Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 390 total)
  • Author
    Posts
  • #483214
    zonecapone wrote:
    Nya rön finns som visar att efter 3 månader är atleter både starkare & snabbare UTAN kolhydrater…

    När jag pratatde på telefon med Tony Freeman för ett drygt år sedan exprementerade han med detta… Han körde då typ noll kolhydrater. I början fyllde han på helgerna men slutade med det efter en tid… Han sa att han även funderade på att sluta mixtra före tävlingar då han efter lång tid utan kolhydrater ända var fyllig + stark, mätt & fylld av energi trotts att han var rippad.

    Som sagt finns mycket nytt på G här… Jag har personligen blivit kontaktad av ett än så länge hemligt team snubbar som vill prova detta på mig samt ge mig betalt för det så antar att jag har mer att säga om detta framöver…

    Peace!
    ZONE

    Kort och gott – Du får betalt för att skriva att det fungerar? Korrekt uppfattat?

    Teoring är dock ytterst intressant och vidare empiriska erfarenheter från dig är ytterst intressanta…

    #483215
    Quote:
    Vad är konditionskrävande då? Vad saknar någon som inte orkar promenera i snabb takt i en halvtimme? (Obs försöker inte vara ironisk, jag försöker förstå)

    Jag menar att vanlig gångtakt kräver en ganska låg grad av kondition, vilket man saknar om man inte orkar gå en halvtimme. Inte vad jag skulle kalla intensivt och konditionskrävande i allla fall.

    Quote:
    Vad menar du? (Ang. att gå in i väggen)

    Själva definitionen på att ”gå in i väggen” är när kolhydraterna i musklerna tar slut. Är de redan tömda från början så är man alltså redan inne i väggen och har inte en extra växel att lägga in (dvs anaerob förbräning).

    Quote:
    De flesta apor äter mest kolhydrater. Men alla dessa apor har också helt andra matsmältningssystem än vi har.

    Inte speciellt relevant för diskussionen, men vilka är de avgörande skillnaderna som i så fall skulle göra människan olämplig att äta kolhydrater?

    Quote:
    Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur man bäst gjorde för att miminera kroppsfett, men för att få normalt kroppsfett så är det enklaste att ta bort kolhydrater.

    Säger och tycker du. Några miljarder människor med normalt kroppsfett utan att ens försöka tycker nog inte det.

    Quote:
    Då går man upp i kroppsfett om man har för lite, och går ned om man har för mycket.
    Helt i motsats till vad många säger så har jag inte hittat någon som har gått upp i vikt hur mycket de än ätit om de tagit bort kolhydraterna.

    Aptitreglering är väldigt intressant och väldigt komplext. Olika makronutrientsammansättningar kan vara ett sätt att studera delar av aptit- och kroppsviktsregleringen. Från det jag läst på området så tycker jag att makronutientsammansättningen inte är så stor del i regleringen av kroppsvikten. Det handlar mer om beteende, vanor och tillgänglighet och smaklighet på olika livsmedel.

    Quote:
    För att undvika ev. missförstånd så menade jag inget negativt med ordet onaturligt. Vad jag menade var att jag tror inte vi evolutionärt är gjorda för att maximera våra muskler.

    Jag trodde inte heller att du var negativt inställd. Att bygga stora muskler är en kamp mot evolutionen/genetiska gränser kan man nog säga, men jag tror inte heller att man lär sig så mycket om det genom att titta på evolutionen.

    Quote:
    Jag är övertygad om att människans normaltillstånd borde vara ketos men att det inte behöver gälla för utövare av olika sporter även om jag ännu tror att det gör det…

    Så du menar att trots att större delen av den mänskliga befolkningen och de vi härstammar från i stort sett alltid ätit kolhydrater under hela evolutionen och har ett mycket välutvecklat omsättning och kontrollsystem för kolhydrat/glukosmetabolism, så är detta bara ett lyxsystem utan fördelar som överlevt evolutionstrycket?
    Tror du egentligen på det där själv?

    #483216

    Jonas,

    Jo det är en typisk känsla när man minskar hårt på kolhydrater, bättre ork, lugnare och stabilare.

    Några frågor:
    1-Vad menar du exakt med kaloriminus? Hur mycket minus och varför?
    2-Hur ofta äter du? Den enda erfarenhet jag hört om är att då man bygger muskler utan kolhydrater så äter många 5-6 ggr/dag. Själv äter jag 1-2 ggr/dag oftast bara en faktiskt. Jag äter när jag blir hungrig, det är så jag bestämmer när jag äter.
    2-Har du provat att äta hur mycket du orkar istället för ett kaloriminus på LCHF? Varför jag frågar är för att t.ex. läkare som hjälper epileptiker kör också med kalori-reducering. Har haft lite diskussioner med en på Karolinska om att de skall låta patienterna äta hur mycket de vill just för att kroppen säger till själv när det finns (för den enskilde) nog lite kolhydrater involverade i kosten.

    #483217
    Jonas Lundberg wrote:
    MatsF – Måste säga att det du säger låter mycket intressant!
    Har själv följt en Protein/fett diet i 3 månader nu, förutom en vecka.
    Är ju inte alls så extrem som dig, men ligger i regel under 50g kolhydrater/dag.
    Har själv tänkt att fortsätta den här dieten, men kan ju tänka mig att ha någon fuskdag ibland.
    Ska själv ta reda på om det går att bygga muskler med denna dieten, känner mig själv väldigt anabolisk nu utan att ha något sådant i min kropp.

    Just uthålligheten när man tränar, där märkte jag en stor skillnad mot när man äter en del kolhydrater. Trots kaloriminus i 8 veckor på denna dieten, så kunde jag träna styrka + cardio i upp till 3 timmar utan att bli låg (utan energi).

    Jag mår mycket bättre på denna dieten och den största anledningen är att blodsockret är stabilt hela dagen.

    Jag tvivlar starkt på att du gör en bättre tid på 1500 m löpning på bara fett, än att ladda med kolhydrater. Men lågintesiv träning som du säger tror jag säkert det funkar yperligt

    #483218
    torkel wrote:
    Jag tvivlar starkt på att du gör en bättre tid på 1500 m löpning på bara fett, än att ladda med kolhydrater. Men lågintesiv träning som du säger tror jag säkert det funkar yperligt

    Ja jag vet ju inte, men jag försöker ta reda på det.
    Nu vet jag inte exakt vad skillnaden är mellan 1500m löpning och elit-cykling (exakt hur länge de nu håller på). Men det kan väl inte kallas lågintensivt i alla fall?
    För elit-cyklisterna är ju redan en studie gjord som visade att i alla fall de klarade sig lika bra eller bättre efter en omställning på 4 veckor på ketogen kost. Hade de fått hålla på ännu längre så tror jag att de hade gått om kolhydratätningen som bästa bränsle.
    För motionärer var förbättringen mer än 80% efter omställning (helt utan träning), i uthållighet som var det de testade.
    Länk var i ett föregående inlägg, hittar inte det nu.
    /Mats

    #483219
    Ola Wallengren wrote:
    Själva definitionen på att ”gå in i väggen” är när kolhydraterna i musklerna tar slut. Är de redan tömda från början så är man alltså redan inne i väggen och har inte en extra växel att lägga in (dvs anaerob förbräning).

    Nu kan väl iofs alla ha en definition av att ”gå in i väggen” men min är mer att man helt och hållet tappar orken för att bränslet tagit slut. Och just det kan man inte göra då kroppen går på fettdrift.

    Ang apor:
    ”Vår matsmältningsapparat och våra enzymer är anpassade till animalisk föda.
    Vår med schimpansen gemensamme förfader hade liksom schimpansen en stor grovtarm med utrustning för nedbrytning av växter.

    Människans grovtarm är bara hälften så stor som schimpansens i förhållande till övriga delar av matsmältningsapparaten. Schimpansens grovtarm växer under fosterstadiet medan människans tillbakabildas”
    (Lars Wilsson, biolog)

    (ang normalt kroppsfett)
    Nja, jag inte bara säger och tycker det. Jag har sökt i över ett år efter någon form av enskild människa, studie, befolkningsgrupp som någonsin varit överviktig (eller för all del diabetiker typ2) och samtidigt ätit minimalt med kolhydrater. Jag har inte funnit en enda. Jag skulle vilja säga att man kan inte bli fet av att äta fett, man blir enbart fet och får diabetes typ 2 av att äta kolhydrater, ingenting annat.

    Däremot behöver inte alla bli feta. Men nu har västvärlden i 30 år ökat på intaget av kolhydrater och minskat intaget av fett och vi ser ju själva vad som händer. Fullkomlig explosion av fetma, diabetes, allergier, depressioner m.m. m.m. Sätt dessa personer på LCHF (och de både får och skall äta hur mycket som helst) och de blir bra allihopa bara de inte återgår till kolhydratätningen igen eftersom de (vi) inte tål det.

    Quote:
    Några miljarder människor med normalt kroppsfett utan att ens försöka tycker nog inte det.

    Jag är den första att hålla med att vi är olika. Men jag har fått några 30-åriga grabbar som tränar en del och är anmält i ”bra skick” att äta ketogen kost och de visar några förbättringar de med (t.ex. minskad sömn till ca 7 1/2-7 timmar, ökad vakenhet, mer energi under dagen, minskade hungerskänslor)
    Dessutom känner jag/vet om hur deras pappor är och de börjar få för höga blodfetter/högt blodtryck/höga blodsocker-värden som 50-60 åringar. Men börjar man äta LCHF så normaliseras allt det.
    Min slutsats av det är att vi alla borde äta LCHF men för en del kommer inte de stora negativa skadeverkningarna av kolhydrater förrän senare i livet medan andra kan få diabetes typ 2 som 12-åringar.

    Quote:
    Aptitreglering är väldigt intressant och väldigt komplext. Olika makronutrientsammansättningar kan vara ett sätt att studera delar av aptit- och kroppsviktsregleringen. Från det jag läst på området så tycker jag att makronutientsammansättningen inte är så stor del i regleringen av kroppsvikten. Det handlar mer om beteende, vanor och tillgänglighet och smaklighet på olika livsmedel

    Stämmer bra det, så länge man äter kolhydrater som är aptitökande.
    Om du äter nog lite kolhydrater så behöver du absolut inte tänka på kalorier överhuvudtaget. Med kolhydrater blir de flesta hungriga efter högst 3-4 timmar. Utan kolhydrater kan en del gå över ett dygn utan att vara särskilt hungriga (med bibehållen hög energinivå).

    Jag vet att det låter så fel det någonsin kan bli och att många inte tror på vad jag skriver. Det enklaste sättet att visa att jag har fel är då att äta LCHF i en månad så får ni se själva. Helst med max 5-15g kolh/dag så får ni se själva. Men jag vet att jag har rätt för jag har jobbat med människor så mycket och läst så mycket om det och för en gångs skull stämmer både teori och verklighet.

    Quote:
    Så du menar att trots att större delen av den mänskliga befolkningen och de vi härstammar från i stort sett alltid ätit kolhydrater under hela evolutionen och har ett mycket välutvecklat omsättning och kontrollsystem för kolhydrat/glukosmetabolism, så är detta bara ett lyxsystem utan fördelar som överlevt evolutionstrycket?
    Tror du egentligen på det där själv?

    Att vi skall äta lite kolhydrater skulle jag vilja säga att jag är säker på. Exakt hur lite vet jag inte, men sedadn ca 1 1/2 år är det ketosen jag tror på, men jag ändrar mig gärna så fort jag får underlag att ändra mig.

    Jag tror att du har helt fel att vi evolutionärt är gjorda att äta kolhydrater. Dels med det jag skrivit ovan men dels med ett annat ganska talande exempel, våra tänder. Jag tror vi kan vara överens om att det evolutionärt bästa att äta för oss människor är något som låter våra tänder vara i fullgott skick i hela våra liv (åtminstone 90-100 år alltså), utan tandborste.
    Där hittar jag ingen som kan försvara kolhydratätningen eftersom de i alla former gör tänderna dåliga. Det är bara att fråga vilken tandläkare som helst….

    /Mats

    #483220
    MatsF wrote:
    Att vi skall äta lite kolhydrater skulle jag vilja säga att jag är säker på. Exakt hur lite vet jag inte, men sedadn ca 1 1/2 år är det ketosen jag tror på, men jag ändrar mig gärna så fort jag får underlag att ändra mig.
    /Mats

    Det finns ett stort underlag, du bara väljer att bortse ifrån det. Så tolkar jag det i alla fall.

    #483221
    MatsF wrote:
    Ja jag vet ju inte, men jag försöker ta reda på det.
    Nu vet jag inte exakt vad skillnaden är mellan 1500m löpning och elit-cykling (exakt hur länge de nu håller på). Men det kan väl inte kallas lågintensivt i alla fall?
    För elit-cyklisterna är ju redan en studie gjord som visade att i alla fall de klarade sig lika bra eller bättre efter en omställning på 4 veckor på ketogen kost. Hade de fått hålla på ännu längre så tror jag att de hade gått om kolhydratätningen som bästa bränsle.
    För motionärer var förbättringen mer än 80% efter omställning (helt utan träning), i uthållighet som var det de testade.
    Länk var i ett föregående inlägg, hittar inte det nu.
    /Mats

    1500 meter löpning och en tour de france etap på 22 mil är ganska stor skillnad. Man orkar inte ligga på 95% i 22 mil, det kan man på 1500 m. Sen när det när sig målet på de där 22 milen så tror jag inte fett är det bästa att spurta sista milen med.

    #483222
    MatsF wrote:
    Jonas,

    Jo det är en typisk känsla när man minskar hårt på kolhydrater, bättre ork, lugnare och stabilare.

    Några frågor:
    1-Vad menar du exakt med kaloriminus? Hur mycket minus och varför?
    2-Hur ofta äter du? Den enda erfarenhet jag hört om är att då man bygger muskler utan kolhydrater så äter många 5-6 ggr/dag. Själv äter jag 1-2 ggr/dag oftast bara en faktiskt. Jag äter när jag blir hungrig, det är så jag bestämmer när jag äter.
    2-Har du provat att äta hur mycket du orkar istället för ett kaloriminus på LCHF? Varför jag frågar är för att t.ex. läkare som hjälper epileptiker kör också med kalori-reducering. Har haft lite diskussioner med en på Karolinska om att de skall låta patienterna äta hur mycket de vill just för att kroppen säger till själv när det finns (för den enskilde) nog lite kolhydrater involverade i kosten.

    1. Det var under 8 veckor i höstas inför tävling. 500-1000kcal i underskott.
    2. Jag äter ca. 6ggr/dag
    3. Ja, jag har testat att äta mycket nu under drygt en månad. Ligger på ca. 5000 kcal/dag och håller vikten.

    #483223
    Ola Wallengren wrote:
    Det finns ett stort underlag, du bara väljer att bortse ifrån det. Så tolkar jag det i alla fall.

    Är inte riktigt med på vad du menar…

    #483224
    Jonas Lundberg wrote:
    3. Ja, jag har testat att äta mycket nu under drygt en månad. Ligger på ca. 5000 kcal/dag och håller vikten.

    4-Intressant. Känner du att du tvingar i dig maten eller skulle du vilja äta ännu mer eller är det alldeles lagom?
    5-Har du en annan mättnadskänsla när du äter 5000 kcal/dag av fett/protein än då du åt samma mängd med mest kolh?
    6-Du har inte funderat på att köra strikt ketogen kost ett tag för att se om/vad det kan göra för skillnad? Vore otroligt intressant att se skillnaden. Då skulle det vara intressant att vända på det, att du skulle äta hur mycket du ville och se hur många kcal det blev per dag istället.
    För ni som kan bygga muskler borde då få kroppen att vilja ha alla dessa kcal till att göra det, tror i alla fall jag.

    #483225
    torkel wrote:
    1500 meter löpning och en tour de france etap på 22 mil är ganska stor skillnad. Man orkar inte ligga på 95% i 22 mil, det kan man på 1500 m. Sen när det när sig målet på de där 22 milen så tror jag inte fett är det bästa att spurta sista milen med.

    Det är just den sista delen jag är lite osäker på också. Men jag är långt ifrån säker på att det är så som du tror.
    Om vi tänker oss då vi var jägare och hade sprungit en hel dag för att jaga ett stort djur så kanske vi måste spurta antingen för att kunna döda eller för att slippa bli dödad och då vore det ju konstigt om vi just då, men bara då behövde kolhydrater…
    Jag tror även den delen är bättre bara kroppen blir ordentligt anpassad till den ketogena kosten men just den frågan har jag svårt att tro att någon vet idag. Jag har i alla fall googlat bra mycket på det i något års tid utan att hitta.

    #483226
    MatsF wrote:
    4-Intressant. Känner du att du tvingar i dig maten eller skulle du vilja äta ännu mer eller är det alldeles lagom?
    5-Har du en annan mättnadskänsla när du äter 5000 kcal/dag av fett/protein än då du åt samma mängd med mest kolh?
    6-Du har inte funderat på att köra strikt ketogen kost ett tag för att se om/vad det kan göra för skillnad? Vore otroligt intressant att se skillnaden. Då skulle det vara intressant att vända på det, att du skulle äta hur mycket du ville och se hur många kcal det blev per dag istället.
    För ni som kan bygga muskler borde då få kroppen att vilja ha alla dessa kcal till att göra det, tror i alla fall jag.

    4. Nu skulle jag kunna äta mer, har en väldigt god aptit.
    5. Man har inte samma sug efter mat och inget sockersug.
    6. Äter ju lite grönsaker (med lite energi), nötter och lite mjölk i kaffet. Det är mitt kolhydrat intag, vill ju gärna ha dom livsmedlen av flera anledningar.

    #483227
    MatsF wrote:
    Ola:
    Jag kommer från ”andra hållet”. Jag har varit väldigt överviktig och gått ned ca 40kg helt utan träning. Jag har nu börjat träna sedan mitten av december. Jag är 47år och tränade styrketräning senaste gången då jag var 20(!) så jag är expert på LCHF men nybörjare på styrketräning. Jag återkommer när jag får lite mer erfarenhet från dem.
    Alla rapporter jag får från människor och det jag läser är att man bygger muskler oerhört mycket snabbare utan kolhydrater än med. Det är det jag håller på att testa själv just nu. För att göra det så behöver/skall man inte öka på proteinet utan kraftigt öka intaget av naturligt animaliskt fett. Själv äter jag ca 80E% fett och ca 20E% protein.
    Grund-konditiionen är på en väldigt mycket högre nivå i avsaknad av kolhydrater. Jag skulle vilja säga att jag skulle orka gå i snabb takt flera dagar i sträck (även utan tillförd energi) trots att jag inte rört på mig på flera år. I normala fall, som jag var förut, hade jag orkat kanske 30-45 minuter. Däremot skulle jag inte orka springa särskilt långt..
    Torkel/Petter:
    Jag tror ni har fel där faktiskt. Det finns tyvärr väldigt lite forskning på saken och man får testa väldigt mycket på sig själv vad gäller LCHF/ketogen kost och vad som händer. Det jag kan säga säkert är att man inte kan ”gå in i väggen” när man låter bli kolhydrater.
    Det egentligen enda jag har som talar för att ni har fel är då man läser om alla naturfolk som inte åt några kolhydrater, de rapporter jag får från dem jag är kostrådgivare åt (totalt ca 150st under 3 år) samt självklart min egen erfarenhet.
    Dessutom hittade jag den här länken för några år sedan där de testat att köra LowCarb på elitcyklister, tyvärr bara i en månad.[http://hoe.kgnu.net/hoeradioshow.php?show_id=184 http://hoe.kgnu.net/hoeradioshow.php?show_id=184%5D
    Vad den i korthet säger att motionärer tjänar väldigt mycket på att byta till LCHF och att elitcyklister är lika bra efter 4-6 veckor. För elitcyklisterna gick det egentligen något bättre på uthålligheten men något sämre om det behövdes ”spurta”. Men det räknar jag med fortfarande hör till problemen med anpassningen till den riktiga kosten.

    Det går inte att lyssna på intervjun längre, man måste välja Download och ladda ned den om man vill lyssna på hela, men det är mycket intressant och stämmer helt med mina egna erfarenheter.
    Jag är ganska övertygad om att vi är evolutionärt anpassade att äta så gott som helt utan kolhydrater, det är väldigt mycket som talar för det när man börjar läsa på.
    Däremot om man gör något ”onaturligt”, vilket t.ex. kanske extrem styrketräning är, så är det möjligt att det kan förbättras av att man äter lite kolhydrater, det är lite det jag försöker ta reda på på olika sätt.

    /Mats

    Finns ”naturfolk” som äter en kost med hög andel kolhydrater och ändå har otrolig uthållighet t ex Taramuhara indianerna i Mexico.

    Quote:
    The Tarahumara Indians of Mexico attract special medical attention because of their remarkable physical endurance and their diet which contains very little food from animal sources. Some 50,000 relatively primitive Indians inhabit the rugged Sierra Madre Occidental Mountains in the north central state of Chihuahua, Mexico. Members of this tribe have an exceptional capacity for exercise (1). They reportedly run distances up to 200 miles in the competitive sport of “kickball” races which often last several days. Previous observations indicate deaths from cardiac and circulatory complications are unknown (2, 3). Relatively low blood pressures and pulse rates have been observed. Scattered anthropological reports suggest that the diet of the Tarahumaras consists primarily of beans, corn, and squash (1, 3-6).

    The plasma lipids, lipoproteins, and diet of the Tarahumara Indians of Mexico
    Am. J. Clin. Nuit. 31: 1131-1 142, 1978.

    Quote:
    The Tarahumara or Raramuri (running people), as they call themselves, inhabit Copper Canyon region (also called Sierra Tarahumara) of northwest Mexico. Rarámuri, meaning foot runners is an appropriate name for these primitive people. In their daily lives, they regularly cover large distances, much of it vertical, by jogging. It is not their running speed, but their stamina which is exceptional; Tarahumaras are known to hunt deer by chasing them until the deer drops from exhaustion.
    Quote:
    In more modern times, they have run non-stop in relay teams from Chihuahua City to El Paso, a distance of 230 miles, to open the Pan-American Road Races.
    Quote:
    The Tarahumara are a quiet and considerate people who are expert farmers and runners. Rarámuri has been translated to mean ”runners” in their native language. Corn is their main staple along with beans, potatoes, herbs, and apples. Tarahumara Indians also raise goats and cattle and hunt and fish for food. As a source of revenue during lean times, the Tarahumaras make and sell their traditional crafts including pottery, drums and woven grass baskets.

    [http://forttumbleweed.net/tarahumara.html]

    Studien du nämner där elitcyklister är lika ”bra” efter 4 veckor på en ketogen diet är följande studie:
    The human metabolic response to chronic ketosis without caloric restriction: preservation of submaximal exercise capability with reduced carbohydrate oxidation
    Metabolism. 1983 Aug;32(8):769-76.

    Nu var det ju så att testet utfördes vid en intensitet på 62-64% av VO2max vilket inte kan kallas för högintensivt och därmed kan man ej påstå att cyklisterna behöll samma kapacitet som vid en icke ketogen diet när man ser till att prestera maximalt vid tävling.
    Det enda var att cyklisterna behöll sin kapacitet för prestation vid submaximalt arbetet precis som det står i rubriken.

    Stephen Phinney slutsats gällande ketogena dieter i en artikel han skrivit är att de ej är att föredra för de flesta sporter på tävlingsnivå.

    Quote:
    Conclusions
    Both observational and prospectively designed studies support the conclusion that submaximal endurance performance can be sustained despite the virtual exclusion of carbohydrate from the human diet. Clearly this result does not automatically follow the casual implementation of dietary carbohydrate restriction, however, as careful attention to time for keto-adaptation, mineral nutriture, and constraint of the daily protein dose is required. Contradictory
    results in the scientific literature can be explained by the lack of attention to these lessons learned (and for the most part now forgotten) by the cultures that traditionally lived by hunting. Therapeutic use of ketogenic diets should not require constraint of most forms of physical labor or recreational activity, with the one caveat that anaerobic (ie, weight lifting or sprint) performance is limited by the low muscle glycogen levels induced by a ketogenic diet, and this would strongly discourage its use under most conditions of competitive athletics.

    Ketogenic diets and physical performance
    Nutrition & Metabolism 2004, 1:2 doi:10.1186/1743-7075-1-2

    Sen hävdar ju många LCHF:förespråkare att iom att om en högre andel fett procentuellt sett används som energisubstrat vid en högfettkost under aktivitet så kommer glykogenet att kunna sparas till spurter. Det är bara det att när kroppen väl blivit anpassad till ”fettdrift” så kommer kroppen ej effektivt kunna utnyttja glykogenet iom att enzymer involverade i energiutvinningen av kolhydrater nedregleras och därmed minskar förmågan till högintensivt arbete då både anaerob och aerob förbränning av kolhydrater genererar mer ATP per tidsenhet än vad aerob förbränning av fettsyror gör både sådana som kommer från blodbanan och in i muskelcellen och sådana som redan finns lagrade i muskelcellen (imtg).

    Quote:
    However, there is now evidence that what was initially viewed as ”glycogen sparing” after adaptations to a fat-rich diet may be, in fact, a downregulation of carbohydrate metabolism or ”glycogen impairment.” One study (12) has reported that fat adaptation/carbohydrate restoration strategies are associated with a reduction in the activity of pyruvate dehydrogenase; this change would act to impair rates of glycogenolysis at a time when muscle carbohydrate requirements are high
    Quote:
    It is tempting to classify endurance and ultraendurance sports as submaximal exercise, which might benefit from increased fat utilization and a conservation of limited endogenous carbohydrate stores. However, the strategic activities that occur in such sports, the breakaway, the surge during an uphill stage, or the sprint to the finish line, are all dependent on the athlete’s ability to work at high intensities. With growing evidence that this critical ability is impaired by dietary fat adaptation strategies and a failure to find clear evidence of benefits to prolonged exercise involving self-pacing, it seems that we are near to closing the door on one application of this dietary protocol. Scientists may remain interested in the body’s response to different dietary stimuli and may hunt for the mechanisms that underpin the observed changes in metabolism and function. However, those at the coal-face of sports nutrition can delete fat loading and high-fat diets from their list of genuine ergogenic aids for conventional endurance and ultra-endurance sports.

    ”Fat adaptation” for athletic performance: the nail in the coffin?
    J Appl Physiol 100: 7-8, 2006; doi:10.1152/japplphysiol.01238.2005

    #483228
    Jonas Lundberg wrote:
    4. Nu skulle jag kunna äta mer, har en väldigt god aptit.
    5. Man har inte samma sug efter mat och inget sockersug.
    6. Äter ju lite grönsaker (med lite energi), nötter och lite mjölk i kaffet. Det är mitt kolhydrat intag, vill ju gärna ha dom livsmedlen av flera anledningar.

    4-Varför gör du inte det då? Antar att du räknat ut på något sätt hur mycket du skall ligga på, men hur räknar man ut det (jag är ju tyvärr nybörjare på det här)?
    Vad tror du händer om du äter mer?

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.