Lightprodukter, vara eller icke vara?!

Home Forums Kost och Näringslära Lightprodukter, vara eller icke vara?!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 53 total)
  • Author
    Posts
  • #515439

    Kärt ämne har många…

    Ena lägret säger att aspartam & Co är bland de mest testade tillsatserna i kostens historia (och utan några negativa effekter), andra säger att dessa hundratals tester är indirekt köpta av läskindustrin.

    På en ganska simpel nivå så är det lätt att köpa argumentet ”Varför betala dyrt för smaksatt vatten när det bästa att dricka ändå är vanligt kranvatten?”.

    Å andra sidan; om man stryker det mest som är sött och gott (inkl alkohol), ska man inte ens få unna sig Pepsi Max?

    Vad säger du och alla ni andra? Vilka erfarenheter har ni?

    #70197
    #515440

    Jag dricker lightläsk. Så länge det inte finns några konkreta bevis på att det är livsfarligt kommer jag fortsätta göra det.

    Allting är ju farligt nuförtiden verkar det som.

    #515441

    Jag dricker både fun-light och diverse light-läsker då och då för att jag tycker att det är gott.
    Att de inte innehåller kalorier är också bra tycker jag, om man tar Cola Zero som exempel, 1,5 liter sänker jag lätt.
    Hade jag däremot druckit 1,5 liter vanlig Coca Cola hade jag samtidigt sopat i mig ca 650 kcal eller nåt från bara socker i stort sett.

    Alla sötningsmedel är kanske inte det bästa man kan dricka men jag tycker att min konsumtion inte är överdrivet stor heller.

    #515442
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Jag dricker både fun-light och diverse light-läsker då och då för att jag tycker att det är gott.
    Att de inte innehåller kalorier är också bra tycker jag, om man tar Cola Zero som exempel, 1,5 liter sänker jag lätt.
    Hade jag däremot druckit 1,5 liter vanlig Coca Cola hade jag samtidigt sopat i mig ca 650 kcal eller nåt från bara socker i stort sett.

    Alla sötningsmedel är kanske inte det bästa man kan dricka men jag tycker att min konsumtion inte är överdrivet stor heller.

    Jag är beredd att hålla med. Så länge inte konsumtionen är överdriven dricker jag mina lightprodukter med relativt gott samvete.
    Men, Rasmus, deffa på Jägermeister?!? Sänker du det lika lätt som din CocaCola Zero?;)

    #515443

    Går ner mycket funlight och lightläsk i min mage varje vecka.

    #515444
    CiB wrote:
    Jag är beredd att hålla med. Så länge inte konsumtionen är överdriven dricker jag mina lightprodukter med relativt gott samvete.
    Men, Rasmus, deffa på Jägermeister?!? Sänker du det lika lätt som din CocaCola Zero?;)

    Haha, min medlemstitel kan ha att göra med min side-chest med en Jägerflaska i handen. :P
    Men det är inte lika lättdrucket, gott är det men efter 1,5 liter skulle jag inte suttit här. :D

    Juste, tuggummi tuggar jag också, oftast olika Extra-varianter á 4-5 bitar om dagen.

    #515445

    Syftar du bara på just läsk eller lightprodukter rent allmänt? Ligthprodukter är enligt min mening tämligen äckligt. För att göra lågfettsvarianter av diverse livsmedel måste man tillsätta en mängd olika tillsatser för att de ska vara användabara (t ex kokbara) och stabila. Många produkter har så mycket tillsatser så man knappt får plats med dem på etiketten längre… Problemet är ju att även om många av tillsatserna kanske inte är så farliga i små mängder så finns det ju ingen kontroll över hur mycket en människa konsumerar totalt av ett ämne inom ramen för hela sin diet eller hur kombinationen av alla dessa ämnen påverkar oss.

    Sen är det ju det där med att debatten kring fett har kantrat helt och hållet – man kan faktiskt äta riktigt fett, det är så många andra faktorer som spelar in på eventuell ohälsa och man måste se till hela dietens innehåll och övriga levnadsfaktorer.

    Sist men inte minst så är ju livsmedelsindustrin överlyckliga över lightprodukts trenden. Bra fett är ganska dyrt (t ex grädde) i förhållande till vegetabiliska oljor varför man är väldigt nöjd med att kunna använda billiga fetter och andra ingidienser för att fylla ut produkterna samtidigt som man kan ta extra betalt för att produkten kan säljas som en lightprodukt.

    #515446
    flessa wrote:
    fan… Jag som inte tyckte att jag tuggade såååå mycket tuggummi…blir säkerligen minst 7 bitar/dag, dock har detta lämnar riktiga spår o toan då den ofta sprutmålas som bara fan på morgorna, 😮

    8)

    tmi.

    #515447
    Muppen wrote:
    tmi.

    +1

    Eller som Muppen sa, det var för mycket information.

    #515448
    Flessa wrote:
    Fan… Jag som inte tyckte att jag tuggade såååå mycket tuggummi…Blir säkerligen minst 7 bitar/dag, dock har detta lämnar riktiga spår o toan då den ofta sprutmålas som bara fan på morgorna

    Det där hoppas jag någon moderator snappar upp som din medlemstitel. :D😀
    Det var ganska mycket med sju bitar.
    Men det kanske inte är den enda anledningen till den dagliga sprutlackeringen?
    Jag märker direkt när jag råkat tugga lite för mycket, jag får helt enkelt ont i magen p.g.a. för mycket magsyra.
    Men när jag bara tuggar efter en måltid funkar det och jag tröttnar inte heller.

    #515449
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Jag dricker både fun-light och diverse light-läsker då och då för att jag tycker att det är gott.
    Att de inte innehåller kalorier är också bra tycker jag, om man tar Cola Zero som exempel, 1,5 liter sänker jag lätt.
    Hade jag däremot druckit 1,5 liter vanlig Coca Cola hade jag samtidigt sopat i mig ca 650 kcal eller nåt från bara socker i stort sett.

    Alla sötningsmedel är kanske inte det bästa man kan dricka men jag tycker att min konsumtion inte är överdrivet stor heller.

    Alltså…eh…jag kan lätt dra i mig 3 liter om dagen.

    #515450
    Farbror Joakim wrote:
    Alltså…eh…jag kan lätt dra i mig 3 liter om dagen.

    Sen när blev det här en snoppmätartävling?

    #515451
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Sen när blev det här en snoppmätartävling?

    Det är nog bara du, grabben, som kan få en tråd om lightprodukter att bli om snoppar. :nono:

    #515452
    Muppen wrote:
    Det är nog bara du, grabben, som kan få en tråd om lightprodukter att bli om snoppar. :nono:

    Det är nog bara du, gumman, som missförstod mitt något ironiska inlägg.
    Jag menade (såklart) att han verkade skryta med hur mycket läsk han kan dricka på en dag.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.