Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 390 total)
  • Author
    Posts
  • #483544
    RandomC wrote:
    Men vid en ketogen kost kommer ju väldigt lite (inget) av den bildade glukosen utnyttjas av musklerna. Att den är glukosbesparande är ju knappast konstigt, kroppen är ju desperat efter glukos.

    Desperat efter glukos? Orly.

    Glukos prioriteras före fett av en väldigt enkel anledning. Du får gissa vilken…

    Quote:
    Du kan inte komma ifrån att fettoxidationen är ineffektiv vid anaerobt arbete.

    Ja, per definition kan fett inte förbrännas med syre utan tillgång till syre. Men det var inte det jag syftade på.

    Gränsen är för en otränad individ kring 50% av VO2max, för en tränad individ kring 75%. LT höjs på ketogen kost. Hur ser det då ut för en tränad individ inställd på fettförbränning….?

    Min teori är alltså att kroppen istället mer sällan ägnar sig åt anaerobt arbete, tack vare en högre LT.

    #483545
    mikaelj wrote:
    Desperat efter glukos? Orly.

    Glukos prioriteras före fett av en väldigt enkel anledning. Du får gissa vilken…

    Va?

    Stort intag av glukos leder till stora [Malonyl-CoA], Malonyl-CoA hämmar carnitine-shunten, betaoxidationen av längre fettsyror hämmas. Tänkte du på nåt annat?

    mikaelj wrote:
    Ja, per definition kan fett inte förbrännas med syre utan tillgång till syre. Men det var inte det jag syftade på.

    Gränsen är för en otränad individ kring 50% av VO2max, för en tränad individ kring 75%. LT höjs på ketogen kost. Hur ser det då ut för en tränad individ inställd på fettförbränning….?

    Min teori är alltså att kroppen istället mer sällan ägnar sig åt anaerobt arbete, tack vare en högre LT.

    Du säger m.a.o att fettoxidationen borde minska när man ökar fettintaget.

    #483546
    Eddie Vedder wrote:
    Man kan som sagt anpassa sig. Som du ser i länkarna har man ännu inte kunnat uppvisa någon förbättring av prestationen men likväl en anpassning.

    Lite mer, men de kanske redan varit uppe? Nåja.

    (kring 63% av VO2max) [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6865776 The human metabolic response to chronic ketosis without caloric restriction: preservation of submaximal exercise capability with reduced carbohydrate oxidation]

    Quote:
    These results indicate that aerobic endurance exercise by well-trained cyclists was not compromised by four weeks of ketosis. This was accomplished by a dramatic physiologic adaptation that conserved limited carbohydrate stores (both glucose and muscle glycogen) and made fat the predominant muscle substrate at this submaximal power level.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7851362 Enhanced endurance in trained cyclists during moderate intensity exercise following 2 weeks adaptation to a high fat diet] och

    Quote:
    Exercise time to exhaustion during HIE was not significantly different between trials: nor were the rates of muscle glycogen utilization during HIE different between trials, although starting muscle glycogen content was lowe

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8133743 Effect of dietary fat on metabolic adjustments to maximal VO2 and endurance in runners.]

    Quote:
    These data suggest that increased availability of FFA, consequent to the F diet, may provide for enhanced oxidative potential as evidenced by an increase in VO2max and running time. This implies that restriction of dietary fat may be detrimental to endurance performance.
    #483547

    Har alltid funderat över en sak. Om man nu äter en ketogen/LCHF kost och har ett energibalans på låt oss säja 3000 kcal. Om man nu kommer upp i det under en dag i matväg och får för sig att trycka i sig kanske ett kilo kyckling, vad omvandlas det till? Fett? muskelglykogen? eller värme elle något?… Om man istället äter 1500 kcal extra i från kolhydrater, omvandls det till fett? eller lagras det i musklerna eftersom att dom är tomma? Skulle va roligt att höra vad ni tror

    #483548
    torkel wrote:
    Har alltid funderat över en sak. Om man nu äter en ketogen/LCHF kost och har ett energibalans på låt oss säja 3000 kcal. Om man nu kommer upp i det under en dag i matväg och får för sig att trycka i sig kanske ett kilo kyckling, vad omvandlas det till? Fett? muskelglykogen? eller värme elle något?… Om man istället äter 1500 kcal extra i från kolhydrater, omvandls det till fett? eller lagras det i musklerna eftersom att dom är tomma? Skulle va roligt att höra vad ni tror

    En stor del av överskottsproteinet omvandlas till värme, resten glukos. Var gränsen för överskott går vet jag inte.
    Med tömda glykogenlager kommer kolhydrater att lagras där i första hand.

    #483549
    mikaelj wrote:
    Lite mer, men de kanske redan varit uppe? Nåja.

    (kring 63% av VO2max) [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6865776 The human metabolic response to chronic ketosis without caloric restriction: preservation of submaximal exercise capability with reduced carbohydrate oxidation]

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7851362 Enhanced endurance in trained cyclists during moderate intensity exercise following 2 weeks adaptation to a high fat diet] och

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8133743 Effect of dietary fat on metabolic adjustments to maximal VO2 and endurance in runners.]

    Ja ytterligare bekräftelser på vad jag och Grandmaster redan nämnt. En anpassning sker utan tvekan, därom råder inga tvivel. Fortfarande är det dock en fråga om att det på sin höjd blir lika bra.

    Det sista citatet vet jag inte ens vad du vill ha sagt med. Att på tok för lågt fettintag är katastrofalt för prestationsförmågan i längden ifrågasätter väl ingen med sunt förnuft och där är ju den vetenskapliga evidensen ännu större.

    #483550
    mikaelj wrote:
    En stor del av överskottsproteinet omvandlas till värme, resten glukos. Var gränsen för överskott går vet jag inte.
    Med tömda glykogenlager kommer kolhydrater att lagras där i första hand.

    Så man skulle toretiskt sett kunna äta 2000 kcal extra från kolhydrater utan att det omvandlas till fett, och ännu större mängder protein? Då måste det väl vara bättre att ”överäta” protein isället för fett på en sådan kost iaf?

    #483551

    Och samtidigt kan väl inte regeln kalori in kalori ut gälla just för tidpunkten? man skulle ju nästan kunna överskrida sin kaloribudget med det dubbelt så mycket. 3000 kcal extra protein utan att det lagras som fett, eller?

    #483552
    torkel wrote:
    Då måste det väl vara bättre att ”överäta” protein isället för fett på en sådan kost iaf?

    Inte om du tror på insulinteorin…

    Fett lagrar förstås alltid in sig själv (även om socker förstås behövs för att bilda glycerolskeletten fettet fäster på), men med låg insulinnivå kan det dessutom lagra ut sig själv. Det verkar vara nyckeln.

    Hög insulinnivå får du direkt av protein, sekundärt av att proteinet bildas om till glukos. Det är för övrigt så kortisol fungerar: bilda glukos av muskelprotein inför flykt, varför man blir tjock & muskelfattig av stress och/eller överträning.

    Sedan har insulin andra uppgifter också, t.ex. att knuffa runt blandad näring i kroppen, och med hrm hrm mummel hGH hrm mummel bilda IGF-1.

    #483553
    torkel wrote:
    Och samtidigt kan väl inte regeln kalori in kalori ut gälla just för tidpunkten?

    Musklerna kan tillfälligt lagra extra mycket glykogen direkt efter träning, har jag förstått. Vet inte varför, men det kan säkert någon annan svara på.

    #483554

    Okej… men fattar inte riktigt. man kan trycka i sig 500 g kolhydrater för det klarar väl musklerna lagra in om dom är tomma? men då borde det gå och äta mycke mer protein för att det ska lagras in som 500 g glykogen i musklerna? Så det måste va bättre att äta mer proteinistället för fett just i den ”situarionen” med tanke på att fett lagras ju med engång

    #483555
    torkel wrote:
    Okej… men fattar inte riktigt. man kan trycka i sig 500 g kolhydrater för det klarar väl musklerna lagra in om dom är tomma? men då borde det gå och äta mycke mer protein för att det ska lagras in som 500 g glykogen i musklerna? Så det måste va bättre att äta mer proteinistället för fett just i den ”situarionen” med tanke på att fett lagras ju med engång

    Om målet är att fylla muskelglykogenet går det snabbast med kolhydrater, och betydligt billigare än protein, men ptja, som du vill. :-)

    (sedan vet jag iofs inte om det är nyttigt för kroppen att äta 1.6*500g protein på hyfsat kort tid. eller överhuvudtaget möjligt, för den delen)

    #483556
    mikaelj wrote:
    Musklerna kan tillfälligt lagra extra mycket glykogen direkt efter träning, har jag förstått. Vet inte varför, men det kan säkert någon annan svara på.

    En bättre insulinkänslighet hos muskelcellerna och en bättre glukostolerans. GLUT4 stimuleras av fysisk aktivitet och av insulin. Vidare blir som sagt insulinkänsligheten även bättre.

    #483557
    mikaelj wrote:
    Om målet är att fylla muskelglykogenet går det snabbast med kolhydrater, och betydligt billigare än protein, men ptja, som du vill. :-)

    (sedan vet jag iofs inte om det är nyttigt för kroppen att äta 1.6*500g protein på hyfsat kort tid. eller överhuvudtaget möjligt, för den delen)

    Nej då, tanken var inte att man skulle fylla på muskelglykognet snabbast möjligt. Det var bara en fundering jag hade.. tack för svaren

    #483558
    Eddie Vedder wrote:
    En bättre insulinkänslighet hos muskelcellerna och en bättre glukostolerans. GLUT4 stimuleras av fysisk aktivitet och av insulin. Vidare blir som sagt insulinkänsligheten även bättre.

    Så egentligen kan de inte lagra mer, utan blir bara effektivare på att lagra?

Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.