Lightprodukter, vara eller icke vara?!

Home Forums Kost och Näringslära Lightprodukter, vara eller icke vara?!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 53 total)
  • Author
    Posts
  • #515468
    Moonmaart wrote:
    Hur är det med insulinutsöndringen efter intag av aspartam eller andra sötningsmedel?

    Det har inte kunnat påvisas hos människa. Tror inte man har sett det hos djur heller faktiskt, inte aspartam.

    #515469
    nible wrote:
    Jag dricker lightläsk. Så länge det inte finns några konkreta bevis på att det är livsfarligt kommer jag fortsätta göra det.

    Allting är ju farligt nuförtiden verkar det som.

    Du kanske kommer att bli ett konkret bevis när du blir äldre :up:

    #515470
    Armin wrote:
    Du kanske kommer att bli ett konkret bevis när du blir äldre :up:

    Nej EN person som av någon anledning blir sjuk på äldre dagar är knappast ett konkret bevis på att en enskild faktor är skadlig.

    #515471

    jo, min morsa var på en föreläsning där han som snackade påstod att aspartam ger en insulinpeak och när insulin utsöndras och kroppen inte får ngt socker så är det cancerframkallande.
    Han hade även sagt att det fanns flera studier som visade detta och han var själv forskare på ngt institut.

    Om det är så så borde man ju kunna käka keso med lightsaft och så käkar man gröt till o då borde väl kroppen kunna ta glykos från kolhydraterna och undvika det s.k cancerframkallande? :P

    #515472

    Aspartam triggar inte insulinutsöndringen (vad jag vet). Om om det nu skulle göra detta så finns glukagon som frisätter leverglykogen för att motverka ett dalande blodsocker.

    Kolhydraterna i den gröt du äter ihop med keso+fun light är troligtvis inte tillgängliga för kroppen att använda som blodglukos förrän långt efter att du avslutat din frukost. :)

    #515473
    dilldipparn wrote:
    jo, min morsa var på en föreläsning där han som snackade påstod att aspartam ger en insulinpeak och när insulin utsöndras och kroppen inte får ngt socker så är det cancerframkallande.
    Han hade även sagt att det fanns flera studier som visade detta

    Inkorrekt på alla punkter.

    #515474
    dilldipparn wrote:
    Om det är så så borde man ju kunna käka keso med lightsaft och så käkar man gröt till o då borde väl kroppen kunna ta glykos från kolhydraterna och undvika det s.k cancerframkallande? :P

    Här fattar jag inte ETT DUGG för hur du resonerar.

    #515475

    Gå upp i vikt använd aspartam och dö kanske i värsta fall .
    [suewidemark.com/aspartam.htm suewidemark.com/aspartam.htm]

    [weightloss.suite101.com/article.cfm/the_side_effects_of_aspartame weightloss.suite101.com/article.cfm/the_side_effects_of_aspartame]

    Och en vacker dag kanske Du blir tvungen att genomgå en dialys för att försök a rena kroppen ifrån giftet metanol som inte är att leka med.

    #515476
    flarran wrote:
    Gå upp i vikt använd aspartam och dö kanske i värsta fall .
    [suewidemark.com/aspartam.htm suewidemark.com/aspartam.htm]

    [weightloss.suite101.com/article.cfm/the_side_effects_of_aspartame weightloss.suite101.com/article.cfm/the_side_effects_of_aspartame]

    Och en vacker dag kanske Du blir tvungen att genomgå en dialys för att försök a rena kroppen ifrån giftet metanol som inte är att leka med.

    Vetenskapligt granskade, trovärdiga, artiklar där. Tummen upp.

    Sådant där är höjden av trams och bara skrattretande för den som har grundläggande kunskaper och vett nog att inte gå på vad som helst.

    #515477

    10 E ämnen och massa sötningsmedel, men det går ju bara inte att sluta.
    4ever funlightare.

    #515478
    Vanilla wrote:
    10 E ämnen och massa sötningsmedel, men det går ju bara inte att sluta.
    4ever funlightare.
    #515479
    Vanilla wrote:
    10 E ämnen och massa sötningsmedel, men det går ju bara inte att sluta.
    4ever funlightare.
    #515480

    Jaha, nej jag försöker undvika så många ’E’:n som möjligt. :) Skadligt eller inte, det är inte naturligt.. eller?

    #515481
    Vanilla wrote:
    Skadligt eller inte, det är inte naturligt.. eller?

    Jag trodde både C-vitamin och betakaroten var naturligt. Sojalecitin också.

    Grejen med kritiken mot tillsatser i maten är en fråga som tyvärr felriktas ibland. Det handlar inte om skadlighet i de flesta fall, hälsoaspekten är en liten del bara. Den stora debatten (där jag själv är väldigt kritisk mot industrin) är överanvändningen av billiga tillsatser i maten som gör produkttilverkningen billigare men inget som kommer konsumenten till godo för det.

    Helt enkelt att man betalar lika mycket för mat som framställs mycket enklare och billigare. Fettsnålare produkter som diskuteras i den här tråden är ju praktexempel. Mer vatten och fosfater i en korv innebär lägre fetthalt och ofta HÖGRE pris.

    #515482
    flarran wrote:
    Gå upp i vikt använd aspartam och dö kanske i värsta fall .
    [suewidemark.com/aspartam.htm suewidemark.com/aspartam.htm]

    [weightloss.suite101.com/article.cfm/the_side_effects_of_aspartame weightloss.suite101.com/article.cfm/the_side_effects_of_aspartame]

    Och en vacker dag kanske Du blir tvungen att genomgå en dialys för att försök a rena kroppen ifrån giftet metanol som inte är att leka med.

    Haha! Trolltyg!

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.