börjar darra vid längre matuppehåll??

Home Forums Kost och Näringslära börjar darra vid längre matuppehåll??

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 56 total)
  • Author
    Posts
  • #698540
    Bashful_Bob wrote:

    Det är svårt att bli överviktig om man inte använder sig av alla hjälpmedel som vi tar för givna. Stenåldersmänniskan får kopiösa mängder motion i och med att allt måste göras för hand och för fot. Likaså är åldersdiabetes, hjärt/kärlsjukdom och cancer något som dominerar i den äldre befolkningen. Stenåldersmänniskan blir inte gammal.

    Inte alls!

    Fetmaepidemin sprider sig som en präriebrand också i fattiga länder, därför att de bara har råd med den billigaste födan, kolhydraterna.

    Beträffande de påstådda mängderna motion för stenåldersmänniskan och ohälsa och låg ålder hos dem, kan du ju läsa t.ex. om bushmännen i Lasse Bergs ”Gryning över Kalahari”.

    Ditt påstående om ohälsan (åldersdiabtes, hjärt/kärlsjukdom och cancer) saknar stöd hos antropologerna.
    Vilka källor åbeopar du?

    #698541
    Kung Bruno wrote:
    Att du liksom inte accepterar att en kolhydratfri högfett kost inte passar alla?

    Det är skillnad på tant Agda som går fram och tillbaka till bilen varje dag och King Grub som springer 3 mil om dagen, kan du inte förstå det?

    Jag testade en ketogen diet i en vecka, jag mådde skit, nu käkar jag lågfett, 2000-2500 kcal/dag (deffar), och mår faktiskt jävligt bra.

    Mamo Volde sprang också en del…

    Du får en hygglig anpassning efter en månad. Riktig anpassning kräver ett halvår. Efter en vecka är du fortfarande sockerförbrännare och kan känna dig ganska hurvlig, precis som jag som fettförbrännare inte mår bra, om jag äter en laddning kolhydrater.

    Vår naturliga föda passar alla. Den håller oss friska.

    #698542
    Frank Nilsson wrote:
    Vår naturliga föda passar alla. Den håller oss friska.

    För din egen trovärdighets skull vore det nog klokare att propagera för just den här faktorn, d.v.s. hälsoaspekten (som iaf inte är starkt motbevisad).

    Jag skulle inte påstå att LCHF är något rakt igenom ohälsosamt och skadligt som vissa verkar villiga att göra. Så mycket bevis för och emot tycker jag själv inte det finns. Som du kanske minns från diskussionen om fetmaoperationer är jag inte negativt inställd till att man iaf funderar över en extrem kostförändring som alternativ för ett kirurgiskt ingrepp, förutsatt att patienten väljer det själv givetvis.

    Att du fortsätter pladdra om viktbalansen med energiöverskott etc. sänker bara trovärdigheten för dig som debattör. Se det som ett tips.:)

    #698543
    Eddie Vedder wrote:
    För din egen trovärdighets skull vore det nog klokare att propagera för just den här faktorn, d.v.s. hälsoaspekten (som iaf inte är starkt motbevisad).

    Jag skulle inte påstå att LCHF är något rakt igenom ohälsosamt och skadligt som vissa verkar villiga att göra. Så mycket bevis för och emot tycker jag själv inte det finns. Som du kanske minns från diskussionen om fetmaoperationer är jag inte negativt inställd till att man iaf funderar över en extrem kostförändring som alternativ för ett kirurgiskt ingrepp, förutsatt att patienten väljer det själv givetvis.

    Att du fortsätter pladdra om viktbalansen med energiöverskott etc. sänker bara trovärdigheten för dig som debattör. Se det som ett tips.:)

    Någon har uttryckt, att om man vill skaffa sig fiender, ska man föreslå en förändring!

    Om 20 år är detta med energibalans och energiöverskott bara en pinsam parentes och ett av många bevis på hur handelspolitik och företagsintressen korrumperade ett helt forskningsområde!

    #698544
    Kung Bruno wrote:
    Jag testade en ketogen diet i en vecka, jag mådde skit, nu käkar jag lågfett, 2000-2500 kcal/dag (deffar), och mår faktiskt jävligt bra.

    Att pröva en vecka säger inte så mycket, det tar lite längre tid att anpassa kroppen. Lågfett har bevisligen många nackdelar och risken för näringsbrist är stor om man håller på med det länge.

    #698545
    Eddie Vedder wrote:
    Det här håller jag inte med om faktiskt, kolhydrater är inge essentiellt näringsämne så om vi är SKAPTA för kolhydrater som primär energikälla är jag tveksam till.

    Att det skulle vara ett essentiellt näringsämne har jag aldrig påstått därimot att kroppen tar kolhydrater som energikälla först och främst, i andra hand fett. Såklart anpassar sig kroppen efter tillgång.

    #698546
    Robert Lilja wrote:
    Instämmer, men enligt Grandmaster på forumet så är det absolut inte så. Enligt honom är periodisk fasta det bästa för kroppen, och då äter du definitivt inte var tredje timma :)

    Vad har du för synpunkt på det Jofren? Även Frank kan säga vad han tycker om detta, vill höra era åsikter.

    Mvh
    Robert Lilja

    Fasta är ett tillstånd som kroppen kan handskas med, men det är inget önskvärt tillstånd.

    Det är ett ketogent tillstånd, men där man inte tillför energi utifrån, utan där kroppen tär på både muskler och fettlager. Det är därför ett katabolt tillstånd och ganska olämpligt om man vill bygga muskler.

    Fastan hanteras av kroppen genom att den på hormonell väg sänker ämnesomsättningen. Kroppen antar att det är svält på gång och vet ju inte hur länge det kan vara och därför sänks ämnesomsättningen för att öka chansen för överlevnad.

    Fastan är f.ö. ett exempel på att tesen energi in/energi ut inte gäller.

    Ingen energi kommer in, men eftersom även en fastande är i livet oxh rör på sig, får man anta att det kommer energi ut!

    #698547
    Kung Bruno wrote:
    Nähä … hur menar du nu?

    Läs sista meningen i inlägget!

    #698548
    Jofren wrote:
    Jag tror inte riktigt du vet hur kroppen fungerar. Hormoner och likanande är det som styr din kropp. Om man tittar på blodsocker kontra hormoner så hittar man ett svar på varför man ska äta ofta, ungefär var tredje timme.

    ”Hormoner och liknande”? Vill du utveckla ”liknande”?
    Och just kroppens endokrina system är det som hos en frisk individ är alldeles utmärkt på att sköta blodglukoshomeostasen utan att vi för den delen behöver äta jämt. Så jag är väl medveten om att kroppens endokrina system sköter balansen. Tack vare det kan man utan problem klara sig utan mat länge, du vet ”hormoner och liknande” styr ju det där.

    #698549
    Eddie Vedder wrote:
    ”Hormoner och liknande”? Vill du utveckla ”liknande”?
    Och just kroppens endokrina system är det som hos en frisk individ är alldeles utmärkt på att sköta blodglukoshomeostasen utan att vi för den delen behöver äta jämt. Så jag är väl medveten om att kroppens endokrina system sköter balansen. Tack vare det kan man utan problem klara sig utan mat länge, du vet ”hormoner och liknande” styr ju det där.

    När man äter mycket kolhydrater, fungerar inte blodglukoshomeostasen, därför att överskottet av insulin hindrar att glukagon i tillräcklig omfattning utsöndras. Glukagon hindrar att blodsockret blir för lågt.

    Man får blodsockerdippar och sötsug med överätning som följd.
    Det är det här som är bakgrunden till fetmaepidemin!

    #698550
    Kung Bruno wrote:
    INTE EN FRISK MÄNNISKA!

    Jo, det är därför Jofren anser sig behöva äta så ofta ( vilket är förståndigt av honom, eftersom han är sockerdriven och behöver fylla på med kolhydrater regelbundet, annars skulle glyconeogenesen gå på fulla varv och göra muskler till glukos)

    #698551
    Kung Bruno wrote:
    Fick jag säga vad jag ville nu så skulle någon moderator vara här på nolltid och slänga ut mig, så jag gör det inte.

    OnT:

    Jag då? Hur kan jag behålla muskler överhuvudtaget, då jag äter väldigt sällan och är sockerförbrännare?

    (Ska ge keto en till chans nu, med början idag).

    Ge den 5-6 veckor åtminstone och delge sedan dina erfarenheter.

    Du kanske går ock tar små munsbitar emellanåt, för att hålla uppe blodsockret?

    #698552
    Kung Bruno wrote:
    (Ska ge keto en till chans nu, med början idag).

    Varför slösa bort värdefull tid av dina bästa grundläggande byggar-år?

    #698553
    King Grub wrote:
    Varför slösa bort värdefull tid av dina bästa grundläggande byggar-år?

    För hälsans skull och för att uppnå optimala resultat.
    Man ska inte vara rädd att ta in ny kunskap, King Grub!

    #698554
    Kung Bruno wrote:
    Hur lyckas du tömma muskelglykogenet så mycket så att du inte har energi nog att styrketräna?

    För att tömma glykogen depåerna i musklerna vid styrketräning krävs ungefär 10-12 set per muskelgrupp, 10-20 reps som varar i 45-60 sekunder och 60 % av 1 RM.

    Om det intresserar dig.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.