börjar darra vid längre matuppehåll??

Home Forums Kost och Näringslära börjar darra vid längre matuppehåll??

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 46 through 56 (of 56 total)
  • Author
    Posts
  • #698555
    Frank Nilsson wrote:
    För hälsans skull och för att uppnå optimala resultat.
    Man ska inte vara rädd att ta in ny kunskap, King Grub!

    När ”kunskapen” är felaktig ger omsättningen av den i praktiken inte ”optimala resultat”, utan slöseri med tid.

    #698556
    Frank Nilsson wrote:
    Fastan är f.ö. ett exempel på att tesen energi in/energi ut inte gäller.

    Ingen energi kommer in, men eftersom även en fastande är i livet oxh rör på sig, får man anta att det kommer energi ut!

    En lite bättre formulering hade varit att du anser att kroppen anpassar sina utgifter efter intaget för att ”överleva”. Detta är ju något som är vedertaget.

    Att energi in – energi ut också är en tes som gäller är nog alla överens om sedan vi upptäckte att energi varken kan skapas eller förgöras (oss människor veterligen). Det handlar bara om svårigheten i att bestämma hur mycket energin in respektive ut är, vilket ju är en del av vad som debatteras i tråden ytterst sett.

    #698557
    Micke A wrote:
    En lite bättre formulering hade varit att du anser att kroppen anpassar sina utgifter efter intaget för att ”överleva”. Detta är ju något som är vedertaget.

    Att energi in – energi ut också är en tes som gäller är nog alla överens om sedan vi upptäckte att energi varken kan skapas eller förgöras (oss människor veterligen). Det handlar bara om svårigheten i att bestämma hur mycket energin in respektive ut är, vilket ju är en del av vad som debatteras i tråden ytterst sett.

    Vid total fasta är väl energi in noll, eller?
    Är det kanske inte detta energi in – energi ut som borde ges en bättre formulering?

    #698558
    Robert Lilja wrote:
    Då äter du hela ditt dagsbehov av kalorier i en enda måltid helt enkelt.

    Vanligtvis tre.

    #698559
    Frank Nilsson wrote:
    För hälsans skull och för att uppnå optimala resultat.
    Man ska inte vara rädd att ta in ny kunskap, King Grub!

    Du är en komplett idiot och jag tycker nästan likadant om dem som bemödar sig att diskutera med dig.

    Går din verksamhet så jävla dåligt att du måste sitta här inne och ragga kunder genom att slänga ur dig sådant förbannat skitprat hela tiden?

    #698560
    Grandmaster wrote:
    Du är en komplett idiot och jag tycker nästan likadant om dem som bemödar sig att diskutera med dig.

    Går din verksamhet så jävla dåligt att du måste sitta här inne och ragga kunder genom att slänga ur dig sådant förbannat skitprat hela tiden?

    Hotar mina åsikter DIN verksamhet, eftersom du tycker dig behöva använda sådana brösttoner?

    #698561
    Robert Svensson wrote:
    Du drar verkligen alla kolhydrater över en gräns. Försök att få diabetes på potatis.
    Jag tror dom flesta här på forumet är medvetna om att socker orsakar diabetes.

    Kul att du tar upp just potatis. Pektylamin omvandlas himla fort till just glukos, börjar redan i munnen.

    Hursom. Alla kolhydrater är inte jämlika, såklart, och så länge man låter bli ris/pasta/bröd och inte äter alldeles för mycket rotfrukter kan man äta i stort sett obegränsat av det.

    Om du vill veta lite mer om de olika kolhydraterna, kan du läsa överläkare Jenny Reimers bok, specifikt sidorna 27-28 på [http://www.primavi.se/maten.pdf]

    #698562
    Jofren wrote:
    Att äta dåligt är ingen hit. Det trodde inte tjejen från västerås som fick ligga på sjukan i en eller var det fler månader efter att ha levt på kosttillskott och en ketogen kost.

    Försöker du påstå att ketogen kost ger automatisk näringsbrist?

    Vitamin A, B6/B9/B12, C, D3, E, natrium, kalium, järn, kalcium, epa/dha.

    Vilka i den listan hittar du i vegetabilier och vilka hittar du i animalier? (märk väl att ALA, veg. O3 inte tas upp alls i kroppen, och att veg. D2 har sämre verkningsgrad än anim. D3)

    Näringsbrist är det man *inte* får av lågkolhydratkost, förutsatt ätt du äter ägg, ost, kött, fisk och kanske lever/leverpastej ibland.

    Hursom, jag vill inte börja kasta tårtor… de är godare att äta. Vad jag vill få fram är att det blir en sundare och mer intressant debatt om man håller sig till fakta istället för antaganden, särskilt såna som är baserade på anekdotiska fall.

    Det finns ju t.ex. den nyktre alkoholisten som åt 50g lakrits om da’n, ketogen diet och svimmade efter ett spinningpass. Frågan är ju om det var den ketogena dieten i sig, eller om han hade fettlever med försämrad glukogogenes och obefintliga testosteronnivåer till följd av lakriset som orsakade problemet? Det togs upp i Läkartidningen som ett exempel på varför en ketogen diet skulle vara farligt. Sedan att ketogena dieter är en vanlig epilepsibehandlingsmetod är kanske inte intressant.

    Det fungerar verkligen fint för väldigt många. Det är nog bättre att prova och se efter själv, än att säga saker man inte har täckning för.

    #698563
    Monica Helénius wrote:
    Du har rätt i det, att vi åt nog mycket kolhydrater, iallafall min syster och jag. Då. Nu därimot är iallafall min kost mycket bättre balanserad och jag slipper detta, medans min systers kost inte är så bra alla ggr, och hon kan fortfarande få såna känningar.

    Jag lyssnade på en intervju med en läkare på LivinLaVidaLowCarb.com, där de tog upp just reaktiv hypoglykemi (= blodsockerfall efter mat). Problemet är att insulinnivån höjs snabbare än blodsockernivån. Att kompensera med mer mat gör inte heller att det går över snabbare, utan då händer bara samma sak igen. Är man inte en typ 1:a behöver man inte få upp blodsockret ilsnabbt, utan då är det bättre att äta något som är lite långsammare och vänta.

    De senaste åren har jag vaknat 04-04:30 åtminstone en gång i veckan, illamående och ibland svettig/hög puls. Idag lyckades jag naturligtvis med det igen, men jag hade förberett med nötter och torkad frukt/bär vid nattduksbordet. Åt lite, slöt ögonen, somnade efter 15-30 min och vaknade upp vid 10 nästa gång. Så det verkar som att det är orsaken. Även om jag inte var supersugen på att äta när jag mår illa (lite som övermättnadsskänsla för mig).

    Lägger jag mig vid 21-22 vaknar jag alltid vid 1-2, nu åt jag precis innan jag lade mig vid 23 och klarade den ”första” dippen.

    En möjlig förklaring:

    Quote:
    Blood sugar falls at night, and the body relies on the glucose stored in the liver as glycogen for energy, and hypothyroid people store very little sugar. As a result, adrenalin and cortisol begin to rise almost as soon as a person goes to bed, and in hypothyroid people, they rise very high, with the adrenalin usually peaking around 1 or 2 A.M., and the cortisol peaking around dawn; the high cortisol raises blood sugar as morning approaches, and allows adrenalin to decline. Some people wake up during the adrenalin peak with a pounding heart, and have trouble getting back to sleep unless they eat something.

    från [http://raypeat.com/articles/articles/hypothyroidism.shtml]

    #698564

    Jag blir darrhänt, trött och/eller trögtänkt ibland när jag inte ätit på länge. Är det något att oroa sig över?

    #698565
    henkebenke wrote:
    Jag blir darrhänt, trött och/eller trögtänkt ibland när jag inte ätit på länge. Är det något att oroa sig över?

    Låter som hypoglykemi / lågt blodsocker / blodsockerfall. Se Wikipediasidan: [http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemi]

    Om det inte är värre än så är det inget att bekymra sig över. Typ 1-diabetiker kan ju råka ut för koma, men för personer med fungerande insulinproduktion regleras det så att det aldrig går riktigt /så/ lågt.

    En sak att tänka på är att hålla dig undan snabba kolhydrater när du får blodsockerfall, för då blir det bara en rekyleffekt av att insulinet stiger snabbare än blodsockret och så blir det superlågt igen. Ät en smörgås med någorlunda lågt GI-värde, eller naturell yoghurt med hackade nötter och kanske lite sylt på. Men chokladkakor och godis lär bara motarbeta dig.

    Sedan kan du förstås äta frukost/middag/lunch också, förstås. :-) Det är mest om du märker det mitt i natten eller på dagen när du inte ”borde” ha det.

Viewing 11 posts - 46 through 56 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.