Kliniska Studier på tillskott

Home Forums Kosttillskott Kliniska Studier på tillskott

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 380 total)
  • Author
    Posts
  • #376659

    Enligt den senaste studien som har kommit visade det sig att CEE har fortfarande samma problem.
    Nämligen att det omvandlas snabbt till kreatinin.

    Henrik Eiselt wrote:
    Det kan nog ha hänt en del i utvecklingen sedan 1954. Tex vilken form av kreatin som användes. Numera utgår man vanligen från Cr-monohydrat, blandar det med etanol och väteklorid i ett specifikt förhållande. Kan tänka mig att det är en flera parametrar som kan påverka bildningen av kreatinin.
    #376660

    Enligt denna studie så var det ingen skillnad i effekt mellan Magnesium Creatin Chelate och vanligt kreatin monohydrat.
    Magnesium Creatin Chelate finns i Green Magnitude.
    Det finns en studie som visar fördelar med Magnesium creatin Chelate.
    Men då jämfördes det med ett placebo och inte kreatin monohydrat.

    1: J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):311-5.Click here to read Links
    Mg2+-creatine chelate and a low-dose creatine supplementation regimen improve exercise performance.
    Selsby JT, DiSilvestro RA, Devor ST.

    Section of Sport and Exercise Sciences, The Ohio State University, Columbus, Ohio 43210, USA.

    We tested the hypotheses that, compared with a placebo group or creatine (Cr) group, a Mg(2+)-Cr chelate group would demonstrate improvements in the 1 repetition maximum (1RM) on the bench press and be able to perform more work at 70% of the 1RM for the bench press. Thirty-one weight-trained men were randomly assigned in a double-blind manner to a placebo group (multidextran), a Cr group (2.5 g of Cr daily), or a Mg(2+)-Cr group (2.5 g of Cr daily). Baseline data were collected for the bench press 1RM and maximal work completed during a fatigue set at 70% of the 1RM. Following 10 days of Cr supplementation, follow-up tests were completed for the dependent variables. Groups were similar when the change in 1RM was evaluated either absolutely or relatively. Both the Cr and the Mg(2+)-Cr groups had significantly larger increases in work, both absolutely and relatively, when compared with the placebo group. Partial support for the hypothesis suggests that low doses of Cr are effective at increasing fiber Cr content, and consequently, performance. Further, the Cr and Mg(2+)-Cr groups were similar in both performance tests, suggesting that the proposed mechanism of entry is no better than the conventional method when 2.5 g of Cr is administered and performance is measured as work. This study raises the possibility that a low dose of Cr may be an effective means of enhancing performance after short-term ingestion.

    #376661
    PatArnold wrote:
    Enligt den senaste studien som har kommit visade det sig att CEE har fortfarande samma problem.
    Nämligen att det omvandlas snabbt till kreatinin.

    Jo men den tyder ju också på att olika CEE är olika stabila speciellt efter 120 minuter. Skillnaden var ganska markant.

    CE2:
    Efter 30 min 73 % CEE kvar
    Efter 120 min 72 % CEE kvar

    San CM2 Alpha:
    Efter 30 min 62%. kvar
    Efter 120 min 11% CEE kvar

    #376662

    Själva vitsen med CEE är ju också ett snabbt upptag. Att det blir till kreatinin efter 30 eller 120 min är ju orelevant då CEE inte ligger i magsäckens sura ph så länge.

    Precis som Henrik också skriver så är nog ursprungsråvaran viktig precis som med vanligt monohydrat.

    Jag ser lite olika användningsområden för dem där CEE ger en kraftigare och snabbare plasma ökning av kreatin än vad monohydrat ger. Detta bör ju vara en fördel i samband med träning medans monohydrat lämpar sig bättre på vilodagar.

    #376663

    Hej alla, e i Thailand kommer tillbaks den 10 februari.
    Under tiden,Train hard and use supplements with scientific backup.
    Peace

    #376664
    PatArnold wrote:
    Hej alla, e i Thailand kommer tillbaks den 10 februari.
    Under tiden,Train hard and use supplements with scientific backup.
    Peace

    Vi längtar ihjäl oss. ;)

    #376665
    PatArnold wrote:
    Enligt denna studie så var det ingen skillnad i effekt mellan Magnesium Creatin Chelate och vanligt kreatin monohydrat.
    Magnesium Creatin Chelate finns i Green Magnitude.
    Det finns en studie som visar fördelar med Magnesium creatin Chelate.
    Men då jämfördes det med ett placebo och inte kreatin monohydrat.

    1: J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):311-5.Click here to read Links
    Mg2+-creatine chelate and a low-dose creatine supplementation regimen improve exercise performance.
    Selsby JT, DiSilvestro RA, Devor ST.

    Section of Sport and Exercise Sciences, The Ohio State University, Columbus, Ohio 43210, USA..

    Jag har hittat en annan studie om Magnesium Creatine chelate :)

    BELLINGHAM, Wash.–Magnesium-creatine chelate supplementation may allow runners to reach their physiological threshold later in exercise, according to researchers from Western Washington University who published a study in a Nutrition Week 2002 supplement to the February issue of the American Journal of Clinical Nutrition (75, 2(S), 2002) ([www.ajcn.org]). For two weeks, 35 subjects were randomly assigned to two groups: 1) magnesium and creatine monohydrate and a placebo; or 2) magnesium-creatine chelate (800 mg of magnesium and 5 g of creatine). Subjects’ thresholds were measured using a test to exhaustion at 90 percent of subjects’ maximal levels on a treadmill. Repeat tests were performed in each test session with a five-minute recovery between runs.
    Measurements indicated an increase in the chelate group for the first test. Researchers concluded that magnesium-creatine chelate supplementation may allow runners to reach exhaustion later in exercise, as compared to the control group. There was also an improvement noted in the magnesium plus creatine group, although researchers noted that the type of supplementation did make a difference in responses, allowing subjects on chelate therapy to achieve greater anaerobic response, much like trained sprinters’ responses.
    The magnesium-creatine chelate used in this study, Creatine MagnaPower™, was manufactured and provided by Albion Advanced Nutrition ([www.albion-an.com]).

    #376666
    Henrik Eiselt wrote:
    Vi längtar ihjäl oss. ;)

    Längtar du inte efter att höra mer om Great Earth och andra proteinpulver som ger ”tryck”? :D

    Själv ska jag ställa alla klockor, göra en fet notering i kalendern, bunkra upp med käk så jag kan sitta bänkad den 10:e. Räknar med många underhålande råd, teorier och massor med smaskiga ”fakta” saxade från AST:s hemsida :) Räknar kort och gott med att Pat fortsätter leverera stor underhållning :D

    #376667
    Robert Lilja wrote:
    Hehe, Pat är rolig, gillar honom :D

    Håller med! :D

    #376668

    Intressant läsning.

    #376669
    Petter__Jonsson wrote:
    Längtar du inte efter att höra mer om Great Earth och andra proteinpulver som ger ”tryck”? :D

    Själv ska jag ställa alla klockor, göra en fet notering i kalendern, bunkra upp med käk så jag kan sitta bänkad den 10:e. Räknar med många underhålande råd, teorier och massor med smaskiga ”fakta” saxade från AST:s hemsida :) Räknar kort och gott med att Pat fortsätter leverera stor underhållning :D

    Absolut, den 10:e blir en stor dag. Föreslår att forumet lägger upp en stor banner högst upp med en välkomsthälsning. :D

    #376670
    Henrik Eiselt wrote:
    Absolut, den 10:e blir en stor dag. Föreslår att forumet lägger upp en stor banner högst upp med en välkomsthälsning. :D

    Tycker att dom skall stänga ner alla andra trådar under några timmar den 10:e och satsa allt på denna :up:.

    #376671
    Henrik Eiselt wrote:
    Vi längtar ihjäl oss. ;)
    Petter__Jonsson wrote:
    Längtar du inte efter att höra mer om Great Earth och andra proteinpulver som ger ”tryck”? :D

    Själv ska jag ställa alla klockor, göra en fet notering i kalendern, bunkra upp med käk så jag kan sitta bänkad den 10:e. Räknar med många underhålande råd, teorier och massor med smaskiga ”fakta” saxade från AST:s hemsida :) Räknar kort och gott med att Pat fortsätter leverera stor underhållning :D

    Ha ha ha…

    #376672

    Jag har verkligen retat upp en massa tillverkare.=)
    Men min egentliga mening e att informera konsumenterna om hypen ni tillverkar.
    Peter, kolla in pubmed.com eller jissn.com mina copy and paste is alot from there.
    Dont forget att bunkra upp med en massa tillskott med utfyllnads protein=)

    #376673

    Vissa no produkter kanske ger lite mer än pump..

    Quote:
    Conclusion
    AAKG supplementation appeared to be safe and well tolerated, and positively influenced 1RM bench press and Wingate peak power performance. AAKG did not influence body composition or aerobic capacity.

    [http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6TB0-4KPGRXB-4&_coverDate=09%2F30%2F2006&_alid=485364304&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_qd=1&_cdi=5128&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=3b07afe963ae508c697d8e6223ab8302]

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 380 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.