Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 346 through 360 (of 390 total)
  • Author
    Posts
  • #483529
    mikaelj wrote:
    Jag förstår inte riktigt hur du menar. Mina framsteg är just mina mina, och inte andras.

    Så här menar jag:
    Du använder dina framsteg (20% ökning) som en bekräftelse på att dina påståenden stämmer.

    Som redan sagts är 20% ökning fullt rimligt eller fruktansvärt bra beroende på hur lång träningserfarenhet man har, dvs ska man veta om din 20%-ökning är något att bry sig om behöver man veta hur länge du tränat och vilken faktiskt belastning du pratar.

    Likadant men cykelspurterna du nämner. En förbättring på en minut säger ju ingenting, men så mycket kan man väl säga att det får gå j*vligt fort i fall en fortbättring på en minut ska höja på särskilt många ögonbryn. Och förresten, pratar du om riktig cykling eller spinning/trainer?

    När det gäller din förmåga på dansmattan säger det mig ingenting om din fysiska kapacitet. Jag har en yngre kompis som är fruktansvärt bra på sånt där, men man kan ju inte säga att hans kroppskonstitution skvallrar om det.

    #483530

    Mycket hokus pokus med lågkolhydratkost i denna tråden. Körde själv lowcarb i ett drygt halvår och det gjorde 0 påverkan på mina prestationer på gymmet. Jepp, zero. Varken bättre eller sämre. Så sluta tro att det ger magiska tillväxthormonutsöndringar men var inte heller rädd för att prova för att du tror att ”det inte går att träna” när man käkar lchf. Själv tyckte jag mest det var gott att käka massa bacon, creme fraiche, vispgrädde och annat smarrigt eftersom jag var trött på gröt och pasta. Slutade med lchf eftersom jag blev lite trött på allt fett efter ett tag. Blev sugen på gröt och pasta.

    #483531
    mikaelj wrote:
    Sure, men som sagt tränar jag inte efter maxvikt, så det känns inte intressant att jämföra med andra här på forumet som har andra mål.

    Men OK. Klarar 20% mer i benböj vid 3×24, 1RM har jag inte testat. Bättre resultat (= tyngre vikter) än kompisar som styrketränat regelbundet betydligt längre tid än mig, trots ungefär samma kroppsbyggnad. Jag har förbättrat min tid på korta (5 km) cykelspurter med med en minut. Klarat nya ITG2-11-or. Med reservation för att jag varit förkyld/sjukskriven en längre period under hösten och inte kunnat träna i den mån jag vill.

    Mja, vad säger man.
    Tack ska du ha, men jag är ändå skeptisk.
    20% och 1 min säger egentligen ingenting om det inte finns ytterligare data att jämföra med. 20% av vad och 1 min på hur lång distans? Kom igen, du vet detta. Eller jävlas du? :O

    #483532
    nutz wrote:
    1 min på hur lång distans?

    5 km, som jag skrev.

    #483533

    Men hur mycket är 1 min i procent och hur lång tid tar det för dig att cykla 5 km?
    Och du vägrar svara på vad 20% innebär i kg?

    Du har egentligen inte svarat på frågan.
    Jag antar att du jävlas och/eller spelar dum.

    #483534
    nutz wrote:
    Du har egentligen inte svarat på frågan.
    Jag antar att du jävlas och/eller spelar dum.

    Ursprungsfrågan var hur lågkolhydratkost påverkar träningen. Mig har den påverkat positivt. Alltså har jag svarat på frågan.

    #483535

    Jag har bett om tydliga referenser till påståendet. Du jävlas, trollar och spelar/är dum.

    #483536
    nutz wrote:
    Jag har bett om tydliga referenser till påståendet. Du jävlas, trollar och spelar/är dum.

    Hundrasju ton i bänkpress och 5 km på två minuter.

    Vad spelar det för roll vad jag säger? Det är inte som att någon här tror mig ändå…

    #483537

    Du är inte trovärdig.

    #483538

    Ok, gubbar – samling!

    Det är nog dags att agera lite vuxet, tycker jag.

    mikaelj: Du får lära dig att det är livsfarligt att diskutera som om något är bevisat, utifrån egna erfarenheter. Vi har alla saker som vi tror på och som ”funkar” för oss själva. MEN vi bör passa oss för att upphöja dem till någon sorts sanning. Jag har gjort den missen ett antal gånger under väldigt många års träningskarriär. Extremt mycket av det som ”funkar” funkar inte av de anledningar man först tror. Med lite erfarenhet och distans kan man ofta konstatera att det ibland inte funkade alls – det var rent önsketänkande, ibland trots, ibland var det annat som inverkade mer och ibland ”funkade” det lite grann. Tänker man efter lite så finner man precis den problematik som är forskningens stora utmaning: Att eliminera alla påverkansfaktorer utom just den man vill kontrollera.
    Var tydligare om vad som är personliga upplevelser, vad som är andras erfarenheter och vad som faktiskt är bevisat så slipper du bli påhoppad.

    nutz: Sluta retas. Oavsett vad mikaelj hade svarat angående resultaten tror jag vi är överens om att det inte varit mycket till bevis på något alls ändå?

    #483539

    mikaelj: Det här råkar inte vara din hemsida?

    [http://mikael.jansson.be/about]

    #483540
    Eddie Vedder wrote:
    Det kan jag inte tänka mig. Har man bra kondition kan ma utnyttja fett mer effektivt som energikälla.

    Förvisso. Man utnyttjar fettet bättre som energikälla men hur blir det vid en högre intensitet? För att kunna skapa ATP t. ex vid hårt arbete måste väl ändå kolhydrater användas?

    #483541
    Allan wrote:
    Förvisso. Man utnyttjar fettet bättre som energikälla men hur blir det vid en högre intensitet? För att kunna skapa ATP t. ex vid hårt arbete måste väl ändå kolhydrater användas?

    Man kan som sagt anpassa sig. Som du ser i länkarna har man ännu inte kunnat uppvisa någon förbättring av prestationen men likväl en anpassning.

    Och för en individ som anser högfettkost vara överlägset ur hälsosynpunkt men som samtidigt oroar sig för att förlora rejält i prestationsförmåga behöver ju med andra ord inte oroa sig och ta för givet att kolhydratminimering innebär nedsatt förmåga. Hos vissa gör det kanske det, vissa anpassar sig till lika bra förmåga och en del ökar kanske (kanske som en naturlig följd av att överhuvudtaget må bättre och känna sig friskare, sova bättre m.m.?).

    En intressant studie om anpassning till att utnyttja fett som substrat vid intensiv konditionsträning:

    Quote:
    Our aim was to examine the effects of seven high-intensity aerobic interval training (HIIT) sessions over 2 wk on skeletal muscle fuel content, mitochondrial enzyme activities, fatty acid transport proteins, peak O2 consumption (O2 peak), and whole body metabolic, hormonal, and cardiovascular responses to exercise. Eight women (22.1 ± 0.2 yr old, 65.0 ± 2.2 kg body wt, 2.36 ± 0.24 l/min O2 peak) performed a O2 peak test and a 60-min cycling trial at 60% O2 peak before and after training. Each session consisted of ten 4-min bouts at 90% O2 peak with 2 min of rest between intervals. Training increased O2 peak by 13%. After HIIT, plasma epinephrine and heart rate were lower during the final 30 min of the 60-min cycling trial at 60% pretraining O2 peak. Exercise whole body fat oxidation increased by 36% (from 15.0 ± 2.4 to 20.4 ± 2.5 g) after HIIT. Resting muscle glycogen and triacylglycerol contents were unaffected by HIIT, but net glycogen use was reduced during the posttraining 60-min cycling trial. HIIT significantly increased muscle mitochondrial -hydroxyacyl-CoA dehydrogenase (15.44 ± 1.57 and 20.35 ± 1.40 mmol·min–1·kg wet mass–1 before and after training, respectively) and citrate synthase (24.45 ± 1.89 and 29.31 ± 1.64 mmol·min–1·kg wet mass–1 before and after training, respectively) maximal activities by 32% and 20%, while cytoplasmic hormone-sensitive lipase protein content was not significantly increased. Total muscle plasma membrane fatty acid-binding protein content increased significantly (25%), whereas fatty acid translocase/CD36 content was unaffected after HIIT. In summary, seven sessions of HIIT over 2 wk induced marked increases in whole body and skeletal muscle capacity for fatty acid oxidation during exercise in moderately active women.

    [http://0-jap.physiology.org.library.pcc.edu/cgi/content/full/102/4/1439]

    Two weeks of high-intensity aerobic interval training increases the capacity for fat oxidation during exercise in women. J Appl Physiol 102: 1439-1447, 2007.

    Studien är gjord på kvinnor och kvinnor har ju generellt sett en mer effektiv fettoxidation i förhållande till kolhydratoxidation än män. Men det hindrar ju inte att man delvis kan överföra det till män också.

    #483542
    Allan wrote:
    Förvisso. Man utnyttjar fettet bättre som energikälla men hur blir det vid en högre intensitet? För att kunna skapa ATP t. ex vid hårt arbete måste väl ändå kolhydrater användas?

    Fakta:
    F1. mjölksyretröskeln (LT) höjs till en betydligt högre gräns av ketogen kosthållning, motsvarande ungefär höjningen mellan otränad och tränad individ.
    F2. ketogen kosthållning är glukosbesparande, 1/3 mot kolhydratarens, ger högre mängd fritt tillgängligt glukos.

    Hörsägen (att verifieras):
    H1. glukoneogenes är mer effektiv på en ketogen kost
    H2. vid kortare maxbelastningsträning återbildas ATP trots (nästan total) avsaknad av lagrat muskelglykogen tack vare F2.

    Summa:
    S1. ingen skillnad vid varierad träning som pendlar kring en ganska hög % av VO2max
    S2. bättre uthållighet vid arbete på samma belastning som tidigare, då LT är högre (förutsatt att den nivån var under den nya LT).

    #483543
    mikaelj wrote:
    Fakta:
    F1. mjölksyretröskeln (LT) höjs till en betydligt högre gräns av ketogen kosthållning, motsvarande ungefär höjningen mellan otränad och tränad individ.
    F2. ketogen kosthållning är glukosbesparande, 1/3 mot kolhydratarens, ger högre mängd fritt tillgängligt glukos.

    Hörsägen (att verifieras):
    H1. glukoneogenes är mer effektiv på en ketogen kost
    H2. vid kortare maxbelastningsträning återbildas ATP trots (nästan total) avsaknad av lagrat muskelglykogen tack vare F2.

    Summa:
    S1. ingen skillnad vid varierad träning som pendlar kring en ganska hög % av VO2max
    S2. bättre uthållighet vid arbete på samma belastning som tidigare, då LT är högre (förutsatt att den nivån var under den nya LT).

    Men vid en ketogen kost kommer ju väldigt lite (inget) av den bildade glukosen utnyttjas av musklerna. Att den är glukosbesparande är ju knappast konstigt, kroppen är ju desperat efter glukos.

    Jag undrar vad du menar med att glukoneogenesen skulle bli effektivare. Klart det kommer bildas mer glukos när man inte tillför det själv.

    Att man inte bildar mjölksyra i någon större utstäckning är inte förvånande med tanke på att kroppen som sagt inte har tillgång till några stora mängder glukos.

    Du kan inte komma ifrån att fettoxidationen är ineffektiv vid anaerobt arbete.

Viewing 15 posts - 346 through 360 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.