma och dölja alla spår efter… jaa, jag törs inte riktigt tänka på vad som har hänt där inne i alkoven men svettiga handavtryck finns utplacerade lite här och var över tapeten.

    Sedan så börjar jag ju skolan också, tror att första dagen blir rätt så lugn med upprop och information, sedan sätter det igång på riktigt och med det värsta av allt, matematik. Jag kommer inte ihåg mycket och inte var det något favoritämne heller, men nu är det bara att ta sig i kragen och göra sitt bästa.

    #1068982

    lycka till:-)

    #1069000

    vilket var ditt favorit ämne då? i plugget menar jag.
    lycka till nu med det nya boendet samt gymandet också.nya människor å nya miljöer.samt pluggandet.

    mvh bighulk…..;-)

    #1069012

    Halloj, idag har jag gjort min första dag på skolan. Jag var oerhört nervös (vet inte varför) men det var mest upprop och information, en kort och lättsam introdag med presentationer, rundvisning av alla lokaler och fikarum.

    Tack både galten och bighulken! Imorgon blir det hård öppning med matte fram till lunch, inget jag ser fram emot direkt men det måste genomföras helt enkelt. Mina favoritämnen då jag gick skolan var nog bild och musik och där fick jag nog bäst betyg också. Idrott kunde vara kul ibland beroende på vad man skulle sporta med för dagen. Bollsporter och lagarbeten gick inte alls så bra, skidor och skridskor var för tekniskt avancerat, inte heller sprint eller explosiva urladdningar som längdhopp och sånt. Simning, långdistanslöpning, gymnastik, kulstötning och brännboll var däremot kul. Hatämnena var fysik, teknik, matte och sånt, därför passar det ju bra att jag går en teknisk yrkesutbildning utbildning just nu dårå, hehe.

    Måndag = Vecka 5

    Uppvärmning av axlar
    Utåtrotationer med hantel 3kg 2x15st
    Goodmornings 30kg 3x15st s.set med/
    Abd. crunch i maskin 15kg 3x30st
    Knäböj 20kg 10st, 30kg 6st, 65kg 6st, 75kg 5st, 82kg 3st, 87kg 3st, 90kg 2st, 92kg 1+F (bälte på 2 sista set)
    Bänkpress, mellanbrett grepp med stopp 40kg 6st, 45kg 5st, 52kg 4st, 57kg 3x3st
    Raka marklyft på kloss 35 kg 2x5st, 37kg 2x4st
    Militärpress stående 22kg 2x5st, 25kg 3x4st
    Latsrodd (Smith) +20kg 3x10st
    Liggande lårcurl 30kg 10,8,6st

    Det gick inte såå tokigt idag, tekniken känns inte helt stabil då det gäller knäböjen men det får jag väl nöta in. Endel nya övningar, vissa var lätta andra tyngre. Jag har hittills kört med halva vikten av vad grabbarna tränar med men jag/vi hittar nog rätt nivå efter ett par gånger. Rent spontant så måste jag ju säga att det faktiskt är riktigt roligt att träna i grupp så jag trivs riktigt bra. Verkar vara ett skämtsamt och glatt gäng där nere i källarn! Eller som en av dom sa ”det var trevligt att få se lite kjoltyg nere på gymmet för det var ovanligt”, därför föreslog jag att dom skulle börja träna i kilt:up:.

    #1069170

    Tisdag, stretching av underkropp och ryggen!

    Onsdag = Vecka 5!

    Goodmornings 30kg 3x12st s.set med/
    Abd. crunch 20kg 3x20st
    Knäböj med stopp, sumostil 20kg 6st, 35kg 4st, 40kg 4st, 42kg 4st, 45kg 3,3st
    Bänkpress med stopp 20kg 6st, 45kg 5st, 52kg 4st, 60kg 4st, 65kg 3st, 67kg 2st, 70kg 2st
    Bänkpress mot kloss (5,5,4 klossar) 80kg 2st, 90kg 2st, 100kg 2st dåliga/vingliga
    Marklyft 40kg 6st, 67,5kg 5st, 80kg 4stm 85kg 3st, 90kg 3st, 95kg 3st, 100kg 2st, 102kg 2st
    Chins 8st
    Triceps (EZ-stång) +10kg 10st, 12kg 10st, 15kg 10st
    Biceps, kabelcurl 12,5kg 10st, 15kg 10st, 17kg 9st

    Idag blev det lite tyngre då jag gjort några korrigeringar med målvikterna i det nya schemat. De inledande böjarna var ju lätta men det var meningen så, fokuserade på att rätta till teknikgrejer som ”experterna” påpekade: Ut med knäna, stå på hälarna och rumpan mer bakåt, stopp och sedan explosivt upp igen.
    Bänkpressen hade jag någon fail på, tror att stången landade lite för högt uppe på bröstet. Sedan var det tänkt att man skulle köra med tröja men det slapp jag (bedrövligt med vuxna män som måste hjälpa varandra att klä på sig:D) och fick testa att köra med kloss istället. 100kg nivån är jag inte riktigt på just nu men 95 hade nog gått bra. Misstänker att varje kloss man tar bort känns en hel del mycket tyngre…
    Marklyften, där fick jag fokusera på att vara mer explosiv och bara toucha golvet, jag tappade spänningen i kroppen vid omtag.
    Tja, är rätt nöjd med dagens pass, fick lite att fundera på och jag hade riktigt roligt även denna gång, längtar tills Fredag då det är dags igen!

    Skolan går väl egentligen bättre än vad jag hade förväntat mig än så länge, jag lovar att det rykte ur öronen efter det 1:a mattepasset men jag begrep någonting i alla fall, inte allt men mina förväntningar var att jag inte skulle kunna någonting alls. Det är jobbigt att sitta och lyssa och trycka in information i den lille knoppen, jag är van att röra på mig och att inte behöva tänka så mycket. Man kommer väl in i det efter en tid.

    #1069186

    kul att du kör på med SL!vinnarskalle har du ju redan så borde bli riktigt bra i slutändan:-)

    #1069193

    håller med som ovan,galten.
    sen så ger det sig alltmer man pluggar också. i början brukar det alltid se stört omöjligt ut,medan man senare kunde konstatera:det gick ju!!!…..
    våra hjärnor är mer otroliga än vad vi förstår……….lol.
    en hjärna tränas också.ju mer du stoppar in,eller hör,desto mer kan du förstå,senare.

    råkade själv ut för detta,många år sedan. pluggade till hushållsmaskinsreparatör…..daamn ,vad långt ord……lol
    i start på kursen skulle grundkunskaper läras in,typ matte. hajjade inget av detta först,var ytterst nära att lägga av!
    ekvationer å allgebra å annat konstigt var det.
    men när det sedan klickade till, å jag hajjade hur det funkade,så vart det enkelt.

    så efter drygt 2 år,så var det cirka 7 st kvar av de i början 25-30 stycken.
    fullföljde i alla fall kurs och fick betyg/intyg på detta….

    du kommer att ha mkt hjälp av träningen,tror jag,waco.men gäller att orka också,man är int så kaxig efter att en hel dag suttit å läst en massa teori å matte!!!……

    men tänk på det


    det är hjärnan som är trött,inte fysiken!!! även fast man är dyngtrött!!!

    god lycka nu…….mvh bighulk.

    #1069294

    Thanks Galten! Tur att det finns någon som tror på mig, 36år och nybörjare:D. Jag har haft förbaskat roligt i alla fall och för att berätta liite mer för en trogen forumvän så är det så att jag ev kanske ska ställa upp i en tävling om x antal veckor. Det blir jäkligt spännande och kul, det ska vara en första gång för allt och det blir nog en aha-upplevelse bara att se hur det går till på en SL-tävling. Jag har ju egentligen ingenting att vara nervös över, ingen förväntar sig något fantastiskt resultat heller då jag är ny så det borde vara värre för dom andra som faktiskt kan riskera att få stryk av en tant.

    Tack även till bighulken. Jag tragglar på med min matte, jag hör nog till den skara i klassen som har jobbigast med matten men det betyder ju egentligen bara att jag har ett lite högre hinder att ta mig över än dom andra, om jag tränar ordentligt med hemmauppgifter så kan jag kanske hänga med och vara en medelmåtta, och det räcker bra för mig. Jag hänger fortfarande med och har inte ångrat att jag har hoppat på utbildningen ännu. Håller med om att man kan vara ordentligt mör efter en heldag med teori, jag är nog egentligen en praktiker och är van att tänka med händerna (alt med röven) men då är det skönt att knalla iväg till gymmet och bara slita och dra i lite vikter. Att räkna reps är enkelt och huvudet får återhämta sig en stund!

    Fredag = Vecka 5!

    Uppvärmning för axlar, utåtrotationer med hantel 3kg 2x15st, uppvärmningsset inför varje övning
    Goodmornings 30kg 3x10st s.set med/
    Abd.crunch 20kg 3x25st
    Knäböj 37kg 5st, 45kg 4st, 47kg 3st, 50kg 3st, 52kg 3,3st (Lätt med rätt teknik)
    Smalbänk 37kg 5st, 45kg 4st, 47kg 4st, 50kg 3st, 52kg 2st (Explosivt upp)
    Mark/Kron-lyft 67,5kg 5st, 75kg 4st, 85kg 3st, 92kg 2st, 102kg 2,2st
    Marklyft, sumostil 40kg ???st (Teknik-testing)
    Militärpress, bakom nacken 20kg 5st, 30kg 5st, 32kg 4st, 35kg 3st, 37kg 3st (Justerade vikterna uppåt på schemat)
    Latsrodd (Smith) +25kg 8st, 30kg 8,8st (Justerad vikt)
    Triceps pushdowns 25kg 8st, 30kg 8st, 35kg 4+4 med hjälp

    Det ser lite galet ut att köra knäböj och smalbänk på samma vikter men var inte oroliga, det kommer nog att justera sig med shemat då jag har bättre kläm på tekniken. Det såg tydligen rätt OK ut idag, lite fusk med djupet ibland men då får jag ”skäll” av experterna, så det är bara att nöta på.
    Ska testa mer sumolyft framöver och testa vilken av teknikerna som passar mig bäst, ev kanske jag får testa lite specialutrustning nästa vecka, typ knälindor bara för att känna på hur det känns.

    Tänkte på det att om och utifall jag ska åka på en tävling framöver så kanske jag måste fundera på att öka intaget av rätt kraftfoder. Just nu snålar jag lite med kaloriintaget och den där riktiga kraften finns inte riktigt. Jaja, jag har fått lite att fundera över.

    #1069304

    roligt å intresant upplevelse…….med träningen…å allt annat också då.

    #1069319

    Lördag = Bonusträning, axlar och vader!

    Utåt och inåtrotationer för axlar 1pl 2x15st
    Sittande hantelpress 15kg 10st, 17kg 6,5st
    Sidolyft, kabel och handledsrem 10kg 15st, 15kg 8,8st
    Framåtlutande (90gr) sidolyft, handledsrem 10kg 15st, 15kg 2x7st
    Lutande (45gr) sidolyft med hantlar 8kg 8,7st
    Vadpressar 90kg 15,14,13,11,11st

    Kort och gott, ett skönt pass som tog på rätt ställen, det är jobbigt att lyfta armarna just nu! Tror att dom här övningarna inte kommer att störa det ordinarie schemat allt för mycket.

    Jag hade Fredagsmys igår, problem med avloppet i badrummet. Urk, sånt där vill man bara ska funka.

    #1069419

    Söndag = Stretching av ben, rumpa och rygg!

    Måndag = Vecka 6!

    Goodmornings 30kg 3x12st s.set med/
    Abd. crunch 15,17,20kg 3x30st
    Knäböj 42,5kg 5st, 50kg 4st, 55kg 3st, 57kg 3st, 62kg 2st, 65kg 2st
    Knäböj med dräkt (lindor 2 sista set) 50kg 2x5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 5st, 90kg 2st, 100kg 2st, 110kg 1st
    Bänkpress med stopp, medel grepp 40kg 5st, 45kg 4st, 52kg 2x4st, 55kg 2x3st
    Raka marklyft, upphöjda 30kg 5st, 35kg 4st, 37,5kg 4st, 40kg 2x4st
    Militärpress 20kg 6st, 25kg 5st, 30kg 4st, 35kg 3st, 37kg 3st
    Skippade stångrodd och legcurl

    Yepp, idag fick man testa på lite utrustning dårå. ”Bekvämt” är ju inte direkt det första ordet som ploppar upp då man tänker på testingen av dagens outfit, men nu har man ju en liten aning om hur det känns i alla fall. Först och främst fokus på tekniken, blev smygfilmad hur många ggr som helst så resultatet av det får jag förhoppningsvis se då på nästa pass (Onsdag). Som det låter så är jag inte alldeles hopplös utan det ser bättre ut än första dagen, har en massa onödiga hyss för mig som att kika på fötterna innan böjarna och det måste tränas bort. På dom resterande övningarna fanns en del krafter kvar men det blir tex tyngre bänk nästa pass istället.

    #1069421

    Skulle precis dyka ned i badkaret då jag såg det här, schnyggt!

    #1069431

    ja dräkten ger sina spår…………lol…….men bra jobbat.

    #1069558

    Onsdag = Vecka 6!

    Goodmornings 30kg 3x10st s.set med/
    Abd. crunch 25kg 3x20st
    Knäböj med stopp (sumo) 35kg 5st, 40kg 4st, 42kg 4st, 45kg 3st, 50kg 3st, 60kg 2st, 70kg 2st
    Bänkpress med stopp 45kg 6st, 52kg 5st, 57kg 4st, 60kg 4st, 65kg 2x3st, 67kg 2x2st
    Marklyft (Sumostil) 40kg Lätt/Teknik
    Mark/Kron lyft 67kg 5st, 80kg 5st, 95kg 3st, 105kg 3st, 115kg 3st, 125kg 3st
    Triceps, EZ-stång +15kg 10st, +17kg 2x10st
    Biceps, EZ-stång +20kg 8st, +15kg 2x10st

    Sådärja, nu börjar det likna något. Justerade/ökade vikterna på både knäböj och mark, no problemo. I alla övningar försöker jag att dra på med lite mer fart/explosivitet än vad jag är van sedan tidigare. Kikade på filmer från Måndagens böj-kavalkad också, lite fusk med djupet på några men dom flesta var ordentliga. Tror att det blir ett bonuspass imorgon om det är läge, är sugen på diverse ryggövningar, kanske lite sidolyft och vader.

    Just det, har from idag ett par sprillarns nya böjskor då jag tränar, 500 spänn var ju inte värst.

Viewing 15 posts - 1,141 through 1,155 (of 1,198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.