self omninutrition?

Home Forums Kosttillskott self omninutrition?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #815518
    Robert Lilja wrote:
    Tillverkarna har självklart bättre marginaler. Men även de har ju kostnader så som råvarupriser, personal, kostnader för certifikat och analyser, kostnader för att få produkter testade och godkända av Svenska hälsokostrådet, import av råvaror kostar också tull om det beställs utanför EU, svinn och kassering av råvaror, kostnader för burkar/förpackningar, tryckerikostnader för etiketter.

    Listan kan göras väldigt lång, det är inte alltid så enkelt som att säga att om en produkt kostar 100 kr så borde alla andra göra det också.

    Inte en enda av Selfs eller GGs produkter finns med på Svenska hälsokotrådets lista över testade och godkända produkter. Visst kan de då sälja billigare men det ger samtidigt sämre garantier för att produkterna innehåller det de ska göra.

    Mvh
    Robert Lilja

    Alla produkter måste ju godkännas innan det får säljas. Det är därför jag väntar på en ny produkt som är klar från Self för att den ännu måste godkännas(av hälsokostrådet) och det tar sin tid.

    #815519
    Robert Lilja wrote:
    Ser varken GG eller Self på denna listan.

    [http://www.halsokostradet.se/Mallar/standardmall.aspx?SidID=10047]

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag vet inte om lista eller så men jag vet att allt måste godkännas innan det får säljas i alla fall. Det finns fler som inte är med men får säljas. Det kanske är så att det kostar extra för att få vara med på listan men jag vet att deras produkter måste godkännas innan de får säljas.

    #815520
    Robert Lilja wrote:
    Hur kommer det sig att en produkt som Selfs Essential Amino får säljas då med tanke på innehållet av Tryptofan som enligt läkemedelsverket gör produkten läkemedelsklassad? Ja, jag har frågat läkemedelsverket vad de säger om EAA med Tryptofan och det är läkemedelsklassat enligt dem och får ej säljas som kosttillskott/livsmedel. Likadant med 5-HTP som exempelvis TDCS säljer som rent kosttillskott.

    Glucosaminprodukter säljs över många webbutiker men är olagligt att sälja utanför apoteket. Man får sälja till djur utanför apoteket men inte till människor, vissa har då det som kryphål och skriver i texten på webbutiken att det ska användas till djur. Produkten säljs också under disk på de flesta hälsokostbutiker och gym.

    En så stor aktör som GG säljer en produkt från SAN innehållande glucosamin och de har inte ens brytt sig om att skriva att det ska vara till djur, jag vet att folk har påpekat detta för läkemedelsverket men ändå händer inget, undrar varför?

    Tror du att produkter som importerats från utlandet genomgår tester i Sverige innan de säljs till slutkonsument? Långt ifrån allt testas, det är faktiskt en väldigt liten del som testas i verkligheten.

    Inte alla är seriösa med sina verksamheter som du kanske förstår utan ofta handlar det helt enkelt om att tjäna pengar.

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag vet inte hur de gör men det jag vet är att self väntar att få en produkt godkänd av hälsokostrådet att sälja för den är klar och färdig men får inte säljas förrän de godkänt den. Även om de godkänts av hälsokostrådet kan det väl fuskas med innehållet visserligen. Det som importerats testas inte men däremot får du inte importera saker om det räknas som läkemedel om du inte har godkänt av någon anledning men visst finns det alltid kryphål som folk tar sig igenom och alla företag vill ju tjäna pengar så frågan är om några vill sätta dit lågprisföretag eller om det är så att de fuskar. Allt handlar som sagt om att tjäna pengar. Som jag sa förut har jag både använt dyrare märken och billigare märken och jag har inte haft någon skillnad i effekt.

    #815521

    Robert vet vad han pratar om gotland… Det enda som kollas i Sverige är VAD SOM STÅR PÅ ETIKETERNA! INTE innehållet!! Att köra testet genom hälsokostrådet kostar desutom pengar…jag vet även att företag som diskuterats här på nätet genomgått Hälsokost rådets tester men INTE klarat dem…tyvär kan man EJ läsa det någonstans.

    ZONE

    #815522
    Robert Lilja wrote:
    Jag skulle vilja se någon sorts konkret respons från Self, både Fabbe och Mange på Self är riktigt trevliga och bra människor, så jag hoppas att allt bara är missförstånd eller något likande.

    Mvh
    Robert Lilja

    :emo-thumb Sant! Fabbe är mycket trevlig!

    Peace!
    ZONE

    #815523
    zonecapone wrote:
    Robert vet vad han pratar om gotland… Det enda som kollas i Sverige är VAD SOM STÅR PÅ ETIKETERNA! INTE innehållet!! Att köra testet genom hälsokostrådet kostar desutom pengar…jag vet även att företag som diskuterats här på nätet genomgått Hälsokost rådets tester men INTE klarat dem…tyvär kan man EJ läsa det någonstans.

    ZONE

    Jag kan absolut ha fel men det är den infon jag fått att de väntar på godkännande från hälsokostrådet att få sälja produkten eller om det är någon annan instans som kollar. Jag minns inte. Jag är själv inte insatt i detta så därför så kan jag inte heller säga precis hur det är. Jag ska dock åka till Self och diskutera med dem nästa fredag eftersom vi funderar på att ta in deras produkter eftersom jag testat dem och tycker de funkar bra. Vi har andra märken också men jag gillar deras protein gainer och hälsoprodukter och köper en hel del redan av dem fast genom nätet.

    #815524
    gotland wrote:
    Jag kan absolut ha fel men det är den infon jag fått att de väntar på godkännande från hälsokostrådet att få sälja produkten eller om det är någon annan instans som kollar. Jag minns inte. Jag är själv inte insatt i detta så därför så kan jag inte heller säga precis hur det är. Jag ska dock åka till Self och diskutera med dem nästa fredag eftersom vi funderar på att ta in deras produkter eftersom jag testat dem och tycker de funkar bra. Vi har andra märken också men jag gillar deras protein gainer och hälsoprodukter och köper en hel del redan av dem fast genom nätet.

    Do so! Vet bara att Selfs Isolat måste ha innehållit laktos då både jag själv & flera av mina laktos kännsliga kunder fick problem av den produkten. Vet dock INGET om deras andra produkter. Hoppas detta var ett misstag eller nått då jag annars har bra vibbar av grabbarna som kör Self!

    Peace!
    ZONE

    #815525

    Det jag funderar över är hur mycket det påverkar med konkurransen som kommer i kosttillskottsbranchen. De större märkena har länge varit själva på marknaden och nu börjar andra mindre dyka upp och pressar priserna vilket kan göra det jobbigt för de större märkena. Det är därför jag inte riktigt vet vad som stämmer och inte. Om man tänker på det gymmet jag är på nu så är det väldigt bra kvalitet men vi håller ner priserna genom personal hyra gör mycket själva mm. Jag har jobbat på större dyrare gym som jag tycker har sämre kvalitet men högre priser på grund av märket som säljer. Priset har inte alltid med kvalitet att göra.

    #815526
    Robert Lilja wrote:
    Nej, men någonstans måste man lägga ett marknadsenligt värde på produkter, sen om den skiljer några kronor hit och dit är upp till varje ÅF att kalkylera på hur mycket de har råd att sänka priserna.

    Det är ett yrke som alla andra och man måste överleva på det, att då många företag säljer produkter med förlust eller +-0 i marginal och hoppas på en framtida merförsäljning förstör bara för oss som faktiskt måste leva på det här.

    Hade jag fått 10% rabatt på mina grejer hade jag ju kunnat sänka utpriset med 10%, men nu är det ju inte så och därmed måste priserna hållas.

    Mvh
    Robert Lilja

    En återförsäljare kan nog inte göra så mycket utan jag tänker på tillverkarna

    #815527
    Robert Lilja wrote:
    Nu går vi i en cirkel känns det som, se post 21 för svar på den frågan. Ett pris från tillverkare är beroende på många olika faktorer, inte alla som kan hålla überbilliga priser.

    De flesta tillskott är dock ganska billiga egentligen. Skulle jag köpa in Olimps produkter direkt från Polen skulle jag kunna sälja mycket billigare än Self, tyvärr kan man inte göra på detta viset då det finns en agentur/mellanhand för Olimp i Sverige och därmed åker priserna upp.

    Mvh
    Robert Lilja

    Det vet jag eftersom vi ska sälja Olimp och jag har även varit i Polen och köpt Olimp men om man tillverkar i Sverige så kanske man kan hålla nere kostnaderna genom vissa effektiviseringar men ändå inte tumma så mycket på kvalitet. Det är det undrar om det verkligen är sämre kvalitet för att det kostar mindre. Jag vet faktiskt inte själv.

    #815528
    Robert Lilja wrote:
    Fråga de som säljer billigt och fråga sen de som säljer dyrt, vad är skillnaderna, varför kostar det ena mer?

    Fråga så kommer du nog få många olika svar men du kommer också säkert komma fram till någon trevlig liten slutsats :)

    Mvh
    Robert Lilja

    Eftersom jag inte är fullt insatt i vad som kostar med tillverkning så vet jag förmodligen inte vem jag ska tro på så det blir nog svårt att ifrågasätta bägge och komma fram till något. Alla kommer ju prata för sig. Visst kan jag tro något men inte få något svar som jag vill ha från någon oberoende som ändå kan sådant här

    #815529
    zonecapone wrote:
    Do so! Vet bara att Selfs Isolat måste ha innehållit laktos då både jag själv & flera av mina laktos kännsliga kunder fick problem av den produkten. Vet dock INGET om deras andra produkter. Hoppas detta var ett misstag eller nått då jag annars har bra vibbar av grabbarna som kör Self!

    Peace!
    ZONE

    Själv har jag en mage av stål – 5 L minimjölk på en dag ställer inte till någon oreda i kistan – men Selfs Isolat var något i hästväg. Jag vet ej om denna produkt innehåller laktos eller ej, men något laxerande innehöll definitivt den batch jag köpte av. Köpte ett par burkar innan SM förra året, körde ett par skopor innan morgonpromenaderna i början av dieten och effekten var – 100%. 100% laxerande… Jag behövde inte ta tiden på promenaden; jag tog min proteindrink, snörade på mig skorna och började traska. När jag kunde höra magen bullra och det kändes som om jag skulle explodera i brallorna var det bara att vända hemåt igen. Och då hade det gått ungefär en 20 minuter. Behöver jag säga att promenaden hem gick betydligt snabbare än så?

    Jag var inte ensam om att uppleva denna laxerande verkan, båda mina polare upplevde samma fenomen.

    #815530
    Pär wrote:
    Vilka produkter är det du andvänder? ur deras sortiment menar jag

    Äter Micro Whey Active och CellXpand. Funkar helt ok, och smakar bra.

    #815531
    Robert Lilja wrote:
    Då kommer vi bara få samma situation som i USA där konsumenter och företag anmäler varandra kors och tvärs. Forumet på Bodybuilding.com har ju gått helt överstyr nu när företagen har börjat anmäla varenda person som uttalar sig negativt om deras produkter, ingen vågar ju lämna kritik där längre och de konkurerande företagen håller sig borta från diskussioner.

    Mvh
    Robert Lilja

    Är väl hyffsat stor skillnad på Sveriges och USA’s rättsväsende, dålig jämförelse. Jag köper tillskott från flera tillverkare, däribland Self, försvarar dom inte på något sätt. Men du kan inte begära att företag ska sitta i forums på internet och försvara sina produkter.

    #815532
    Konty wrote:
    Själv har jag en mage av stål – 5 L minimjölk på en dag ställer inte till någon oreda i kistan – men Selfs Isolat var något i hästväg. Jag vet ej om denna produkt innehåller laktos eller ej, men något laxerande innehöll definitivt den batch jag köpte av. Köpte ett par burkar innan SM förra året, körde ett par skopor innan morgonpromenaderna i början av dieten och effekten var – 100%. 100% laxerande… Jag behövde inte ta tiden på promenaden; jag tog min proteindrink, snörade på mig skorna och började traska. När jag kunde höra magen bullra och det kändes som om jag skulle explodera i brallorna var det bara att vända hemåt igen. Och då hade det gått ungefär en 20 minuter. Behöver jag säga att promenaden hem gick betydligt snabbare än så?

    Jag var inte ensam om att uppleva denna laxerande verkan, båda mina polare upplevde samma fenomen.

    LOL!!!
    Well guess we all can agree that theres someting else in that product though!!!

    ZONE

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.