Lightprodukter, vara eller icke vara?!

Home Forums Kost och Näringslära Lightprodukter, vara eller icke vara?!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 53 total)
  • Author
    Posts
  • #515453
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Det är nog bara du, gumman, som missförstod mitt något ironiska inlägg.
    Jag menade (såklart) att han verkade skryta med hur mycket läsk han kan dricka på en dag.

    +1.

    Eller som Rasmus sa, det är inte många som skulle missförstå hans sarkastiska inlägg. Det verkar som han bara ville skryta om sin läskkonsumtion.

    #515454
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Det är nog bara du, gumman, som missförstod mitt något ironiska inlägg.
    Jag menade (såklart) att han verkade skryta med hur mycket läsk han kan dricka på en dag.

    Haha! Jag jävlades så klart bara på ditt ironiska inlägg :P

    #515455
    Muppen wrote:
    Haha! Jag jävlades så klart bara på ditt ironiska inlägg :P

    Och jag har bara lite halvdåligt morgonhumör. ;)

    Åter till topic.

    #515456
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Och jag har bara lite halvdåligt morgonhumör. ;)

    Åter till topic.

    Yes, back to topic;

    Man kan väl trycka i sig en hel del tex aspartam innan det blir skadligt för kroppen. Minns inte mängderna men det var flera liter läsk, innehållande maxtillåtna mängd aspartam för en preson på ca 80kg. Hittar så klart inte källan heller, tror det stog på livsmedelsverkets hemsida.

    Det går ner säkert 10 liter läsk.. öh… mena 1,5… liter läsk per dag. Det är gott så varför inte, mår inte dåligt av det, snarare bra. :up:

    #515457

    Vilka är förresten olika sötningsmedels negativa sidor?
    Är det ”bara” tänder och skelett som kan ta stryk av överdriven konsumtion eller kan t. ex några inre organ ta skada av det?

    #515458

    va sägs om cancer?

    [http://www.netdoktor.se/naturmedicin/?_PageId=338]

    #515459
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Vilka är förresten olika sötningsmedels negativa sidor?
    Är det ”bara” tänder och skelett som kan ta stryk av överdriven konsumtion eller kan t. ex några inre organ ta skada av det?

    Vet inte typ canser som allt annat.

    EDIT: Någon hann före, var tvungen att jobba lite emellan…

    #515460
    Flessa wrote:
    Sedan är det ju jävligt tvistat och omdiskuterat vad som är just ”för mycket” också.
    Men det där med cancer.. Verkar ju som om man får det så länge man inte får något annat än luft i munnen.

    japp så e det nuför tiden, samma gäller hur övervakad man e

    #515461
    Quote:
    Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra – syror som ingår som ”byggstenar” i många proteiner i vår normala kost. Detta sötningsmedel är inte helt energifritt, men tack vare sin starka sötningsgrad används det i så små mängder att den energi det tillför är försumbar. Aspartam bryts ned i sura lösningar och vid uppvärmning och förlorar då sin sötningseffekt. Det är därför inte lämpligt att använda i till exempel bakverk. Aspartam bryts ner i magsäcken och tarmkanalen och en av nedbrytningsprodukterna är metanol. Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

    [http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/#Sötningsmedel]

    #515462

    Tack för den.

    #515463
    Flessa wrote:
    Sedan är det ju jävligt tvistat och omdiskuterat vad som är just ”för mycket” också.
    Men det där med cancer.. Verkar ju som om man får det så länge man inte får något annat än luft i munnen.

    Håller jag med om. Någon annan som minns megalarmet för några år sen angående Akrylamid (?) som skulle finnas i chips, pommes och allt möjligt.

    #515464
    JakobMinell wrote:
    Håller jag med om. Någon annan som minns megalarmet för några år sen angående Akrylamid (?) som skulle finnas i chips, pommes och allt möjligt.

    Det larmet var bra, då blev chips billigt! :)

    #515465

    Enligt officiella rekommendationer och organ är aspartam oskadligt. Det finns två italienska studier på möss som har visat en multipotentiell carcinogen effekt av aspartam redan vid så låga doser som halva ADI, men dessa studier har inte accepterats som gällande av europeiska eller amerikanska motsvarigheter till Livsmedelsverket. Det är i dag upp till var och en vad man vill tro. Det finns i alla fall inga studier som visar på en direkt koppling mellan aspartamintag och cancer hos människa.

    Även om aspartam visar sig vara cancerframkallande hos människa, kan det knappast vara så cancerframkallande som dom uttalade aspartammotståndarna hävdar. Det skulle vi märkt i dag; aspartam har funnits på marknaden i årtionden och använts dagligen av miljontals människor. Visst är tumörfrekvensen inom dom relevanta cancerområdena större i dag, men det gäller lika mycket hos grupper som inte brukat aspartam, som hos grupper som gjort det.

    #515466
    King Grub wrote:
    Enligt officiella rekommendationer och organ är aspartam oskadligt. Det finns två italienska studier på möss som har visat en multipotentiell carcinogen effekt av aspartam redan vid så låga doser som halva ADI, men dessa studier har inte accepterats som gällande av europeiska eller amerikanska motsvarigheter till Livsmedelsverket. Det är i dag upp till var och en vad man vill tro. Det finns i alla fall inga studier som visar på en direkt koppling mellan aspartamintag och cancer hos människa.

    Även om aspartam visar sig vara cancerframkallande hos människa, kan det knappast vara så cancerframkallande som dom uttalade aspartammotståndarna hävdar. Det skulle vi märkt i dag; aspartam har funnits på marknaden i årtionden och använts dagligen av miljontals människor. Visst är tumörfrekvensen inom dom relevanta cancerområdena större i dag, men det gäller lika mycket hos grupper som inte brukat aspartam, som hos grupper som gjort det.

    Hur är det med insulinutsöndringen efter intag av aspartam eller andra sötningsmedel?
    Vissa säger att man tydligen kan lyckas ”lura” kroppen till att utsöndra insulin eftersom att den får i sig något så sött.
    Men de flesta verkar ju hävda detta som en myt.

    #515467

    Inget insulin att tala om, men man kan argumentera för att man blir van vid sött och vanans makt är ju stor.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.