börjar darra vid längre matuppehåll??

Home Forums Kost och Näringslära börjar darra vid längre matuppehåll??

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 56 total)
  • Author
    Posts
  • #698511

    Har hört att en del personer kan bli darriga/skakiga vid längre matuppehåll (har aldrig märkt av det själv dock).
    finns det någon fysiologisk förklaring till dessa skakningar? eller är det bara inbillning?

    #78694
    #698512

    låter lite åt diabetes hållet? be vårdcentralen göra en glukosbelastning.

    #698513

    Jag har dessa skakningar ! Rätt ofta också ! Är jäkligt skraj för att det ska vara diabetes.

    Någon smo kan tala om hur man vet när man fått diabetes? Förutom detta då, jag menar borde man inte bli crazy av allt socker om man äter godis?

    #698514

    Jag får såna skakningar om jag inte äter typ senast 2 timmar efter träning (självklart en recoverdrink direkt efter). Enbart efter träning dock.

    #698515

    Jag kände av det idag då jag var utan mat i 5 timmar de va inte kul aså

    #698516

    Efter träning så brukar jag skaka .

    #698517

    Får också som Melin säger skakningar om jag inte ätit två timmar efter träning eller om jag har slarvat med maten under dagen överhuvudtaget så kan det komma.

    #698518

    det låter som insulinkänningar. diabetes typ 2 är ganska vanligt faktiskt.

    #698519

    verkar vara ett vanligare ”prolem” än vad jag trodde. Ingen som vet säkert vad det beror på??

    #698520

    Skulle kunna vara sockerabstinens.

    Försöksråttor som göds med sockervatten, får abstinensskakningar när man tar bort sockervattnet en tid.

    Inträffar bara om man är sockerdriven, inte om man är fettdriven.
    Den fettdrivne riskerar inte heller diabetes.

    #698521
    Jofren wrote:
    Inte alls inbillning!
    Det handlar om att blodsockert kommer för långt ner och energin tar slut. Därför skall man äta var tredje timme och äta produkter som tas upp långsamt så man har enn jämnt blodsockerflöde.

    Det här är ett tillstånd, där sockerförbrännarens kropp förtvivlat arbetar för att göra om muskler till socker.

    Fettförbrännaren använder istället kroppsfettet för energi.

    #698522

    Jag hade jätteproblem med detta framför allt när jag var yngre, innan jag började träna och inte skötte kosten så bra. Min syster är likadan, äter vi inte med jämna mellanrum så blir det skakningar, gele i benen och så kan man börja kallsvettas som en liten gris.
    Jäkla otrevligt, men det handlar ju om lågt blodsocker…bör väl nämnas att ingen av oss har diabetes, men både farmor o pappa har det, så det kan kanske va så att man är mer känslig än andra på något ärftligt konstigt sätt.

    #698523
    precious wrote:
    Jag hade jätteproblem med detta framför allt när jag var yngre, innan jag började träna och inte skötte kosten så bra. Min syster är likadan, äter vi inte med jämna mellanrum så blir det skakningar, gele i benen och så kan man börja kallsvettas som en liten gris.
    Jäkla otrevligt, men det handlar ju om lågt blodsocker…bör väl nämnas att ingen av oss har diabetes, men både farmor o pappa har det, så det kan kanske va så att man är mer känslig än andra på något ärftligt konstigt sätt.

    Naturligtvis finns ett genetiskt moment, men det är födan som betyder mest.
    Jag misstänker att ni ätit ganska lika alla medlemmar i familjen, med mycket kolhydrater i kosten?
    En fet animalisk kost, där man minskar ordentligt på kolhydraterna, löser problemet och tar bort diabetesrisken.

    #698524

    Ja, Frank, jag tror alla har fattat vid det här laget att du förespråkar en högre fettmängd och en mindre kolhydratmängd i kosten.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.